Paljonko on nettopalkkasi, entä menosi? Paljonko säästät kuukaudessa?
Minua kiinnostaisi tietää, että paljonko ihmisten menot on ja paljonko säästävät. Myös erityisen paljon kiinnostaa tietää, että paljonko jätät itsellesi "käyttörahaa" (johon lukeutuu siis vaatteet, matkakulut, kahvilat, lääkkeet tms.)
Itselläni nettopalkka 1800e, asumis-ruoka-vakuutuskulut+laskut n. 1200 e, säästöön n. 100 e. Käyttörahaa jätän itselleni n.500 e, ja minulle se riittää, mutta emme juuri käykään missään.. miten muilla?
Kommentit (80)
Eläke netto 1900, palkka uudessa tehtävässä netto 2550, yhteensä 4450. Lainan lyhennys 1200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten syksi vastaaja sanoi että elää 50-100 eurolla kuukaudessa, siis miten se on mahdollista?
APOon tämä. Tuo summa on sitä kysymääsi "käyttörahaa" (johon lukeutuu siis vaatteet, matkakulut, kahvilat, lääkkeet tms.) ja helposti sillä selviän. Ainakin jos puhutaan mediaanista. Keskiarvoa on vaikeampi laskea kun kivoja juttuja tulee joskus vastaan. Omat säännölliset menot koostuu lähinnä vaatteista ja kosmetiikasta joita ostelen satunnaisesti tarpeeseen, en siis todellakaan edes joka kuukausi, sekä bensasta, johon menee vuoden keskiarvona ehkä se 50e/kk. Kuljen mahdollisuuksien mukaan pyöräillen ja kävellen enkä käytä julkisia tai taksia oikeastaan ikinä. Auton verot ja vvakuutusmaksutakuutusmaksut taas oli niitä pakollisia menoja, jotka ei tuohon "omaan käyttörahaan" sisälly. Samoin ruoka, johon multa menee 140-200e/kk. Ei ole maksullisia harrastuksia eikä lääkitystäkään.
Ja joo, itsepä olen valintani tehnyt.
Hienoa että oot saanut sun kulut noin matalaksi. Ja eihän sitä enempää kannata tuhlata kuin tarve onkaan. Itse en osaa olla noin kurinalainen kun tarvetta vielä ainakin tällä hetkellä kaikenlaiseen löytyy. Onko sinulla jokin selvä säästötavoite tai kohde?
AP
Kiitos. Pitkän aikavälin tavoite on hankkia taloudellista liikkumavaraa tulevaisuuteen. Tarkkaa summaa tai hetkeä siihen en osaa sanoa. Jatkan tätä niin kauan kuin hyvältä tuntuu.
Joitain lyhyemmän tähtäimen suunnitelmia ja välietappeja hommassa on myös ollut, ja niistä osa on saavutettu ja toteutettu ja toiset kuopattu huonoina ideoina.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että porukka on vastaillut tähän ketjuun ja vielä aika asiallisesti. Jotenkin oon hämmentynyt, opin ihan uutta kun siis näiden joidenkin tulot on aika suuret ja menot aika pienet ja säästöön jää tyyliin tonni! Siis onko teillä näin vastanneilla sitä perhettä? Mihin säästätte? Jotenkin en mitenkään voi uskoa että tämä olisi valtaosan ihmisistä elämäntyyli tai edes mahdollista, että asunto jo maksettu ja vastike tyyliin alle 200e kk.
Tuo yksi vastaaja jolla menee lapsiin tyyliin kaikki niin, mulla on kyllä aika samanlainen tilanne, kaikenlaisiin kaverilahjoihin ripisee ja ropisee ja on tulossa kaikenlaista ostettavaa. Lasten vaatteet on aika kalliita. Itselleni myös ravintolassa syöminen on pahimpia rahasyöppöjä.
AP
Tulee maksamaan n. 10€ enemmän, ku tehdä vastaavat itse. Siivouspäivä on sellainen, että maksan sen kympin mielelläni, ettei ole taas tiskivuorta ja ruoan jämiä ympäri keittiötä 😅 (Neljälle, eli erotus on n. 2,50€/naama..)
Tämä on mielenkiintoinen. Kyllähän ihmiset saavat jo ruokakauppaan menemään erilaisia summia.
Nettopalkka n. 3500€. Elämiseen menee noin 1500€ (tähän laskettu mukaan myös opintolainan maksu). Hurvitteluun, vaatteisiin ym 500€. Loput 1500€ menevät säästöihin, lähinnä sijoituksiin ja asp-tilille.
Nettopalkka 1400e.
Vuokra 860e. Vesimaksu 70e, sähkö ja siirto 40e.
Ruoka 400e.
“Huvitteluun” varaan 100e/kk, mutta siitä maksan sitten kaikki omista kahvitteluista hiustenleikkuuseen ja pakollisiin vaatteihin yms. Eli aika pieni raha se on.
Säästöön laitan 190e/kk.
Lapsiin 150e.
Vakuutuksiin, puhelimiin, nettiin, päivittäistavaroihin 200e.
Yh, kaksi lasta, palkkatulot luonnollisesti ei ole ainoa tulo.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että porukka on vastaillut tähän ketjuun ja vielä aika asiallisesti. Jotenkin oon hämmentynyt, opin ihan uutta kun siis näiden joidenkin tulot on aika suuret ja menot aika pienet ja säästöön jää tyyliin tonni! Siis onko teillä näin vastanneilla sitä perhettä? Mihin säästätte? Jotenkin en mitenkään voi uskoa että tämä olisi valtaosan ihmisistä elämäntyyli tai edes mahdollista, että asunto jo maksettu ja vastike tyyliin alle 200e kk.
Tuo yksi vastaaja jolla menee lapsiin tyyliin kaikki niin, mulla on kyllä aika samanlainen tilanne, kaikenlaisiin kaverilahjoihin ripisee ja ropisee ja on tulossa kaikenlaista ostettavaa. Lasten vaatteet on aika kalliita. Itselleni myös ravintolassa syöminen on pahimpia rahasyöppöjä.
AP
Itse saan yli tonnin säästöön kuukaudessa. Nämä laitan sijoituksiin. Tarkoituksena olisi 10 vuoden päästä tehdä lyhyempää työviikkoa pääomatulojen turvin. Unelmahan olisi jäädä eläkkeelle suhteellisen nuorena.
Vierailija kirjoitti:
AP
Täällä on varmaan hyvin eri ikäistä porukkaa. Ja myös hyvin erilaisissa elämäntilanteissa. On myös ihan eri asia, onko lapsia yksi vai viisi. Mullakin oli aika, jolloin kahteen lapseeni (ruoka, vaatteet, harrastukset, elektronikka jne) meni aika paljon rahaa. Mutta kun lapset muuttivat omilleen, koko tuo summa jäi omaan käyttööni. Samoihin aikoihin myös asuntolainan maksaminen loppui ja jäljelle jäi vain yhtiövastike. Olen kuitenkin lähes koko elämäni elänyt vaatimattomammin kuin tulotasoni olisi mahdollistanut. Lapsuudenkodista opittua. Vanhempani ovat varakkaita, mutta nuukia. Eivät pihejä, mutta varovaisia rahankäyttäjiä. Oman aikakautensa lapsia. Äitini (nyt jo 93 v) mieluummin parsii villasukat kuin ostaa uudet. Vaikka pankkitilillä lojuu kuusinumeroinen summa rahaa. Olen samaa maata äitini kanssa. Voisin tuhlata, mutta en halua. Miksi ostaa uutta, jos vanhankin voi vieä korjata? Ekologisempaakin käyttää kaikki loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
AP
Minulla jää se tonni niinä kuukausina, kun asumismenot ovat pienet. Vaihdoin vuosi sitten työpaikkaa, koska työmatka entiseen vei reilut 3 t/pvä ja valitsin mieluummin lähempänä olevan työpaikan pienemmällä palkalla, siksi nettokin on nyt vähemmän kuin ennen (ennen noin 2500 e/kk, nyt 2200 e/kk), toisaalta edellisen paikan työmatkakulut olivat noin 350 e/kk ja nyt ne ovat 60 e/kk jolloin rahallisesti lopputulos on sama mutta ajansäästö valtava, etenkin kun nykyisessä saan tehdä normaalistikin paljon etätyötä.
Nettopalkastani maksan siis puolet asumiskuluista ja parhaina kuukausina ei lankea mitään laskuja maksuun, pahimpina reilulla tonnilla. Työmatkakulujen lisäksi rahaa menee tietysti ruokaan ja hygieniaan, jonkin verran harrastuksiin (elokuvat, käsityöt, puutarha, kirjat) ja normaalivuosina matkustan paljon. Säästöön on nyt halvan lämmityksen vuonna jäänyt vuodessa noin 10 000 euroa. Säästötili on "puskuritilini" eli yritän pitää pientä puskuria yllättäviin tarpeisiin. Ja kunhan on taas mahdollista matkustella niin siihen saan kyllä kulumaan rahaa iloisesti :-)
Kahden aikuisen talous, itselläni on aikuinen lapsi mutta hän on asunut jo toistakymmentä vuotta omillaan.
Oma netto 2700€
Osuus asuntolainasta ja vastikkeista: 800€
Auton lyhennys: 250€
Ruoka, vaatteet, meikit jne.. omalta osaltani varmaan: ainakin 500€ kk, kuukaudesta riippuen.
Oma ja lapsen harrastus n. 200€
Säästöön menee 500€, osakkeisiin ja rahastoihin.
Sitten tulee aina ylläri eläinlääkärireissuja ja hankintoja kotiin tai säästetään vielä erikseen tulevia matkoja varten.
Nettotulot kuukaudessa about 4 000€ - 4 500€ rippuu ulkomaan päivärahojen määrästä (nyt korona-aikana ei ulkomaan päivärahoja pahemmin ole ollut) + ylitöiden määrästä. Rahastoihin menee tonni, pakollisiin kuluihin about 850€, ruokaan ja bensaan semmoset 600€ loput jää kulutukseen ja säästöön. Ostan pörssiosakkeita säästöilläni muutaman kerran vuodessa. Velkaa ei ole ja osakesalkuun ja rahastojen yhteenlaskettu summa on vähän yli 200 k€ riippuu pörssikursseista. Kyllä tässäs jotenkin toimeen tullaan.
Budjetti on 2000 € kuukaudessa yhdelle hengelle.
Yhtiövastike 300 €, netti sisältyy
laskut (vesi, sähkö, Hesari) 85 €
liiton jäsenmaksu 45 €
terveys 60 € (tästä siis lääkärit, labrat, lääkkeet, satunnainen fyssarikäynti yms. sekä myös vitamiinit, aurinkorasvat ja sellaiset)
hygienia 20 € (tästä ostetaan saippuat, deodorantit, pyykinpesuaineet, tamponit...)
vaatteet 40 €
kauneus 70 € (kampaaja 3 kk välein, meikit ja ihonhoitojutut)
Lahjat 50 €
Koti 130 € (normisti 30 € wc-paperiin, siivosaineisiin, lamppuihin, pieniin kosin tarvikkeisiin. Nyt kerään tänne ekstraa sillä joutunen vielä tänä vuonna ostamaan uuden uunin)
Paikallisliikenne 15 €
Ruokaan 100 € viikossa
Viikkorahaa annan itselleni 50 €, sillä voi istua kahviloissa, syödä ulkona, mitä vaan. Joskus jos ostan jotain ylimääräistä (yleensä meikkejä tai vaatteita, laitan tätä rahaa siihen)
Työmatkakuluja on joka kuukausi 100-300 €
Loput korvamerkitään harrastuksiin (100-200 €) ja matkailuun (100-350 €).
En lähde määrittelemään, mikä on ylimääräistä kulutusta. 😆 Olen taipuvainen ajattelemaan, että vaikkapa hiustenleikkaus ja raidoitus harmaiden peittämiseen on työn puolesta tarpeen. Itse voisin ihan tyytyväisenä kulkea tukka ponnarilla kaiken ikää.
Olen päätoiminen yrittäjä, joten ei ole kiinteää palkkaa. Puhelin on 20 € kuussa, ja se on siis työn puolesta. Useimpina kuukausina kulut jäävät budjetin alle. Säästöön jää ihan mukavasti.
Budjetin teosta on ollut mulle paljon hyötyä, vaikkei rahan riittävyys olekaan ollut ongelma. Kuluja helposti vähentää pikkasen se, että ne joutuu laskemaan yhteen ja katsomaan silmästä silmään. Ulkona syömiseen tuli ennen laitettua paljon enemmän rahaa, se on karsiutunut tämän myötä sopivalle tasolle.
Toisekseen kun listaa ylös kaikki ostokset ja vielä uudelleen kuin lopussa, tiedostaa paremmin mikä oli hyvää vastinetta rahalle ja mikä ei.
Kolmanneksi budjetti on vapauttanut minut sellaisesta kotoa opitusta syyllisyydestä turhasta rahanmenosta. Nyt voin ihan hyvällä mielellä välillä myös humpsutella, sillä tiedän sen sopivan budjettiin. Hassu päänsisäinen juttu mutta toimii. 💪🏻
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki + asumistuki n 1000 e nettona
Menot vuokra 1070
Syöminen ehkä 250 kk
Ostokset ja huvit 300-1000 kk
Matkailu ehkä 100-1000 kk
Anteeks mitäh?!
Vierailija kirjoitti:
Marinin hallitus saisi verottaa kuiviin noita ökytuloilla elvisteleviä.
Ja tullainen katellinen vihervassari saisi haljeta kateudesta. Buah hah hah hah haa.
Nimimerkillä, minä olen hyvätuloinen, lisäksi varallisuutta ja käteistä yhteensä yli 500 k€ ja omaisuus sen kun lisääntyy.
Nettotulot 2700e, asuntolaina 300e, vastike ja muut asuntoon liittyvät kulut 250e (uudehko rivitalokaksio), muut peruskulut kuukaudessa noin 700e. Säästöihin ja sijoituksiin tällä hetkellä noin 1400e/kk.
Säästän omakotitalon rakentamiseen ja mahdolliseen lapseen.
Nettotulot 2000€. Vuokra 660€. Säästöön 650-850€ kuukaudessa. Asun yksin.
Mulla netto 1800-2200€ ja säästöön jää joka kuukausi vähintään 1000€ josta osa käytetään matkustamiseen yms yhteisiin juttuihin. Asuntolaina maksettu jo ja yhtiövastike 50€ eli edullisesti asutaan. Autolaina 200€/kk. Mies tienaa vähemmän, ehkä vähän yli 1000€ eikä voi säästää. Meillä on kaksi teiniä jotka käyvät yksityiskoulua ja täällä päin myös kouluruoat ja -kirjat täytyy maksaa omasta pussista. Asumistukia, lapsilisiä yms ei ole eli itse pitää elämästä selvitä ja lapset elättää. Ruokaa ostaessa en katso hintoja ja törsään myös jonkin verran sisustukseen ja vaatteisiin.
Terv. Espanjasta
Nettotulot 2800-4500e kuukaudesta riippuen, omat tulot siis pelkästään, kahden hengen työssäkäyvän talous ja erilliset tilit.
Asumiskulut 650e
Auto+polttoaine 800e
Syöminen 400-500e
Hevonen 600e
Vakuutukset 100-200e
Muut kk-maksulliset palvelut (viihde, liittymä jne) n. 100e
Eli säästöön jää hyvin vaihtelevasti. Joskus mennään vähän miinukselle, joskus hyvinkin paljon plussalle. Viime vuonna säästöön jäi reilu 500e kuukaudessa keskimäärin.
Minulla netto 3100€. Menot vaihtelevat 1100-1700€ / kk. Olen säästeliäs, enkä laita rahaa turhaan. Menot ovat pienet, koska omistusasunnossa pienet kulut.
Tulot netto 2200€,
Vuokra 830€
Ruoka 300€
Sosiaalinen kanssakäyminen esim ravintolat,
terassi, kahvilat, padel/tennnis, lahjat
150€
Vaatteet, kosmetiikka 50€
Bussi-ja junaliput 60€
Yllättävät menot 50€
Matkailu esim nyt kesällä 200€
Säästöön jää tilanteen mukaan 300-600€ kuussa.
N39 ei lapsia, pääkaupunkiseutu