Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkaupunkilaisten suorittaminen ja raha-keskeisyys

Vierailija
17.07.2020 |

Pidän Helsingistä ja minulla on täällä monta kaveria. Olen kuitenkin huomannut muutaman piirteen, jota en ole muualla huomannut. Nimittäin rahasta puhutaan koko ajan. Siitä, kuinka paljon jokin maksaa, kuinka paljon joku tienaa ja kuinka hyvällä asuinalueella asuu. Eräs ystäväni asui ennen toisessa kaupungissa, mutta muuttaessaan Helsinkiin hän ei puhu enää muusta kuin rahasta ja hankinnoistaan. Toinen piirre, minkä olen huomannut on se, että Helsinkiläiset helposti suorittavat myös vapaa-aikansa. Tuntuu, kun jokaiselle päivälle pitäisi olla jokin suunnitelma, kuinka monessa paikassa ehtii käydä, jotta voi kuvata ne taas IG-tilille. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi on.

Vierailija
2/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä vuosia asuneet on samanlaisia vaikka eivät enää asuisikaan sielläpäin. Tarttuu vissiin loppu elämäksi tuo rahasta puhuminen, materian hankkiminen ja ylipäänsä rahan liiallinen ajatteleminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä se minustakin tuntuu. Ehkä en vaan tällaisena "tamperelaiskommarina" sitten ymmärrä tuota rahaperustaisen maailmankuvan hienoutta. :)

Vierailija
4/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiläiset tunnistaa sukulaisten juhlissa yleensä siitä, että ovat kovaan ääneen kertomassa uuden autonsa hintaa tai kertomassa kuinka hyvällä alueella asuvat.

Vierailija
5/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri tuollainen rahasta puhuva ja lomallakin suorittava Helsinkiläinen. Tosin muualla Suomessa asuvat kaverini ovat aivan samanlaisia. Ehkäpä juuri siksi olemmekin kavereita.

Vierailija
6/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä, samoin kuin useimmat kaverini/työkaverini/sukulaiseni, en edes muista milloin olisi viimeksi puhuttu rahasta. Muistaakseni pari kuukautta sitten kun kaverin koira joutui lääkäriin ja lasku oli aika huikea, mutta minusta on ihan normaalia kauhistella isoa, yllättävää laskua. Sama juttu niiden hankintojen kanssa, saatetaan mainita että vaate X näyttää kivalta, mutta ei sen enempää.

Vapaa-ajan suorittajia on muutama, mutta heillä se lähinnä johtuu siitä, että pitää ehtiä kyyditsemään lapset harrastuksiinsa ja hoitaa kotihommat kuntoon jne. Ei siellä mitään insta-kuvia oteta. Hieman stereotypinen näkökulma Helsinkiin, mutta provohan tämä kai taas olikin?

Vierailija
7/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että näyttävät aina niin kuluneilta ja väsyneiltä, kun juoksevat vain rahan perässä.

Vierailija
8/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on tuollaisia, osa ei. Varmaan se on kyllä pk-seudulla yleisempää kuin muualla maassa. Itse asun Helsingissä mutta ainoat vapaa-ajan harrastuket on koiran kanssa lenkkeily ja telkkarin katselu, eikä raha tai omistukset kiinnosta minua juurikaan. Olen tyytyväinen kun tulee sen verran työstä palkkaa että ei ole varsinaista köyhyyttä.

Vierailija
9/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keskustellut asiasta muualla asuvien ystävieni kanssa ja kaikilla on samanlaisia kokemuksia. Sori, mutta ei ollut provo. AP.

Vierailija
10/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin käymässä Porvoossa pari viikkoa sitten. Istuin kahvilan terassilla, kunnes paikalle porhalsi kaksi perhettä Helsingistä. Koko sen ajan, kun jaksoin istua kahvilla, nämä perheen miehet kertasivat kuka ajaa milläkin autolla ja kuinka kalliita ne ovat. En sitten jaksanut kuunnella kovin pitkään.

Vierailija
11/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa, totta. Oletko AP ajatellut, että se voisi myös johtua siitä, että Hgissä kaikki myös maksaa aivan tolkuttomasti?! Asuminen on hiivatin kallista ja sopivan asunnon löytäminen työn takana (jos ei ole rikas perijä!). Tästä ainakin puhutaan jatkuvasti kaikkien kanssa. :D Mutta pakko on asua. Kyllä kaverin kanssakin joskus tulee puhuttua joistain hinnoista, koska täällä vaan on ah-niin-ihanan-kallista. En suorita eikä kukaan tuttavapiiristäkään. ;) Tunnistan tuon kyllä. Ei kannata yleistää, tässäkään asiassa.

Vierailija
12/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut täsmälleen saman. Johtunee kai siitä, että Helsingissä ylipäänsä asuu Suomen kovatuloisimmat ja he ovat tartuttaneet tuollaisen maailmakatsomuksen myös niihin köyhiin kouluissa, yliopistoilla jne.

Vierailija
13/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, mun mies tykkää kyllä puhua autoista, mutta ei sitä niiden hinnat kiinnosta, vaan moottorit ja lataussäteet. Ei me kyllä siitä rahastakaan kauheasti puhuta, ehkä jos ollaan kaupassa niin saatetaan kommentoida jotain hintoja mutta taitaa olla aika tavallista.

Vierailija
14/14 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisissä lienee eroja, kun omassa tuttavapiirissä en ole tuota havainnut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä