Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummat lihoo helpommin; suolaisen- vai makeanpersot?

Vierailija
17.07.2020 |

Onko sinulla omakohtaista kokemusta tai lähipiiristä katsottua näkemystä asiasta? Varmasti molemmilla tavoilla saa itsensä lihavaksi, sehän on aivan varma.

Suolaisen ystävät pitävät yleensä "oikeasta" ruuasta ja tykkävät maistella uusia ruokalajeja. Herkuttelevat juustoilla, sipseillä, voileivillä yms.

Makean ystävät eläisivät pelkällä makealla. Voivat skipata "oikeita ruokia" suklaapatukalla ja ravintolassa söisivät kaikista mieluiten pelkkää jälkiruokaa. Herkuttelevat tietysti karkilla, jätskillä yms.

Omakohtainen kokemus on, että makeanystävät ovat hoikempia.

Minulla on kaksi siskoa, joista yksi on makeanperso ja minä ja toinen sisko suolaisen perään. Tämä makeahiiri siskoni on meitä muita nyt aikuisena sen 10-15kg laihempi. Hän ei nauti ruuan syömisestä selvästikkään, eikä koskaan santsaa lisää. Hän ei myöskään nauti uusista ruokalajeista eikä käy ravintoloissa samalla tavalla kuin minä. Hänen ainoa paheensa on karkki, ja sitä puputtaa joskus nälkäänsäkin.

Minä taas saan vahtia koko ajan painoani koska RAKASTAN kaikkea lihottavaa. Mikä on ihanampaa kuin ravintolassa syöminen pitkän kaavan kautta tai kotona juustolautanen ja lasi viiniä. Leffaan valitsen sipsit mielummin kuin karkit. Karkkeja syönkin todella harvoin ja kahvipöydästä otan mielummin voileipäkakkua kuin täytekakkua.

Joten itse ajattelen että suolaisenpersot saavat varmasti enemmän kaloreita laajemmalla ruokavalikoimallaan.

Ajatuksia?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ole merkitystä, kun määräthän ne ratkaisee. Joku voi olla perso makealle, mutta voi silti syödä vähemmän kaloreita kuin se, joka on suolaisen ruoan ystävä. Tai toisinpäin. Ei tuosta mitään yleistystä voi tehdä.

Vierailija
2/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait se läski välitä, mistä kaloreista se tulee. Liika ylimääräinen ruoka/syötävä lihottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään molemmista:p Suklaa, jäde,sipsit maistuu ja olen aika hoikka, liikun kyllä aika paljon, mut sekin on enimmäkseen hyötyliikuntaa eikä mitään kovaa urheilua. Tykkään myös kokata itse ns.tavallista tai välillä eksoottisempaakin kotiruokaa ja syön mielestäni paljon normi-ruokaakin.

Vierailija
4/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh! Totta kai se lihottava asia on hiilarit!

Vierailija
5/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksenasettelu on outo. Minä en syö sipsejä enkä karkkeja kumpiakaan enkä myöskään mitään jäätelöä, keksejä tai muita "herkkuja". Syön vain terveellistä perusruokaa 2x päivässä ja aamulla puuroa. Ihan hyvin näin pärjää.

Olen siis enemmän makean perään, mutta ei sen persouden orja tarvitse olla. Ei persouteni näy ruokavaliostani muuten kuin että ravintolassa syön usein myös jälkiruuan silloin harvoin kun käyn ja jouluisin santsaan luumukiisseliä. En todellakaan skippaa ruokia suklaapatukoilla tai syö karkkia nälkääni.

Vierailija
6/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap mielestäsi suolaisenperso jokin sana? Entä makeanperso? Opettele kirjoittamaan. 😑

Vierailija
7/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaisen ystävä.

Vierailija
8/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lihonut karkilla. Nuorena olin vielä tosi laiha, mutta vähitellen lihoin. Vasta lähemmäs nelikymppisenä tarkistin karkkien kalorit ja yhdestä pussista tulee helposti 2000 kcal, eli koko päivän energia! Noita kun söi useamman pussin viikossa lasten ollessa pieniä, niin tuli helposti 20 kiloa ylimääräistä.

Vierailija
9/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että voi yleistää. Täysin epätieteellisesti omassa lähipiirissä vaikuttaisi kuitenkin myös siltä, että rasvaisen suolaisen ruoan ystävät ovat niitä isovatsaisempia. Aterioiden välissä napostellaan voileipäkeksit juustoilla, viinilasilliset ja iltapalaksi vielä pari karjalanpiirakkaa ja sipsejä --> kalorimäärä on yhteensä hurja. Makean ylensyöminen tuo ällöttävän olon, joka hillitsee ehkä eri tavalla ylensyömistä.

Itse rakastan kaikenlaista ruokaa, makeita ja suolaisia. Mutta olen nuorena sairastanut anoreksian ja sen jälkeen ahmimishäiriön, sen ahmimishäiriön jälkiseurauksena minulle tulee ylensyönnistä niin kauhea henkinen ja fyysinen pahoinvointi, etten enää sitä tee. Pysyn siis suht' hoikkana, koska en kykene syömään kauheasti liikaa voimatta pahoin.

Vierailija
10/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekstrakalorit lihottaa. Molemman tyypin ihmiset vetävät useimmiten liikaa kaloreita.

Kasvattakaa nyt oraalifiksoituneet herkuttelujat alkeellinen selkäranka.

Vierailija
11/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa se suolaisen ystävä voi syödä hiilarittomasti ja terveellisesti, makean ystävä ei koskaan koska sokeri.

Vierailija
12/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit lihottaa, oli ne sitten suolaisessaa tai makeassa tuotteessa. Sokerin vastakohta on muuten rasva.

Vierailija
13/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin voi valitettavasti yleistää.

Vierailija
14/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lihonut ruualla ja sinänsä sillä ei väliä millä lihoo, mutta harmittaa joskus luulot, että lihava istuu kaiket illat sohvalla suklaalevy ja sipsipussi kourassa.

Vierailija
15/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan itseäni ajatellen, olen aina ollut enemmän suolaiseen päin ja ollut hoikka. Lihoin vasta lasten pikkulapsiaikana, kun vedin suklaata lähes kaksin käsin väsymykseen. Mutta siis en todellakaan vedellyt mitään sipsipusseja ja juustoja harva se päivä. Ihan normaalisti söin. Herkuttelupäivinä mieluummin suolaista.

Vierailija
16/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otantasi on erittäin laaja vetää suoria johtopäätöksiä. Terveisin alipainoinen suolasyöppö, joka käy ulkona syömässä ehkä kerran kuukauteen ja ei syö herkkuja melkein ollenkaan, ei edes leffaa katsoessa. Mutta jos ostan sipsi- tai salmiakkipussin niin menisi siltä seisomalta. Muuten syön normaalisti, ehkä hieman epäterveellisesti.

Vierailija
17/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta ne sokerihiiret on paljon pulskempia kuin suolaisesta pitävät. Omassa tuttavapiirissä noin ihan poikkeuksetta.

Vierailija
18/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri lihottaa pysyvämmin. Ylimääräinen sokeri kerryttää rasvan määrää elimistössä ja lisäksi sokerin syöminen aiheuttaa sen, että elimistö ei käytä rasvaa polttoaineena, kun hiilareita on tarjolla. Suola sen sijaan ei muutu hiilariksi eikä rasvaksi, se kerää nestettä liikaa syötynä. Toki jos syöt jotain rasvasta kuten sipsejä, niin se rasva kerryttää rasvan määrää elimistössä. Suolaa saa neutraloitua helpommin juomalla enemmän tai syämällä jotain nestettä poistavaa. Hiilarit ei kulu kuin liikkumalla. Mutta pääasiassa sokeri on pahempaa kuin rasva, se aiheuttaa käymisaineena muitakin ongelmia esim. hiivan liikakasvua.

Vierailija
19/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa se suolaisen ystävä voi syödä hiilarittomasti ja terveellisesti, makean ystävä ei koskaan koska sokeri.

Oletko koskaan kuullut hedelmistä? Ja se suola on muuten itsessään epäterveellistä.

Vierailija
20/60 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makean lihovat.

Katso youtubesta Mark Wiensin travelsyönti kanavaa. Hän ei syö koskaan makeaa, koska ei pidä makeasta. Mutta syö tajuttomia määriä mausteista suolaista tulista ruokaa ja pysyy hoikkana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä