Olisitko hengissä ilman nykyaikaista lääketiedettä?
Mihin olisit jo kuollut jos lääketiedettä ei olisi?
Minkäikäinen olet?
Kommentit (58)
Olisin kuollut varmaan jo teininä keuhkokuumeeseen, mutta viimeistään sitten kohdunulkoiseen raskauteen aikuisena.
Ekan kerran olisin kuollut 2-vuotiaana valtavaan mätäpaiseeseen kurkussa. Eläkeikäinen lastenlääkäri sanoi, että ei ole yli 30 vuoteen etes törmännyt niin pienellä mätäpaiseeseen kurkussa. Hoidettiin alkuun vt-tulehduksena.
Toisen kerran olisin kuollut synnytyksen jälkeiseen verenmyrkytykseen. Samaan stafylokokki aureukseen kuoli mummoni isä 1900-luvun alussa
En. Olisin kuollut umpisuolentulehdukseen, syöpään ja peräaukonpaiseeseen(tämä olisi varmasti maailman tuskallisin tapa kuolla voin sanoa).
Synnyin keisarileikkauksella.
Ehken olisi päässyt elävänä tähän maailmaan alateitse, tai sitten keisarileikkauksella äidilleni olisi käynyt huonosti.
Saan insuliinia ja yhtä vitamiinia pistoksina,elintärkeitä
Olisin elänyt kuurona nuoruuden ja aikuisuuden, kunnes olisin kuollut 31 vuotiaana neljännen lapsen synnytykseen. Vanhin lapseni olisi kuollut kahdeksantoista vuotiaana.
En varmaankaan. Ehkä noin jo 13-v. tai ihan viimeistään 26-v.olisin kupsahtanut sairauteni komplikaatioihin. Joskus ajattelen kyllä, että ei se olisi välttämättä ollut niin huono juttu itseni kohdalla, kun ei tästä ole oiken tullut mitään. Syrjäytetty työelämästä ja kaikesta muustakin sairauden takia jne.
Ihmettelen aina vaan perustelua ettei eutanasialla saisi joidenkin mielestä puuttua luonnon kiertokulkuun tms./ihmishenki on pyhä/koskematon jaadijaadaa, kun kuitenkin on jo peukaloitu ihmisen elinaikaa niin paljon lääketieteen avulla ja sen kautta pitkitetään tavallaan luonnottomastikin ihmisten elämää jo nykyäänkin.
Synnyin "kuolleena", koska kaulan ympäri kiertynyt napanuora oli aiheuttanut pahan hapenpuutteen, saatiin elvytettyä. Varmaan ilman nykyaikaista lääketiedettä en olisi selvinnyt. Jos olisin vahingossa siitä selvinnyt, olisin kuollut viimeistään kolme vuotta sitten. Sairastuin krooniseen myelooiseen leukemiaan ja siihen olisi kuollut vielä 80-luvullakin todennäköisesti. Nyt siihen ei kuole, kiitos nykyaikaisen lääketieteen.
Olisin 37- vuotiaana kuollut rintasyöpään ja nyt olen 54.
En tiedä miten pahaksi hoitamaton ihottuma olisi voinut äityä, tai sitten hampaissa olevat reiät. Rokotusten tehoa en voi sitäkään arvioida.
Olin ennen syntymää jäänyt sivuttain jumiin ja piti leikata ulos, joten eiköhän minun elämä olisi ollut siinä ilman lääketiedettä.
Äitini olisi kuollut jo teininä auto-onnettomuudessa.
Itse olisin menehtynyt raskauden aikana rh-vasta-aineisiin.
En usko. Ehkä jo synnytykseen olisin kuollut, kun ei onnistunut ilman käynnistystä. Ellen siihen, niin varmaan lapsuuden epilepsiaan. Viimeistään pahaan suolistotulehdukseen parikymppisenä.
Mistäpä sen varmaksi voi tietää. Rokotuksetkin on vaikuttaneet minun elinmahdollisuuksiini jo useamman sukupolven ajan, ja olisin itsekin voinut kuolla johonkin tartuntatautiin ilman.
En olisi, olisin kuollut synnytykseen 34-vuotiaana. Sen jälkeen lääketiede on todennäköisesti pelastanut hengen toisenkin kerran, kun tulehtunut umpilisäke leikattiin vuosi sitten. Nyt ikää 46 v.
Olisin kuollut vakavaan raskausmyrkytykseen 29-vuotiaana.
Olisin kymmenen vuotta sitten parikymppisenä kuollut sepsikseen.
Ellen olisi saanut jotain sellaista rokkoa tms jotka nykyään ovat lähes hävinneet kiitos rokotusten, niin varmaankin olisin yhä reippaasti hengissä. Olen nainen 33v. Sitä tosin ei myöskään tiedä missä kunnossa hampaat olisivat ja montako lasta olisin tähän ikään mennessä saanut (/synnytykseen kuollut...) jos mitään nykyaikaista ei olisi.
En olisi. Jos en olisi kuollut johonkin rokkoon (sairastin kaikki mihin ei ollut vielä rokotetta), olisin kuollut epilepsiaan johon sairastuin 4- vuotiaana.
En olisi. Nuorena sairastin pari keuhkokuumetta, esikoinen ei olisi saatu maailmaan ja kohtutulehdus olisi myös vienyt hengen. Eli olen kyllä kiitollinen että elän ja että lapseni selvisi synnytyksestä.