Onko tyypillistä, että narsisti ei halua sitoutua? Onko eroon pääseminen kuitenkin vaikeaa?
Mää oon ihastunut mieheen jolla selkeesti on narsistisia piirteitä. Olisin ollut valmis sitoutumaan, mutta mies ei sitä halua. Kuitenkin on päivittäin yhteyksissä, nähdään ja harrastetaan seksiä.
Nyt aattelin, että mun on päästävä miehestä eroon, koska jo nyt hän hallitsee liikaa mun elämää. Mutta pääseekö narsista helposti eroon? Vai olenko kuitenkin hänen mielestään hänen vaikka ei seurustellekkaan kirjaimellisesti? Mihin tässä voi varautua?
Kommentit (46)
Aivan kuin olisin itse tuon aloitustekstin kirjoittanut. Niin valitettavan tuttua. Narsistin kanssa et tule koskaan saamaan tervettä parisuhdetta. Narsistit ovat taitavia manipuloijia, valehtelijoita ja pettäjiä. Narsistiin ei voi luottaa. Elämä narsistin kanssa on yhtä vuoristorataa jos siihen mukaan lähtee.
Voihan narsisti sentään kun tuota muotisanaa tungetaan nyt joka väliin, vaikkei edes tiedetä mitä se tarkoittaa. Tässäkin tapauksessa mies on olevinaan narsisti, kun ei heti toimi kuten nainen haluaa. Hohhoijaa.
Ei niitä kukaan voi hoivata ja rakastaa ehjiksi.
Narsistiin et voi koskaan luottaa. He ovat taitavia pelaamaan manipulointipelejään ja saada toinen uskomaan ihan mitä vaan. Kannattaa kuunnella omaa intuitiotaan. Jos joku ei tunnu oikealta ja hyvältä niin siihen tunteeseen kannattaa luottaa. Se on just niin.
Mä olin parisuhteessa sellaisen kanssa. Suhteen alussa kaikki oli hyvin. Jätin sen paskiaisen.
Narsistit uskottelevat usein alussa olevansa valmiita sitoutumaan mutta se on vain osa sitä sunuttamista jotta uhri jää koukkuun. Rakkauspommitus ja sen jälkeen asiat muuttuu ihan joksikin muuksi. Tulee mukaan valehtelua, salailua, lupausten pettämistä, uskottomuutta, alistamista, mitätöintiä jne.... kaikkea muuta kuin alussa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinusta tyyppi on narsistinen niin MIKSI halusit sitoutua siihen? Tuo on jo sen luokan järjen köyhyyttä, että vaatii selityksen. Ja tietysti pääset narsistista eroon jos sinussa ei ole mitään minkä halua itselleen tai sinusta ole jotain hyötyä. Jos olet käytetty loppuun niin hylkääminen sujuu vaivatta.
En tietenkään alussa tajunnut miehen narsistisia piirteitä. Tää alkoi ystävyydestä ja on pikkuhiljaa ajautunut tähän, että ollaan päivittäin tekemisissä. Mua ei ole ikinä pystynyt kukaan mies hallitsemaan näin, kun tää mies pystyy. Alussa jopa ihailin sitä piirrettä, mutta nyt se jo vähän pelottaa. Tossa miehessä on jotain mitä aikaisemmissa ei ole ollut.
Eli en tiedä joko olen käytetty loppuun, koska hän on se joka yhteyttä pitää. ApTottakai pitää yhteyttä sek
Eikä välttämättä edes salassa. Olen kerran törmännyt täysiveriseen narsistiin, eikä häneen ollut luottamista _missään_ asiassa. Itse kuvitteli tosin olevansa *läpinäkyvä* ja muuta outoa scheissea, mutta todellisuus oli toinen. Pahinta oli ehkä se, että asia oli omasta mielestään Täysin Normaalia. Tuo kakun säästäminen ja syöminen on hyvä kuvaus; itse sanoisin jonkinlaiseksi sieluttomuudeksi ja epäihmisyydeksi.
Narsisti kyllä haluaa sitoutua, vaikka se ei häntä itseään sitoisikaan. Eli tyypillinen narsisti sitoo toisen itseensä tavalla tai toisella, mutta itseään se ei koske, eli yleensä narskumiehet on uskottomia.
Näinpä... Narsisti itse ei halua välttämättä sitoutua jos ei koe hyötyvänsä jutusta jotenkin, mutta jollain tavalla saa SILTI toisen sidottua siihen suhteeseen. Tyypillistä.
Tämän kun olisin itse tajunnut tässä muutama vuosi sitten niin elämäni olisi mennyt melko eri tavalla. Tunnistin ap:n aloituksesta omaa aiempaa tilannettani. Kannattaa ap nyt vaan lähteä. Jos yhtään uumoilet että mies saattaa asiasta kilahtaa, kerro aikomuksesi ensin jollekin läheisellesi ja pohtikaa yhdessä lähtemisen toimintatapaa. Tai oikeastaan: kerro joka tapauksessa ja miettikää kokonaisuutta. Et ehkä näe nyt kaikkia vaaranpaikkoja.
Sitoutumisen aste näkyy tällaisen teoista suhteissaan pitkältä ajalta. Eivät muutu vaan toistavat samoja kaavoja kerta toisensa jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit uskottelevat usein alussa olevansa valmiita sitoutumaan mutta se on vain osa sitä sunuttamista jotta uhri jää koukkuun. Rakkauspommitus ja sen jälkeen asiat muuttuu ihan joksikin muuksi. Tulee mukaan valehtelua, salailua, lupausten pettämistä, uskottomuutta, alistamista, mitätöintiä jne.... kaikkea muuta kuin alussa on ollut.
Narsistin omasta mielestä tuo on Täysin Normaalia. Ihmiset vain muuttuvat/muuttavat mieltään/younameit. Narsistille kaikki on jossakin vaiheessa _pettymystä_ - tavalla tai toisella - ja hänen oikeutensa ja ehkä jopa velvollisuutensa ja kostaa ja purkaa pettymystään kohteeseen, osittain varmasti ihan alitajuisesti. Narsismi on karmein ja demonisin piirre ihmisessä mikä voi ilmetä. Se on egon riemuvoitto, varjoisuuden valtakunnan manifestoituminen ihmisessä.
Voi miten ihanaa se kaikki on alussa narsistin kanssa. Tunnet itsesi hänen silmissään täydelliseksi ja seksikin on loistavaa. Luulet että narsisti ihan oikeesti sinua rakastaa ja haluaa olla kanssasi loppuelämän. Voi luoja tuota ihanaa ilotulitusta mitä se onkaan.
Mutta kaikki tulee muuttumaan. Ensiksi alkaa pikkuhiljaa jolloin et edes sitä huomaa. Alkaa se henkinen väkivalta jossa narsisti alkaa muokkaamaan sinua sellaiseksi kuin haluaa. Alkaa manipulointi ja sumutus. Kaiken pitää mennä narsistin ehdoilla. Alat voimaan huonosti. Alkaa on/off traumakierre ja sidos josta on vaikea lähteä. Monia eroja ja yhteenpaluita. Palaat useita kertoja narsistin luo Jäät vaan siihen kaikkeen kun luulet olevasi niin rakastunut ja kuvittelet että narsisti muuttuu. Ei narsisti muutu. Se mitä luulet rakkaudeksi on riippuvuutta. Et koskaan tule riittämään narsistille. Narsistille olet vain käyttöesine ja palvelet vain ja ainoastaan hänen tarpeitaan. Sinun toiveilla ja tarpeilla ei loppuviimein ole mitään väliä. Tämä henkinen pahoinvointi tulee sinut rikkomaan ja masennus. Menetät itsesi ja traumatisoitunut jos et ymmärrä ajoissa lähteä. Näin tämä kuvio menee. Ja narsisti etsii uuden levyn joka toimii niinkuin narsisti haluaa. Sitä et merkitse enää mitään narsistille. Sama kaava toistuu uusienkin kumppanien kanssa. Parasta mitä voit itsellesi tehdä on lähteä lopullisesti pois narsistin vaikutuspiiristä vaikka kuinka kipeältä se tuntuisi. No contact! Suunta kohti terveitä ihmissuhteita on se oikea tie hyvään elämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin parisuhteessa sellaisen kanssa. Suhteen alussa kaikki oli hyvin. Jätin sen paskiaisen.
Hyvä sinä! Niin mäkin olin ja nyt aivan rikki.
Vierailija kirjoitti:
Voi miten ihanaa se kaikki on alussa narsistin kanssa. Tunnet itsesi hänen silmissään täydelliseksi ja seksikin on loistavaa. Luulet että narsisti ihan oikeesti sinua rakastaa ja haluaa olla kanssasi loppuelämän. Voi luoja tuota ihanaa ilotulitusta mitä se onkaan.
Mutta kaikki tulee muuttumaan. Ensiksi alkaa pikkuhiljaa jolloin et edes sitä huomaa. Alkaa se henkinen väkivalta jossa narsisti alkaa muokkaamaan sinua sellaiseksi kuin haluaa. Alkaa manipulointi ja sumutus. Kaiken pitää mennä narsistin ehdoilla. Alat voimaan huonosti. Alkaa on/off traumakierre ja sidos josta on vaikea lähteä. Monia eroja ja yhteenpaluita. Palaat useita kertoja narsistin luo Jäät vaan siihen kaikkeen kun luulet olevasi niin rakastunut ja kuvittelet että narsisti muuttuu. Ei narsisti muutu. Se mitä luulet rakkaudeksi on riippuvuutta. Et koskaan tule riittämään narsistille. Narsistille olet vain käyttöesine ja palvelet vain ja ainoastaan hänen tarpeitaan. Sinun toive
Tämä. Jos haluaa itsensä lopullisesti hajalle, kannattaa jäädä ihmissuhteeseen narsistin kanssa. Mikään, yksinkertaisesti mikään ei lopulta merkitse sinussa hänelle mitään. Se ns ihminen, joka alussa mukavälitti sinusta hirveästi, on lopussa demoni, joka pilkkaa sairautesi merkeistä, nauttii kärsimyksestäsi. Sinua itsenäsi ei ole ollut hänelle koskaan olemassakaan; on ollut narsistin illusorinen fantasia, ja narsistin pettyessä kerta toisensa jälkeen, alkaa hän - mielestään oikeutetusti - purkamaan sysipimeää pettymystään sinuun.
Narsisti vs minä You Tube kanavalla saa hyvää vertaistukea jos on edelleen jumissa narsistiin tai kipuilee ylipäätään narsismi asioiden äärellä. Suosittelen! Itselleni ollut suurta apua näistä kokemusasiantijan tekemistä videoista. Nyt olen ymmärtänyt miten sairaassa suhteessa olin. Ja miksi se irtipäästäminen on niin tärkeää .
Millainen on narsistimies suhteen alussa ja lopussa?
Vastaa
1
Seuraa
Pyyntö
Kuvaus
Lisää
Kaikki asiaankuuluvat (32)
Suositeltu
Seuraa
Asuu paikassa SuomiPuolesta äänestivät
, asuu paikassa Suomi (1947nykyhetki)1 v
Narsistisen persoonallisuushäiriön omaava miespuolinen henkilö on suhteen alussa:
Kiinnostunut intensiivisellä tavalla sinusta (hän imee itseensä tietoa sinusta kuuntelemalla sinua, kyselemällä sinun asioitasi)
Esiintyy herrasmiehenä. Hän on korrekti, hyvätapainen, karismaattinen. Hän huomioi sinua joka käänteessä avaen ovia sinulle ja lahjomalla sinua kukilla, illallisilla tai matkoilla.
Hän rakentaa teille yhteistä tulevaisuutta ( future making), joka on juuri sitä, mitä olet aina toivonutkin.
Hän pitää samoista/ asioista kuin sinä ja kiinnostuu samoista harrastuksista kuin sinä, ellei jo harrasta samoja asioita kuin sinä.
Hän puhuu kauniisti, nostaa itsetuntoasi ylistämällä sinua. (Useimmiten kehuu ulkonäköäsi tai kertoo sinulle hurmaavia piirteitäsi, jotka liittyvät luottamukseesi ihmisiin, positiivisuuteesi, sinnikkyyteesi, palvelualttiuteesi, herttaisuuteesi). Näillä hän pyrkii itsensä toteuttavaan profetiaan, eli sinun on käyttäytyvä näin ja edustettava kaiken anteeksiantavaa.
Hän antaa kuvan itsestään hyväntekijänä, ehkä varakkaanakin ja esiintyy vaatimattomana tai kertoo avoimesti menestystarinaansa ( joka ei ole totta)
Hän on varsin vakuuttava esiintyessään ja herättää luottamusta.
Hän yllättää sinut palveluksillaan, pitää huolen siitä, että saat seksuaalisen tyydytyksen.
Tunnet, kuinka hän " suojelee, arvostaa ja kunnioittaa sinua", koska narsistisen persoonallisuushäiriöiset kykenevät esittämään erilaisia rooleja.
Hän värittää elämäänsä jännittävillä ja erilaisilla kertomuksilla- tämäkin saa sinut kiinnostumaan tästä " hyvin erilaisesta miehestä"
Hän saattaa asettautua uhrin asemaan häben perheessä tapahtuneista/ entisissä parisuhteissaan tapahtuneista/ työpaikoissa ristiriidoista ja tästä syystä vetoaa empatiaasi, huolenpitotaitoihisi sekä toisaalta hän varmistaa, ettet ota yhteyttä hänen elämään kuuluviin ihmisiin.
Hän esiintyy sielunkumppaninasi, on upea rakastajasi kaunopuheisena ja antaa lupauksia täydellisestä suhteesta
KUNNES
a) hän kyllästyy sinuun (olit laiska kertomaan kuinka ylivoimainen mies hän on muista miehistä, et kehunut ja ylistänyt tarpeeksi hänen erinomaisia piirteitä)
b) hän löytää kiinnostavamman naisen ( varakkaamman, joustavamman, herkemmän, kontrolloitavamman, kauniimman, menestyvämmän, joka antaa hänelle enemmän huomiota, etuuksia ja on riippuvaisempi hänestä.
c) Hän aisti, että kyseenalaistat hänen mielenterveyttään/ tunnistit narsistisen persoonallisuushäiriöisen.
d) Et ollut enää manipuloitavissa, kontrolloitavissa ja asetit itsellesi sietokyvyn rajat - ehkä aloit konfrontoimaan häntä ja et enää niellyt hänen valheitaan.
Narsisti haluaa, että sinä sitoudut. Onhan hän kuitenkin maailmaan mahtavin ihminen. Jos et tätä tajua ja hylkäät, alkaa se vainoaminen. Narsisti itse hakee ihailua muiltakin, eikä siis sitoudu vain sinuun ihailun lähteenä.
Veikkaan, että mies johon olet ihastunut on vain itsekäs ja not that into you, ei niinkään narsistinen.
Narsistista eroon pääseminen on vaikeaa kun se traumasidos pitää uhrin lujasti kiinni narsistissa. Narsistit ovat täysin kykenemättömiä vastavuoroiseen ja terveeseen parisuhteeseen. Narsistille suhteen määrittäminen on vaikeaa ja he haluavat usein pitää ns. ovia auki joka suuntaan jos vielä joku paremmin koukutettava tulisi vastaan joka alistuu ja palvelee narsistin itsekkäitä tarpeita. Suosittelen lähtemään heti ennenkuin menet totaalisen rikki. Narsisti ei rakasta ketään ja narsistia ei voi rakastaa ehjäksi.
T: uhri