Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluja valikoivat vanhemmat tekevät lapsilleen kahrhunpalveluksen

Vierailija
29.05.2013 |

Eräs tuttavani kertoi, että heidän perheensä muuttaa, jotta lapsi pääsisi toiseen kouluun 1. luokalle. Olivat hakeneet siihen kouluun, mutta se kuulemma täyttyi koulun oman oppilaaksiottoalueen lapsista, eikä heidän lapsensa sen takia päässyt sinne. Kysyin mitä vikaa heidän omassa lähikoulussaan on, ja vastauksena oli, että koulu on huono, koska oppilasaines on heikkoa. Toisin sanottuna koulun oppilaiden vanhemmat ovat heikosti koulutettuja, yksinhuoltaijia tai maahanmuuttajataustaisia.

Omasta mielestäni koulu on ihan tavallinen ja hyvä ja aluella asuvat perheet ihan tavallisia. Toki aluella on jonkin verran vuokrakerrostaloja, mutta tuskin näiden talojen lapset alueen lähikoulua pilaavat, varsinkin kun kouluun tulee lapsia myös mukavilta pientaloalueilta. Eniten minua kuitenkin pöyristytti ajatus siitä, ettei tuttavani selvästi halua lapsensa kavereiksi lapsia ns. alemmista sosiaaliluokista ja pyrkii varmistamaan tämän valikoimalla lapselleen koulun alueelta, jossa asuu pääosin varakkaita ja korkeastikoulutettuja. Eivätkö tällaiset vanhemmat tajua edistävänsä luokkaerojen kasvua Suomessa? Tällaisesta kehityksestä voi seurata vielä monia yhteiskunnallisia ongelmia, joiden kanssa lapsemme joutuvat sitten aikuisena selviämään.

Mielestäni paras tapa ehkäistä esim. Tukholman mellakoita on, että ei päästetä syntymään mitään slummeja, joiden koulutkin ovat niin huonoja, ettei kukaan normaali vanhempi halua laittaa lastaan sinne. Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa tähän oman asuinpaikkansa valinnalla, sekä laittamalla lapsensa lähikouluun, jossa lapsi tutustuu myös erilaisista perheistä tuleviin lapsiin. Ei ole järkevää eristää lastaan johonkin pumpuliin niin, ettei hän koskaan tapaa erilaisia ihmisiä. Miten kapeakatseisia näistä lapsista tulee aikuisina? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli varakkaiden lapsista tulee kapeakatseisia vai vain niistä köyhistä lapsista, jotka pääsevät parempaan kouluun?

Vierailija
2/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset pääsevät ajoissa verkostoitumaan oikeiden henkilöitten kanssa. Ja oikeat kontaktit ovat nykypäivänä kaiken a ja o.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 15:22"]

Ne lapset pääsevät ajoissa verkostoitumaan oikeiden henkilöitten kanssa. Ja oikeat kontaktit ovat nykypäivänä kaiken a ja o.

[/quote]

On kyllä hölmöä kuvitella, että ala-asteella voisi jotenkin verkostua. Yliopistossa tai ehkä joissain lukiossa ne kontaktit oikeasti luodaan.

Vierailija
4/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 15:34"]

On kyllä hölmöä kuvitella, että ala-asteella voisi jotenkin verkostua. Yliopistossa tai ehkä joissain lukiossa ne kontaktit oikeasti luodaan.

[/quote]

Jonkin verran verkostoidutaan jo lukiossa, mutta pääosa verkostoitumisesta tapahtuu vasta opiskeluaikana, ainakin omien kokemusteni mukaan. Poikkeuksena ovat tietyt erikoislukiot, joihin tulee opiskelijoita ympäri Suomea.

Vierailija
5/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sillä, että lapsi ei ole lähikoulussa, tehdään verkostoituminen aika mahdottomaksi.

Sitä paitsi lapset näyttävät melkoisen hyvin valikoivan kaverinsa samasta sosiaaliluokasta.

Vierailija
6/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että yhteiskunnallisesti katsottuna tuollainen koulun valikoiminen aiheuttaa pitemmällä ajalla ongelmia MUTTA en siltikään olisi valmis uhraamaan lastani yhteiskunnan vuoksi joten takuulla valitsisin asuinpaikkani hyvämaineisen koulun mukaan! 

Vierailija
7/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se oman lapsen "uhraamista", jos laittaa lapsen ihan tavalliseen lähikouluun, joissa on muitakin kuin toimitusjohtajien lapsia?

Vierailija
8/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 16:10"]

Onko se oman lapsen "uhraamista", jos laittaa lapsen ihan tavalliseen lähikouluun, joissa on muitakin kuin toimitusjohtajien lapsia?

[/quote] En tarkoittanut mitään tavallisia lähikouluja, vaan sellaisia joissa on vaikka huomattavana osuutena maahanmuuttajat. Ns. ongelmalähiöiden kouluja, joissa on paljon häiriökayttäytymistä eikä mahdollisuutta saada hyvää opetusta. Sellaisiin kouluihin en lapsiani laittaisi. Mitään eliittikoulua en halua, vaan tavallisen koulun jossa on mahdollisuus laadukkaaseen opetukseen. t.7

Vierailija
9/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimman hallan tekee lapselleen juuri siinä että lapsi luulee olevansa jotenkin parempi ja ne lähikoulussa olevat jotenkin huonompia. Koska kai te "white flight" -vanhemmat jotenkin perustelette lapsellenne sen, miksi häntä ei laitettu lähikouluun? Helposti siinä tavallinen pieni ihminen sairastuu elitismiin.

Vierailija
10/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 16:18"]

Pahimman hallan tekee lapselleen juuri siinä että lapsi luulee olevansa jotenkin parempi ja ne lähikoulussa olevat jotenkin huonompia. Koska kai te "white flight" -vanhemmat jotenkin perustelette lapsellenne sen, miksi häntä ei laitettu lähikouluun? Helposti siinä tavallinen pieni ihminen sairastuu elitismiin.

[/quote]

Totta kai minä olen parempi kuin joku sosiaalipummi.

Mielelläni olen elitisti ja pysyn koko elämäni erossa moisista, niin pitkälle kuin mahdollista.

Vierailija
11/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Mun mielestä tämä asia pitää ottaa huomioon jo paljon ennen kuin kouluun meneminen on ajankohtaista. Eli asuinpaikka valitaan sen mukaan, että lähikoulu on hyvä! Okei, aina voi tulla elämässä yllätyksiä, mutta en minä ainkaan ostaisi asuntoa/rakentaisi taloani kaupunginosaan, jossa on huono koulu! Tulevilla koulukavereilla on NIIN suuri merkitys lapsen tulevaisuuden kannalta, en todellakaan haluaisi lastani heti ekaluokasta alkaen huonoon seuraan. t.7 

Vierailija
12/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä ainakaan alkanut lisääntyä ennenkuin muutin ghettosta pois. Nykyisella asuinalueella naapurit on valkoisia, puhuvat suomea ja käyvät töissä. Tottahan haluan ausa ympäristössä joka jotenkin kuvastaa minua ja tuntuu tutulta. En kadu valintaani ja lapseni varmasti oppii näkemään maailmasta muutkin puolet kuin vain oman naapuruston...opinhan minäkin. Tiedän, etten tienaa miljoonia vuodessa enkä asu Malibu Beachilla, en silti koe olevani huonompi kuin keskivertoleffatähti. En myöskään asu Rio de Janeiron slummissa, näe nälkää enkä pelkää henkeni puolesta, tiedä olevani paljon onnekkaampi kuin moni muu tässä maailmassa.

Vierailija
13/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Komppi tälle! Tällainen elitismi niin huokuu tällä palstalla, kun ihmiset luokittelevat muita vaikka lasten hiustan pituuden perusteella wt:ksi. Mielestäni paras asia, jonka olen omilta vanhemmiltani oppinut on, että jokainen ihminen itsessään arvokas ja se on tärkein asia, jonka haluan omalle lapselleni opettaa. Metsään kyllä menisi, jos joutuisin 7-vuotiaana lapselleni selottämään, että me muutetaan, jotta sinä pääsisit kouluun, jossa on "parempien" ihmisten lapsia.

Vierailija
14/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tarkoittanut mitään tavallisia lähikouluja, vaan sellaisia joissa on vaikka huomattavana osuutena maahanmuuttajat. "

Miksi maahanmuuttajat olisivat yksiselitteisesti huono asia? Lapseni koulussa on todella paljon maahanmuutajataustaisia lapisa, ja koulu on todella hyvä ja mukava, ei ongelmia. Eikä kaikki maahanmuuttajien lapset ole köyhiä, suurin osa vanhemmista käy töissä. Mutta mukana on paljon eritaustaisia lapsi, mukavia , fiksuja, empaattisia, hyvinkäyttäytyviä lapsia. Onneksi lapseni voi yläkoulunkin käydä samassa koulussa.

Vierailija
15/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 16:27"]

[/quote] Mun mielestä tämä asia pitää ottaa huomioon jo paljon ennen kuin kouluun meneminen on ajankohtaista. Eli asuinpaikka valitaan sen mukaan, että lähikoulu on hyvä! Okei, aina voi tulla elämässä yllätyksiä, mutta en minä ainkaan ostaisi asuntoa/rakentaisi taloani kaupunginosaan, jossa on huono koulu! Tulevilla koulukavereilla on NIIN suuri merkitys lapsen tulevaisuuden kannalta, en todellakaan haluaisi lastani heti ekaluokasta alkaen huonoon seuraan. t.7 

[/quote]

Siis miten luokkakavereillamon NIIN suuri merkitys? Itse pidän yhteyttä tasan yhteen ala-asteaikaiseen luokkakaveriin. Kaikki muut ystävät ja tuttavat on lukiosta, yliopistosta ja entisiltä ja nykyisestä työpaikoista.

Vierailija
16/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu silti on, että lapset valitsevat kaverinsa yleensä hyvin samanlaisten perheiden lapsista kuin mitä itsekin ovat. Siis kärjistetysti lääkäripariskunnan lapsi ystävystyy helpommin diplomi-insinööripariskunnan lapsen kanssa kuin vaikkapa ns. duunaripariskunnan lapsen kanssa. Tästä on olemassa ihan tutkittua tietoakin, mutta en osaa tähän hätään mitään linkkiä laittaa.

Toki on olemassa poikkeuksiakin. Varmasti nyt joku kirjoittaa, että hänen paras kaverinsa ainakin oli talonmiehen lapsi ja hän itse oli professorin tytär.

Omien lasten kohdalla olen huomannut, että tilastot pitivät heidän kohdallaan paikkansa. Asuimme aiemmin alueella, jossa miltei kaikki vanhemmat olivat akateemisesti koulutettuja (kuten minäkin sekä mieheni) ja lapsiemme kaverit tulivat hyvin samanlaisista perheistä. Muutimme sitten pienemmälle paikkakunnalle, jossa asuu aika vähän akateemista porukkaa. Kuitenkin lapsiemme uudet kaverit olivat juuri näistä muutamista perheistä, joissa oli vanhemmilla samantasoinen koulutus kuin meillä. Outoa.

Vierailija
17/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yököttävää touhua. Minä ja meidän lapset olemme käyneet samaa, ihan tavallista koulua ja hyvin on pärjätty. Taas esimerkkejä olen nähnyt näistä elitismivanhemmista ja kouluasioiden säätäjistä. Nyt heidän lapset ovat hiukan omituisia ja muutakin ongelmaa on.

Tärkeää on, kuten jo kirjoittaja 14 sanoi: Jokainen ihminen itsessään arvokas.

Vierailija
18/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te valikoijat kuvittelette tietävänne koulun tason? Todellisuudessa teillä voi olla vain mutu-tietoa. Hyvämaineisuus ei ole sama kuin hyvyys. Alakoulussa paljon riippuu myös yksittäisestä luokanopettajasta, joka saattaa opettaa lähes kaikkia aineita.

Opettaja

Vierailija
19/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt ns parempia kouluja. Toinen oli musiikki- ja toinen kielipainotteinen ja musta tuli ex-narkkari ja vankilassakin on tullut käytyä. Ei paljon auttanut meikäläistä äidin hienostelu.

Vierailija
20/24 |
29.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valittiin koulu, jossa oppimistulokset ovat hyvät. Jostain kumman syystä siellä ei ollut tavallisten maahanmuuttajaperheiden lapsia lainkaan, joten venäjää sujuvasti puhuvan tytön isä oli lääkäri ja turkkilaisen pojan isä oli arkkitehti.

Oikeastaan minua ei pätkääkään kiinnostanut se, oppiiko koulussa ja miten hyvin vaan ainoastaan se, että koulu on tiukkakurinen ja rauhallinen. Siellä eivät tietyn taustaiset hakkaa muita ja jengiydy, siellä puhutaan selkeää suomea ja siellä on turvallista kaikilla.

Ghettokoulu siirtyy aina sinne, minne tietynlaiset oppilaat menevät. Kulttuurieroissa kun tulee hyväksyä se, että ilmainen peruskoulu on monelle kouluttamattomalle maahanmuuttajalle halveksunnan kohde ja se todella näkyy lapsissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi