Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia kaverini ei koskaan päästä kylään?

Vierailija
19.07.2020 |

Minulla on eräs kaveri, joka ei juuri ikinä päästä minua luokseen kylään vaikka olen halunnut jo iät ja ajat käydä hänen luonaan. Hän on nyt muutenkin ollut tosi etäinen ja muutenkin sanonut ei lähes jokaiseen tapaamis ehdotukseeni. Tällainen ei mielestäni kuulu kaveruuteen vaan kaverithan ovat päivittäin tekemissä. Mistä voi olla kyse? Hän on työtön, lapseton ja sinkku joten aikaa hänellä kyllä olisi.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tarvitse tietää syytä. Sen kun vaan ihan kunnioitat kaveriasi sellaisena kun hän on.

Vierailija
22/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ette hänen mielestään ole ihan niin niin hyviä ystäviä kuin sinä luulet. Luultavasti hän haluaa ottaa sinuun etäisyyttä ja tavata paljon harvemmin. Kerran kuussa tai kahdessa ehkä? Anna hänelle nyt omaa rauhaa, niin hänen ei tarvitse katkaista välejä sinuun kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kutsu ihmisiä kotiini enkä mene mielelläni muiden koteihin kyläilemään. Koti on minulle yksityinen ja melkeinpä pyhä paikka.

Olen sinkku ja pitkäaikaistyötön. Kun olin ollut työttömänä jonkin aikaa, kaksi kaveriani (jo yli kahdenkymmenen vuoden takaa) aktivoitui omituisesti, toisistaan tietämättä. Kumpikin vain ilmoitti tulevansa kylään, ja kun yritin estellä, he alkoivat hermostua. Kilttinä ihmisenä annoin periksi.

Toinen kaveri istui keittiön pöydän ääressä ja kahvittelun päätteeksi haukkui minun ulkonäköni ja luonteeni perusteellisesti. Hän käytti monta kertaa sanaa "törkeä", muun muassa eräästä kasvonpiirteestäni, jolle ei voi mitään ja joka oikeasti on ihan normaali. Hän oli myös ottanut sakset mukaansa, jotta voisi leikata hiukseni lyhyiksi. En suostunut. Tuon jälkeen hän on muutaman kerran soittanut ja ilmoittanut tulevansa kylään heti, jotta saisi nähdä, missä kunnossa minun kotini "oikeasti" on. En ole päästänyt.

Toinen kaveri istahti olohuoneeseeni ja alkoi mittailla omaisuuttani silmillään. Hän olisi halunnut ostaa joitakin tavaroitani "kohtuuhinnalla", mutta tiesin kyllä hänen osto- ja myyntiharrastuksestaan ja siitä, että hänellä ei ollut tapana jäädä siinä ilman kunnon voittoja. Tämänkin kaverin asenne muuttui heti, kun hän huomasi, miten vaikeaa minun on löytää työtä. Nyt ei ole kysymys enää kaveruudesta, vaan siitä, että kumpikin näistä hyvin toimeen tulevista rouvista katselee minua alaspäin eikä peittele sitä enää ollenkaan.

Voi olla, että sinä, ap, et ole kaveri, jota polttelee uteliaisuus ja vahingonilo. Siitä huolimatta kaverisi voi tuntea tilanteen epämukavaksi ja sinut ja kenet tahansa muun tunkeilijaksi. Tai sitten hän vain haluaa pitää kotinsa itsellään.

Vierailija
24/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla syynä ihan vaan korona-aika. En minäkään sinkku halua nyt kotiini ketään enkä halua mennä kenenkään kotiin. Lähistöllä asuu hyvä ystävä jonka kanssa käymme joskus kävelyllä ja olimme kerran myös vähän aikaa terassilla. Olen nyt yhteyksissä tuttuihin vain sähköisesti eikä se ole ongelma. En muutenkaan tykkää kyläilyistä vaan tapaan ihmisiä jonkun tekemisen merkeissä. Haluan olla kotona rauhassa. Ja juu, koti on siisti.

Vierailija
25/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on, ja vieläpä kulunut sellainen, mutta itse olen tuollainen ”työtön, lapseton sinkku” joka ei päästä ketään kotiinsa, syynä ihan puhtaasti se, että täällä on sotkuista.

Samat kaverit ovat kulkeneet mukana peruskouluajoista, tapaan heitä sen 2-9 kertaa vuodessa, mikä on minulle ihan sopiva määrä sosiaalisuutta. Hyvät ystävät tunnistaakin siitä, että voi olla näkemättä vaikka vuoden ja sitten taas jatkaa tasan siitä mihin viimeksi jäätiin.

Edes samalla paikkakunnalla asuvat kaverit eivät ole saaneet etuoikeutta kyläilyyn. :P Siivoan ehkä kerran vuodessa, joten täällä todennäköisesti haisee seisonut ilma, vanha ruoka, pieru, hiki, ja p***u. En välttämättä itsekään haluaisi kylään kenenkään sellaisen luo, jonka kämppä on vastaavassa kunnossa.

Vierailija
26/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adolfina Mielivalta kirjoitti:

Parhaat kaverit ja ystävät ovat minun kokemukseni mukaan sellaisia, että heidän kanssaan on aina helppo olla ja keskustella, vaikka näkisi vain harvoin. Esim. parasta ystävääni näen noin kerran vuodessa.

Sellaisen kaverisuhteen, joka pysyy kasassa vain jos tapaa viikoittain, voi antaa suosiolla päättyä.

Ehkä kaverillasi on erittäin ahdas ja/tai sotkuinen koti huonolla ilmanvaihdolla ja äänekkäillä naapureilla, ja häntä vain nolottaa päästää ketään kotiinsa? Minäkään en aina halua kutsua ketään, jos en ole siivonnut pitkään aikaan.

Ei asunnon sotkuisuus, meluisat naapurit tms. haittaisi minua yhtään. Olen käynyt kylässä monessa tosi sotkuisessakin paikassa, eikä se ole minua haitannut.

Vierailija
27/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en mielelläni päästä vieraita kotiini, etenkään nyt korona-aikana. Ei minulla mitään ihmisiä vastaan ole, mutta minua ahdistaa sellanen emäntänä olo. Vaikka olisi kuinka hyvää kaveria, niin mulla on olo että pitää jotain laittaa ja siivota vähän ja näin. Miehen sisko on ainoa joka saa minun puolestani tulla meille milloin lystää ilman sen kummempaa siivoamista tai laittamista, ei tarvitse leikkiä emäntää myöskään. Eikä kaikki halua olla ystäviensä kanssa tekemisissä joka päivä. Minulla pari hyvää ystävää, toista näen viikottain yleensä, välillä menee pidemmän aikaa ettei nähdä, joskus kuukausi pari, emmekä viestittele välillä. Kun näemme, saatamme päivitellä että miten se nyt näin meni. Molemmilla on omat kiireet ja elämät. Toisen ystävän kanssa näen kerran vuodessa tai parissa, viestittelemme melko usein. Joskus päivittäin, joskus menee viikkoja kun on kiireitä eikä ole mitään sen kummempaa sanottavaa. Jossain vaiheessa toinen sitten aktivoituu ja kyselee ihan vaan kuulumisia. Ei oikeiden ystävien kanssa tarvitsse olla tekemisissä jatkuvasti, toisille riittää vähempikin sosiaalinen elämä. Itseäni ainakin ahdistaisi jos joku olisi jatkuvasti tuppautumassa meille tai pyytämässä johonkin. Haluan tilaa.

Vierailija
28/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla syynä ihan vaan korona-aika. En minäkään sinkku halua nyt kotiini ketään enkä halua mennä kenenkään kotiin. Lähistöllä asuu hyvä ystävä jonka kanssa käymme joskus kävelyllä ja olimme kerran myös vähän aikaa terassilla. Olen nyt yhteyksissä tuttuihin vain sähköisesti eikä se ole ongelma. En muutenkaan tykkää kyläilyistä vaan tapaan ihmisiä jonkun tekemisen merkeissä. Haluan olla kotona rauhassa. Ja juu, koti on siisti.

Ei ole. Olen kyllä muuten nähnyt tätä (tulevaa entistä?) kaveriani ulkona ilman mitään ongelmia. Kumpikin meistä on pysynyt ihan terveenä koko ajan. 

Jos ei ikinä voi päästää kylään, mitäs luulet mitä se kertoo ihmisestä? Mitä ystävyyttä se on, jos ei päästä elämäänsä sisälle?

Vierailija
29/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaveri joka kyläilee kyllä meillä mielellään, joskus monena iltana viikosta, mutta heille ei koskaan tule kutsua.

Ja sinä pidät tuollaisista lokeista, vai.

Vierailija
30/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kun on ihan ns kaveri, niin kysäseppä häneltä ,miksi ei kutsu ja kerro meillekkin. Kiinnostaa. Hop, hop , heti puhelu hänelle.!

Vierailija
31/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vaativa persoonallisuushäiriö?

Vierailija
32/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni toisten luokse ei pidä ängetä. Sitten menet jos hän kutsuu sinut.

Mitäs vikaa itsensä kylään kutsumisessa muka on? Varsinkin kun en itse voi ottaa omaan kotiini häntä kylään.

Oletko ap? Siis et voi ottaa ystävääsi omaan kotiisi? Ja sitten ihmettelet, miksi et pääse ystäväsi luo kylään.

Vierailija
33/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Olen kyllä muuten nähnyt tätä (tulevaa entistä?) kaveriani ulkona ilman mitään ongelmia. Kumpikin meistä on pysynyt ihan terveenä koko ajan. 

Jos ei ikinä voi päästää kylään, mitäs luulet mitä se kertoo ihmisestä? Mitä ystävyyttä se on, jos ei päästä elämäänsä sisälle?

Eikö se riitä, että näet ystävääsi ja hän kertoo sinulle elämästään ja tunteistaan, mistä nyt juttelettekin. Koti on paikka jossa asutaan ja ollaan rauhassa. Kaikki eivät halua sinne muita. Kyllähän se koti varmaan kertoo ihmisestä jotakin, mutta muuttaisiko kodin näkeminen sinun käsitystä ystävästäsi? Ystävä jakaa elämäänsä sanoillaan ja käytöksellään. Olet hänen ystävä hänen luonteensa vuoksi. Koska hän on se kuka hän on. Eikö? Ei se koti siihen vaikuta.

Vierailija
34/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni toisten luokse ei pidä ängetä. Sitten menet jos hän kutsuu sinut.

Mitäs vikaa itsensä kylään kutsumisessa muka on? Varsinkin kun en itse voi ottaa omaan kotiini häntä kylään.

Oletko ap? Siis et voi ottaa ystävääsi omaan kotiisi? Ja sitten ihmettelet, miksi et pääse ystäväsi luo kylään.

Olen AP, ja minulla on kyllä ihan hyvä syy olla ottamatta ihmisiä kylään. Nimittäin lapset.

Vierailija
35/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se riitä, että näet ystävääsi ja hän kertoo sinulle elämästään ja tunteistaan, mistä nyt juttelettekin. Koti on paikka jossa asutaan ja ollaan rauhassa. Kaikki eivät halua sinne muita. Kyllähän se koti varmaan kertoo ihmisestä jotakin, mutta muuttaisiko kodin näkeminen sinun käsitystä ystävästäsi? Ystävä jakaa elämäänsä sanoillaan ja käytöksellään. Olet hänen ystävä hänen luonteensa vuoksi. Koska hän on se kuka hän on. Eikö? Ei se koti siihen vaikuta.

Ainoa vaihtoehto nähdä olisi hänen koti, kun hänelle ei jostain kumman syystä käy kahvilat tai edes puistot.

Vierailija
36/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut, häpeää esim. sotkuista asuntoa, sillä on joku salaisuus jonka pelkää paljastuvan tms.

Vierailija
37/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin huonoja kokemuksia, jos joku "kaveri"tullut vierailulle ja alkanut tentata esim. mistä huonekaluni ovat, minkä merkkisiä, paljonko maksoi jne. Kaitpa tätä tykätään harrastaa ainakin meidän työttömien/köyhien seurassa:( Siis ilmeisesti tarkoitusj oko "saada kiinni"jonkun kalliin huonekalun tms. ostamsiesta et pässisi sitten naukumaan miten tuilla elelllään leveästi/rahat kyllä riittää "jne.tai toisaalta tuntea ylemmyyttä, kun itsellä joku kallis sisustus jne.

Yksi ex-kaveri tivasi jatkuvasti tavatessamme minulta eri (kalliistakin)ravintoloista, olenko syönyt siellä ja tuolla, vastasin totuudenmukaisesti, ettei kyllä ole rahaa ulkona syödä usein(ollenkaan),kun työmarkkinatuella elän, ja tiesi sen varsin hyvin. Halusi kai korostaa omaa hienouttaan sos.pummiin verrattuna, kun itse kävi jonkun verraan kalliistikin ulkona syömässä tai sit taas tämä "ai jaa, köyhällä sit varaa kuitenkin ulkona syödä"--näpäytys oli tavoitteenaan.

Meitä työttömiä köyhiä nyt halutaan kuulustella ja kytätä milloin mistäkin asiasta, ja pahintahan seon, kun "kaveritkin,sukulaiset ym. tähän ryhtyvät, niin kyllä kiinnostus ihmisten kuvatusten seuraan katoaa kummasti. Eli ehkä on kokemuksia täållasista ilkeistä kuulustelija-näpäyttelijöistä hälläkin eikä halua päästää niitä ainakaan kotiinsa riehumaan(viisas!), tai sit jotain muuta, ei kuulu sulle kyllä edes oikeastaan yhtään. 

Vierailija
38/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentunut, häpeää esim. sotkuista asuntoa, sillä on joku salaisuus jonka pelkää paljastuvan tms.

Kaikki mielestäni täysiä tekosyitä. Masentuneisuuteen nimenomaan auttaisi kavereiden näkeminen, olen tehnyt kyllä selväksi että asunnon sotkuisuus ei haittaa ja tuo salaisuus juttu kielii lähinä siitä että hän ei vain halua nähdä juuri minua-

Soitin hänelle asiasta, ja hänen selityksensä siitä ettei hän jaksa nähdä tai antaa minun tulla käymään vaikuttavat täydeltä tekosyyltä. Kuin myös hänen "omat projektinsa". On minullakin monia omia projekteja, jopa lapsia ja silti pystyn aina järjestämään ystävilleni aikaa ja näkemään heitä.

Vierailija
39/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt näitä ap:n kaltaisia tyyppejä, joilla ei ole mitään kiinnostusta sitä kohtaan, onko kaverillakin tavatessanne mukavaa. Itse en vain tykkää kutsua/huolia kotiini ketään muita kuin läheisiä ja niitäkin harvoin. Välillä on sotkuista, välillä siistiä, se ei ole täysin pointti. Pointti on, että vaikka "sinua ei haittaa sotkut tms" niin MINUA haittaa. Koen vaivaannuttavaksi ja velvoittavaksi koittaa olla ns. emännän roolissa omassa henkilökohtaisessa kodissani (ja etenkin, jos sattuu olemaan sotkuisempaa, eikä kyläilijä ole läheinen). Se ei muuta oloani yhtään viihtyisämmäksi, ettei epämukavuusalueelleni tunkeutuminen haittaa juuri sinua.

Vierailija
40/46 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt näitä ap:n kaltaisia tyyppejä, joilla ei ole mitään kiinnostusta sitä kohtaan, onko kaverillakin tavatessanne mukavaa. Itse en vain tykkää kutsua/huolia kotiini ketään muita kuin läheisiä ja niitäkin harvoin. Välillä on sotkuista, välillä siistiä, se ei ole täysin pointti. Pointti on, että vaikka "sinua ei haittaa sotkut tms" niin MINUA haittaa. Koen vaivaannuttavaksi ja velvoittavaksi koittaa olla ns. emännän roolissa omassa henkilökohtaisessa kodissani (ja etenkin, jos sattuu olemaan sotkuisempaa, eikä kyläilijä ole läheinen). Se ei muuta oloani yhtään viihtyisämmäksi, ettei epämukavuusalueelleni tunkeutuminen haittaa juuri sinua.

No juuri niin.

Ap:n tilanne kuulostaa siltä, että kaveri elää kiireistä aikaa. Jokaisen voimat ovat yksilölliset. Vaikka ap jaksaa nähdä lapsiperhe-elämän keskellä, se ei tarkoita että joku muu jaksaa. Vähättelee toisen tunteita ja jaksamista. Jos olet oikea kaveri, ymmärrät kaverisi kiireen ja annat hänelle tilaa. Ketjussakin mainittu, oikea ystävyys kestää, vaikka ette näkisi toisianne kuin kerta vuoteen. Toisen syyllistäminen ajanpuutteesta, jaksamattomuudesta tai huomioinmattomuudesta tekee sinusta aika kaverin.

En kyllä ihmettelisi, vaikka tilanteessa olisi kyse välien viilentämisestäkin.