Olisitko hengissä ilman nykyaikaista lääketiedettä?
Mihin olisit jo kuollut jos lääketiedettä ei olisi?
Minkäikäinen olet?
Kommentit (58)
Jokin toistuvista pissatulehduksista olisi minut vienyt, mummi kuulemma parani samalla vaivalla syömällä metsästä puolukoita mutta jos pahaksi pääsee niin siinä ei puolukat auta!
En ole varma olisinko kuollut ilman nykylääketiedettä, mutta jos olisin, se olisi ollut 7kk ikäisenä vesirokkoon. Olin pitkään sairaalassa, ei ollut varmuutta oliko korkea kuume vaikuttanut aivoihin.
Minulla on nykypäivän hammashoidollakin huonot hampaat, saan kuulemma reikiä karkkihyllyn katsomisestakin... olisin varmaan kuollut johonkin hampaasta lähteneeseen ja sydämeen iskeneeseen tulehdukseen ennenkuin olisin ehtinyt täyttää 30. Tai viimeistään ekaan synnytykseen 26-vuotiaana, molemmat lapset kun otettu ulos sektiolla.
En, jos olisin jonkun ihmeen kaupalla selvinnyt vauvana sairastamani aivokalvontulehduksesta, kouluikäisenä sairastettu keuhkokuume tai teininä puhjennut umpisuoli olisi varmaan tappanut minut. Jos jotenkin niistä olisin selvinnyt olisin kuollut synnytykseen.
Olen 1-tyypin diabeetikko, joten eipä tässä paljoa räpisteltäisi ilman lääketiedettä. Olisin kyllä varmaan kuollut jo vauvana rs-virukseen.
Todennäköisesti olisin kuollut oman käden kautta. Lääkkeet (ja terapia) pelastivat minut
Noin 15v. olisin kuollut verenvuotosairauteeni, nyt pysyn lääkkeillä hengissä.
Viikatemies olisi vienyt minut 8 kk ikäisenä bakteerimeningiittiin. Eipä onnistunut, olen nyt 49. Siinä jossain välissä oli myös kohdunulkoinen raskaus parikymppisenä, parit keuhkokuumeet ja lisäksi synnytyskomplikaatiot nelikymppisenä verenvuototaudin takia. Nykyisin elän vielä koska insuliinit on keksitty.
En olisi, synnyin sektiolla kun ei muuten homma edennyt.
En olisi, alle kouluikäisenä keuhkokuume olisi vienyt, ja jos siitä olisin selvinnyt, olisi muutama vuosi sitten diagnosoitu sydänsairaus vienyt (jos se olisi päässyt etenemään).
En tiedä, varmaan olisin kuollut synnytyksessä verenvuotoon kun istukka ei irronnut. Ja munuaistulehdus tai keuhkokuume olisivat voineet levitä kohtalokkaasti ilman antibiootteja. Tai olisin kävellyt jonnekin rotkoon tai suden suuhun ilman silmälaseja/piilolinssejä.
Mitä tapahtuu vauvalle jos se on keltainen eikä pääse sinivaloon? Minä olin vauvana valohoidossa. Jos en silloin niin olisin ehkä kuollut maitoallergian aiheuttamaan anafylaksiaan alle 3-vuotiaana. Jos en siihenkään niin viimeistään 20-vuotiaana verenmyrkytykseen. Mulla oli virtsatieinfektio jonka aiheuttama bakteeri oli multiresistentti ja pääsi sen takia leviämään vereen.
Voi olla että en olisi. Monta angiinaa ja virtsarakontulehdusta ollut. Ajatella että noinkin nykypäivänä lievään tautiin ennen kuoli monia. Virtsarakontulehdus voi levitä munuaisiin hoitamattomana. 2 vuotiaana olin jossain lonkan mätäpaiseleikkauksessa, kuka tietää olisinko siihenkin kuollut. Entä kaikki rokotukset? Ilman niitä monikin meistä olisi jo kuollut. Hammashoidoista puhumattakaan. Aika harva olisi kenestäkään vastanneista oikeasti elossa, ainakaan yli 30 vuotiaat? Lapsenikin syntyi 16pv yliaikaisena ja synnytys siis käynnistettiin.
Vaikea sanoa. Lapsena sairastin sikotaudin, hinkuyskän, vesirokon ja tuhkarokon eikä vanhemmat vieneet lääkäriin, joten hengissä selvisin jo niistä.
Olen tullut raskaaksi helposti ja minulla on olleet helpot ja nopeat synnytykset, mutta jos niitä olisi ollut liukuhihnalla, niin ei varmaan olisi ollut helppoa.
Keuhokuumeesta selvisin helpolla mielestäni mutta en tiedä miten olisi käynyt ilman antibioottia. Tulehtunut viisaudenhammas olisi varmaan vedetty pihdeillä, samaten muut tulehtuneet hampaat. Jaiks.
Olisin kuollut puolivuotiaana todella ärhäkkään vesirokkoon.
Synnytykseen olisin kuollut, samoin lapsi.
Olisin luultavasti kuollut epilepsiakohtaukseen tai kasvaimeen tai viimeistään synnytykseen, johon meinasin nytkin kuolla. Myös lapseni olisi heittänyt henkensä jo kuukauden vanhana.
Ohis, mutta todella silmiä avaavaa lukea kuinka moni olisi menehtynyt synnytyksen tai raskauden aikaisiin komplikaatioihin. Itsekin olisin.
Ollaan me naiset aika ihmeellisiä! Ja onneksi meillä on nykyään hyvä terveydenhuolto!