Onko palstan lukijoilla ongelmia tämän vegaanin itsemääritelmän kanssa?
Oletus on, että en aukoisi jokaiselle vastaantulevalle ihmiselle tätä asiaa joka tilanteessa, vain pelkästään minulta kysyttäessä (enkä aina näin laajasti).
Olen vegaani, koska:
1. Tahtoisin mennä väliin, mikäli näkisin kadulla toisen ihmisen kurittavan viatonta eläintä.
2. Toisaalta on fakta, että tuotantoeläimet kokevat elinkaarensa aikana monella lailla kärsimystä vasten tahtoaan, jopa enemmän kuin tämän yhden pahoinpitelyn verran, kuten muun muassa joitain seuraavista:
a. Pakotetaan elämään pienessä ja virikkeettömässä tilassa
b. Pakkosiemennetään useita kertoja, kunnes ei ikänsä puolesta enää ole mahdollista
c. Vastasynnyttäneeltä emolta usein viedään poikanen pois aikaisemmin kuin luonnossa, mikä aiheuttaa molemmille surua
d. Poikasista urokset suurimmaksi osaksi joutuvat kaasutetuiksi tai silputuiksi pian syntymän jälkeen
e. kalojen kohdalla kuolintapa on käytännössä useimmiten hapenpuute, ja syvältä kalastaessa paine-eron vuoksi kalojen sisäelimet voivat kirjaimellisesti puhjeta
3. Edellisten kohtien välillä piilee ristiriita, jonka olen sovittanut noudattamalla kasviperäistä ruokavaliota siten kuin itselleni on mahdollista
Selvennykseksi etukäteen haluan sanoa, että pidän metsästettyä lihaa moraalisempana kaupallisesti tuotettuun verrattuna, vaikka en ole aikeissa nauttia sitä. En myöskään koe eläinten olevan moraalisesti saman arvoisia ihmisten kanssa, vaan kysymys on siitä, onko vaa'alla punnittuna makunystyröideni tuntema nautinto valinnoistani seuraavan kärsimyksen arvoista.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt koskaan sitä, että esimerkiksi lehmät lisääntyisivät joka vuosi joka tapauksessa jos luonnossa eläisivät. Eli yhtä tiuhaan kuin siemennettäessäkin, luultavasti luonnollisesti tämä tapahtuisi nopeammin eli useammin, sillä luonnossa tiinehtyisivät heti ensimmäisestä kiimasta poikimisen jälkeen, kun taas siemennettäessä odotetaan ainakin kolme kiertoa ennen uutta siemennystä. Lisäksi vasikoita imettäisivät aikalailla yhtä pitkään mitä niitä lypsetäänkin.
Nykyajan navetoissa lehmillä ei myöskään ole juuri mitään uhkatekijöitä, joten elämä pihatossa on melkoisen luksusta verrattuna luonnossa elämiseen kaikkine vaaroineen. Ei juuri poikkea lemmikkieläinten ylläpidosta kun miettii, että yhtälailla niiltäkin riistetään pennut toisiin koteihin.
Sitten pihatto ”luksuksen” jälkeen selviääkin että pahin uhka onkin se luotettu hoitaja, joka lähettää liha-autossa teurastamolle. Joo ei lähes mitenkään poikkea lemmikeistä tuo kohtelu ja kohtalo.
Mä en ala perustelemaan kenellekään, että miksi olen vegaani. Eikä sitä minulta odotetakaan. Jossain pidemmissä illanvietoissa joskus tulee juttua, mutta harvemmin. Se, että paasaisin esim. eläinten kohtelusta ei kuitenkaan aatetta vie eteenpäin. Neuvon kyllä mielelläni ja keskustelen vegaaniudesta niin, että muut eivät koe sitä moraalisaarnaksi. En tuo sitä itse esille.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ala perustelemaan kenellekään, että miksi olen vegaani. Eikä sitä minulta odotetakaan. Jossain pidemmissä illanvietoissa joskus tulee juttua, mutta harvemmin. Se, että paasaisin esim. eläinten kohtelusta ei kuitenkaan aatetta vie eteenpäin. Neuvon kyllä mielelläni ja keskustelen vegaaniudesta niin, että muut eivät koe sitä moraalisaarnaksi. En tuo sitä itse esille.
Ap voisi ottaa sinusta mallia. Syyllistäminen ja moralisointi eivät edistä asiaa vaan saavat ihmiset puolustuskannalle. Jos kyse on vielä vaikkapa jostain illanvietosta, jossa on tarkoitus pitää hauskaa, pilaavat saarnat tunnelman. Tämä ei koske vain vegaaneja vaan myös muita erityisruokavalioita noudattavia, vaikkapa ketoilijoita. Samalla tavalla ärsyttää myös, jos joku paasaa vaikka uskonnosta tai politiikasta. Asioista voi keskustella, mutta luennointi osoittaa käytöstapojen puutetta.
Kysymys oli onko palstan lukijoilla ongelmia tämän vegaanin itsemääritelmän kanssa.
Ei ongelmaa, päinvastoin. Pidän positiivisena ilmiönä sitä että pohtii toimintatapoja ja motiivejaan. Arvostan, jatka samaa rataa pystypäin
Mäkin syön (melkein) pelkkää kasvisruokaa (munaa ja maitoa käytän). En pidä itseäni silti kasvissyöjänä. Syön sitä ainoastaan sen takia koska ne maistuu paremmalta kun liharuoat, eli jos sattuisi löytymään joku hyvä liharuoka niin kyllä sitä syön. Jos menisin kylään/juhliin, niin söisin mitä on tarjolla, enkä alkaisi nirsoilemaan niin kuin ns. vegaanit tekevät.
Jos nämä ”periaatevegaanit” joutuisivat tilanteeseen ettei ole muuta tarjolla kun lihaa, niin viimeistään kolmen päivän jälkeen alkaisi liha maistumaan. Ihmisellä on itsesuojeluvaisto. Vain anorektikko, masentunut tms. pystyy olemaan syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin syön (melkein) pelkkää kasvisruokaa (munaa ja maitoa käytän). En pidä itseäni silti kasvissyöjänä. Syön sitä ainoastaan sen takia koska ne maistuu paremmalta kun liharuoat, eli jos sattuisi löytymään joku hyvä liharuoka niin kyllä sitä syön. Jos menisin kylään/juhliin, niin söisin mitä on tarjolla, enkä alkaisi nirsoilemaan niin kuin ns. vegaanit tekevät.
Jos nämä ”periaatevegaanit” joutuisivat tilanteeseen ettei ole muuta tarjolla kun lihaa, niin viimeistään kolmen päivän jälkeen alkaisi liha maistumaan. Ihmisellä on itsesuojeluvaisto. Vain anorektikko, masentunut tms. pystyy olemaan syömättä.
Ja kenellä suomessa on tuollainen tilanne ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin syödä lihaa hengissä pysyäkseen? Etkö sitten käy juhlissa/kylässä nykyisin, jos vasta siinä tilanteessa ”söisit mitä on tarjolla”? vaikka muuten et sitä lihaa (olevinaan) syökään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä ”periaatevegaanit” joutuisivat tilanteeseen ettei ole muuta tarjolla kun lihaa, niin viimeistään kolmen päivän jälkeen alkaisi liha maistumaan. Ihmisellä on itsesuojeluvaisto. Vain anorektikko, masentunut tms. pystyy olemaan syömättä.Ja kenellä suomessa on tuollainen tilanne ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin syödä lihaa hengissä pysyäkseen? Etkö sitten käy juhlissa/kylässä nykyisin, jos vasta siinä tilanteessa ”söisit mitä on tarjolla”? vaikka muuten et sitä lihaa (olevinaan) syökään.
Itse asiassa en käy kenenkään luona koska en tunne ketään (tai tunnen kyllä) enkä ole sosiaalinen. Tapaan ihmisiä vain töissä... Sori että pilasin ilosi. ;)
Ap kysyy, onko meillä ongelma hänen vegaanin määritelmänsä ja kanssa ja minä vastaan, että minulla on.
Aapee köytännössä esittää, että hän on vegaani, koska ajattelee kuin vegaani (tai niin kuin hän ajattelee vegaanin ajattelevan) vaikka hän ei käyttäydykään kuin vegaani, ei noudata vegaania ruokavaliota eikä elintapaa muuten kuin silloin kun sattuu itselle sopimaan.
Mulla on ongelma tämän kanssa, koska minusta ihminen ei ole vegaani, ellei elä vegaanisten elintapojen mukaan.
Minä olen ollut vegaani, mutten ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä ”periaatevegaanit” joutuisivat tilanteeseen ettei ole muuta tarjolla kun lihaa, niin viimeistään kolmen päivän jälkeen alkaisi liha maistumaan. Ihmisellä on itsesuojeluvaisto. Vain anorektikko, masentunut tms. pystyy olemaan syömättä.Ja kenellä suomessa on tuollainen tilanne ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin syödä lihaa hengissä pysyäkseen? Etkö sitten käy juhlissa/kylässä nykyisin, jos vasta siinä tilanteessa ”söisit mitä on tarjolla”? vaikka muuten et sitä lihaa (olevinaan) syökään.
Itse asiassa en käy kenenkään luona koska en tunne ketään (tai tunnen kyllä) enkä ole sosiaalinen. Tapaan ihmisiä vain töissä... Sori että pilasin ilosi. ;)
Et pilannut kenenkään iloa, vähiten minun :) tuommosilla (olemattomilla) sosiaalisilla ympyröillä varmasti onnistuu vaikka mikä suoritus ruuan suhteen, mutta ne kaikki muut ovat vain kasvispainotteisesti syöviä, jos liha uppoaa kuitenkin vieraisilla käydessä ;)
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyy, onko meillä ongelma hänen vegaanin määritelmänsä ja kanssa ja minä vastaan, että minulla on.
Aapee köytännössä esittää, että hän on vegaani, koska ajattelee kuin vegaani (tai niin kuin hän ajattelee vegaanin ajattelevan) vaikka hän ei käyttäydykään kuin vegaani, ei noudata vegaania ruokavaliota eikä elintapaa muuten kuin silloin kun sattuu itselle sopimaan.
Mulla on ongelma tämän kanssa, koska minusta ihminen ei ole vegaani, ellei elä vegaanisten elintapojen mukaan.
Minä olen ollut vegaani, mutten ole enää.
Jos joku ois kiinnostunu ap:n ruokavaliosta, siis siksi, että haluisi tarjota ruokaa, eikö oisi helpointa sanoa, että on kasvissyöjä tai vegaani, eikä tuollaista mieletöntä saarnaa perusteluineen? Eli ei ongelmaa, kunhan viesti menee perille, eikä vastauksessa kestä varttia. Pelkkä "Olen vegaani." tai "Olen kasvissyöjä." voisi riittää.
Mun mielestä tässä alotuksessa ainoo ongelma on se, ettei melkein kellään nyt oo mitään ongelmaa ap:n ruokavalion kanssa.
Otsikko johtaa harhaan. Et määrittele aloituksessa vegaaniutta vaan luettelet syitä, miksi juuri sinä olet vegaani. Minulla ei ole aiheesta (sinun henkilökohtaiset syysi noudattaa tiettyä ruokavaliota) mitään mielipidettä eikä kenenkään vegaanius ole minulle ongelma, mutta se on sanottava, että vaikutat tosi raskaalta ihmiseltä. Sanot, että et avaudu aiheesta kuin kysyttäessä mutta samaan hengenvetoon kirjoitat pitkän paasauksen. Kukaanhan ei tainnut sinulta täällä sellaista pyytää.