Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velipoika on sitä mieltä, että lain määrittämä perintöosuus on liian suuri

Vierailija
03.06.2013 |

Tuli aika puskista moinen, kun kiertotien kautta kuulin.
Eli luultavasti jotain testamenttikuviota pyörittää omaksi edukseen.

Mua kuvottaa, toivon saavani pitää vanhemmat vielä pitkään elossa.

Pahalta tosin tuntuu ajatus, että testamentti olisi tehty.. Ja onhan se, kun tuollaista on vara puhua.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki velipoika voi olla tuota mieltä. Mutta eipä se laki miksikään muutu yhden poitsun mielipiteestä. Testamentilla voi määrätä puolet perittävästä omaisuudesta.

Vierailija
2/17 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt?
Kuka on saamassa liikaa rahaa, sinä vai veljesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lain määrittämä perintöosuus? Eihän ole mitään muuta kuin rintaperillisen lakiosa joka on puolet omaisuudesta jaettuna perillisillä?

Vierailija
4/17 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se veli pyörittää testamenttikuvioita, mutta ei se voi testamentilla määrätä kuin omasta omaisudestaan. Sun vanhempien omaisuudesta määrää vain sun vanhempien tekemä testamentti (lain lisäksi).

Vierailija
5/17 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, nytkö tajusin.
Veljesi on saamassa testamentilla "kaiken" mut joutuu antamaan sinulle lakiosan ja se harmittaa jo nyt.
Rupea ehdottelemaan vanhemmillesi et oliskos nyt aika maailmaympärysmatkalle ja vie äiti shoppailemaan Louis Vuitton laukkuja ja ehdota heille hyväntekeväisyyskohteita yms.
Toivottavasti vanhempasi käyttävät omaisuutensa niin ettei veljelle paljon jää.

Vierailija
6/17 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, juuri niin .. Veli haluaa enemmän kuin 75 %
Ahneudella ei ole rajaa -ap

Vierailija
7/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhempasi haluaisivat testamentata veljellesi sen 75% perinnöstä? Keskustel asiasta veljesi ja vanhempiesi kanssa. Eihän tuollainen ole reilua eikä järkevää. Itselleni on ainakin ihan päivän selvää, että kun meidän vanhemman joskus kuolevat, perintö menee siskon kanssa tasan puoliksi, elleivät äiti ja isä halua testamentata siitä osaa jollekin muulle, esim. hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
8/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse jostain tietystä asiasta kuten maatilasta vaiko vaan rahasta? Onko veljesi hoitanut vanhempia enemmän tms? Kerro vähän taustaa.

Vierailija
9/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro veljellesi että perintö ei ole pakko ottaa lainkaan vastaan, jos se tuntuu liian suurelta.

Vierailija
10/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:29"]Kerro veljellesi että perintö ei ole pakko ottaa lainkaan vastaan, jos se tuntuu liian suurelta.[/quote]

No pointti on se, että haluaa sekä testamenti että lakiosansa. Eli se mulle lain mukaan kuuluva lakiosa on hänen mielestään liian suuri. Mä en ymmärrä tätä kuviota. Toki isä on vanhanaikainen mies ja hälle merkitsee vanhin lapsi, mutta vieä enemmän sukupuoli. Eli minä tyttönä ja nuorempana olen isälle "huonompi" vaikka aina olen kokenut että mua rakastetaan. Veli ei auta yhtään enempää kuin minäkään, päinvastoin. Mä hoidan kaikki lääkeasiat, lääkärikäynnit, kontrollit ym. Omaisuus on kiinteää, ei kuitenkaan maatila tms. Mun jalkojen alta on vdetty matto, tosi paha mieli. Mä en kitenkaan ole koskaan ollut vanhempin rahojen perään, pärjäämme omillamme ikä perintöä tarvittaisi lain. Silti tuo on mielestäni väärin.

ap

Vierailija
11/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta. En oikein ymmärrä vanhempiasi. Sitten ymmärrän, jos toinen lapsista olisi hulttio, dissaisi vanhempia tai se toinen juuri auttaisi heitä jatkuvasti. Mutta jos kerran välit on hyvät ja sinä autatkin, niin miksi ihmeessä veljeäsi suosittaisiin...?

Vierailija
12/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 07:45"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:29"]Kerro veljellesi että perintö ei ole pakko ottaa lainkaan vastaan, jos se tuntuu liian suurelta.[/quote]

No pointti on se, että haluaa sekä testamenti että lakiosansa. Eli se mulle lain mukaan kuuluva lakiosa on hänen mielestään liian suuri. Mä en ymmärrä tätä kuviota. Toki isä on vanhanaikainen mies ja hälle merkitsee vanhin lapsi, mutta vieä enemmän sukupuoli. Eli minä tyttönä ja nuorempana olen isälle "huonompi" vaikka aina olen kokenut että mua rakastetaan. Veli ei auta yhtään enempää kuin minäkään, päinvastoin. Mä hoidan kaikki lääkeasiat, lääkärikäynnit, kontrollit ym. Omaisuus on kiinteää, ei kuitenkaan maatila tms. Mun jalkojen alta on vdetty matto, tosi paha mieli. Mä en kitenkaan ole koskaan ollut vanhempin rahojen perään, pärjäämme omillamme ikä perintöä tarvittaisi lain. Silti tuo on mielestäni väärin.

ap
[/quote]

Oeltko puhunut tästä asiasta vanhempiesi kanssa? Mitkä heidän perustelunsa ovat?

Vierailija
13/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä (lapsellisesti) kertoisin vanhemmille, että velipoika se odottaa heidän kuolemaa malttamattomana. Tietty jos vanhemmat jo dementoituneita, sitten ei oikein voi mitään.

Vierailija
14/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan voi lähtökohtaisesti ajatella noin?!?
Jos veljeni hoitaisi vanhempani tai olisi käyttänyt aikaa perheyritkseen/ maatilaan tms. niin ilman muuta kannattaisin sitä että vaiva hänelle korvataan.
Tosin meillä kävi niin, että velipoika kuoli sairauteen ja on mullan alla ;( , joten minä perin hänen osuutensa kun hän ei kerennyt lapsia saamaan. Kyllä mielummin antaisin oman osani kuin tämän tilanteen.

Vierailija
15/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne nallekarkit mene aina tasan. Äiti on kuollut aikoja sitten ja isä myi kotitalomme vanhimmalle lapselleen noin puoleen käyvästä hinnasta ja osti itselleen osakkeen.

Kappakirjan teki virallinen kaupanvahvistaja aivan päin persettä. Hän otaksui, että kun ostaja 'omistaa' tavallaan jo oman lakiosansa verran kiinteistöstä, niin se summa voidaan suoraan vähentää ostohinnasta. Lisäksi isän ostama osake jäi kokonaan isän nimiin.

Jos kauppa olisi tehty oikein, niin olisi pitänyt tehdä osittainen perinnönjako, jossa veli sai oman osuutensa äidin kuolipesästä ja isän osake olisi pitänyt laittaa puoliksi äidin kuolinpesän nimiin.

Nyt äidin kuolinpesä hävisi kuin tuhka tuuleen ja kun isästä aika jättää, niin veli saa taas oman osansa, tavallaan toiseen kertaan.

Itse kauppaan ja kauppahintaan minulla ei ole sanottavaa, talon ovat maksaneet isä ja äiti ja he saavat tehdä minun puolestaan omaisuudellaan ihan mitä tahtovat.

Vierailija
16/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai äidilläsikin on jotain sananvaltaa?

Vierailija
17/17 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on sama juttu paitsi, että mun kohdalla vanhemmat on sitä mieltä, että se lakiosuus on liian iso. no, nyt ne on kait muuttaneet mieltään asiasta, kun sisarella ei riitäkään rahat verojen maksuun. nyt ne haluavat musta vähemmistöomistajan (=maksajan) tiettyihin kohteisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi