Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko pyytäisit bensarahaa, jos joku lainaisi autoasi 100 km matkalle?

Vierailija
19.07.2020 |

Pitäisi ilmoittaa tänään joku summa, kun lupasin kaverille lainata autoa edestakaiseen 50 km ajeluun. Auto on pieni 5 v. vanha henkilöauto, joka ei kuluta paljon bensaa. Millaisen laskukaavan mukaan itse pyytäisit?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 snt/km taitaa olla normi kilometrikorvaus. Jollei oo läheinen ihminen ni 25e, ja jos on ni palautetaan tankki täynnä.

No ei kyllä ole.

Vierailija
22/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautettaessa tankki täynnä. (Tosin en lainaa autoa kenellekään, mutta näin toimisin jos lainaisin.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuten edellä sanottiin: auto palautetaan tankki täynnä. Sen lisäksi pyytäisin jonkun verran rahaa auton kulumisesta, en osaa sitten sanoa minkä verran, mutta kyllähän ne kuluvat osat sadankin kilometrin matkalla kuluu. lisäksi velvoittaisin kaveria ottamaan vakuutukset auton käytön ajaksi ettei käy niin, että jos jotain sattuu, niin ne korvataan minun vakuutuksistani, jonka vuoksi sitten vakuutusmaksut nousevat.

Ei kulu tuollaisella matkalla mikään osa jos ei ole jo valmiiksi hapero 😂

Ai että kulumista on vasta se hetki, kun osa hajoaa lopullisesti? 

Kuluminen on jatkuva prosessi, ja osan käyttötarkoituksen näkökulmasta se saavuttaa päätepisteensä, kun osa hajoaa niin, ettei se enää toimi alkuperäisessä tarkoituksessaan. Usein auton tapauksessa tähän pisteeseen päästessä autosta hajoaa jotakin muutakin, ja se tulee yleensä varsin kalliiksi. Vastuullinen autoilija huollattaa autonsa ammattilaisella (tai sitten osaa itse oikeasti riittävästi), joka huolehtii, että tarvittavat osat vaihdetaan jo ennen kuin ne ovat kuluneet loppuun asti. 

Mitä auton lainaukseen tulee, niin en hevillä lainaisi. Olen joskus itse kuskannut tuttavien ajoja, koska minusta se on ollut mielekkäämpää, ja minua on jopa pyydetty niin tekemään. Vaikka lainaaja olisi ihan ok kuskikin, niin onhan siinä aina riski, että jotakin sattuu, ja sitten tulee kinaa vakuutusten kanssa. Tai eihän siinä mitään kinaa tule, vaan minun maksettavakseni tulee vuosien ajan kalliimmat vakuutusmaksut. 

Vierailija
24/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuten edellä sanottiin: auto palautetaan tankki täynnä. Sen lisäksi pyytäisin jonkun verran rahaa auton kulumisesta, en osaa sitten sanoa minkä verran, mutta kyllähän ne kuluvat osat sadankin kilometrin matkalla kuluu. lisäksi velvoittaisin kaveria ottamaan vakuutukset auton käytön ajaksi ettei käy niin, että jos jotain sattuu, niin ne korvataan minun vakuutuksistani, jonka vuoksi sitten vakuutusmaksut nousevat.

Autovakuutuskikkailu on Suomessa kiellettyä ja iso lasku tiedossa kun siitä jää kiinni.

ei se mitään kikkailua ole. samalla lailla vuokra-autoihinkin voi ottaa itse ylimääräisen vakuutuksen.

Vierailija
25/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoneuvon vakuuttaminen vain yhdeksi päiväksi ei käytännössä ole mahdollista. Vaatisi auton rekisteröinnin lainaajan hallintaan ja lisäksi tämä katkaisisi omistajan vakuutuksen, jonka tämä joutuisi hankkimaan uudelleen palautumisen jälkeen. Kustannukset olisivat siis kohtuuttoman suuret.

Vierailija
26/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaisi autoani kenellekään muulle kuin oman perheeni jäsenelle. En keksi yhden yhtä syytä miksi lainaisin ja jos jotain tapahtuisi, niin olisin kirissä, sillä tarvitsen itse autoani. Kaverit ottakoon vuokra-auton ja sillä siisti, silloin ei ole mitään riskejä.

Vierailija
27/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lainaisi autoani kenellekään muulle kuin oman perheeni jäsenelle. En keksi yhden yhtä syytä miksi lainaisin ja jos jotain tapahtuisi, niin olisin kirissä, sillä tarvitsen itse autoani. Kaverit ottakoon vuokra-auton ja sillä siisti, silloin ei ole mitään riskejä.

Ihanaa itsekkyyttä ja pelkästään itsensä parasta ajattelua. No ei yllätä tällä palstalla.

Vierailija
28/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se perinteinen "palautetaan tankki täynnä" on meilläkin päin käytössä. Ilman erillistä sopimista.

Vierailija
29/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää oletus on, että sä tai perheenjäsenes ei tärvele autoa? Kyllä se kolaririski yms on ihan yhtä suuri teilläkin kuin kavereilla.

Vierailija
30/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaveri ei voi vuokrata muualta autoa sen ajaksi kuin tarvitsee? Mikä estää? Eikö hänellä ole rahaa?

Olen yrittäjä ja minulta kysyttiin aika usein "lainaan" tai "vuokralle" kalliita hyviä ammattityövälineitäni. En ole suostunut edes ajattelemaan asiaa, vaan sanonut suoraan, että en lainaile, enkä vuokraa. Jos tyyppi rikkoo tavaran, niin on varma, että hän ei siitä mitään hintaa maksa, vaan lasku tulee suoraan minulle. Enää tällaisia loisia ei lähellä ole, vaan tyypit ovat ymmärtäneet asian.

Vierailija
31/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en lainaa, vaan lähden sitten itse kuskiksi. Usein ne keikat onkin sellaisia, että pitää käydä hakemassa jotain... ja apukädet ovat tarpeen.

Sitten tarvitsija vie mut syömään tms. samalla reissulla.

Vierailija
32/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa itsekkyyttä ja pelkästään itsensä parasta ajattelua. No ei yllätä tällä palstalla.

Järkevyyttä se on, elämä opettaa.

Lainaa sinä vain vaikka lastasi naapurin äijälle, jos haluat, minäkään en viitsi typeriä kauppoja tehdä.

Vierailija
33/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainasin kaverille autoni käyttöön kukaudeksi, mentiin vakuutusyhtiöön, selitettiin asia ja kysyttiin millaisia vakuutuksia pitää ottaa, että kaveri vastaa autolleni tekemistään vahingoista itse. vakuutusyhtiö teki paketin ja tarjouksen ja sillä selvä.

Vierailija
34/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei varmaan oo ystäviä.

Vierailija
35/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajat omalla autolla työajoa, niin maksimi verovapaa km-korvaus oman auton käytöstä vuonna 2020 on 0,43 e/km + 3 senttiä per kilometri per matkustaja.

100 km olisi siis yhdeltä 43 euroa ja kahdelta 46 euroa.

Ajossahan ei kulu pelkkää polttoainetta, vaan myös esim. renkaat. Myös auton jälleenmyyntiarvo laskee, sitä mukaa kuin mittariin kertyy kilometrejä.

Vierailija
36/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää oletus on, että sä tai perheenjäsenes ei tärvele autoa? Kyllä se kolaririski yms on ihan yhtä suuri teilläkin kuin kavereilla.

Kolaririski on ehkä sama, mutta luotto on suurempi siihen, että saan kuulla jos jotain on tapahtunut ja perheessämme on yhteiset rahat. Kavereilla tilanne voi olla mitä vain. Jossain tapauksessa voin lähteä kuskiksi itse, mutta yleensä muut huolehtikoon omista asioistaan. Mutta ihan sama, tehkää te ihan miten haluatte.

Vierailija
37/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaveri ei voi vuokrata muualta autoa sen ajaksi kuin tarvitsee? Mikä estää? Eikö hänellä ole rahaa?

Olen yrittäjä ja minulta kysyttiin aika usein "lainaan" tai "vuokralle" kalliita hyviä ammattityövälineitäni. En ole suostunut edes ajattelemaan asiaa, vaan sanonut suoraan, että en lainaile, enkä vuokraa. Jos tyyppi rikkoo tavaran, niin on varma, että hän ei siitä mitään hintaa maksa, vaan lasku tulee suoraan minulle. Enää tällaisia loisia ei lähellä ole, vaan tyypit ovat ymmärtäneet asian.

Lainaamattomuuden kyllä ymmärrän mutta sitä ennen että minkä vuoksi niitä välineitä ei voisi vuokrata? Siitähän voi tehdä ihan virallisen laskun yrityksen kautta ja tämä tuo tullessaan myyntiä, mikä lienee positiivista kaikille yrittäjille.

Vierailija
38/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta siitä, paljonko oli bensaa lähtiessä, hän palauttaa auton täyteen tankattuna. Siinä se. Et sinä hänelle bensoja osta.

Vierailija
39/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei varmaan oo ystäviä.

En ole edellinen, mutta ystävä ei edes kysele mitään autoja lainaan. Ystäväni voivat ongelmitta vuokrata auton muualta ja niin olen minäkin tehnut muutaman kerran kun on pitänyt. Jotenkin tuntuu, että tällaiset autoja lainailevat "ystävät" ovat luottotiedottomia tai muuten vain ääliöitä hyväksikäyttäjiä ja ne, jotka autoaan hyväuskoisina lainaavat, ovat idiootteja.

Vierailija
40/44 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaamattomuuden kyllä ymmärrän mutta sitä ennen että minkä vuoksi niitä välineitä ei voisi vuokrata? Siitähän voi tehdä ihan virallisen laskun yrityksen kautta ja tämä tuo tullessaan myyntiä, mikä lienee positiivista kaikille yrittäjille.

Yritykseni ei ole vuokrausfirma. En tarvitse yhtään lisää myyntiä ja pitäydyn yritysideassani. Teen yritykseni työt itse omilla kalliilla ehjillä ammattivälineilläni jatkossakin ja silloin kun haluan, en silloin kun joku kaveri viitsii palauttaa sen. Jos joku haluaa vastaavanlaisen välineen käyttöönsä, voi hän vuokrata jostakin sopivasta firmasta sen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi