Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sinä asiallinen, hyväkäytöksinen ihminen hoitaisit tämän tilanteen?

Vierailija
31.05.2013 |

Tuttavani on kehunut voileipäkakkujaan niin kauan kuin muistan ja hänet olen tuntenut, n.5 vuotta. 

Monessa eri yhteydessä tuttava on maininnut, miten hänen kakkujaan kehuskellaan ja monet ystävistään ja sukulaisistaan on tilannut tämän kakkuja tuleviin juhliinsa sitten joskus.

Juhlittiin viikolla tämän tuttavan synttäreitä, joihin etukäteen kehuskeli tekevänsä niitä ihania voileipäkakkujaan, moneenkin kertaan sanoi, että nyt saat sitten nähdä, että hän on aika hiton hyvä voileipakakkujen tekijä.

Kakut olivat ihan rehellisesti sanottuna surkeita. Ei siis pelkästään maultaan, vaan moni asia rakenteesta koristevalintoihin oli niin surkea, että kakkuja en itse olisi kehdannut tarjota kellekään.

Tiedän tasavarmasti, että tuttava tulee minulta kysymään kakuista. Miten tämän nyt voi hoitaa hyvin? Kehua maasta taivaaseen? Sanoa suoraan, että en tykännyt? Vai töksäyttää, että olivat ihan hirveitä? Jotain siltä väliltä?

Ja epäilijöille, itsekin olen jokusen kakun tehnyt, en tee niistä mielettömän hyviä itsekään mutta ihan varmasti mietin tuon ulkonäkö/rakenne/maku jutun jo etukäteen niin, ettei tekele voi olla NIIN epäonnistunut.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisena ihmisenä toimisin kuten lasten kanssa eli kehuisin sitä, mikä niissä on hyvää. Silloin ei valehtele. "Kyllä tuoreista raaka-aineista aina saa maukasta" tai "katkaravut ja paahtoleipä tuovat aina mieleen elokuiset illat" tai "harvoin olen saanut sellaisia voileipäkakkuja kuin sinun tekemäsi".

Ja kun tekijä oikein inttää, että eikö olleetkin ihania, niin sanot ihan pokkana, että "rehellinen ollakseni en ole koskaan päässyt maistamaan mitä voileipäkakkujesi kaltaista".

Vierailija
2/13 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla kakkosen kanssa. Keksin jotain hyvää sanottavaa, vaikka sitten valehtelisin. Valkoinen valhe on ihan sallittua tietyissä tilanteissa :) Missään tapauksessa en töksäyttäisi mitään negatiivistä. Voihan se olla, että muut oikeasti tykkäävät niistä kakuista vaikka sinä et tykkäisikään. Anna kaverisi loistaa asialla, mikä selvästi tekee hänet iloiseksi.

Olet pulassa sitten vasta, jos hän väkisin alkaa tarjota niitä kakkuja sinun juhliisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkonen on oikeila linjoilla. Minusta voit sanoa tyyliin "joo ne oli hyviä ne kakut" ja jos kaveri jä inttämään jotain lisäsuitsutuksia niin kohautat hartioita ja pahoittelet ettet oikeastaan ymärrä ihan hirveästi voileipäkakkujen päälle (tämä antaa myös tuttavalle keinon säästää kasvojaan jos hän sattuisi itse epäilemään että kakut eivät nyt menneet ihan nappiin).

Vierailija
4/13 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ottaisi asiakseni kertoa hänelle karmivaa totuutta, antaisin jonkun muun tehdä sen, kannattaa olla diplomaattinen, turha pahoittaa hänen mieltään

Vierailija
5/13 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt vähän tarkemmin millä lailla maku, rakenne tai koristelut olivat huonoja!

Vierailija
6/13 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen asia on, että ET itse ota koko voileipäkakkuteemaa esille. Hyvässä lykyssä asia unohtuu, ja jos sitten kuitenkin ystäväsi kyselee voileipäkakuista jotakin sano mahdollisimman neutraalisti: kiitos, ne oli hyviä ja aloita heti sen jälkeen jokin uusi puheen aihe. Kysy samaan hengenvetoon esim. Mitä muuten Mirjalle kuuluu, en ole kuullut hänestä pitkään aikaan? Jne.

Ja jos pidät kutsut, niin jos ystäväsi alkaa tuputtamaan voileipäkakkua, niin kerro, että joku muu oli jo ehtinut varata sen leipomuksen kutsuillesi, jos meinaat sitä itse tarjota... Tai sitten kerro, että et halua tarjota kutsuillasi voileipäkakkua, koska olet esim. kyllästynyt siihen, tai se ei makumaailmaltaan sovi muiden tarjottavien kanssa tmv.

Itse tosiaan en lähtisi sille linjoille, että pahoittaisin toisen mielen. Olisin mahdollisimman hiljaa asiasta ja kysyttäessä yrittäisin sanoa mahdollisimman neutraalisti ja mahdollisimman lyhyesti jonkun suht positiivisen kommentin (joo, kiitos maittoihan se), mutta en tosiaankaan alkaisi ylistää tai kehuskella.

Vierailija
7/13 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehdot joita sinulla on on:

1. Valehtelet, että kakut ovat tosi hyviä. Jatkossa hän saattaa tarjota niitä sinulle uudestaan ja joudut jatkamaan valehtelua. Tapaus mutkistuu jos joku toinen sanoo hänelle totuuden hänen kakuistaan. Silloin hän alkaa epäillä, että valehtelet hänelle. Saatat myös joutua noloon tilanteeseen jos hän kertoo kommenttisi jollekin teidän yhteiselle ystävälleen ja tämä ystävä alkaa ajatella, että onko se ap ihan sokea vai valehtelija. Saatat näyttää jonkun toisen silmissä huonolta.

2. Kerrot raa'asti totuuden. Jos ystäväsi on normaali ihminen hän osaa ottaa palautteen kiitollisena vastaan ja yrittää kehittää voileipäkakuistaan parempia. Jos ystäväsi on narsisti tai muuten päävammainen, niin hän suuttuu ja saattaa jopa kostaa sinulle.

3. Sanot jotain ympäripyöreää. Tässä on se ongelma, että jälkikäteen ystäväsi saattaa tajuta miten yritit vältellä sanomasta mitään negatiivista. Hän saattaa loukkaantua koska sanomisesi tarkoittaa hänelle sitä, että sinä pidät häntä jonain narsistina joka ei kestä kuulla totuutta. Teidän välinne saattavat alkaa viilentyä. Toisaalta pelastat nahkasi siinä suhteessa ettet ainakaan jää kiinni suoranaisesta valehtelusta. 

Vierailija
8/13 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin vaikkapa, että miten paljon sitä kakkua oli mennyt juhlissa. Se on sellainen neutraali kommentti.

Itse olen niin hillitty, että minulta on turha kenenkään odottaa ylisanoja mistään ruoasta. Voin korkeintaan sanoa, että se oli ihan hyvää. Jos kaveri toistamiseen tuputtaisi kakkujaan, sanoisin, että löysin yhden kivan reseptin, jota aion seuraavaksi kokeilla tms.

Vierailija
9/13 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tullut jo hyviä vinkkejä

- Älä ota puheeksi itse

- Kehu mikä oli hyvää : leipä, täyte, muoto, kakkupaperi...? Oli siimä jotain erityisen hyvää kun mietit.

- Jätä siihen. Jos tivataan lisää, niin sano että vleipäkakuista kokemuksesi ei ole valtaisA, mutta ihan ok. Jos jatkaa keskustlua sun ei tarvitse enää asiaan palata.

Vierailija
10/13 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan sanoisin että haluan oppia itse tekemään hyviä voileipäkakkuja, jos ryhtyisi tyrkyttämään.

Vierailija
11/13 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ottaisi puheeksi, kysyttäessä kehuisin niitä juttuja, jotka oli hyviä. Jos kysyisi tarkemmin, antaisin kyllä korjaamisehdotuksia, mutta hampurilaispalautteen muodossa, eli sen jälkeen vielä jotain myönteistä. Ja ehdotukset ehdottomasti kohteliaassa muodossa. Aika jännä sinänsä, että niin moni muu sitten on pitänyt niistä kakuista, eli onhan periaatteessa mahdollista, että oma makusi on jotenkin erilainen. Mutta todennäköisempi vaihtoehto on, että hän on niin tohkeissaan kakuista, että kaikki ovat pitäneet parempana olla loukkaamatta hänen tunteitaan, ja tohkeisuus on vain lisääntynyt noiden kehujen myötä :( Käy ihan sääliksi. Ehkä voisit kysellä, mistä hän on "taitonsa" oppinut ja vaikka vähän innostaa lukemaan jotain voileipäkakkukirjoja jos niitä on tai etsimään ohjeita netistä, luulisi, että siinä sitten oppisikin oikeasti...

Vierailija
12/13 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ja voileipäkakut :) Ollaan me hullua kansaa kun saadaan näin monta keskustelua aikaiseksi yhdestä leegotyyppisesti kasattavasta ruokalajista aikaiseksi :) Itse en voileipäkakuista välitä ja joudun kaikissa juhlissa puolustelemaan makuani.

Mutta siis, jos tuo tuttava ei ole ap:n hyvä ystävä, ei minusta ap:llä ole mitään syytä rikkoa tämän illuusioita. Tee niinkuin täällä on vinkattu, eli yritä keksiä jotain kivaa sanottavaa noista tekeleistä ja vaihda puheenaihetta vaikka johonkin muuhun ruokalajiin.

Vierailija
13/13 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin muutkin, älä sano suoraan totuutta, vaan keksi jotain ympäripyöreän positiivista, äläkä tuo puheenaihetta itse esille. Ja jos olet lähiaikoina itse järjestämässä juhlia niin keksi etukäteen hyvä perustelu sille, että mikset tilaa tältä ihmiseltä kakkuja, jos hän sitä ehdottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi