Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kukkohovin haastattelusta; kuinka montaa teistä

Vierailija
03.06.2013 |

on ahdisteltu lapsena ohi ajavista autoista? Ei mulla ainakaan ole lapsena ollut yhtään kokemusta että ohi ajava auto olisi hidastanut ja sieltä olisi setä pyytänyt kyytiin. Yksi ystävä näki kerran koulumatkalla itsensä paljastajan, ja tämä oli kai jopa pyytänyt mukaansa tai jotain, mutta ystäväni pakeni paikalta nopeasti kotiin. Kukkohovin tapaus tuntuu oudolta, tuosta lehtijutusta tulee kuva että sitä on hänelle tapahtunut todella usein.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniit saavat näitä ehdotuksia solkenaan pienestä pitäen. Muistan olleeni n. 7v, kun ekan kerran Helsingissä joku patu pyyteli mukaansa ja siitä eteenpäin aina, tosin ei enää niin paljoa, kun olen jo yli nelikymppinen. Voi olla etttä rumemmat ei saa näitä ehdotuksia niinkään?

Vierailija
2/23 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä autoon pyydettiin kerran, setäihmiset puhuivat sopimattomia ja jopa kävivät käsiksi useita kertoja. Suututtaa kun yhteen aikaan haukuttiin tyttöjen pukeutumista, vaikka omassa nuoruudessani pukeuduttiin paksuihin ja löysiin vaatteisiin ja silti niitä ahdistelijoita riitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla aiemmin kysyi mikei näistä puhuta, jos on niin yleistä.

Ainakaan 80-luvun alussa tuollaista ei pidetty juuri minään. Palsatelijat olivat vain naurun tai ällötyksen aihe. Vanhmmat opettivat 70-luvulla, että namusetien mukaan ei saa mennä l. jos tuntematon tarjottelee karkkia, ei saa ottaa eikä mennä mukaan minnekään.

Ei silloin pidetty meteliä siitäkään, että pienet lapset juoksivat paljaina uimarannoilla tai alle 8v tytöt olivat ilman biksujen yläosaa. Oikeastaan se oli sopimatonta vasta sitten, kun rintoihin alkoi tulla muotoa. Alastomuuden kauhistelu ja lasten yletön seksualisointi on mielestäni matkittu "ameriikasta". Nykyisin vauhkotaan ihan kaikesta.

Vierailija
4/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Kukkohovin haastattelu?

Vierailija
5/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muakaan ole. Noin 15 v:nä tulee mieleen yksi tapaus, tosin silloin mua taidettiin luulla vanhemmaksi. Lapsena muistan varoitellun kerran namusedästä, mutta häntä emme minä tai kaverimme koskaan nähneet.

Mutta eihän se silti tarkoita, ettei jollekin olisi voinut tapahtua noin useastikin. Eihän se vaadi kuin yhden tai kaksi ahdistelijaa alueella, jotka tekevät tuota toistuvasti ja ehkä vielä yrittävät määrättyjä muutamia lapsia. Ja ehkä ahdistelijat yrittävät helpommin määrätyn tyyppistä lasta, määrätyissä paikoissa tms, joten jos vain sattuu olemaan sen oloinen ja vaikka koulureitti kulkemaan niin, että siinä on vaikka joku suojaisa tien pätkä, sekin voi selittää sen, että osuu useamman kerran saman lapsen kohdalle.

Vierailija
6/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä Kukkohovin tapaus???? Neverhöörd.... linkki kiitos!

Vierailija
7/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä haastattelu? Olen nähnyt itsensä paljastelijoita ainakin kolme eri kertaa penskana. Koulumatkan varrella oli yksi talo, jossa aina heilui ikkunassa "munaukko". Käteensä vetäjiä olennähnyt puistossa ja linja.autoasemalla. Oikein sellaisia perinteisiä: pitkä talki päälla ja salkku edess. Kun joku katsoo päin, livauttaa lerssinsä esille ja rupeaa vatkuttamaan intensiivisesti tuijottaen. On kai niitä olut muitakin.

Vierailija
8/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehden viikonlopun lehden Ilona-liitteessä oli tämä haastattelu.

Vierailija
9/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 13:07"]

Mikä haastattelu? Olen nähnyt itsensä paljastelijoita ainakin kolme eri kertaa penskana. Koulumatkan varrella oli yksi talo, jossa aina heilui ikkunassa "munaukko". Käteensä vetäjiä olennähnyt puistossa ja linja.autoasemalla. Oikein sellaisia perinteisiä: pitkä talki päälla ja salkku edess. Kun joku katsoo päin, livauttaa lerssinsä esille ja rupeaa vatkuttamaan intensiivisesti tuijottaen. On kai niitä olut muitakin.

[/quote]

Täytyy olla Helsingissä. En usko että pienemmällä paikkakunnalla tuollaista suvaittaisiin naapurustossa.

Vierailija
10/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 13:13"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 13:07"]

Tuo tapahtui oikeasti kaupungissa nimeltä Porvoo, 80-luvulla. Ei se ketään kiinnostanut. Koulutaksi ajoi ain saman talon ohi ja lapset kiljuivat ällötyksstä sen munaukon talon kohdalla. Puisto- ja bussirunkkareiden kohtalosta en enempää tiedä, mutta oli niitä useampi.

[/quote]

Täytyy olla Helsingissä. En usko että pienemmällä paikkakunnalla tuollaista suvaittaisiin naapurustossa.

[/quote]

Vierailija
11/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan kukaan ahdistellut tai huutanut, ei edes täysi-ikäisenä ellei nyt lasketa jotain Turkin lomaa, jossa naisen rooli on olla aukko, jota kaikki miehet voi kokeilla tarvittaessa. Suomessa ei siis koskaan.

Vierailija
12/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuulkaa maalla on näitä runkkareita näkynyt 80-luvulla. Olen nähnyt ainakin 3.

Vierailija
13/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ole koskaan autosta namusedät ahdistelleet. Teininä toki on pyydetty autoon ilta-aikaan kaupungilta mukaan mutta se on vähän eri juttu. 

Itsensäpaljastajia näin minäkin joskus kouluikäisenä, Salossa asuin ja siellä niitä näin eli on muuallakin kuin Helsingissä.

Vierailija
14/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt usein noin että on autosta houkuteltu kyytiin... Ja ihan pienellä paikkakunnalla vietin nuoruuteni. Samaa on kyllä tapahtunut pk-seudullakin kesälomilla tai muuten reissatessa 14-18 vuotiaana.

Vierailija
15/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri synkimmällä maaseudulla niitä onkin, kun kaikki nuoret naiset ovat muuttaneet kaupunkeihin opiskelemaan ja jääneet sinne töihin. Peräkammarin pojat ahdistelevat sukulaistyttöjä ja vilauttelevat vieraammille. Eikä tarvitse olla edes nätti tyttö. Itselläni ja kaikilla lapsuudenystävilläni oli tästä kokemusta. Se vei luottamuksen aikuisiin niin täysin, ettei kai meistä kukaan kertonut näistä aikuisille.

Vierailija
16/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan Suomessa tullut vastaan, ja olen kasvanut Helsingissä. Vasta teini-ikäisenä kielikurssilla Maltalla ollessani sain ensimmäistä kertaa kokea, että bussipysäkillä istuessa saattoi keski-ikäinen mies ajaa viereen, avata oven ja houkutella sisään. Tätä tapahtui harva se päivä, ja aika ahdistavaahan se oli.

Vierailija
17/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutama samantapainen kokemus kuin Kukkohovilla, ja pikkukaupungissa olen kasvanut. En usko tuollaisen olevan niinkään harvinaista, mutta moni ei aikuisena enää tahdo noita ahdistavia tapahtumia muistella tai on aidosti ne unohtanut.

Vierailija
18/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä oikeasti on näin yleistä, miksi tästä ei puhuta? Jos olisin tiennyt en olisi tytärtäni päästänyt kotoa mihinkään yksin.

Vierailija
19/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensäpaljastajia 90-luvulla yksi, runkkareita 80-90 luvulla kaksi, autoon yrittäjä 80-90 -luvun taitteessa yksi, yksi 12 vuotiaalle seksistä rahaa tarjonnut 80-luvulla bussissa. Paikkakunta Espoo.

Vierailija
20/23 |
03.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On noita minullekin sattunut, ja maalla vietin lapsuuteni ja nuoruutenikin pitkälle. Ensimmäisen kerran kaverin sukulainen yritti kähmiä, kun olin jotain 11-12-vuotias. Sitten teini-iässä auton kyytiin yritettiin houkutella parikin kertaa (sattuivat ihan pikkuteiden varsilla nämä ja houkuttelijat olivat aikuisia, vanhempia miehiä) ja kerran jopa yritti bussikuski (!) kopeloida, silloin olin jo lukioikäinen kylläkin. Täysi-ikäisenä on tarjottu rahaakin muutamia kertoja, mutta tosiaan en enää silloin ollut lapsi, eikä noista kerroista jäänyt samanlaista pelkoa kuin nuorempana sattuneista tapahtumista.

Ja kyllä, olen valistanut myös omia lapsiani, sekä tyttöjä että poikia, näistä asioista.

t. äiti 40 v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi