Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran kertoa kumppanille vaikeasta lapsuudesta?

Vierailija
18.07.2020 |

Siinäpä se kysymys. Olen nelikymppinen ja käynyt terapiassa monta jaksoa, joten en odota mieheni "parantavan" minua. En vaan tiedä, mitä lapsuudesta yleensä kerrotaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon kuin haluat hänen vievän tietoa mukanaan mahdollisen eron jälkeen.

Vierailija
2/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kerrottu kaikki mahdollinen. Yhdessä oltu 8 vuotta jos sillä on merkitystä tässä.

Eiköhän jokainen punnitse omalla kohdallaan paljonko haluaa kertoa vai kertooko yhtään mitään.

Vierailija
4/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin paljon kuin haluat hänen vievän tietoa mukanaan mahdollisen eron jälkeen.

Positiivista ..

Vierailija
5/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan kerrottu kaikki mahdollinen. Yhdessä oltu 8 vuotta jos sillä on merkitystä tässä.

Eiköhän jokainen punnitse omalla kohdallaan paljonko haluaa kertoa vai kertooko yhtään mitään.

Mikä on pahin jaettu asia lapsuudesta?

Vierailija
6/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisikö jokin yleisluontoinen kuvaus kuten minua on lapsena käytetty hyväksi ja pahoinpidelty ja tämä on aiheuttanut minulle ongelmia x, joiden vuoksi käyn terapiassa. Painota sitä miten ongelmat vaikuttavat/eivät vaikuta teidän suhteeseen. Raakoihin yksityiskohtiin on turha mennä, jos vain pystyt olemaan niistä kertomatta.

Jos taas lapsuutesi oli "vaikea", niin kerrot mistä nyt ikinä haluat miehesi kanssa puhua. Kaikilla meillä ollut omat vaikeudet ja niistä puhuminen lähentää.

Vierailija
7/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertonut mitään.

Vierailija
8/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma voi aktivoitua uudelleen, ellei kuulija ole todella läsnä ja myötätuntoinen.

Vierailija
9/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös, MITEN kertoo

Vierailija
10/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on lapsuudesta jäänyt traumoja tms, kun kerran olet käynyt aiheesta terapiassa. Lapsuuden jättämät erikoiset reagointitavat ja defenssit ym. ihmetyttävät puolisoa, jos hän ei tiedä taustaa. Kertominen voi ehkäistä joitain turhia riitoja.

Vierailija
11/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan aikuinen silti vastuussa omista defensseistään eikä voi olla "nyyh, minulla oli vaikea lapsuus".

Vierailija
12/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsuudesta normaalisti kerrotaan - ei sitä normaalisti tarvitse etukäteen miettiä ja lyödä päätöstä lukkoon.

Kun jokin asia tulee puheeksi, niin sitten siitä puhutaan. Kun toinen kysyy lapsuudesta, niin vastataan.

Normaalisti lapsuuden asioita ei ole tarvetta salata. Jos ap hakee normaaliutta, niin sitten kertoo salailematta siitä mikä tulee puheeksi.

Vierailija
13/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on pahin kuulemanne tai kertomanne asia?

Vierailija
14/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessani oli alkoholismia ja perheenjäsenen kuolema alle kouluikäisenä. Sen jälkeen myös taloudellisesti niukkaa. Näiden asioiden ajattelen olevan selittäjänä siinä, miksi olen tehnyt elämässäni sellaisia ratkaisuja, jotka ovat hyvin turvallisuushakuisia.

MUTTA: on myös vaikea sanoa, missä menee sen raja, mikä on persoonaani ja mikä persoonalleni tyypillinen tapa toimia ja mikä taas sellaista, mikä juontaa juurensa lapsuuden kokemuksiin. Olen persoonaltani herkkä (siis muun muassa) enkä sellainen pää edellä -menijä.

Vierailija
15/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirrä sukupuu

Vierailija
16/24 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerrot niin pidä mielessä, että riitojen yhteydessä mies saattaa tämänkin aiheen nostaa esiin.

Vierailija
17/24 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerrot niin pidä mielessä, että riitojen yhteydessä mies saattaa tämänkin aiheen nostaa esiin.

Reilua

Vierailija
18/24 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää kertoa miehellesi kaikki. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja tietämällä miehesi voi arvioida, haluaako hän olla sen verran vaurioituneen ihmisen kanssa.

Vierailija
19/24 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää kertoa miehellesi kaikki. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja tietämällä miehesi voi arvioida, haluaako hän olla sen verran vaurioituneen ihmisen kanssa.

Ja mieskö on kehityspsykologian, seksologian ja perheterapian (erityistason) asiantuntija?

Vierailija
20/24 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Enpä ole tainnut kovin paljon kertoa, mutta kysymättäkin lienee selvää, että on perustellut syyt sille, ettei ole yhteydessä vanhempiinsa. Olen kertonut öö "ulkoiset syyt", eli päihde- ja mielenterveysongelmat, mutta niiden vaikutusta minuun olen edelleen selvitellyt, mutta kumppanille en ole pään sisäisiä asioita kauheasti avannut. Luotan kuitenkin häneen, eikä kertomisesta olisi lopputuloksena mitään yllä tokaistua skeidaa tyyliin uli-uli-oliks-vaikeeta.

Raskainta on oikeastaan ollut se, että on ymmärtänyt millaisessa rikkinäisten ihmisten historia suvussamme on ollut ja miten vaikeata on ollut ponnistaa edes piirun verran parempaan vanhemmuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän