Mitä tämä mahakipu voi olla? Alavatsaa vasemmalta jomottaa
Eilen alkoi voimakkaana jo aamusta. Sinnittelin kunnes soitin ambulanssin. Sanoivst vaan että ota panadolia ja litalginia. No, lääkkeet ei auttaneet.
Illalla kuuma vesi auttoi viimein hiukan. Sain nukutuksi mutta aamulla kivut jatkui.. Menin omalla kyydillä päivystykseen jossa vielä verikokeita, mahan painelu ymd ja ei löytynyt syytä.
Mahassa lorisee vähän väliä. Kuin joku nippailisi tai ilma kiertäisi.
Gynekologista ei pitäis olla. Mitä tää vois olla?
Kommentit (17)
Mene päivystykseen niin sulkevat umpparimahdollisuuden pois. Mulla oli tuollaista kipua mutta se olikin "vain" hyvälaatuinen munasarjakysta.
Crp oli 3. Siksi sanoi että ei umppari kun kipu alkanut jo eilen. Ap
Munasarjakysta. Gynelle mars. Odotettavissa tosi isoja kipuja jos puhkeaa.
Tuosta mahan lorinasta ja muusta veikkaisin paksusuoliperäistä kipua. Sellaista ei tavallisest esiinny esim. munasarjakystassa, joka melko todennäköisesti olisi tutkittaessa muutenkin havaittu jo. Mutta jos kipu noin kovana jatkuu niin toki täytyy vielä tutkia tarkemmin.
Pieru etsii paksusuolessa ulos pääsy paikkaa.
Miten sen paksusuolen saisi sitten rauhoittumaan? Huomasin että ulostamisen jälkeen kipu paheni Ap
Voi olla kanssa ummetus. Jossain kohtaa voi olla liian "kova" kakka joka painaa siellä suolta ja muita sisäelimiä,mikä voi tuottaa todella kovaa kipua.
Umpisuoli sijaitsee oikealla puolella, ellei henkilöllä ole harvinaista peilikuvaelimistöä.
Vierailija kirjoitti:
Pieru etsii paksusuolessa ulos pääsy paikkaa.
Tämäkin on ihan mahdolliista. Varsinkin jos on ummetusta, ja ummetusulostepaakku on paksusuolessa jumissa, ja sen takana ilmaa, kivut on voi olla aika järkyn kovat.
Itselläni on noita vasemman puolen paksusuolikipuja usein ja mulla on syynä IBS suolistosairaus. Suoli vaan ajoittain ärtyy ja tulehtuu, joskus tulee jopa kakassa limaa ja verta. Ja kivut on järkyttävät.
Voisiko olla tulehtunut divertikkeli? Netistä löytyy tietoa. Mittaa lämpöä ja jos se alkaa nousta, mene uudestaan päivystykseen. Minulla kipua oli vähitellen paheten pari vuorokautta ennen kuin kuume nousi. Olin sitten muutaman vuorokauden osastolla ab-tipassa.
Vierailija kirjoitti:
Crp oli 3. Siksi sanoi että ei umppari kun kipu alkanut jo eilen. Ap
Miehelläni oli vatsa kipeä kolme viikkoa, kun umppari tulehtui. Ehdittiin kuitenkin leikkaamaan ennen puhkeamista. Lääkärikin oli ihmeissään, että kipu kesti useita viikkoja, ja oli sellaista, että pärjäsi fyysisessä työssäkin. Näinkin voi käydä, vaikka harvinaista varmasti onkin!
Divertikkelit! Mulla puhkesi paksusuoli moisten takia.
Minulla särki ensin vasemmalle vaikka oli umppari. Luin jostain, että vatsankipu voi heijastua väärälle puolelle. Sitten kun koski niin kovasti, että mikään asento ei ollut hyvä lähdin terveysasemalle. Sieltä sairaalaan jossa vasta illalla todettiin umppari. Eteni hyvin hitaasti, olin leikkausjonossakin päiviä.
Umpisuoli? Eikö ollut tulehdusarvot koholla? Mene uudestaan lääkäriin.