Meikkivinkkejä punaiselle rasvanaamalle?
Ongelmani on rasvoittuva ja punakka iho, joka näin kesäisin on entistäkin pahempi, kiiltää koko ajan ja aurinko vaan lisää naamani punaisuutta. Tähän aikaan päivästä aamuisista meikeistä ei ole enää mitään jäljellä, naama tursuilee rasvaa ja punoittaa kuin mikäkin. (Aamulla laitoin jotain Lumenen mattameikkivoidetta ja irtopuuteria.) Talvella kohtalaisen hyvin toimi Garnierin rasvoittuvalle iholle tarkoitettu BB-voide ja puuteri, niiden kanssa naamani romahti vasta iltapäivällä. Työskentelen asiantuntijatehtävissä ja olisi kiva olla koko päivän huolitellun näköinen, jotenkin tämä rasvanaama ei oikein istu jakkupuvun kanssa. Nyt parhaat meikkivinkit kehiin, jos joku on löytänyt ratkaisun vastaavanlaiseen ongelmaan!
Kommentit (12)
Hei, ei missään nimessä mitään mattavoiteita! Niissä on yleensä mukana talkkia, joka kuivattaa ihoa. Kun iho kuivuu, alkaa se pukata lisää rasvaa. Ihon rasvoittuminen on puolustusmekanismi kuivumista vastaan ja talkkipohjaiset matta-pintaa lupaavat tuotteet vain pahentavat ongelmaa, kokemusta on.
Eli unohda kaikki meikkituotteet ja -voiteet, jotka lupaavat mattaihoa. Keskity sen sijaan kevyisiin tuotteisiin, jotka kosteuttavat. Ole myös tarkkana kaikkien rasvaiselle iholle suunnattujen hoitotuotteiden kanssa. Niissä on yleensä aina alkoholia, joka kuivattaa ja taas pahentaa ongelmaa... Tämäkin on niin testattu. :(
Eli kysele ensi kerran meikki/hoitotuoteostoksilla kosteuttavien, kevyiden, mahdollisimman hellävaraisten tuotteiden perään. Unohda täysin ne rasvaisen ihon tökötit.
Yksi, mistä on apua hellesäällä meikin kanssa, on apteekissa myytävä Avenen Eau Thermale -kasvovesi. Se on lähdevettä suihkepullossa, pienimpiä kokoja voi pitää käsilaukussa. Auttaa meikin kanssa. Laitan sitä puhdistuksen jälkeen kasvoille suihkauksen, annan vaikuttaa n. 30 sek, taputtelen pois, päälle vielä herkän ihon kosteuttava kasvovesi. Sitten voiteet ja meikit. Päivän aikana taputtelen iltapäivällä kasvot Shiseidon puuteripaperilla, ihan kevyesti suihkaisen tuota Avene-vettä (suojaa silmät) ja taputtelen toooosi kevyesti kuivaksi kasvopaperilla. Auttaa kiinnittämään meikin.
T. 2
Bare Mineralsin matta mineraalimeikkipohja . Sitä on kahta lajia, orginal ja matte, ja rasvoittuvalle iholle se mattaversio. Toimii hyvin! Itse en laita mitään voidettakaan alle, ihon oma rasva riittää hyvin.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2013 klo 11:50"]
Bare Mineralsin matta mineraalimeikkipohja . Sitä on kahta lajia, orginal ja matte, ja rasvoittuvalle iholle se mattaversio. Toimii hyvin! Itse en laita mitään voidettakaan alle, ihon oma rasva riittää hyvin.
[/quote]
Voi kun voisikin käyttää noita mineraalimeikkejä! Niiden pitäisi tosiaan olla hyviä rasvoittuvalle iholle. Olen kokeillut pariakin merkkiä, mutta eivät ole sopineet mulle - n. puoli tuntia meikin laitosta iho alkaa kutista ja kihlemöidä, se rasvoittuu vielä tavallistakin nopeammin ja meikki on kutinan vuoksi pakko poistaa... Mutta kannattanee kokeilla, sopiiko itselle.
T. 2
Kiitos näistä erinomaisista vinkeistä! Otan listan mukaan ja lähden kauppaan :-)
t. Ap
Mulla samankaltainen ongelma.
Naama punoittaa ja rasvoittuu. Yhtään pysyvää voidetta en ole löytänyt, lähes kaikki on kokeiltu Blascoista Lancomeen. Ja primerit ei pysy alla ollenkaan. Kun levitän primerin, menee ihan ok, mutta kun laitan voiteen päälle, se paakkuuntuu ja korkkaa irti. Ja jos jätän pohjusteen pois, sama juttu.
Mineraalimeikit ei sovi ollenkaan, iho ärsyyntyy, kutiaa, menee vielä kirjavammaksi.
En enää löydä keinoja tähän :(
täällä kanssa punanaama, kiitos vinkeistä aion seuraavaksi ottaa kokeiluun tuon Cliniquen redness solutionsin.
Mulla toimi kaikkein parhaiten sekä punaisuutta että rasvoittumista vastaan RoC Calmance- voide (apteekista) ja siihen päälle sitten ihotyypin mukainen meikkivoide. Kiilto tuli mulla ylikuivan ihon puolustusreaktiosta, pukkasi rasvaa ulos minkä ehti. :-/ Vääräntyyppiset tuotteet saa naaman kuin öljysudilla vetäistyksi.
Mulla on rasvoittuva ja punainen naama myöskin.
Uskokaa tai älkää, mutta mulla ongelman avain on juuri rasvaus. Kuten joku tässä aiemmin jo sanoi, sitä enemmän sitä öljyä pintaan pukkaa mitä kuivempi pinta on.
Laitan yöksi aina kunnon öljy-kerroksen. aamulla pesen kasvot Lactolinella ja sitten päälle aloe vera - geeliä. En erikseen laita mitään varsinaista meikinalusrasvaa vaan tuo riittää minulle. Sitten meikkivoide (Blasco), poskipuna jne. Puuteria käytän vain juhlameikissä. Meikkivoidettakaan en laita kuin ongelma-alueelle. Ohuella sudilla laitan meikkivoidetta punaisiin näppyihin ja muihin kohtiin jotka haluan piilottaa, muuten käytän sientä levitykseen.
En myöskään käytä erillisiä kasvovesiä vaan meikin puhdistukseen käytän lactolinea.
Tässä kysyttävä: Onko kellään ollut käytössä Diorin Rosy glow? Tuntuu että se ei sopisi punanaamoille, minulla ainakin se tuo näpyt esiim meikin alta. Olenko hakoteillä?
Mulla on ongelma kun mikään ei pysy kiinni, ei vaikka olisi millaiset voiteet alla tai ilman voiteita.
Jo noin puolen tunnin päästä tulee nenästä rasvat läpi ja voide on irti. Ei pysy niin mikään.
7
Sinkkivoide apteekista auttoi minua. Kerää sitä tahmeutta iholta. Laitan iltaisin T-alueelle ja aamuisin paikallisesti kiilteleviin kohtiin. Ja humektania kesäisin kasvopesun/suihkun jälkeen aina. Käytän mineraalimeikkejä tai bb-voidetta myös. Sinkkivoide on halpaa, tuubi n.7e ja riittoisaa, häivyttää kuulemma myös pieniä arpia iholta, vaikken tätä ole itse huomannut.
Rasvoittuminen väheni kun käytin salisyylihappokasvovettä ja ohuen rasvan päälle arganölkyä tai jos pesen pelkällä rasvalla niin silloin pelkästään öljyä.
Ehdoton punanaaman värin tasoittaja on Cliniquen redness solutions-sarjan Daily potective base. Vihreä, kevyt voide päivävoiteen päälle ja meikkivoiteen alle. Siitä on tullut luottotuotteeni! Tasoittaa kasvojen ihon värin ihanan kuulaaksi. Sarjassa on muitakin tuotteita punakalle iholle, mutta en ole niitä testannut, tuota olen.
Meikkivoidekin on tärkeä osa palettia. Käytin ennen Lancomen meikkivoiteita eikä oikeaa sävyä löytynyt millään, aina oli iho oudon värinen. Sitten eräs kosmetologi sanoi, että Lancomen meikkivoiteissa on kaikissa jotenkin punertavaa pigmenttiä eivätkä yleensä sovi punanaamoille. Hän suositteli minulle Guerlainin meikkivoidetta Parure de Lumiere (minulla väri 2 beige clair) ja sen sävy tosiaan sopii iholleni paremmin!
Jos iho rasvastuu, älä käytä varsinkaan kesällä kovin rasvaisia voiteita. Etsi öljytön mutta kosteuttava voide. Itse käytän kesällä vain kosteuttavaa seerumia meikin alla päiväsaikaan, en voidetta ollenkaan, kun naama rasvottuu niin nopeaan. Nyt käytössä Guerlainin Super Aqua-serum, on hyvä.
Puuterina minulla ihan kevyt kerros YSL:n irtopuuteria. Puuteria en lisää päivällä ollenkaan vaan kiillon hillitsen Shiseidon puuteripapereilla. Niillä on sitten kyllä pakko taputella kasvot n. 3 tunnin välein... Mutta imee rasvan pois eikä tule kökköä puuterikasaa naamaan.
Pohjimmiltaanhan tämä rasvoittuva iho lienee ongelma siitä, että iho ei saa tarpeeksi kosteutta. Siihen päälle vielä huono ruokavalio, niin avot.. Olen kosmetologihoidoilla, säännöllisellä kuorimisella + kosteuttavilla naamioilla ja ruokavalion muutoksella yrittänyt saada tilannetta aisoihin. Vielä ei ole auttanut...