Mies pitää mykkäkoulua
Onko tässä jo henkisen väkivallan merkit, kun yritän selvittää välillämme vallitsevia riitatilanteita ja mies vetäytyy tilanteesta ja alkaa pitää mykkäkoulua? Itse sorruin tähän joskus aikoinaan, kun mies humalassa haastoi riitaa ja tiesin ettei hänen kanssaan auta siinä tilanteessa puhua mitään, koska tilanne pahenee.
Nyt sitten on alkanut tosissaan pitämään mykkäkoulua kun asiallisesti kysyn kysymyksiä tilanteeseemme liittyen. Esim. haluaa ilmeisesti vielä olla parisuhteessa, mutta ei käytä sormusta enää ja halusin tästä jutella. Mies vetäytyy ja sanoo, että puhuisi mieluiten ammattilaisen läsnä ollessa, kun ei halua enää riitaa.
Olen todella masentunut ja kiihdyn herkästi ja korotan ääntäni helpommin, joten toisaalta ymmärrän, että sanoo noin. Mutta silti minua ahdistaa ja kalvaa se mykkäkoulun pitäminen suuresti ja vielä enemmän, kuin että annettaisi tulla vaan kaikki paska mitä toisesta ajattelee.
Tunnen olevani löysässä hirressä!
Lapsikin kärsii tilanteesta myös suuresti ja haluaisin asiat selvittää, eikä niin että vaan paetaan paikalta ja ollaan vastaamatta toiselle puhuttaessa. Mieluummin pieni sanaharkka ja sovinto, kuin että jatkuvasti löysässä hirressä joka tappaa minut sisäisesti täysin.
Mies tosiaan haluaa nyt sitä ammattiapua, jonka itse lopetti aikanaan, koska ei kyennyt juttelemaan hänelle aroista aiheista.
Anteeksi sekava sepustus, mutta halusin vain avautua jonnekin ennen kuin pää halkeaa!
Kommentit (10)
Itse henkisesti väkivaltaisessa suhteessa pidin "mykkäkoulua" koska erityisherkkänä suhde oli jo itsessään erittäin kuormittava enkä löytänyt muita vaihtoehtoja lopettaa uhkaavaa huutotilannetta. Teillä ei varmaan tästä ole kyse, mutta jos helposti alat huutaa ja tiuskia ja mies on yhtään herkkä (googleta erityisherkkyys) niin se aiheuttaa usein vetäytymistä tilanteesta. Toki jos koitat asiallisesti keskustella selkeästi tärkeistä asioista eikä mies silloinkaan halua puhua asioita läpi niin se vaikuttaa kyllä vähän omituiselta. Suostuisiko kertomaan, että mitä siinä riidassa "pelkää" kun kokee turvallisemmaksi hiljentyä? Pystyisittekö puhumaan asioista huutolupauksella, eli että sitä pientäkään riitaa ei tulisi vaikka asioista oltaisiinkin eri mieltä?
Mykkä/välttelevä ja avoin/asiat selvittävä eivät sovi kovin hyvin yhteen parisuhdemielessä.
Ehkä parasta puhua ammattilaisen läsnäollessa.
Omalla kohdallamme self help auttoi, mutta vaati vaivannäköä ja molemmilta sitoutumista tiettyihin muutoksiin.
Onko siis oikeasti kyse mykkäkoulusta, vai eikö mies vaan halua jutella parisuhdeasioista kanssasi? Aito mykkäkoulu on sitä, että esitetään, että toinen on kuin ilmaa, ei puhuta mistään ja käyttäydytään kuin toista ei olisi olemassakaan. Tästä itsellä kokemusta ja se on henkistä väkivaltaa.
Toisaalta sitten miehellä on oikeus olla käsittelemättä kanssasi kahden tiettyjä asioita, jos ei usko, että niistä puhuminen ainakaan kahden kesken johtaa mihinkään. Tämä ei ole mykkäkoulua.
Ei se ole mies, se on hiiri. Ei tuollaisen pakoilijan kanssa kannata tuhlata aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse henkisesti väkivaltaisessa suhteessa pidin "mykkäkoulua" koska erityisherkkänä suhde oli jo itsessään erittäin kuormittava enkä löytänyt muita vaihtoehtoja lopettaa uhkaavaa huutotilannetta. Teillä ei varmaan tästä ole kyse, mutta jos helposti alat huutaa ja tiuskia ja mies on yhtään herkkä (googleta erityisherkkyys) niin se aiheuttaa usein vetäytymistä tilanteesta. Toki jos koitat asiallisesti keskustella selkeästi tärkeistä asioista eikä mies silloinkaan halua puhua asioita läpi niin se vaikuttaa kyllä vähän omituiselta. Suostuisiko kertomaan, että mitä siinä riidassa "pelkää" kun kokee turvallisemmaksi hiljentyä? Pystyisittekö puhumaan asioista huutolupauksella, eli että sitä pientäkään riitaa ei tulisi vaikka asioista oltaisiinkin eri mieltä?
Mä olen itse enemminkin tässä suhteessa se herkkis, koska olen herkkä esim. kovalle musiikille tai erilaisille äänille ylipäätänsä. Mulla vaan tämän masennuksen myötä on mennyt siihen, että itken ja huudan herkästi toiselle riitatilanteessa. Koen ettei mies näe hätääni tämän parisuhteen vuoksi ja kiihdyn liiankin kanssa. En itse edes aina huomaa kiihtymistäni. En nuku öitä ja kroppa reagoi voimakkaasti ( rytmihäiriöt, pahoinvointi jopa oksennukseen asti)
Mies oli ennen tällainen, että halusi asiat selvittää ja yhtäkkiä osat ovat rajusti kääntyneet. Mistään ei halua keskustella ennen kuin kuulemma ammattilainen on paikalla.
Ap
Olen uhannut erolla, koska olen niin loppu ja väsynyt tilanteeseen. Mies sanoo ettei pidä sormusta siksi, koska olen itse erolla uhannut. Joskus vain niin toivoisin että mies näkisi sen hädän ja tuskan mitä käyn läpi, koska riitaa tulee niin herkästi. Mies ei enää ota minua huomioon ja on jättänyt hellittelyt, seksit jne pois, ja olen näistä asioista todella surullinen ja suutun herkästi.
Sanoin jopa suutuksissani, ( tiedän lapsellista ja väärin), että haen sitten hellyyttä muualta, johon yllättäen reagoikin, että ei saman katon alla todellakaan ja että silloin muutat pois.. eli korvat löytyy kun.
Haluaisin vain, että mies pitäisi sylissä ja juttelisi niin kuin ennen ja kuuntelisi tarpeitani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksette hae sitä ammattiapua?
Terapeutti on lomalla.. pelkään että hyppään pian katolta alas kun en enää jaksa tätä tilannetta. Olen niin loppu, oikea kävelevä zombie. (Tiedän olen säälittävä)
Ap
Mitä olette mieltä? Pidetäänkö teillä kenenkään kotona mykkäkoulua?