Onko ok aloittaa kiinteät maissinaksuilla?
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:26"] [quote author="Vierailija" time="04.06.2013 klo 00:19"]6kymppinen mies tässä ihmettelee että kelle tuommosia ...keleen maustamattomia naksuja oikeasti tehdään? lapsilleko? hullujako ihmiset nykyään on. Kaikkea sitä lapsille työnnetään suuhun. Tuskin minun lapsuudessani mitään noin hullua oli vielä keksitty. Varmaan lyötiin käteen jotain ruokaa, se kai tässä tarkoituksena on eikä mitään syötävän korviketta tai ravintovalmistetta. [/quote] Eiköhän ne ole tarkoitettu korvikkeeksi sipseille ja muille suola- ja rasvapommeille? Jos pitää valita naposteltavaksi maissinaksuja tai normisipsejä niin tottahan toki nuo naksut ovat parempi vaihtoehto. Ovat sitten turhaa höttöä tai ei. Tuskin kukaan niitä syö himoonsa kuten sipsejä.[/quote]
Niinhän se on, että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Nimittäin napostelun. Tää napostelukulttuuri ei kyllä terveyttä edistä, oli se naposteltava sitten mitä hyvänsä.
Miltähän mahtaa suolistosairaustilastot näyttää 25 vuoden päästä, kun nämä terävillä kuiduilla (vrt. kasvisten "pehmeä" kuitu), sokereilla ja laksatiiveilla (xylitoli) syötetyt lapsukaiset ovat aikuisia...
Epäilen, ettei maissinaksuissakaan kovin paljon vitamiineja ole. Ei ne ainakaan maistu millekään.
Ovatko nykyäidit todella näin avuttomia, että oikein tuskaillaan kiinteiden aloittamisella? Eikö ennen äidit siitä kertoneet, vai mikä oli kun entiseen aikaan ei moisesta kuultukaan. Sitä samaa vauvoille alettiin antaa mitä itsekin syötiin. Jos kulttuurin ruokavalioon kuului bataatti tai banaani, niin sitä sitten, tai viljavelliä tai vaikka kalaa.
Kun kiinteät aloitetaan, niin kyse on maistelusta, siihen kelpaavat kyllä maissinaksutkin. Meillä niitä maisteltavia ruokia on mennyt teelusikallinen kerralla eli siitä ei kyllä energiaa ole saatu. Muutaman päivän välein on aina lisätty uutta maisteltavaa. Joten en todellakaan ymmärrrä miksei maissinaksu voisi olla ensimmäinen maisteltava.
Minä en muista millä kiinteällä aloitin, varmaan perunamuusilla omalta lautaselta. Ja meillä kiinteiden aloituksesta on noin 2 vko. Tähän menessä on syöty pieniä maistimuruja ruisleipää, kinkkua, nautaa, viiliä, kahvia (vauva halusi niin sai pari tippaa, ei ollut hyvää), perunaa, broileria, banaania, appelsiinia, mustikkaa ym. Eli on annettu omasta ruuasta pieni murunen jotain ei kovin suolaista. Määrät on toki vielä olemattomia, mutta ikääkin on vasta vajaa 5 kk. Kiinnostusta syömiseen on kuitenkin ollut niin on annettu maistella. Nyt jo viilipurkin avaaminen saa aikaan suun aukeamisen ja huitomisen, eli tahtoo sitä.
Lisäksi on oksentelun takia annettu aamuisin yksi maissinaksu. Kahdesta naksusta menee kovalle mutta yksi naksu auttaa pitämään ruuan mahassa. Vauva osaa kääntyä mahalleen ja siinä ähertäessä tulee ruoka aina ylös vaikka olisi parikin tuntia syönnistä. Maissinaksu vähensi ongelmaa.
Epäilen siis että jos noita alkaa syöttämällä syöttää, saa ummetuksen. Mutta varovasti määrää lisäämällä toimivat hyvin ja niitä on helppo ottaa käteen ja syödä.
Mä annoin leipää. Ruisleivän palan käteen ja kelpasi. Maissinaksuthan on kutakuinkin pelkkää ilmaa. Niissä ei ole ravintoa eikä kuitua, eikä yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 11:37"]
Mä annoin leipää. Ruisleivän palan käteen ja kelpasi. Maissinaksuthan on kutakuinkin pelkkää ilmaa. Niissä ei ole ravintoa eikä kuitua, eikä yhtään mitään.
[/quote]Mun kuopukseni oli vielä maitoruokinnalla, niin ensi kiinteä oli juuri leipää, tosin hieman vahingossa. Luin aamupalalla pöydän ääressä lehteä ja sylissä ollut vauvani oli napannut voileivän pöydältä ja sitä imeskeli tyytyväisenä. :)
En alottaisi maissi naksuilla.Itsellänikin tuppaa joskus takertumaan kitalakeen koko naksu.Tai jos alotellaan mastelemaan jo isomassa iässä yli puolivuotiaana ja hampaat suussa jne.Aloittaisin hieman kosteampi pitoisella soseella johon ei puremista tarvita.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 16:42"]
Me aloitettiin myös maissinaksuilla 7kk täysimetyksen jälkeen. Pelkkää höttöähän ne on, mutta niin on muutkin kiinteät ja tosi vähän niitä menee alkuun muutenkin. 1-vuotiaana meni päivässä purkillinen sellaista lastenruokamössöä kahdelle aterialle jaettuna. Ei niitä kiinteitä niinkään ravinnon vuoksi syödä kuin harrastuksen ja kokeilun merkeissä.
[/quote]
Aikuisetkin syö vissiin mielestäsi, ööh, "harrastuksen ja kokeilun merkeissä"?
Huoh.. Miksipä veikkaat että niiden kiinteiden aloittamisella on laitettu suositusiät? No jos kuitenkin vastaan tähän itse: Siksi että vauvojen ravinnontarve nousee samalla kun äidinmaidon ravinnepitoisuus laskee. Ravitsevimmillaan äidinmaito on sinne 6kk asti, sen jälkeen se ei enää täytä vauvan ravinnontarvetta. Siksi niitä kiinteitä aloitetaan tietyn ikäisinä. Suosituksiahan ne iät toki ovat, mutta äidinmaidosta ei saa esim. kuituja ollenkaan eikä kaikkia vitamiinejakaan.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 15:19"]
On. Mulla on kolme lasta ja muistan tuskailleeni tuota millä kiinteällä aloittaa. Loppupeleissä ei sillä kuitenkaan ole mitään väliä, useimmat ovat esim jo 1 v täysin kaikkiruokaisia.
[/quote]
Mitä tuskailemista siinä on? Onko pakko ostaa jotain enemmän tai vähemmän teollisuusvalmisteista kaupasta, miksi ei voi enää antaa siitä samasta mitä syö itsekin?
Onko aikuisten ruuat muuttuneet niin paljon epäterveelisemmiksi, että ei voi enää tehdä samalla tavalla kuin lukemattomat ihmissukupolvet aikojen alusta?
Olsiko paha homma opettaa lapsi syömään vauvasta asti oikeaa ruokaa höttöjen sijasta? Hyvin nuo ainakin ennen oppivat, lienevätkä nykyvauvat krantumpia.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 16:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 16:16"]
On ok, myös sipsit ovat hyviä (perunaa) ja popparit (maissia). Hyvä on myös mm. pizza kasvistäytteellä, (lihatäyte tulee vasta noin 6-9 kk ikäiselle) ja vaikka tortillat kasvistäytteellä. Muutkin hyviä kasvispohjaisia ensiruokia on paljon, ranskalaiset ovat helppoja. Hernekeitto on noin 5-6 kk ikäiselle, kunhan otat mahdolliset sattumat pois. Kaikki ovat ihan hyviä, jos ei muuten niin surautat monitoimikoneessa ne hetken ajan ja lisäät maitoa sekaan.
[/quote]
Onko oikeasti niin tylsää, että pitää kirjoitella tällaisia tylsiä mukahauskoja höpötyksiä? Tiedät varmaan oikeasti ihan itsekin, että ne maissinaksut on tarkoitettu just vauvoille, eikä niissä tosiaan ole mitään muuta kuin maissia. Miksi luulet, että on humoristista verrata vauvanruoaksi tarkoitettua tuotetta kaikenmaailman sipseihin, ranskiksiin ja pizzoihin? Missä se vitsi on? Mitä multa jää tajuamatta tässä taas?
Itse kysymykseen, että joo, on ihan ok vauvalle. Aloittaisin kyllä itse soseella (meillä on alotettu bataattisoseella molempien lasten kanssa, ja sitten kesäkurpitsaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, maissia jne.), ja antaisin sitten parin kuukauden päästä tuollaista kädessä pidettävää naposteltavaa. Mutta oonkin vähän ylivarovainen, ja pelkään kauheasti aina, että vauva tukehtuu johonkin ruoanmuruun. Kyllä meillä silti sormiruokaillaan myös.
[/quote]
Sulla on nyt kyllä nuttura ihan pikkuisen liian tiukalla.. o.O
Ja ei, en kirjoittanut tuota tekstiä.
Omasta mielestäni nuo maissinaksut ovat suoraan verrannollisia sipseihin. Arvata saattaa, että meillä niitä ei ole ollut, eivätkä ole mielestäni mikään hyvä kiinteiden aloitusruoka. Eivät ole mielestäni ruokaa ollenkaan, pelkkää höttöä.
[/quote]
"Pelkkää höttöä"? Onko hiilarit vauvojenkin vihollisia? Meinaatko aloittaa karppaamisen jo kehdossa?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 18:10"]
On ok, myös sipsit ovat hyviä (perunaa) ja popparit (maissia). Hyvä on myös mm. pizza kasvistäytteellä, (lihatäyte tulee vasta noin 6-9 kk ikäiselle) ja vaikka tortillat kasvistäytteellä. Muutkin hyviä kasvispohjaisia ensiruokia on paljon, ranskalaiset ovat helppoja. Hernekeitto on noin 5-6 kk ikäiselle, kunhan otat mahdolliset sattumat pois. Kaikki ovat ihan hyviä, jos ei muuten niin surautat monitoimikoneessa ne hetken ajan ja lisäät maitoa sekaan.
[/quote]
Onko oikeasti niin tylsää, että pitää kirjoitella tällaisia tylsiä mukahauskoja höpötyksiä? Tiedät varmaan oikeasti ihan itsekin, että ne maissinaksut on tarkoitettu just vauvoille, eikä niissä tosiaan ole mitään muuta kuin maissia. Miksi luulet, että on humoristista verrata vauvanruoaksi tarkoitettua tuotetta kaikenmaailman sipseihin, ranskiksiin ja pizzoihin? Missä se vitsi on? Mitä multa jää tajuamatta tässä taas?
Itse kysymykseen, että joo, on ihan ok vauvalle. Aloittaisin kyllä itse soseella (meillä on alotettu bataattisoseella molempien lasten kanssa, ja sitten kesäkurpitsaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, maissia jne.), ja antaisin sitten parin kuukauden päästä tuollaista kädessä pidettävää naposteltavaa. Mutta oonkin vähän ylivarovainen, ja pelkään kauheasti aina, että vauva tukehtuu johonkin ruoanmuruun. Kyllä meillä silti sormiruokaillaan myös.
[/quote]
Omasta mielestäni nuo maissinaksut ovat suoraan verrannollisia sipseihin. Arvata saattaa, että meillä niitä ei ole ollut, eivätkä ole mielestäni mikään hyvä kiinteiden aloitusruoka. Eivät ole mielestäni ruokaa ollenkaan, pelkkää höttöä.
[/quote]
"Pelkkää höttöä"? Onko hiilarit vauvojenkin vihollisia? Meinaatko aloittaa karppaamisen jo kehdossa?[/quote]
Voi teitä karppaajia pelkääviä. Taputtaisin päätäsi jos olisit tässä lähellä.
Höttöruoka on (ennen karppausintoa) sellaista ruokaa jossa ei ole mitään ravinteita. Ravinteiden takia niitä kiinteitä ruvetaan lapselle antamaan, ei harrastuksen ja huvin vuoksi, kuten joku sanoi.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 19:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 18:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
"Pelkkää höttöä"? Onko hiilarit vauvojenkin vihollisia? Meinaatko aloittaa karppaamisen jo kehdossa?[/quote]
Voi teitä karppaajia pelkääviä. Taputtaisin päätäsi jos olisit tässä lähellä.
Höttöruoka on (ennen karppausintoa) sellaista ruokaa jossa ei ole mitään ravinteita. Ravinteiden takia niitä kiinteitä ruvetaan lapselle antamaan, ei harrastuksen ja huvin vuoksi, kuten joku sanoi. [/quote]
No varmaankin alussa on kuitenkin tarkoitus ihan vain totutella lapsi syömään kiinteää ruokaa? Vai meinaatko että jos maissinaksulla aloittaa niin niitä naksuja on sitten naposteltava eikä mitään muuta koskaan, aamen?
Tähän keskusteluun on näköjään pesinyt joku luomumamma, jonka lapset syövät vain ja ainoastaan luomuruokaa, mielellään pelkkää kasvisruokaa eikä koskaan sokeria tai hedelmiäkään, koska niissähän on sokeria... :-DDD
Idea noissa maissinaksuissa on se, että lapsi saa opetella laittamaan suuhunsa jotakin sellaista, mihin ei voi tukehtua. Vatsaa nuo eivät täytä eikä niistä energiaakaan saa, mutta lapsi saa istua muiden seurassa pöydässä ja napostella omia naksujaan ihan itse.
Nää luomumammat tunkee sen vauvansa vissiin paidan alle tissiin kiinni aina kun itse istuvat kylässä kaffepöytään? Ettei se vaan saa mitään ei-luomua. Ai joo, naksut on luomua.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 20:23"]Tähän keskusteluun on näköjään pesinyt joku luomumamma, jonka lapset syövät vain ja ainoastaan luomuruokaa, mielellään pelkkää kasvisruokaa eikä koskaan sokeria tai hedelmiäkään, koska niissähän on sokeria... :-DDD
Idea noissa maissinaksuissa on se, että lapsi saa opetella laittamaan suuhunsa jotakin sellaista, mihin ei voi tukehtua. Vatsaa nuo eivät täytä eikä niistä energiaakaan saa, mutta lapsi saa istua muiden seurassa pöydässä ja napostella omia naksujaan ihan itse.
Nää luomumammat tunkee sen vauvansa vissiin paidan alle tissiin kiinni aina kun itse istuvat kylässä kaffepöytään? Ettei se vaan saa mitään ei-luomua. Ai joo, naksut on luomua.[/quote]
Miten ihmeessä sinä tuon luomun tähän sait tungettua? Jos kysytään että onko maissinaksut hyvä "ruoka" aloittaa kiinteät, niin ihmiset vastaavat kysymyksen mukaan. Sormiruokailusta ei ap puhunut mitään. Ja jos sitten sormiruokailusta puhutaan niin siihen on parempiakin aineita kuin jotkin maissinaksut.
Ja eikai kukaan alle vuotiaalle anna mitään sokerisia ruokia? Ja mitä väärää siinä on jos oikeasti ajattelee sitäkin että paljonko niissä ruoissa, joita vauva syö, on ravintoaineita? Häh? Vai onko se yksi ja sama mitä sille vauvalle käteen laittaa, kunhan on vain syötävää?
En usko et kovin moni vauva/lapsi niitä suostuu syömään. Meidän poika juoksi karkuun kun sille näytti sellasen naksun vai aloitinko mä liian myöhäön tarjoamaan?
Miksi ei voi tarjota heti alusta alkaen kunnon ruokaa kun kerran teit kaiken oikein ekat 6kk?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2013 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 16:42"]
Me aloitettiin myös maissinaksuilla 7kk täysimetyksen jälkeen. Pelkkää höttöähän ne on, mutta niin on muutkin kiinteät ja tosi vähän niitä menee alkuun muutenkin. 1-vuotiaana meni päivässä purkillinen sellaista lastenruokamössöä kahdelle aterialle jaettuna. Ei niitä kiinteitä niinkään ravinnon vuoksi syödä kuin harrastuksen ja kokeilun merkeissä.
[/quote]
Aikuisetkin syö vissiin mielestäsi, ööh, "harrastuksen ja kokeilun merkeissä"?
Huoh.. Miksipä veikkaat että niiden kiinteiden aloittamisella on laitettu suositusiät? No jos kuitenkin vastaan tähän itse: Siksi että vauvojen ravinnontarve nousee samalla kun äidinmaidon ravinnepitoisuus laskee. Ravitsevimmillaan äidinmaito on sinne 6kk asti, sen jälkeen se ei enää täytä vauvan ravinnontarvetta. Siksi niitä kiinteitä aloitetaan tietyn ikäisinä. Suosituksiahan ne iät toki ovat, mutta äidinmaidosta ei saa esim. kuituja ollenkaan eikä kaikkia vitamiinejakaan.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Rintamaito on rintamaitoa, ravinteiden puolesta ihan samaa tavaraa puolen vuoden ja kahden vuoden imetyksen kohdalla. Se ei laimene tai muutu ns. litkuksi missään vaiheessa. (www.imetys.fi) Toki lapsen energiantarve kasvaa, kun lähtee liikkeelle, silloin pitäisi joko hiljalleen lisätä maidon määrää (tuskin enää järkevää) tai hiljalleen tarjota lisäksi muutakin muonaa. Mutta maito on yhä tärkein yksittäinen ravinnonlähde vielä pitkään. Sikäli kiinteät ovat lähinnä kokeilua. (Ap:n kysymykseen: esikoinen aloitti bataattisoseella, kuopus maissinaksulla. Kumpaakin imetin vähän yli vuoden, kumpikin syö nykyään ihan tavallisesti. Ei se niin vakavaa ole.)
En olisi kyllä itse aloittanut kiinteitä millään maissinaksuilla. Meillä aloitettiin bataatilla. Maissinaksut tuli vasta jälkeenpäin.
Voi morjesta!! Kyllä tää nykyaika on saanut ihmiset niin hemmetisti kammoksumaan kaikkea. Ja itse olen tosiaan 27 enkä siltikään ymmärrä tätä. Jokainen syöttää lapselleen juuri niinkuin tahtoo. Ja jos tuossa on kysytty voiko lapselle antaa Ruoaksi maissinaksuja niin veikkaampa että sitäkään ei tartte ottaa juurikaan niin kirjaimellisesti. ehkäpä haluttu kysyä vain että onko ne ok. Minun kaksospojat saivat 6kk ensimmäisetn naksunsa ns harjoittelun vuoksi joka johti siihen että osaavat pyöritellä ruoan suussaan ja oppivat pureskelemaan. Ei niillä mitään kiinteitä aloitettu mutta pari kertaa päivässä saavat naksut ja voi että kun onkin tyytyväisiä poikia kun saavat niitä nakerrella. Huhhuh, oikein naurattaa lukea joitakin kommentteja.