Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pahaa vauvalle tapahtuu jos ei steriloi

Vierailija
01.06.2013 |

pulloja ja tutteja?

Meillä 2,5 viikon ikäinen vauva joka saanut alusta asti lisämaitoa pullosta enkä ole vielä kertaakaan steriloinut, paitsi ihan ennen ekaa käyttökertaa. Pesen kyllä hyvin pullot käytön jälkeen. Ei ainakaan vielä ole näyttänyt mitään vahinkoa olevan..

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtahan sen näet.

Vierailija
2/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kautta ihmiskunnan historian on äidit steriloineet aivan kaiken minkä lastensa pikku kätösiin ovat antaneet, emmehän me muuten tässä olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito pilaantuu helposti,VARSINKIN näillä keleillä eikä pöpöt lähde pelkällä pesulla.

Pieni vauva saa helposti vatsavaivoja/tauteja koska vastustuskyky on vielä kovin puutteellinen eikä rintamaitoakaan tule joka auttaisi siihen.Siksi.

Vierailija
4/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a, aika hyvä kysymys.

Meillä ns. pullolapset ovat 3v. ja 7v. ja mitään mainittavaa vahinkoa ei kyllä vielä ole. 

Vierailija
5/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin normaalisti ja huljutin vuoroin kylmällä vuoroin kuumalla. Eikä mitään tullut. Tulee allergioita jos joka paikan sterilisoi.

Vierailija
6/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän niitä sairaalassakaan steriloida paitsi ehkä joillekin pikkukeskosille. 

Vierailija
7/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,kautta aikojen pikkulapset ovat kuolleet nimenomaan likaisen veden aiheuttamiin sairauksiin.No,ota riski jos siltä tuntuu.

Vierailija
8/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttien(siis huvituttien)steriloimiseen en näe mitään perustetta. Syöhän se lapsi nyrkkejään ja vaatteitaan jne, ei nekään oo steriilejä.  Sen sijaan pullotuttiin ja pullon pohjaan jää sitä maitoa joka on hyvä kasvualusta bakteereille. Ainakin pullotutteja on vaikea saada puhtaaksi ilman keittämistä, pullojenkin kanssa saa olla tarkkana.

Vierailija
9/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet 7 väärässä,sairaalassa tuttipullot käyvät läpi prosessin välinehuollossa jossa kone desinfioi pullot 95-asteessa.Nykyään oikeastaan sairaalat käyttävät kertakäyttöpulloja koska se on halvempaa

Vierailija
10/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mitään, mutta kai siinä joku vatsapöpöriski kuitenkin on. Mä keittelin pullot ekat kuukaudet, ja varmaan sinuna keittelisin kesän yli.

Vierailija
11/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desinfiointi ja sterilointi ovat eri asioita. Tuttipullot DESINFIOIDAAN eli haitalliset mikrobit poistetaan. Myös sairaaloissa toimitaan näin.

T: terveysalan ammattilainen eli lähihoitaja

Vierailija
12/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteerit ei elä kuivalla pinnalla. Käytetyt pullot täytetään kylmällä vedellä, siihen asti kun peset ne. Pese pullot ja tutit miedolla Fairyvedellä, ja huuhdo hyvin kylmällä vedellä, laita kuivamaan kuivausritilälle. Suomessa on kraanavesi erinomaista, ei tarvitse mitään sterilointeja.

Vierailija
13/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tapahdu mitään. Terkuin viiden mutsi joka ei ikinä desinfioinut tai steriloinut tutteja ja tuttipulloja. Suomen vesijohtovesi on puhdasta eikä siinä ole bakteerejä. Maito kyllä lähtee pesemälläkin niistä pulloista.

Vierailija
14/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

moikka, meidän perheessä on kaikki vähintään moniallergikkoja, muun muassa kaikki allergisia koirille, sekä isän että äidin suvussa lähipolvissa astmaa, joka myös kahdella sisaruksellani, äidillä, äidin vanhemmilla ja isän äidillä. Kaikki pärskii tähän aikaan vuodesta, siis jokainen paitsi minä ja isäni. Minä en ole allerginen millekään, meillä on sisäkoira.

Minä olenkin ainoa, jonka kasvatti isän äiti, joka muuten ei steriloinut jokaista pulloa. Oon aivan varma, että tämän takia olen ainoa täysin allergiaoireeton koko suvussa, vaikka varmasti minullekin on periytynyt kaikki mahdolliset alttiudet olla allerginen vähän kaikelle. Ihmisen vastustuskyky tarvitsee pikkuriikkisen mikrobeja, koska se ei ole kehittynyt elämään steriilissä ympäristössä, tai se hyökkää itseään vastaan.

Kiitos mummo, kun et steriloinut pullojani <3

Vierailija
15/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon heittäny tiskikoneeseen. Huuhtelen käsin pesun jälkeen, ettei jää pesuainejäämiä.

Vierailija
16/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikone on hyvä kapistus! Ei varmasti sen jälkeen bakteerit elä. Sairaalassa on hieman eri tilanne, kun ne sairaatkin lapset käyttää samoja pulloja.

Vierailija
17/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keitin pullot pari ekaa kuukautta, sitten tiskikoneeseen vaan, varmasti lähtee puhtaaksi jos vaan vesi kiertää kaikkialle.

Aventin tuttipulloharja on paras käsintiskiin.

Vierailija
18/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aventin pulloharja todella onkin paras!

Vierailija
19/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin keskolassa että ei tarvi keitellä, eikä sitten keitelty kuin aina joskus tuttien kanssa kun tutit alkoi näyttää likaisilta. Meillä oli vain yhdet pullot per naama käytössä, maidolle omat ja sitten vellille omat. Aina joko kylmää vettä pulloon, ja tutti väärinpäin likoamaan siihen suulle, sit pesu vähän fairia ja pulloharja. Koskaan ei mitään tauteja ole ollut, kerran on ollut noro kun pojat ei enää pulloja käyttänyt, ja senkin mies toi mukanaan töistä.

Vierailija
20/23 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 22:27"]

Desinfiointi ja sterilointi ovat eri asioita. Tuttipullot DESINFIOIDAAN eli haitalliset mikrobit poistetaan. Myös sairaaloissa toimitaan näin.

T: terveysalan ammattilainen eli lähihoitaja

[/quote]

Kyllä moni äiti nimenomaan steriloi. Eli pyrkii hävittämään kaikki elinkykyiset mikrobit ja niiden itiöt. Yleensä steriiliys jatkuu kuitenkin vain siihen saakka, että pullo ja tutit nostetaan kuivumaan, kun kuivausritilät ovat vuosien saatossa keränneet sopivasti kaikennäköistä ja siinä samassa keittiössä leijailee vaikka mitä. 

Steriloinnista ei kuitenkaan ole lapselle paljoa sen suurempaa hyötyä kuin normaalista pesusta. Allergioiden syitä pohditaan jne, mutta tuskin ne keitetyt perunatkaan sen enempää aiheuttaisi allergioita, vaikka niitä ei keittäisi.