Mitä mieltä tällaisesta rahanlainauspyynnöstä?
Kyseessä on etäinen kaveri, jolle viime kuussa lainasit pienen summan. Syyksi sanoi opiskelijan tuloilla elämisen hankaluuden. Maksoi sen parikymppiä takaisin silloin kuin oli luvannutkin. Nyt pyysi vielä pienempää summaa, ei kuulemma ole kenelläkään läheisellä eikä kaverillakaan, pari nuudelipussia viikonlopuksi ja täällä saadaan "syyttää itseämme kun kaveri kuolee nälkään".
Asutaan siis aivan toisaalla kuin tuo kyselijä, joka on vuosien takainen tuttu, ei sen lähempi. Rahasta toi ei jäisi kiinni, on tässä lainattu kavereille satasiakin kerrallaan vuosien varrella, mutta tämä pyyntö...
Olenko aivan vainoharhainen kun mulle tästä mieleen... Mitä teille?
Kommentit (24)
ei mulle tule tosta mitä'n mieleen?? muuta kuin että aika outoa jos noin pieniä summia lainailee... jotain ihmeellistä siinä on toki.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 02:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 02:22"]
Kyseessä on etäinen kaveri, jolle viime kuussa lainasit pienen summan. Syyksi sanoi opiskelijan tuloilla elämisen hankaluuden. Maksoi sen parikymppiä takaisin silloin kuin oli luvannutkin. Nyt pyysi vielä pienempää summaa, ei kuulemma ole kenelläkään läheisellä eikä kaverillakaan, pari nuudelipussia viikonlopuksi ja täällä saadaan "syyttää itseämme kun kaveri kuolee nälkään".
Asutaan siis aivan toisaalla kuin tuo kyselijä, joka on vuosien takainen tuttu, ei sen lähempi. Rahasta toi ei jäisi kiinni, on tässä lainattu kavereille satasiakin kerrallaan vuosien varrella, mutta tämä pyyntö...
[/quote]
Häh, en oikein tajunnu tuota nuudelipussijuttua..?
[/quote]
Tämä henkilö siis sanoi, että hänellä on pari nuudelipussia ja vika on täällä kun hän viikonlopun aikana kuolee nälkään.
sanoisin kaverille että joo ok, ja pankkisiirtoahan se varmaan odottaa kun ei ole kerran teidän naapurissa(?), niin sit soittaisin 1 pv myöh. että ei hitto pankkitunnarit on kadonnu ja nyt odotat pankista uusia, menee mutama päivä... ja unohdat koko asian... jos soittaa muutaman päivän päästä ni sanot ettei ne oo viel tullu. ja sun miehes ei kotona nyt mutta pyydät sitä auttaa sit ku tulee. ja unohdat :)
En tiedä mitä tästä pitäisi tulla mieleen, mutta mun mielestä ei kannata lainata, jos kyseessä ei ole ystävä, vaan joku etäinen tuttu. Ja mä en lainaisi KELLEKÄÄN, joka syyttelee mua siitä ettei ole rahaa ruokaan, jos en lainaa. Eiköhän hän ole itse vastuussa omasta taloudellisesta tilanteestaan. Jos hän on oikeasti niin pienituloinen, ettei ole todella varaa muuhun kuin nuudeleihin, niin miksi ei mene sossuun tai sitten leipäjonoon?
Outo pyyntö, tai siis eihän tuo pyyntö ole vaan suoranaista syyllistämistä. Nälkäänhän Suomessa kuolee lähinnä anorektikot eikä kukaan muu, ja pari päivää parilla nuudelipussilla (jos siis alkuviikosta tulee rahaa?) ei yleensä ketään tapa, vaikka ikävää onkin. Käsittääkseni diakonit ja sossukin voi myöntää jotain ruokalipukkeita markettiin, siis "maksusitoumus" jollekin pienelle summalle jolla saa ostettua, mitäpä muuta kuin ruokaa. En kyllä voisi lähteä syyttelemään ketään toista omasta rahatilanteestani, eli joku tuossa haiskahtaa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 03:43"]
En tiedä mitä tästä pitäisi tulla mieleen, mutta mun mielestä ei kannata lainata, jos kyseessä ei ole ystävä, vaan joku etäinen tuttu. Ja mä en lainaisi KELLEKÄÄN, joka syyttelee mua siitä ettei ole rahaa ruokaan, jos en lainaa. Eiköhän hän ole itse vastuussa omasta taloudellisesta tilanteestaan. Jos hän on oikeasti niin pienituloinen, ettei ole todella varaa muuhun kuin nuudeleihin, niin miksi ei mene sossuun tai sitten leipäjonoon?
[/quote]
Tällä oli kai syyt miksi ei kävisi leipäjonoon avittaminen tai sitten se, että joku meidän samalla paikkakunnalla asuva läheinen toisi ruokakassin. Ainoastaan se parinkympin laina samasta pankista olisi joka hälle kelpaisi...
Mussa on ihan kamalasti vikaa mutta näenkö mä nyt tän ihmisen ongelman vai olenko näin kuutamolla?
Minä ostaisin hänelle ison kassillisen ruokaa ja hygieniatuoteita (minulla on varaa). Tai pyytäisin syömään. Kauheaa kun joku sanoo, että ei saa syödäkseen.
Mun ystävä joskus soitteli ja itki kun ei ollut rahaa ruokaan ja aina annoin. Jossain vaiheessa sitten mulla alkoi raksuttaan ja veinkin sitten kerran vaan kaks kassillista ruokaa.
Ystävä raivostui. Paljastui että kaljarahoja oli ollut vailla. Pyysi siis aina pieniä summia, kymppiä tai paria että saa mäyräkoiran ostettua.
Entinen ystävä siis on. Ei tästä syystä syystä vaan muistakin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 07:32"]
Mun ystävä joskus soitteli ja itki kun ei ollut rahaa ruokaan ja aina annoin. Jossain vaiheessa sitten mulla alkoi raksuttaan ja veinkin sitten kerran vaan kaks kassillista ruokaa.
Ystävä raivostui. Paljastui että kaljarahoja oli ollut vailla. Pyysi siis aina pieniä summia, kymppiä tai paria että saa mäyräkoiran ostettua.
[/quote]
Ei kai kukaan kuitenkaan kympillä baarissa pärjää... Tämä pyyntö tuli reilusti puolenyön yli, oaiemminkin lainatessaan kysynyt pankkia ja sama molemmilla eli raha siirtyy kuulemma heti. Musta tää kuulostaa peliriippuvuudelta.
Ap
Minä en rahanlainaajien satuiluja jaksa kuunnella -vastaus on aina EI.
Joku on sitten loukkaantunut verisesti -so what!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 11:49"]
[/quote]
Ei kai kukaan kuitenkaan kympillä baarissa pärjää... Tämä pyyntö tuli reilusti puolenyön yli, oaiemminkin lainatessaan kysynyt pankkia ja sama molemmilla eli raha siirtyy kuulemma heti. Musta tää kuulostaa peliriippuvuudelta.
Ap
[/quote]
ei peliriippuvainen noin pieniä summia lainaa. Meillä kävi joskus vuosia sitten peliriippuvainen kaveri soittelemassa ovikelloa ja pyytämässä paria - viittä sataa. Olisi pitänyt lähteä automaatilta nostamaan. Ei kertonut pelaavansa vaan sepitti tarinaa vanhemmistaan. Teki samoin muillekin naapureille ja useamman kerran. En tiedä lainasiko kukaan koskaan. Mutta jaksoi silti yrittää.
Tuolal opiskelijalla saattaa olla ihan oikeasti rahat finito ja tuttavaopiirissä ei ole sellaisia, joilla rahaa tai sellaisia, joiden pankki sama ja raha tulisi heti. En alkaisi turhia miettiä vaan lainaisin. Onhan hän MAKSANUT takaisin sen entisenkin velkansa sinulle. Tunnen paljon opiskelijoita ja kyllä heillä tiukkaa on, jollei ole vanhemmat auttamassa.
Mulla kokemusta takausveloista, jotka olen joutunut maksamaan. Siksi lainaan - silloin kunlaiattavaa on - rahaa erittäin valikoiden.
En lainaisi ap:n tilanteessa kaukaiselle kaverille. Muutaman kympin vipin saa lähempääkin.
Yleisenä ohjeena sanoisin, että jos tilanne tuntuu epämukavalta, ei kannata lainata. Läheistä ystävää voi aina jeesata, eikä niitä kymppejä tarvitse välttämättä erikseen karhuta. Ystävien kesken summat tasautuvat muutenkin (tarjotaan ateria, takskyyti tms.).
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 11:49"]
[/quote]
Ap
[/quote]
ei peliriippuvainen noin pieniä summia lainaa. Meillä kävi joskus vuosia sitten peliriippuvainen kaveri soittelemassa ovikelloa ja pyytämässä paria - viittä sataa. Olisi pitänyt lähteä automaatilta nostamaan. Ei kertonut pelaavansa vaan sepitti tarinaa vanhemmistaan. Teki samoin muillekin naapureille ja useamman kerran. En tiedä lainasiko kukaan koskaan. Mutta jaksoi silti yrittää.
Tuolal opiskelijalla saattaa olla ihan oikeasti rahat finito ja tuttavaopiirissä ei ole sellaisia, joilla rahaa tai sellaisia, joiden pankki sama ja raha tulisi heti. En alkaisi turhia miettiä vaan lainaisin. Onhan hän MAKSANUT takaisin sen entisenkin velkansa sinulle. Tunnen paljon opiskelijoita ja kyllä heillä tiukkaa on, jollei ole vanhemmat auttamassa.
[/quote]
Ok. Mulla tää vaan laittoi hälytyskellot soimaan, että nyt pitää saada joku alkupääoma johonkin nettipeliin. Tosiaan ruokakassin olisi saanut mutta rahaa halusi. Musta tuntuu, että on yrittänyt (ja aiemmin käyttänytkin) kaikki läheiset kontaktinsa tähän ja nyt joko ei enää niiltä saa tai yrittää rakentaa luottamusta takaisinmaksun kautta joskus myöhemmin tulevaan suuremman summan pyyntöön. Kyseinen opiskelija on kolmekymppinen kuten mäkin, opiskelija itsekin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 13:27"]Olenko mä yksin tämän tuntemukseni kanssa..? Ap[/quote]
En lainais jo siitäkään syystä että jos on etäinen tuttu niin ei ole mukava jos soittelee ihmeellisiin aikoihin ja pyytelee rahaa, sama se kuin pieni summa on. Kuin moni oikeesti kehtais kysellä rahaa tuttavilta. Ennemmin eläisin niillä parilla nuudelipussilla. Ne on jopa niin halpoja että kun kerää muutaman pullon niin saa sellaisen ostettua (makarooni on vielä halvempaa). Ei siis voi olla todellinen syy tämä ruokaraha. Lopeta lainaaminen ennen kuin hänestä tulee enemmän riesaa. Sukukin on jo lakannut lainaamasta (ei kaikilla voi olla rahat loppu)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 13:27"]Olenko mä yksin tämän tuntemukseni kanssa..? Ap[/quote]
En lainais jo siitäkään syystä että jos on etäinen tuttu niin ei ole mukava jos soittelee ihmeellisiin aikoihin ja pyytelee rahaa, sama se kuin pieni summa on. Kuin moni oikeesti kehtais kysellä rahaa tuttavilta. Ennemmin eläisin niillä parilla nuudelipussilla. Ne on jopa niin halpoja että kun kerää muutaman pullon niin saa sellaisen ostettua (makarooni on vielä halvempaa). Ei siis voi olla todellinen syy tämä ruokaraha. Lopeta lainaaminen ennen kuin hänestä tulee enemmän riesaa. Sukukin on jo lakannut lainaamasta (ei kaikilla voi olla rahat loppu)
[/quote]
No tämä juuri, kiitos! En millään suostu uskomaan että nälästä on kyse! Jos olisi, kai sitä voisi mennä edes syömään jonkun sukulaisen tai kaverin luo... Niin me ollaan joskus aiemmin tehty, tarjottu rahapulassa olevalle opiskelevalle kaverille ruokaa. Sanottiin, että rahaa ei ole lainata mutta syömään voit aina tulla tai jos et halua, saat kassillisen ruokaa. Hyvin kelpasi eikä jäänyt kenenkään mieltä kaivertamaan.
Ap
En mä lainais. Ei varmaan mitään hämärämpää taustalla, kaljaan varmaan oikeasti olis lainaamassa.
Jos summa on noin pieni ja henkilö on aiemminkin maksanut takaisin, niin lainaa äläkä käytä aikaasi syyn pohtimiseen.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 02:22"]
[/quote]
Häh, en oikein tajunnu tuota nuudelipussijuttua..?