lääkärit,kuinka pitkään olette äitiyslomalla?
Kommentit (11)
Olin 1,5v ja kaduttaa kun en ollut kauempaa...
Aika moni vie lapsen hoitoon viimeistään puoltoistavuotiaana. Ja aika usein isä pitää osan vanhempain-/hoitovapaasta. En tiedä montaakaan lääkärivanhempaa, jotka olisi olleet hoitovapaalle sen kolme vuotta tai olleen kotona esim. 8-10 v., jos lapsia peräkkäin parin -kolmen vuoden välein. Työ on vaativaa ja monesta varmaan tuntuu, että monta vuotta kotona vie ammattitaidon ja sitä tippuu kärryiltä. Toki se taloudellinen kuviokin on aika merkittävä - kolme vuotta kotona maksaa (tai jää tuloja saamatta) jopa pari-kolmesataa tuhatta euroa - menot pysyy kuitenkin samana.
En haluaisi venyttää töihin paluuta,mutta toisaalta olin vähän stressaantunut siitä jatkuvasta kiireestä.
Normi äitiysloman, ja sen jälkeen olemme olleet mieheni (kollega) kanssa vuoroviikoin tk:ssa työssä. Erinomainen ratkaisu joka vinkkelistä, eikä vähiten siksi, että terkkarissa tarvitsee näin olla vain joka toinen viikko ;)
Oon ollut kotihoidontuen turvin siihen asti kotona, kun lapsi täyttää kolme. Päivystyksillä elää ja pitää ammattitaitoon tuntumaa.
Olen kotona kuudetta vuotta, olen kyllä harvinainen poikkeus.
Tuttavani on silmälääkäri ja oli pitkään kotona siten, että kävi töissä perjantaisin.
Siis kun toiset pitää perjantain vapaata, hän teki toisin päin.
Tuttavani ammattitaito pysyi yllä/pystyi seuraamaan kehitystä, mutta sai samalla olla pitkään kotona lasten kanssa.
Edellyttää toki, että lastenhoito yhtenä päivänä viikossa järjestyy jotenkin helposti. Liian tiukaksi ei elämäänsä kannata järjestää. Aina pitää olla joustovaraa ja vararatkaisuja.
Esim. jos palkkaa hoitajan kotiin tuolle yhdelle päivälle, saattaa hoitaja sairastua, jolloin pitää olla mietittynä varavaihtoehdot.
Olin vähän reilun viikon. En tosin ole päätoimisesti lääkäri, vaan tutkija.
Äitiysloma kai on kaikille se noin 3 kk, harva sitä voi pidentää. Lyhentää toki voi.
Olin lapsen syntymän jälkeen kotona 4 vuotta, hyvin onnistui paluu tk-lääkärin työhön.
Olin 6 kk, mies oli 6 kuukautta. Lapsi vuoden, kun meni perhepäivähoitajalle. Hyvin meni kaikki.