Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on nettopalkkasi, entä menosi? Paljonko säästät kuukaudessa?

Vierailija
18.07.2020 |

Minua kiinnostaisi tietää, että paljonko ihmisten menot on ja paljonko säästävät. Myös erityisen paljon kiinnostaa tietää, että paljonko jätät itsellesi "käyttörahaa" (johon lukeutuu siis vaatteet, matkakulut, kahvilat, lääkkeet tms.)

Itselläni nettopalkka 1800e, asumis-ruoka-vakuutuskulut+laskut n. 1200 e, säästöön n. 100 e. Käyttörahaa jätän itselleni n.500 e, ja minulle se riittää, mutta emme juuri käykään missään.. miten muilla?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marinin hallitus saisi verottaa kuiviin noita ökytuloilla elvisteleviä.

Vierailija
42/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot n. 1700€ nto.

Menot n. 550€.

Loput säästöön.

Sinkku, velattomat: asunto ja auto.

Ihan mielenkiinnosta kysyn?

Miksi alapeukku?

Varmaan, koska kuulostaa niin hienolta tuo tilanne, että joko kateus iskenyt taikka epäusko.

Eihän suomalainen osaa olla iloinen toisen puolesta näissä ketjuissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettoa tulee 2994 eur/kk ja käytännössä kaikki menee. Satanen tai kaksi jää tilille eli säästöön. 

Yksin eläminen on Suomessa pirun kallista. 

Vierailija
44/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marinin hallitus saisi verottaa kuiviin noita ökytuloilla elvisteleviä.

Kyllä ne jo verotetaan.

Sinullakin on mahdollisuus ökytuloihin, älä jaksa syyllistää heitä ansaitusta työstä.

Vierailija
45/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot n. 2030€, säästöön jää n. 70€/kk. Menot on heittelevät, kaikki menee kuitenkin ja joskus pitää laskelmoida esim viikon ruokaostoksia. Vuokra on jo 800€ vesineen ja autopaikkoineen.

Vierailija
46/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettoa tulee 2994 eur/kk ja käytännössä kaikki menee. Satanen tai kaksi jää tilille eli säästöön. 

Mihin se raha menee?

Vierailija
47/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot vaihtelee 2000-3300 välillä, säästöön menee 50-200€ riippuen kuukaudesta.

Vierailija
48/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulot n. 1700€ nto.

Menot n. 550€.

Loput säästöön.

Sinkku, velattomat: asunto ja auto.

Ihan mielenkiinnosta kysyn?

Miksi alapeukku?

Varmaan, koska kuulostaa niin hienolta tuo tilanne, että joko kateus iskenyt taikka epäusko.

Eihän suomalainen osaa olla iloinen toisen puolesta näissä ketjuissa.

Ohi. Kateus on se.. Tänne ei haluta hyvin toimeentulevia. Toivovat että kaikki ois peräkamarin poikia/tyttöjä joilla menee huonommin kuin toisilla.

Vierailija
49/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen talous ja yksi tili, joten täysin henkilökohtaisia menoja en tiedä.

Yhteiset tulot meillä opiskelijoilla n. 1800-2200 e kuussa riippuen palkastani.

Menot ehkä noin 1500-1700 e pintaan, eli ihan ookoo pärjätään.

On kyllä ärsyttävää näin kolmen kympin molemmin puolin elää peeaukista elämää opintolainalla, kun saman ikäisenä muut ostaa ekoja asuntojaan.

Vierailija
50/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto noin 700 osa-aikatyöstä, minkä lisäksi 250 euron opintotuki. Elämiseen menee 300 kuussa, koska mies haluaa, että maksamme tulojen suhteessa kaiken pakollisen, ja hän on huomattavasti suurituloisempi. Säästöön jää noin 100-200 euroa kuussa. Käytän harrastuksiin noin 400 euroa kuussa.

Vierailija
51/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot n. 2030€, säästöön jää n. 70€/kk. Menot on heittelevät, kaikki menee kuitenkin ja joskus pitää laskelmoida esim viikon ruokaostoksia. Vuokra on jo 800€ vesineen ja autopaikkoineen.

En siis jätä mitään erillistä summaa omaan humputteluun. Lääkkeisiin menee n. 20€/kk ja ravintolassa (tyyliin mäkissä) syödään kerran viikossa, joskus kahdesti. Koko perheen käyttöön menee, omat vaatteeni suurimmaksi osaksi saan lahjoituksina, en käy kampaajalla tai meikkaa. Ostan jotain jos on pakko. Lähinnä käytän kaiken lapsiin. Esim nyt tilasin lapselle paitoja 48€:lla, synttärijuhlat oli viime viikolla mihin laitoin n. 70€ ja käytiin synttärikahvilla 18€:lla ja tilattiin pizzat 35€. Ens viikolla tehdään reissu jolle olen budjetoinut 300€. Itselleni tähän olen laskenut ostorahaa 30-50€ (sauna tarvikkeisiin). Eli vaikka tulo kuulostaa nettona paljolta, säästää pitää ja pihistellä. Menoja on paljon ja lapsiin ne kaikki menee. 😅

Vierailija
52/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se raha menee?

Yleiseen elämiseen. Asumiseen minulla ei mene paljoa, koska asun vuokralla. Mutta lisäksi ruokaan, autoon, huvitteluihin (tupakka on paheeni, alkoholia en juuri käytä). Äkkiä se on mennyt. 

Pitäisi kyllä ryhdistäytyä ja laittaa kulukuuri, tiedetään.

Vierailija
53/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten yksi vastaaja sanoi että elää 50-100 eurolla kuukaudessa, siis miten se on mahdollista?

AP

Oon tämä. Tuo summa on sitä kysymääsi "käyttörahaa" (johon lukeutuu siis vaatteet, matkakulut, kahvilat, lääkkeet tms.) ja helposti sillä selviän. Ainakin jos puhutaan mediaanista. Keskiarvoa on vaikeampi laskea kun kivoja juttuja tulee joskus vastaan. Omat säännölliset menot koostuu lähinnä vaatteista ja kosmetiikasta joita ostelen satunnaisesti tarpeeseen, en siis todellakaan edes joka kuukausi, sekä bensasta, johon menee vuoden keskiarvona ehkä se 50e/kk. Kuljen mahdollisuuksien mukaan pyöräillen ja kävellen enkä käytä julkisia tai taksia oikeastaan ikinä. Auton verot ja vakuutusmaksut taas oli niitä pakollisia menoja, jotka ei tuohon "omaan käyttörahaan" sisälly. Samoin ruoka, johon multa menee 140-200e/kk. Ei ole maksullisia harrastuksia eikä lääkitystäkään.

Ja joo, itsepä olen valintani tehnyt. 

Vierailija
54/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkka:

2150 €/kk + 300 (elatusmaksu + lapsilisä)

Nettotulot: 2450 €/kk

Kaikki laskut n. 1300-1500 €/kk

Säästöön 120 €/kk

Helsingissä asuva teinin yksinhuoltaja

Asun pohjoisemmassa Suomessa, ja aika samat summat, ja perhemuoto. Brutto parhaimmillaan 3300€, ja bruttotuloista menee heti päältä n. 1000 € pakollisia menoja kuten verot, eläkemaksut, työttömyyskassamaksu.

Vierailija
55/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että porukka on vastaillut tähän ketjuun ja vielä aika asiallisesti. Jotenkin oon hämmentynyt, opin ihan uutta kun siis näiden joidenkin tulot on aika suuret ja menot aika pienet ja säästöön jää tyyliin tonni! Siis onko teillä näin vastanneilla sitä perhettä? Mihin säästätte? Jotenkin en mitenkään voi uskoa että tämä olisi valtaosan ihmisistä elämäntyyli tai edes mahdollista, että asunto jo maksettu ja vastike tyyliin alle 200e kk.

Tuo yksi vastaaja jolla menee lapsiin tyyliin kaikki niin, mulla on kyllä aika samanlainen tilanne, kaikenlaisiin kaverilahjoihin ripisee ja ropisee ja on tulossa kaikenlaista ostettavaa. Lasten vaatteet on aika kalliita. Itselleni myös ravintolassa syöminen on pahimpia rahasyöppöjä.

AP

Vierailija
56/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten syksi vastaaja sanoi että elää 50-100 eurolla kuukaudessa, siis miten se on mahdollista?

AP

Oon tämä. Tuo summa on sitä kysymääsi "käyttörahaa" (johon lukeutuu siis vaatteet, matkakulut, kahvilat, lääkkeet tms.) ja helposti sillä selviän. Ainakin jos puhutaan mediaanista. Keskiarvoa on vaikeampi laskea kun kivoja juttuja tulee joskus vastaan. Omat säännölliset menot koostuu lähinnä vaatteista ja kosmetiikasta joita ostelen satunnaisesti tarpeeseen, en siis todellakaan edes joka kuukausi, sekä bensasta, johon menee vuoden keskiarvona ehkä se 50e/kk. Kuljen mahdollisuuksien mukaan pyöräillen ja kävellen enkä käytä julkisia tai taksia oikeastaan ikinä. Auton verot ja vvakuutusmaksutakuutusmaksut taas oli niitä pakollisia menoja, jotka ei tuohon "omaan käyttörahaan" sisälly. Samoin ruoka, johon multa menee 140-200e/kk. Ei ole maksullisia harrastuksia eikä lääkitystäkään.

Ja joo, itsepä olen valintani tehnyt. 

Hienoa että oot saanut sun kulut noin matalaksi. Ja eihän sitä enempää kannata tuhlata kuin tarve onkaan. Itse en osaa olla noin kurinalainen kun tarvetta vielä ainakin tällä hetkellä kaikenlaiseen löytyy. Onko sinulla jokin selvä säästötavoite tai kohde?

AP

Vierailija
57/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto bonuksineen 4500€/kk luokkaa. Vaimolla hieman vähemmän.

Autoon, kämppään ja ruokaan menee jotain 2000€/kk luokkaa.

Rahaa jää sijoituksiin ihan hyvin. Lomilla suositaan 5* kohteita, vaikkei näillä tuloilla vielä oikeisiin luksusluokan kohteisiin mennä.

Vierailija
58/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ap et arvostanut minun vastausta. Niin sinkku taloudessa saa säästöön paljon! Vaikka kumppani ei mitään ihmeellistä elämää kaipaa helpommin kumppanin kanssa tulee syötyä paremmin ja harrastettua jotain yhdessä. Myös sama juttu liittyy lapsiin, vaikka heille ei tarjottaisi kuuta taivaalta niihin uppoaa paljon rahaa kuten itsekin olet tiedostanut.

Yllätyin itse muinoin siitä että kuvittelin parisuhteessa saavavan enemmän rahaa säästöön kun on kaksi ihmistä jakamassa asuin kulut. Mutta totuus oli positiivinen yllätys eron jälkeen, rahaa jää todella paljon säästöön (tai kerrytetään pääomaa). Itse asun samassa asunnossa kuin avioliiton aikana erona vain että kannat nyt kaikki kustannukset yksin.

Vaikka itsellä on suuret tulot niin tärkempi on aina ne pienet menot. Ja varakkaat tulevat varakkaimmiksi vain sillä että säästävät ja saavat pieneksi menot! Asuin kulut ovat se mikä saa varallisuuden kasvamaan, vuokralla asumis kulut ovat aivan järkyttävää! Itse asun 270m2 Okt ja asuin menot ovat vain päälle 300eur/kk (ns. Vastikesumma) Stadissa ei saisi vuokra kämppää tuolla summalla vaan pitää maksaa vähintään tupla summa (normaalisti kolminkertainen).

Vierailija
59/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ap et arvostanut minun vastausta. Niin sinkku taloudessa saa säästöön paljon! Vaikka kumppani ei mitään ihmeellistä elämää kaipaa helpommin kumppanin kanssa tulee syötyä paremmin ja harrastettua jotain yhdessä. Myös sama juttu liittyy lapsiin, vaikka heille ei tarjottaisi kuuta taivaalta niihin uppoaa paljon rahaa kuten itsekin olet tiedostanut.

Yllätyin itse muinoin siitä että kuvittelin parisuhteessa saavavan enemmän rahaa säästöön kun on kaksi ihmistä jakamassa asuin kulut. Mutta totuus oli positiivinen yllätys eron jälkeen, rahaa jää todella paljon säästöön (tai kerrytetään pääomaa). Itse asun samassa asunnossa kuin avioliiton aikana erona vain että kannat nyt kaikki kustannukset yksin.

Vaikka itsellä on suuret tulot niin tärkempi on aina ne pienet menot. Ja varakkaat tulevat varakkaimmiksi vain sillä että säästävät ja saavat pieneksi menot! Asuin kulut ovat se mikä saa varallisuuden kasvamaan, vuokralla asumis kulut ovat aivan järkyttävää! Itse asun 270m2 Okt ja asuin menot ovat vain päälle 300eur/kk (ns. Vastikesumma) Stadissa ei saisi vuokra kämppää tuolla summalla vaan pitää maksaa vähintään tupla summa (normaalisti kolminkertainen).

Hei, arvostan kyllä jokaista vastausta ja teki mieli vastata jokaiselle erikseen, mutta olen aika surkea tässä vastauksen "lainaamisessa". En kyllä nyt ole ihan varma mikä vastaajanumero olet. Kiva että avasit tilannettasi paremmin. Vuokrat ovat aivan kamalan hintaisia. Olet siis saanut jo asuntosi kokonaan maksettua? Onnea jos olet se on aika hieno saavutus.

AP

Vierailija
60/80 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot noin 3800 €/kk. Pakolliset menot (yhtiövastike, sähkö, netti&puhelin, kotivakuutus, ruoka ja lääkkeet) noin 1000 €/kk. Humputteluun eli vaatteet, harrastukset, ravintoloissa syömiset, matkustelu, kahvilat yms normaalisti noin 500 €/kk, nyt pandemian aikana 0-50€/kk. Säästöön ja sijoituksiin on normaalisti mennyt vähän yli 2000€/kk, nyt pandemian aikana enemmän. Asuntolaina on jo maksettu ja lapset aikuisia ja omillaan. 

N59

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän