Taidan laittaa lapseni 6-vuotiaina kouluun
Mielestäni koulunaloitusikää tulisi aikaistaa. Suomalaiset valmistuvat yliopistoista kansainvälisesti vertaillen vanhoina ja myös aloittavat koulun suhteellisen myöhään. Moni kuitenkin osaa nykyään jo 7-vuotiaana ekaluokan oppimäärän, ja jotkut tokaluokkaakin pitkälle. Itselläni oli ala-asteella uskomattoman tylsää ja kaiket päivät keskityin lähinnä siihen, miten saan itseäni hillittyä niin että en häiritse muiden oppimista.
Pidän todennäköisenä että omat lapseni tulevat aikuisina työskentelemään muualla kuin Suomessa, joten olen ajatellut laittaa molemmat kouluun jo 6-vuotiaina etteivät jäisi liian pahasti jälkeen kv. verrokeistaan. Ja etteivät he joutuisi kärsimään samasta kaikennielevästä tylsyydestä kuin itse jouduin. Kaikkein parasta tietysti olisi, jos koulun aloitusta varhennettaisiin kaikilla tuon vuoden verran. Mutta jos näin ei käy, lapseni saavat sitten itseään vanhemmat luokkatoverit. Olisiko av-mammoilla mielipiteitä siitä, voiko tästä olla lapsille jotain haittaa?
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 20:33"]
Aika usein ikäerot näkyy sosiaalisessa kehityksessä. Nuoremman on vaikeampi luoda sosiaalisia suhteita.
[/quote]
Mihin perustat väitteesi? Onko jokin lähdeviite, vai oletko mahdollisesti itse alan asiantuntija?
Kuulostaa niin kovasti aidolta av-mamman totuudelta, nimittäin.
Meidän poika olisi varmaan matikan- ja luku- ja kirjoitustaidon puolesta voinut mennä kouluun kuusivuotiaana, mutta sekä henkinen ikä että fyysinen koko (on kasvanut aina -1,5 -käyrällä) huomioiden se olisi ollut ihan hullua. Kuusivuotias on vielä niin pikkulapsi että eskarivuosi on todella arvokasta aikaa koulukypsyyden kannalta. Ennen kaikkea sosiaaliset taidot vaativat aikaa ja sitä vapaata olemista ja leikkiä, mitä eskari tarjoaa, kehittyäkseen hyvin.
Näissä muissa maissa, missä mennään kouluun jo esim 4-vuotiaina, ei oppimistulokset ole kuitenkaan Suomen tasolla, missä annetaan lasten kasvaa siihen ikään, että oppiminen sujuu tehokkaammin ja opiskelutaidotkin on jo kehittyneet.
Lämpimästi suosittelen kaikille, jotak hinkuvat lastaan kouluun vuoden etuajassa harkitsemaan vielä. Lapsuus on niin lyhyt aika.
t: entinen lastenneuvolan th
Aloitin koulun kuusivuotiaana (olen syntynyt kesäkuussa). Aikaistetusti koulunsa aloittivat myös äitini, mummoni ja pikkuveljeni.
Pärjäsin luokallani hyvin, sekä kouluaineissa että sosiaalisesti. Olin myös aina luokkani pisimpiä tyttöjä. Harrastin joukkuelajia, jossa sain uusia, omanikäisiä kavereita eri kouluista. En kokenut ollenkaan negatiivisena asiana sitäkään.
Konkreettista pitkän tähtäimen hyötyä koulun aloittamisesta aikaisemmin ei ole ollut, itse olin lukioaikana vaihto-oppilaana minkä takia lukioaika venyi neljään vuoteen. Veljeni kävi myös lukion neljässä, joten kirjoitimme molemmat ylioppilaaksi ikätovereidemme kanssa samaan aikaan.
Suosittelen aikaistettua ekaluokkaa, mikäli lapsi vaikuttaa siltä, että kaipaisi enemmän pähkinää purtavaksi jo pienenä. Itse ainakin valitin, kun tarhassa ei ollut tehtäviä.
Olin 6 v. kun menin kouluun. Aloitin myös kaikki harrastukseni vuoden aikaisemmin, joten lähes kaikki kaverini ovat minua vuoden vanhempia. En ole kokenut olevani mitenkään jäljessä tai edellä tai erilainen. Kävin myös eskarin. Minulle tehtiin koulukypsyystestit ja sitten kieli testit.
Astelin itsekin koulukypsyystestit läpäisseenä vuotta aikaisemmin ensimmäiselle luokalle, ja satuinpa vieläpä ryhmään, jossa oli lisäkseni jopa neljä 6-vuotiaina koulutiensä aloittanutta. Kyseisten kaverieni vaiheita seuranneena - ja sittemmin luokanopettajaopinnot aloittaneena olen joutunut pohtimaan mittareita kullekin yksilölle sopivan koulunaloitusiän määrittämiseen. Aiemmin keskustelussa esiinnostetuiden tärkeiden näkökantojen (kuten motorisen, fyysisen ja sosiaalisen kehitystason) lisäksi on olemassa muutama muukin aspekti, jotka kannattaa huomioida ennen kuin tekee päätöksen lapsen laittamisesta kouluun ennenaikojaan.
Nykyisen näkemykseni mukaan lasta tulisi tarkastella kognitiivisen kehitystason ja taitojen lisäksi - tai jopa sen sijaan - yksilöllisten persoonallisuuspiirteiden ja erityisesti kiinnostuksenkohteiden ja tarkkaavaisuuden suuntautumisen perusteella. Vaikka sosiaalisesti taitava lapsi osaisikin jo lukea ja laskea sujuvasti, mutta olisi motorisesti aktiivinen ja nauttisi rauhallisten lukuhetkien sijaan pääsääntöisesti enemmän esimerkiksi liikunnallisista pihaleikeistä, pallopeleistä tai käsillä tekemisestä, voisi kuitenkin olla järkevää keskittymiskyvyn kehittymisen ja lapsen oman hyvinvoinnin kannalta aloittaa koulunkäynti vuonna, jolloin lapsi täyttää seitsemän. Toki joskus edelläkuvattu motorinen tai psyykinen levottomuus päivähoidossa voi myös kieliä lapsen älyllisestä turhautumisesta; omassa tapauksessani lievästi ylivilkas käytökseni rauhoittui pikkuhiljaa päästyäni koulun tarpeeksi haastavien tehtävien pariin. Onneksi siis äitini ymmärsi levottoman käytökseni perimmäisen syyn ja järjesti minut koulukypsyystesteihin.
Summa summarum: tunnet itse lapsesi parhaiten. Koulukypsyystestien tulosten rinnalla havainnoi ja arvioi mahdollisimman objektiivisesti sitä, millaisista asioista lapsesi aidosti nauttii. Jos vaikuttaa siltä, että lapsesi jaksaa keskittyä pitkäjänteisesti, on tieteen ilmiöiden suhteen luontaisen utelias ja etsiytyy oma-alotteisesti kirjojen ja matemaattis-avaruudellisten tehtävien pariin, voi olla perusteltua harkita aikaistettua koulunaloittamista. Lapsia on monenlaisia. Lapsuus on pilalla ja "ennenaikaisesti tuhottu" vain, mikäli lapsen elämän suhteen tehdyt ratkaisut ovat tavalla tai toisella hänen luonteensa vastaisia.
Tämän kaiken jälkeen siis katso vielä kerran peiliin ja tiedosta motiivisi. Jos lapsesi aikaistetun koulunaloituksen tarkoituksena on pönkittää omaa vanhemmuuttasi ja puolitiedostamaton taka-ajatuksesi on todistaa muille erinomaisuutesi kasvattajana tai kieriä lapsesi älyllisessä ylivertaisuudessa, saatat parhaillaan toimia vastoin jälkikasvusi intressejä. On myös vaarallista kuunnella "minun kullanmuruni loisti luokallaan, eli koulun aloittaminen kuusikesäisenä on tosi hyvä juttu" tyylisiä tarinoita. Sinun lapsesi on ainutkertainen yksilö ja haluat hänen olevan onnellinen omilla ehdoillaan, eikö vain? :)
molemmat lapseni menivät 6veenä kouluun, koska ovat vuoden jälkimmäisellä puoliskolla syntyneet.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 18:10"]
Minä olen puhunut 8.-luokkalaiselleni, että kävisi lukion 2 vuodessa. Olisi kyllä ollut ihan hyvä laittaa vuotta aiemmin kouluunkin, mutta myöhäistä tässä vaiheessa.
[/quote]Mikäli ottaa pitkän matematiikan, syventävät fysiikkia, kemia, psykologia, kieliä äikän lisäksi 4 niin aika vauhtia suorittaa lukion. Mikä kiire? Suosittelen 3 vuodessa.
Kerro huomenna sun kasiluokkalaisen mitä numeroita todistuksessa, pelkkää kymppiä vai????
Kiitos vastauksista, etenkin numerolle 27 ja teille muillekin itse vuotta varhemmin aloittaneille.
ap
Mitä jos kävisit päivän vierailemassa tulevan koulun ekaluokassa? Meno saattaa yllättää. Omia kouluaikoja on turha verrata tähän päivään, se on ollutta ja mennyttä.
Luokkassa voi olla integroituja suuremman tuen tarvitsevia oppilaita, jotka saattavat aiheuttaa levottomuutta häsläämisellään. He vievät paljon opettajan aikaa.
Huomioi myös, että lapsesi putoaisi iltapäivähoidonpiiristä 8v:na, olisiko hän tuolloin valmis viettämään aamu- ja iltapäivät yksin sekä kulkemaan koulumatkat, tekemään välipalat?
Poika ei osannut ainakaan hyvin lukea kun meni eka luokalle. Oltuaan koulussa 2 viikkoa niin luki sujuvasti vitsikirjaa. Oppi aiemmin laskemaan ku lukemaan. Nyt käy nk eliittilukiota.
Toisella luokalla voisivat aloittaa jo vieraan kielen oppimisen esim enkun, kolmannella saksa tai venäjä tai ranska ja neljännellä ruotsi.
Tosiaan ei se 6-vuotiaana koulun aloitus nyt niin erikoista ole. On paljon lapsia jotka ovat ihan vuoden lopussa syntyneitä (kuten omani) joten ikäeroa voi olla luokkakavereihin melkein vuosi. Itse asiassa näissä tilanteissa lapsen on pakko aloittaa 6-vuotiaana vaikka olisi joulukuun vika päivänä syntynyt. Jos ei halua niin sitä on erikseen anottava.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 18:55"]
En halua uskoa, että lapsen koko vaikuttaa koulun aloitukseen kääpiöt ei sit kai voi alottaa koskaan? Se on syrjintää, jos mikä!
[/quote]
No olipa tyhmä kommentti.
Yksi pojistani aloitti koulun aikaistettuna (päiväkodin aloitteesta), ja hänen puoltolausunnossaan mainitaan koko, eli ei eronnut huomattavasti fyysiseltä kooltaan muista koulun aloittajista.
[/quote]Miten koulu on sujunut?
Aika usein ikäerot näkyy sosiaalisessa kehityksessä. Nuoremman on vaikeampi luoda sosiaalisia suhteita.