Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitien älyttömimmät somejulkaisut lapsistaan -peukutusketju

Vierailija
19.07.2020 |

Listataan äitien älyttömiä somejulkaisuita lapsistaan. Yksi aihe per viesti. Peukku ylös = minustakin julkaisu on ihan älytön, en ikinä julkaisisi tällaista, peukku alas = mikä vika tässä on? voisin julkaista itsekin. Ap aloittaa:

Eräs tuttavani on sairaan lapsen äiti. Lapsella on pari hyvin vaikeaa, harvinaista sairautta, joiden vuoksi lapsen tila on verrattavissa kehitysvammaan eikä lapsi kehity ikätoverien tahdissa. Ymmärrän, että perheellä on hyvin raskasta sairaan lapsen kanssa enkä lainkaan vähättele lapsen sairauksia tai arjen rankkuutta. En silti ymmärrä, kun äiti julkaisee hyvin negatiivisia päivityksiä perheen arjesta kaikille näkyvällä facebook-tilillään. Äiti suoraan sanoo, kuinka v*ttumaista arki lapsen kanssa on, kuvailee lapsen sairausdiagnoosit, oireet ja muut tarkasti. Äiti kuvailee, kuinka elämä on mennyt sairaan lapsen syntymän myötä. Vaikka lapsi on pysyvästi sairas eikä tule koskaan viettämään terveen lapsen tai myöhemmin aikuisen elämää, koen nuo julkaisut lapsen yksityisyyttä loukkaavina. Kenenkään toisen terveystietojen levittäminen ei mielestäni ole ok. En ymmärrä noita julkaisuja myöskään siksi, että äidin facebook on täysin julkinen ja seuraajissa on kaverien ja sukulaisten lisäksi myös entisiä ja nykyisiä työkavereita. Äiti myös valittaa, kuinka vaikeaa sairaan lapsen vanhempana on löytää vakituista työpaikkaa. Tämänkin takia kannattaisi mielestäni miettiä, minkä verran arjestaan kertoo, ettei se käänny haitaksi työnhaussa. Eihän lapsi tietenkään saisi vaikuttaa, mutta ko. äiti joutuisi olemaan usein pois töistä lapsen sairauksien takia.

Ap

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua ketään nykyvanhempaa, joka julkaisee somessa kuvia lapsistaan vähissä vaatteissa, alasti uimarannalla/mökkirannassa. Kuvat voi päätyä vaikka mihin. En koskaan tykkää näistä kuvista, ihan periaatteesta.

Vierailija
2/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä, jotka kertovat lastensa uhmakohtauksista, raivareista ja murrosiän tuittuiluista. Mitähän nämä Sarit ja Minnat tuumisivat, jos lapset jakaisivat samalla tavalla someen äidin vaihdevuosikiukuttelut, hormoniheilahtelut ja väsymysraget? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvat joissa lapsi on vaipoissaan

Vierailija
4/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen myötähäpeää, kun jaetaan "hauskoja" kertomuksia lapsen suusta. 

Nico-Sebastian: "Äiti, miksi sinulla ei voisi olla pippeli, kun isilläkin on?" 

Kiva sitten teininä kuulla, kun äidin kaverit muistuttelee näistä :D Luojan kiitos omassa lapsuudessani ei ollut somea ja näitä kerrottiin vain sukulaisille kahvipöydässä.

Vierailija
5/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen arvosanojen julkaisu somessa. Lapsi kertokoot ja päivittäkööt itse jos haluaa. 

Vierailija
6/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten todistuksilla ja harrastuksilla päteminen.

"Meidän Senja-Kyllikki toi tänään kotiin todistuksen 9,8 keskiarvolla. Kaikista lukuaineista oli kymppi ja stipendejä oli kolme kappaletta! Olen niin ylpeä lahjakkaasta, kauniista ja upeasta tyttärestäni! Senja-Kyllikki haluaa ihan itse panostaa koulunkäyntiin ja harrastuksiin näin paljon, me vanhemmat emme painosta. Ensi viikolla on vielä edessä viulukonsertti ja yleisurheilukisat. Kyllä sm-tason urheilijanuoren ja viuluvirtuoosin äitinä kelpaa olla! <3"

Vierailija
7/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit joilla on kavereissa satoja ihmisiä joista suurinosa pakostakin suht tuntemattomia, ei ainakaan lähipiiriä.

Kerrotaan arjesta, lasten koko nimet, kehitysvaiheet, mitä itse ja puolisi tekee työkseen ja missä.. lasten harrastukset ja missä ne pidetään.. lasten päiväkodin/koulun nimi.. perheen auton malli ja muut tunnusmerkit.

(Eikä sekään enää auta jos tajuaa vasta vuosien jälkeen poistella niitä tuntemattomampia henkilöitä, omia tietoja tai pistää esim.instagram yksityiseksi. Tiedot saattaa olla jo joillakin ylhäällä jossain ja kuvat ties missä.)

Vierailija
8/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä, jotka kertovat lastensa uhmakohtauksista, raivareista ja murrosiän tuittuiluista. Mitähän nämä Sarit ja Minnat tuumisivat, jos lapset jakaisivat samalla tavalla someen äidin vaihdevuosikiukuttelut, hormoniheilahtelut ja väsymysraget? :D

"Tänään äitini, Jutta 48 v, olikin aikamoisella tuulella! Äidillä on vaihdevuodet pahimmillaan ja äiti suuttuu milloin mistäkin pikkujutusta. Tänä aamuna äiti toi kylpyhuoneeseen märäksi hikoilemansa lakanat ja suuttui, kun isä oli jättänyt kylppärin vessassa vessanpöntön renkaan ylös. Äiti itki, huusi kuinka isä on pilannut koko päivän ja elämä on hirveää. Iltapäivällä äiti oli jo leppynyt ja teki lettuja. :)"

Vierailija
9/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi on ottanut elämäntehtäväkseen lapsensa reumasta tiedottamisen. Päivittää vuosikontrollit ym hoitokokeilut jne. Ymmärtäisin nämä postaukset jossain lasten reuma -aiheisessa ryhmässä mutta kun esim. minä olen äidin lapsuuskaveri vuosikymmenten takaa eikä asia kuulu minulle mitenkään.

Itsekin sairastan kroonista sairautta joka hävetti minua varsinkin teini-ikäisenä ja kyllä nyt aikuisenakin jos joku vanha "ystävä" ottaa asian esiin tuoreempien tuttavuuksien läsnäollessa, näin on tapahtunut yllättävän monta kertaa. En halua toitottaa sairauttani kenellekään ja sitten muut tekevät niin. En voi käsittää.

Vierailija
10/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun avaudutaan lapsen saamasta epäasiallisesta kohtelusta, yleensä vielä niin, että asia jää osittain avoimeksi.

"Meidän Minttu-Elmeriä on kyllä kohdeltu niin väärin koulussa! En sano, kenestä on kyse ja mitä on tapahtunut, mutta eipä ole lapset samanarvoisia koulussa!! Tämä on kyllä niin nähty, että tällaiset kiltit ja hyvät lapset tulevat jyrätyksi ja jäävät huomiotta!!"

Vierailija
11/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö muka isät kerro noloja juttuja lapsistaan? Mun Fb-kavereista ihan pahin on viiden tytön isä, joka kertoo juttuja muka hauskasti perheen ainoan miespuolisen näkökulmasta. Yksikään äiti ei kerro sellaisia asioita tyttäristään eikä myöskään pojistaan.

Vierailija
12/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nämä lapsensa kaupallistaneet someäidit. Vauvat mainostavat vaippoja, lapset valmisruokia, matkakohteita ja vaatteita. Veikkaan, että rahoja ei säästetä lapselle 18-v päivää varten, vaan mammat hankkii rahoilla koko perheelle jotain kivaa.

Vierailija
13/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten todistuksilla ja harrastuksilla päteminen.

"Meidän Senja-Kyllikki toi tänään kotiin todistuksen 9,8 keskiarvolla. Kaikista lukuaineista oli kymppi ja stipendejä oli kolme kappaletta! Olen niin ylpeä lahjakkaasta, kauniista ja upeasta tyttärestäni! Senja-Kyllikki haluaa ihan itse panostaa koulunkäyntiin ja harrastuksiin näin paljon, me vanhemmat emme painosta. Ensi viikolla on vielä edessä viulukonsertti ja yleisurheilukisat. Kyllä sm-tason urheilijanuoren ja viuluvirtuoosin äitinä kelpaa olla! <3"

Tää on ärsyttävää, mutta ärsyttää nekin mammat, jotka pätee omilla tekemisillään. 

"Kello on vasta 10 ja oon käyny jo aamulla juoksemassa 15 km, tein itse hapanjuurileipää, luin rauhassa Hesaria kahvia juoden, hoidin lasten aamutoimet ja töissäkin oon saanu jo tehtyä vaikka mitä!!"

Vierailija
14/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä mieltä olen kaverista, joka laittaa paljon juttuja lapsensa musiikkiharrastuksesta someen, soittovideoita ja kuvia esiintymisistä. Toisaalta ymmärrän, kun ovat muutenkin hyvin musikaalinen perhe, mutta toisaalta tuntuu ehkä vähän itseään täynnä olevalta. Kaikilla kun ei ole varaa laittaa lastaan mihinkään musiikkiopistoon ja hankkia kalliita soittimia. Että haluaako se tavallaan rivien välistä kehua, että heilläpä on varaa siihen?

Vierailija
15/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka isät kerro noloja juttuja lapsistaan? Mun Fb-kavereista ihan pahin on viiden tytön isä, joka kertoo juttuja muka hauskasti perheen ainoan miespuolisen näkökulmasta. Yksikään äiti ei kerro sellaisia asioita tyttäristään eikä myöskään pojistaan.

Oletko käynyt facebookissa Poikien äidit ryhmässä?

Vierailija
16/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen koko todistus jaettu kuvana fbhen, kun oli niin hyvät numerot ja äiti niin ylpeä. Minusta ei kuulu joillekin äidin random kavereille moiset asiat.

Vierailija
17/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni äiti elää yhä siinä vanhassa lintukotomaailmassa missä ei ollut sairaita setämiehiä ja lapset saivat olla rauhassa vähäpukeisinakin.

Vierailija
18/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni äiti elää yhä siinä vanhassa lintukotomaailmassa missä ei ollut sairaita setämiehiä ja lapset saivat olla rauhassa vähäpukeisinakin.

Nykyisin tällä logiikalla ei ole ok enää kuvat uimasta, kuvat, joissa lapsi on alasti, vaipoissa jne. Söpöjä kuvia voivat olla, mutta eivät kuulu mihinkään instaan tai faceen. Riittää, että noita jakaa jossain perheen omassa wa-ryhmässä.

Vierailija
19/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, kun avaudutaan lapsen saamasta epäasiallisesta kohtelusta, yleensä vielä niin, että asia jää osittain avoimeksi.

"Meidän Minttu-Elmeriä on kyllä kohdeltu niin väärin koulussa! En sano, kenestä on kyse ja mitä on tapahtunut, mutta eipä ole lapset samanarvoisia koulussa!! Tämä on kyllä niin nähty, että tällaiset kiltit ja hyvät lapset tulevat jyrätyksi ja jäävät huomiotta!!"

Tää, yhdistettynä siihen että joku sitten kommentoi kysyen mitä on sattunut, johon mamma vastaa että kertoo YV:llä...

Vierailija
20/76 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lasten sairauksista avautuvat eivät tajua, että foorumi on jakamiselle aivan väärä. Ymmärrän, että vertaistukea kaivataan vaikka jollain suljetulla facefoorumilla, jossa on samassa tilanteessa olevia. 

Miksi muuten ylipäätään diagnoosit pitää selostaa supertarkkaan? En tajua näitä "lapsellamme on harvinainen kystinen reumaattinen refluksinen kihtinen epilepsia-adhd sekä mutaatio geenissä nro 15." Mitä joku naapurin Mirja tällä tiedolla tekee? Jos aiheesta on pakko puhua, niin eikö voi vain olla "lapsellamme on sairautta"?