Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasteni päivähoito on maksanut 31200e, mutta jos

Vierailija
31.05.2013 |

Vähentää sen mitä on saanut lapsilisää kyseisiltä kuukausilta niin sitte 16800e. Lapsia kolme. Laskin ton tän hetkiseen päivähoitomaksujenmukaan, on toki noussu vuosien varrella vähän. Lapset 2 kk kesällä pois pk: sta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 21:07"]

Kyllä ne lapset vaan maksaa törkeän paljon meille veronmaksajille! En ymmärrä miksi minun pitäisi kustantaa joidenkin lasten hankintaa. Kenenkään ei pitäisi hankkia lapsia koska siitä on aina kustannuksia yhteiskunnalle. Kaikki naiset vaan töihin niin saadaan pidettyä yhteiskunta pyörimässä sen sijaan että me työssäkäyvät maksaisimme toisten lapsista aiheutuvat kustannukset. Todella epäreilua, sillä en lapsista edes pidä! Kaikki voivat yhteiskunnassa paremmin kun lasten tekeminen lopetetaan ja naiset siirtyvät tuottavampiin töihin myös niistä lastenhoitajan hommista.

[/quote]

No, aina on näitä luonnosta ja perusasioista vieraantuneita ihmisiä. Ne luonnollisestikin kuolee sukupuuttoon. Sitä ennen niitä hoitaa hoitajat, jotka ovat joskus olleet jonkun lapsia, ja joiden kasvattaminen aikuisuuteen ja yhteiskunnan pyörittäjiksi on aikoinaan maksanut yhteiskunnalle ja veronmaksajille jotain. Se on ollut ennemminkin sijoitus kuin pelkkä meno tai kuluerä.

Vierailija
2/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä ehdin tuon ipanan tarhauran 57kk aikana tienata nettona ihan omaan käyttöön 52 kk palkan. Ei huono diili maksaa 5kk kunnalle, vaikka meneekin täydet maksut täydeltä 11kk/vuosi vaikka lapsi pitää vuoden mittaan 8 viikkoa lomaa (ei vain saada ajoitettua niitä lomia täysiksi kesäkuukausiksi).

Mutta asuntolainan (=oma säästö) jälkeen, päivähoito on suurin yksittäinen menoerä meidän budjetissa. Ja mä teen yli kk duunia vuodessa, jotta se saadaan maksetuksi. Tai mies tekee lähemmäs 2 kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 20:50"]

Onneksi kuitenkin Suomessa on vielä suhteessa edullinen päivähoitomaksu:)

Esim. harrastusmaksut saattavat hyvinkin olla päivähoitomaksua kalliimmat.

[/quote]

Korkean verotuksen ansiosta...

Vierailija
4/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta päivähoidon todellisesta kustannuksesta tulee kuitenkin myös takaisin kunnalle, esim. ne päivähoitomaksut, henkilökunnasta yleensä iso osa on saman kunnan asukkaita (kuntavero), vanhempien maksama vero, kiinteistöjen vuokra saattaa palautua takaisin kunnalle jne. Päivähoidolla on aina myös iso työllistävä vaikutus.

Vierailija
5/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jo muutama vuosi sitten että todelliset kustannukset ovat 1400-1500€/kk (vaihtelee paikkakunnittain), ja siitä maksetaan korkeintaan se 250€/kk, joten kyllä yhteiskunnalle tulee menoja huomattavasti enemmän kuin mitä yllä joku laskeskeli.

Vierailija
6/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 21:27"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 20:50"]

[/quote]

Korkean verotuksen ansiosta...

[/quote]

Niinpä niin, Suomessa on edullista hoidattaa lapset, siis ne omat lapset, mutta verotuksen takia maksamme kaikkien muidenkin lasten hoitomaksuja. En nyt sinänsä ota kantaa, miten homma pitäisi järjestää, mutta ainahan sen joku maksaa.

Olen itse pitkän linjan kotiäiti, enkä ratkaisua kadu, mutta yksi huomioitava juttu tässä kiistelyssä siitä, kannattaako yhteiskunnan kannalta äidin käydä töissä (siis huomioiden hoidosta aiheutuvat kustannukset, toisaalta ostovoiman kasvu jne.) on se, että monta vuotta kotona ollut äiti ei ole työmarkkinoilla sitä kuuminta hottia. No itsestäänselvyys tietysti, mutta luulen, että hänen työllistymisvaikeuksiensa takia taas palaa sitä yhteiskunnan rahaa myöhemmin varmaan saman verran kuin mitä kotihoidolla yhteiskunta aikanaan säästi. (Mitään riitaa en nyt lietso, mutta olkoon nyt yhtenä heittona tähän pirun monimutkaiseen soppaan.)

Vierailija
7/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 21:37"]

Tuosta päivähoidon todellisesta kustannuksesta tulee kuitenkin myös takaisin kunnalle, esim. ne päivähoitomaksut, henkilökunnasta yleensä iso osa on saman kunnan asukkaita (kuntavero), vanhempien maksama vero, kiinteistöjen vuokra saattaa palautua takaisin kunnalle jne. Päivähoidolla on aina myös iso työllistävä vaikutus.

[/quote]

Juuri näin. Hyvin iso asia on se, että työssäkäyvät äidit ovat työterveyshuollon piirissä eivätkä kuormittamassa terveyskeskuksia (= säästöjä). Työssäkäyvät perheet käyttävät myös lapsiaan yleisemmin yksityisellä lääkärillä (= säästöjä). Työssäkäyvien äitien perheet tarvitsevat vähemmän sossun tukitoimia (= säästöjä) ja työttömyyskorvauksia (= säästöä). Työssäkäyvä äiti saa palkkaa, jolla se ostaa kuntansa yrityksiltä tuotteita ja palveluja (= tuloja). Palkasta ja kaikista näistä ostoksista maksetaan veroa (= tuloja). Päiväkoti työllistää kunnan omilla palkkalistoilla olevien lisäksi kunnan yrityksiä (= tuloja). Ei voi tuijottaa vain yhtä riviä - mitkä ovat päivähoidon kulut kuukaudessa per lapsi - kun kyse on paljon laajemmasta kokonaisuudesta.

Vierailija
8/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4v kaksoset jotka olen hoitanut kotona, jos olisin vienyt ne päiväkotiin heti äitysloman jälkeen se olis maksanut mulle ainakin 18 000€, mutta kaupungille olen säästänyt yli 100 000€.

Vierailija
9/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 21:46"]

Mulla on 4v kaksoset jotka olen hoitanut kotona, jos olisin vienyt ne päiväkotiin heti äitysloman jälkeen se olis maksanut mulle ainakin 18 000€, mutta kaupungille olen säästänyt yli 100 000€.

[/quote]

Sen lisäksi, että olet "säästänyt" kunnan rahoja, olet jättänyt tuottamatta verotuloja tuhansia, tuhansia ja tuhansia euroja. Olet jättänyt ostamatta ja kannattamatta kunnan yrityksiä tuhansilla ja tuhansilla euroilla. Olet mahdollisesti käyttänyt enemmän julkisia sote-palveluja kuin mitä keskiverto työssäkäyvä käyttää perheensä kanssa (taas "tuhansia euroja"). Sinulle on maksettu kotihoidontukea. Nämä kaikki pienentää noita kunnalle aikaan saamiasi "säästöjä" aika paljonkin. Ihmiset eivät vain osaa katsoa tätä asiaa laajemmin....

Vierailija
10/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eeh,kaikkien työssäkäyvien äitien tai isien palkka EI ole niin suuri että sillä paljon ostovoimaa lisäisi...Tai niillä veroeuroilla joita kunta saa kovin kummoisesti päivähoidon kustannuksia katettaisiin...Meneehän ne maksetut veroeurot muihinkin kunnan kuluihin kuin vain päivähoitokuluihin..Lisäksi päiväkotimuksut ne vasta sairasteleekin,hirveitä kuluja kunnalle terveydenhoitopuolelle kun tarvii niitä saikkulappuja vanhemmille kirjoitella...Vai käykö tenavatkin työterveyshuollossa?Että siitäpä aletaan laskeskella näitä todellisia kuluja ja kokonaiskuvaa,just joo.....

Vierailija
11/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se on oikeasti kustantanut veronmaksajille paljon enemmän

Vierailija
12/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen päivähoito maksaa oikeasti noin 1000 e/kk eli kolmesta lapsesta yhdessä vuodessa  33000 e. Jos lapsi on päivähoidossa 4 vuotta, maksaa se 44 000 e ja kolmesta lapsesta tuosta tulee jo 132 000 e.

Vierailija
13/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 20:35"]

Lapsen päivähoito maksaa oikeasti noin 1000 e/kk eli kolmesta lapsesta yhdessä vuodessa  33000 e. Jos lapsi on päivähoidossa 4 vuotta, maksaa se 44 000 e ja kolmesta lapsesta tuosta tulee jo 132 000 e.

[/quote]

Ja mikä arvio tää on?

Vierailija
14/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon todelliset kustannukset.

Vierailija
15/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsivuodet ovat taloudellisesti kuormittavimmat. Tulee tulonmenetykset äitiyslomalta ja sitten suuella osalla korkeat hoitomaksut. Ja ymmärrän kyllä, että hoitomaksu on pieni osa kaikista kuluista mitä hoito yhteiskunnalle maksaa mutta hoitojärjestelmä on silti kokonaisuudessaan plussaa yhteiskunnalle: Verotulot, ostovoima, vähempi tarve julkisille sote-palveluille ja sossutuille sekä päivähoitojärjestelmän työllistämisvaikutukset (hoitohenkilökunta, hallinto, siivous, ruokailu, kuljetukset, kiinteistöt jne).

Kyllä vain lapsista menoja on mutta kukapa niitä laskee kaikkeen onneen ja rakkauteen verrattuna :)

Vierailija
16/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 20:35"]

kyllä se on oikeasti kustantanut veronmaksajille paljon enemmän

[/quote]

Mutta on silti taloudellisesti yhteiskunnalle kannattavampaa kuin että kaikki hoitopaikat lopetettaisiin ja kaikki naiset jäisivät kotiin. Naiset palkan tuoma ostovoima, verotulot, sote-palvelujen tarpeen ja tukien väheneminen, koko päivähoitojärjestelmän suorat ja välilliset työllistämisvaikutukset... Meille menisi taloudellisesti yhteiskunnalla paljon huonommin, ellei järjestelmää olisi, vaikka kuluja yhdelle riville muodostuukin. Vastaavasti toisille riveille tulee tuloja ja säästöjä julkisissa menoissa.

Vierailija
18/20 |
31.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne lapset vaan maksaa törkeän paljon meille veronmaksajille! En ymmärrä miksi minun pitäisi kustantaa joidenkin lasten hankintaa. Kenenkään ei pitäisi hankkia lapsia koska siitä on aina kustannuksia yhteiskunnalle. Kaikki naiset vaan töihin niin saadaan pidettyä yhteiskunta pyörimässä sen sijaan että me työssäkäyvät maksaisimme toisten lapsista aiheutuvat kustannukset. Todella epäreilua, sillä en lapsista edes pidä! Kaikki voivat yhteiskunnassa paremmin kun lasten tekeminen lopetetaan ja naiset siirtyvät tuottavampiin töihin myös niistä lastenhoitajan hommista.

Vierailija
19/20 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.Saksassa naiset pysyvät kotona. Työäpaikkoja riittää siten kaikille paremin. Eikä kulu verorahoja päivähoitoon. Päivähoito tulisi lopettaa kokonaan. Isät tai äidit joitakoot lapset kotonaa ja päättäkööt itse kumpi hoitaa. Kyllä nainenkin voi olla se työssäkäyvä ja isotuloisempi. Esim. lääkärit ovat nykyjään naisia.

Vierailija
20/20 |
23.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2013 klo 21:07"]

[/quote]

Kuinkas kauan ajattelit että yhteiskunta pyörii jos lapsia ei tehdä? 20 vuotta? 50 vuotta? Vai ihanko ajattelit ulkomailta ottaa aikuisia tänne töihin? Loppuisi sieltäkin työvoima ennemmin tai myöhemmin jos lapsia ei synny.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi