Häävieraan ulkonäkö - pitääkö olla rumempi kuin morsian?
Semmoinen tullut tässä mieleen, kun olen monissa häissä ollut ja omatkin vietetty, että miksi jotkut paheksuvat / ihmettelevät ihmisiä, jotka haluavat näyttää tyylikkäiltä? Etenkin häissä.
Laittaudun siis aina hyvin minne sitten menenkin. Ja näin siis myös juhliin, esim. häihin. En laitaudu liikaa, vaan hillitysti, yleensä esim. kaunis ja huoliteltu meikki. Hiukset laitan itse, yleensä kauniisti kiharrettu tai hieman monimutkaisemmalla nutturalla. Minulla on luonnostaan vaaleat ja pitkät hiukset. Ja vaatteet vartalolle sopivat (olen hoikka), tyylikkäät (ei itsensäpaljastelua), väriltään tilaisuuteen sopivat, mutta yleensä siis kirkkaan väriset.
Juhliin laitan vartalolle pientä päivetystä purkista, ei mitään megarusketusta ala Tuksu. Kynnet lakkaan ja joskus koristelen, nekin omat, ei teko.
Siis kunnioitan juhlaa, juhlijoita ja isäntäparia olemuksellani ja käytökselläni. Silti saa aina kuulla tyyliin: Voi menikö sulla kauankin tuossa hiustenlaitossa, ostitko ihan uuden mekon juhliin, kävitkö ihan kampaajalla, sinullahan on kauniimpi kampaus kuin morsiamella, katseet kiinnittyy nyt kyllä sinuun, olet paikan hemaisevin eukko jne.
Otan kyllä ihan huumorilla. :)
Mutta siis, johtuuko tämä siitä, että panostan liikaa, vaikka ihan normisti mielestäni laittaudun? Laittaudutaanko Suomessa liian vähän juhliin eli siksi erotun joukosta? Pitäisikö esim. häihin mennä vanhassa mekossa ja tukka laittamatta, että morsian erottuu? Kiinnittääkö kaunis (en tiedä olenko edes) nainen aina huomiota, varsinkin jos laittautuu hieman (vaikka saman verran kuin muut)? Vai mistä tämä johtuu?
Niin ja morsian, onko sinun häissäsi ollut liian tyylikäs persoona ja ärsyttikö? Tämä siis nyt sitä kuuluisaa huumoria tässä lopussa. :)
Kommentit (28)
Olen ollut morsiamen kanssa shoppailemassa mekkoa hänen häihinsä - ja aika monen kohdalla sanoi suoraan, että "tuota et ota, näytät tuossa kauniimmalta kuin minä ja se on minun päiväni". Valitsin sitten hänen mielikseen karsean harmaan säkkimekon. Eikai se minun syyni ole, että morsian on ylipainoinen, naamaltakaan ei mitenkään kaunein mahdollinen ja kaiken sen lisäksi noin itsekäs? Onnea vaan siihen avioliittoon...
:D Kuulostaa ihan yhdeltä tutultani. Sen lisäksi, että vaati saada vaikuttaa kavereidensa valintoihin hääpäivän asuksi, hän ei suostunut yhteenkään kuvaan meidän hoikempien kavereiden kanssa - olisi kuulemma näyttänyt vieressämme lihavalta :o (mitä toki onkin, mutta mitä sitten?) Aika karua ettei kavereista ole yhtään kuvaa hääalbumissa.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:52"]
Olen ollut morsiamen kanssa shoppailemassa mekkoa hänen häihinsä - ja aika monen kohdalla sanoi suoraan, että "tuota et ota, näytät tuossa kauniimmalta kuin minä ja se on minun päiväni". Valitsin sitten hänen mielikseen karsean harmaan säkkimekon. Eikai se minun syyni ole, että morsian on ylipainoinen, naamaltakaan ei mitenkään kaunein mahdollinen ja kaiken sen lisäksi noin itsekäs? Onnea vaan siihen avioliittoon...
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 19:52"]
[/quote]
Töykeää vaatia että toisen pitäisi rumentaa itseään. Häähirviö kyseessä? Morsiamilta ei ennen häitä kuule aina mitään kovin kohteliasta tai järkevää puhetta. Kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Kauneus ja ylipukeutuminen ovat kaksi eri asiaa.
En tajua mitä järkeä on hienojen juhlien järjestämisessä jos vieraiden pitäisi olla tarkoituksellisen vaatimattomia.
"Häävieraan ulkonäkö - pitääkö olla rumempi kuin morsian?"
Mun kohdallani melko mahdoton tehtävä, vois melkeen sanoa että morsian kuin morsian. :)
Pitää olla "rumempi". Siksi valkoinenkin on varattu morsiammelle. Saa olla huoliteltu ja laitettu, mutta huomaavainen vieras on vaatimaton morsiammen hyväksi. Siksi on esim. naisella hattu. Eikö teillä tosiaan ole sen verran etikettitietoutta?
Siis oikeasti kenellä on hattu? Isomummulla korkeintaan ja hänellä siksi että on 90-v ja puoliksi kalju.
Niissä häissä missä olen ollut, hattu vasta herättäisikin huomiota! Etikettiä tai ei...
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 21:02"]
Siis oikeasti kenellä on hattu? Isomummulla korkeintaan ja hänellä siksi että on 90-v ja puoliksi kalju.
Niissä häissä missä olen ollut, hattu vasta herättäisikin huomiota! Etikettiä tai ei...
[/quote]
Samaa mieltä. Hatut eivät oikein istu suomalaiseen juhlapukeutumiseen, vaikka etiketin mukaan se on hyvä valinta.
Valtaosa närkästymisistä ei johdu etiketin noudattamatta jättämisestä, vaan siitä että on tyylikäs sovitun pukukoodin mukaan. Sille ei vain voi mitään, että eräillä jo hyvin yksinkertainen kotelomekko ja luonnollinen meikki ovat kaunis valinta.
olen kateellinen sinulle kun osaat laittautua mutta silti iloinen puolestasi että osaat :) minä en osaa enkä varmasti tule osaamaankaan. olen tämmöinen hukkapätkä ja muodoton.
Varmaaankin ainut tilausuus jossa olin edes jotenkin kaunis olivat omat hääni joissa en todellakaan katsellut miten toiset ovat pukeutuneet tai jos katsoin niin tyylikkäät ja laittautuneet olivat mieleen. no miksi..no siksi kun kunnioittivat hääpäivääni laittautumalla kauniiksi. :)