Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva huutaa aina kun menen p*skalle, mitä neuvoksi?

Vierailija
17.07.2020 |

Että tämmöinenkin ongelma on pitänyt saada riesaksi. Olen siis arkena yksin kotona 3kk vauvan kanssa enkä pääse rauhassa vessaan edes minuutiksi ilman, että vauva huutaa. Hänellä on kaikki hyvin, vaippa juuri vaihdettu, omilta yöunilta herännyt ja vasta ruokittu mutta sillä siunaaman sekunnilla kun lasken hänet jonnekin (leikkimatto, sitteri, koliikkikeunu, oma sänky) hän alkaa huutaa. Ihan. Joka. Ikinen. Päivä. Mulla on varmaan muodostunut jo peräpukamakin kun verta tulee, kun niin joutuisasti yritän homman hoitaa kuin mahdollista ja maha on sen vuoksi alkanut olla kipeä päivisin. Muutenkin lapsi on ihan jatkuvasti vaatimassa huomiota ja syliä enkä saa tehtyä mitään muuta kuin oltua hänen palvelijanaan 24/7. Palvelijoillakin on toisaalta lakisääteiset p*skatauot toisin kuin minulla. Mikä tässä voisi olla avuksi? Päiväunet hän nukkuu vain ja ainoastaan liikkuvissa vaunuissa eli en voi mennä vessaan edes niitä hyödyntäen.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vauva syliin vessaan. Kyllä silleenkin voi olla pöntöllä. Laita sitteriin tai lattialle vähäksi. Tottuu vähitellen.

Tuo vaihe menee nopeasti ohi.

Tissille nukahtaminen voi olla jopa helpompaa, jos sitten nukkuu sikeästi yöunia. Teet niin kuin sinusta on helpointa.

Älä ota stressiä. Pieni huuto ei haittaa, mutta itsestäni oli helpointa vaan antaa vauvan olla lähellä, huutoa kun on niin stressaava kuunnella. Yritä löytää se helpoin keino.

Vierailija
22/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pliis, älkää lyökö lyötyä, tiedän että olen mokannut. Ensialkuun vauvaa piti kätilöiden ja lääkärien sekä tietty neuvolaterkan mukaan pitää ihokontaktissa mielellään koko ajan ja nukkua hänen kanssaan, siinä tottui nukahtamaan tissille. Sitten koin, että minun on pakko saada itsekin unta ja annoin nukahtaa iltaisin tissille iltasyönnin yhteydessä. Tämä on meidän esikoisemme, ei meillä ole mitään kokemuspohjaa siitä mitä pitäisi tehdä ja neuvolasta on helpoin kysyä. Olen kysellyt myös läheisiltä mutta kaikilla vauva-ajasta sen verran aikaa, etteivät enää muista eikä osaa neuvoa muuten kuin "älkää antako sen määräillä". Joo ei, mutta ei tuota saa nukkumaan mitenkään. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi tosissaan huolestuttaa mihin kierteeseen tässä vielä joudutaan. Mitä mä teen? Eli annan huutaa vessakäynnin ajan, ok. Mutta miten tiedän, jos sillä on joku hätä? Hän on aikamoinen kitisijä mutta eikö hän ole kuitenkin vielä aika pieni? Miten saan hänet nukkumaan ilman syliä ja tissiä ja vaunuja? Oon niin poikki että nytkin itkettää, kun mietin että oon tehnyt kaiken väärin ja nyt saan sitten olla tässä kierteessä omasta syystäni. Ap

Et ole tehnyt mitään väärin. Olet reagoinut vauvan itkuun niin kuin pitääkin. Tissi suussa ja liikkuviin vainuihin meilläkin nukuttiin, kun muu ei toiminut. Noin vuoden iässä oli jo eri meininki. Ja lapsi on hyvin tasapainoinen ja ihana esiteini tänään.

Vierailija
24/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva vaippa, maito mahassa, levännyt aiemmin. Huutaa koska on pieni. Ei ole mikään silloin hätänä, vessaan vaan. Mullakin 3kk joskus valitettavasti joutuu hetken itkemään syliin jos olen vessassa tai kaitsen vanhempaa lasta.

4kk maissa tulee sellainen ns hulinavaihe. Odotetaan meillä se ensin ohi ja sitten aletaan katselemaan taas rytmiä kohdilleen. Vielä nukkuu meilläkin sylissä. Lue vaikka lempeitä unikouluista kun vauva nukkuu seuraavia päiväunia. Jos vaikka sellaista alkaisitte toteuttamaan yhdessä miehen kanssa. Tsemppiä:-)

Vierailija
25/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkoi tosissaan huolestuttaa mihin kierteeseen tässä vielä joudutaan. Mitä mä teen? Eli annan huutaa vessakäynnin ajan, ok. Mutta miten tiedän, jos sillä on joku hätä? Hän on aikamoinen kitisijä mutta eikö hän ole kuitenkin vielä aika pieni? Miten saan hänet nukkumaan ilman syliä ja tissiä ja vaunuja? Oon niin poikki että nytkin itkettää, kun mietin että oon tehnyt kaiken väärin ja nyt saan sitten olla tässä kierteessä omasta syystäni. Ap

ET sinä ole tehnyt mitään väärin, olet vain tehnyt liikaa sillä oletuksella, että vauva tarvitsee koko ajan jotain. Ei tarvitse. Opettele tekemään päivän mittaan asioita siten, että vauva on mukana tekemisessä. Lapsi sitteriin katselemaan ja sitten ripustat pyykkejä puhuen koko ajan lapselle "tässä on siniset housut, tässä on keltainen paita" tai mitä tahansa, mitä mieleen tulee. Osoita lapselle, että kotona on kaikenlaista, mitä pitää tehdä ja hänen osallistumisekseen riittää tällä hetkellä katselu.

Vanhan kansan "ruokaa 4 tunnin välein" oli siitä hyvä, että vauva oppi syömään kerralla vatsansa täyteen, koska uuden annoksen sai vasta 4 tunnin kuluttua. En suosittele paluuta takaisin tähän (!), mutta kannattaa tarkkailla, syökä vai leikkiikö lapsi rinnalla. On sitten oma päätöksesi, saako rinta olla leluna vai ei.

Tuossa iässä vauvan voi vielä kapaloida unille eli nukahtamisessa saattaa auttaa napakka kiepautus huopaan tms., joka antaa tunteen siitä, että iholla on jotain lähellä.

Älä ota neuvolan jokaista ohjetta kirjaimellisesti. Muista, että vielä sukupolvi sitten 3 kk ikäinen maisteli jo kiinteitä eikä nekään vauvat rikki menneet, vaikka ohjeita on muutettu.

Vierailija
26/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista luottaa omaan intuitioosi siitä mitä sinun lapsesi tarvitsee. Sinä tunnet hänet kaikkein parhaiten ja sinä olet se, joka hänelle antaa hoidon ja turvan. Luota itseesi, olet selvästi rakastava äiti ❤️

Vierailija
27/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vauvat on vaativia ja haluaa olla koko ajan sylissä. Ei se vauva rikki mene kuitenkaan siitä, jos käyt vessassa. Takiaisvauvan kanssa kantoliina voisi helpottaa arkea, pystyisit ehkä paremmin tekemään asioita jos vauva pysyisi tyytyväisenä kantoliinassa.

Vauva on 3 kk vanha, ihan sadismia nämä neuvot että pitää vaan huudattaa niin oppii olemaan. Vauva on niin pieni että tuon ikäistä ei vielä kouluteta tai kasvateta. Jos vauva itkee niin sillä on omasta näkökulmastaan hätä johon pitää vastata.

Vierailija
28/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole mokannut. Toiset vauvat ei vaan viihdy yksin. yritä löytää helpoin tie sinulle ja sinun vauvalle. Ihan sama mitä muut tekee. Tuo aika menee nopeasti.

Toiset vauvat nukahtaa vaan vaunuihin tai tissille. Pidä lasta lähellä ja ota rennosti.

Vierailija
29/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies "luuhaa" töissä. Lähtee 7 maissa ja on kotona 17.30, vauvan iltatoimet alkavat 19 jälkeen, nukutus klo 20 ja nukahtaa klo 21 kuten minäkin ja mies. Ja koska vauva nukahtaa vain tissille, hoidan minä aina nukutuksen. Hirveä noidankehä.

Saako vauvan antaa huutaa? Mua pelottaa siinä se, että joka naapuri luulee ties mitä ja toisaalta neuvolassa sanottiin, että pienimmästäkin inahduksesta pitäisi laittaa tissi suuhun. Niinpä syötän häntä 12 kertaa päivässä edelleen ja aina nukahtaa rinnalle. Tiedän, että tää on huono juttu mutten keksi mitään pois pääsyä. Ap

Voisiko siitä noidankehästä sitten opetella pois?

Tosi kiva ja uusi ajatus, eipä tullut itselle mieleen. Mitäpä luulet, että täällä puolipaniikissa kyselen neuvoja kun tiedän itsekin, että tilanne ei ole ihanteellinen? Olen kokeillut laittaa nukkumaan säännöllisesti ilman rintaa syönnin jälkeen suoraan sänkyyn mutta lapsi ei sinne nukahda. Kerro, mitä muuta tässä voi kokeilla ettei homma mene siihen että tässä taloudessa ei sitten kukaan nuku ollenkaan? Ap

Vierailija
30/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosi rankkaa. Meidän keskimmäisen lapsen kohdalla tuollainen meno oli maitoallergiasta johtuvaa. Ei ollut normaalia, ei ollut koliikkia, ei ollut huonoa vanhemmuutta. Rattaissa nukkui hetken jos oltiin liikkeessä, mutta ei puhettakaan että olisi voinut kärrätä vauvan jonnekin jatkamaan uniaan, että saisi itse tehdä jotain sillä välin. Jos yritti lukea jotain akka- tai perhelehteä, niin pääsi ehkä sivulle 7, ennen kuin vauva heräsi. Päiväunet olivat aina max. 30 min ja itse oli niin ylikierroksilla väsymyksen vuoksi, ettei kyennyt sillä välin tekemään muuta kuin kuuntelemaan hakkaavaa sydäntä. Sama juttu myös miehellä, eli oltiin molemmat totaalisen poikki.

Jokainen vauva ja tilanne on toki yksilöllinen, mutta kehotan seuraamaan lapsen vointia ja tekemään vaikka kirjanpitoa muutaman päivän tai viikon ajalta: mitä syö, miten nukkuu, miten paljon itkee jne. Tarkkaile myös ihon kuntoa ja mahd. vatsavaivoja. Neuvolasta ohjeistetaan käyttämään cuplatonia ja vaihtamaan d-vitamiinitippa vesipohjaiseen, joten voit laittaa näidenkin käyttöönottopäivän muistiin.

Voit kysyä kunnalta kotipalvelua, josta saa väliaikaista helpotusta, vaikka tuollaisessa tilanteessa onkin aikuisen usein aika vaikea rentoutua tai ruveta päiväunia nukkumaan. Jos lapsen vointi on jatkuvasti huono, eikä neuvolasta ole apua, niin käykää yksityisellä lääkärillä. Maksaa reilun satasen, mutta joskus siihen on vain taivuttava.

Vierailija
31/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pliis, älkää lyökö lyötyä, tiedän että olen mokannut. Ensialkuun vauvaa piti kätilöiden ja lääkärien sekä tietty neuvolaterkan mukaan pitää ihokontaktissa mielellään koko ajan ja nukkua hänen kanssaan, siinä tottui nukahtamaan tissille. Sitten koin, että minun on pakko saada itsekin unta ja annoin nukahtaa iltaisin tissille iltasyönnin yhteydessä. Tämä on meidän esikoisemme, ei meillä ole mitään kokemuspohjaa siitä mitä pitäisi tehdä ja neuvolasta on helpoin kysyä. Olen kysellyt myös läheisiltä mutta kaikilla vauva-ajasta sen verran aikaa, etteivät enää muista eikä osaa neuvoa muuten kuin "älkää antako sen määräillä". Joo ei, mutta ei tuota saa nukkumaan mitenkään. Ap

Eihän tossa ollu mitään väärää.

Jotkut vauvat haluaa olla sylissä ns. kokoajan. Silloin kannattaa hommata kantoliina tai rintareppu niin saat omat kädet ainakin vapaaksi.

Kun mun lapsella oli toi vaihe, ettei nukkunut kuin liikkeessä niin hommattiin sitteri jonka sai melko makuuasentoon.

Jalalla tai kädellä heilutti sitteriä ja katsoi telkkaria, ei ole niin rankkaa kuin rattaiden lykkiminen jatkuvasti ja vauvakin tottui lopulta nukkumaan paikoillaan.

Vierailija
32/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varmasti tosi rankkaa, Ap! Ootko kokeillu, että tarviiko vauva röyhtäytystä? Meillä vauvat on aina huutanut sitä kun röyhtäys on tulossa. Pystyasento ja kevyt taputtelu selkään auttaa röyhtäyksen tulemaan, sen jälkeen on uni maittanut.

Vierailija
33/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että vauva huutaisi masuvaivoja (varma en tietenkään voi olla) kun rauhoittuu aina syliin päästyään ja on normaalisti oikein hyväntuulinen ja hymyilevä. Nukkuu öisin hyvin, yleensä 6-8 tuntia ensimmäistä pätkää ja siihen vielä 2-3 tuntia mutta päiväunet eivät onnistu millään. Nukkuu vaunuissa 30 min ja sisälle tullessa herää aina, ulos ei voi jättää kun asutaan kerrostalossa. Herää myös jos vaunut pysähtyvät eli en voi mennä istumaan mihinkään puiston penkille.

Ei leiki rinnalla, vaan syö sitä aina ja nukahtaa siihen. Sitten kun siirrän häntä, hän herää. Nukkuu päikkärit omassa sängyssä ehkä kerran kahdessa viikossa ja silloin nukun minäkin. Haluan,että lapsi saa tarvittavan levon aivojensa kannalta joten joskus annan ihan nukkua sylissä tunnin tai enemmänkin, jos päiväunet ovat jääneet muuten vähäisiksi.

Mies on yhtä väsynyt, hän käy töissä ja viikonloppuisin kyllä hoitaa vaipanvaihdot ja vaunulenkit mutta tuo iltanukutus vie kaikki mehut minusta ja nämä arkipäivät, kun en saa pienintäkään hengähdyshetkeä.

Minusta on tuntunut, että vauva on liian pieni siihen, että vain jättäisin hänen sognaalinsa huomiotta. Nyt en tiedä, onko se oikein vai väärin näiden kommenttien valossa.

Neuvolaterkka on minua nuorempi ja hän syyllisti minua maidon hitaasta noususta ja riittämättömyydestä. Siksi otan herkästi rinnalle edelleen, ettei kasvu häiriinny.

Mies osti juuri Unikoulu-kirjan, jos siitä olisi jotain apua. Tuttia ei vauva huoli. Ap

Vierailija
34/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että vauva saa tarpeeksi maitoa ? Omani kohdalla oli jatkuvaa itkua ja tyytymättömyyttä tuon ikäisenä, luulin itse että saa maitoa tarpeeksi muttei saanutkaan. Sen takia vietti kokopäivän rinnalla. 

Vinkki vain en tiedä sinun maitoasioitasi :D

Vierailija
35/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän röyhtäyttää mutta juuri koskaan ei mitään tule ulos. Ja on aina tyytyväisen oloinen syönnin jälkeen. Kakkoja tulee kyllä 4-6 joka päivä.

Meillä on koliikkikeinu, jonka saa melkein suoraksi mutta vauva ei siinä nuku, ihmettelee hetken maailmaa ja kyllästyy, alkaa huutaa tai kitistä.

Pidän kirjaa kaikesta joka päivä edelleen (syntymän jälkeenhän piti seurata eritteitä ja syöttöjä) eli merkitsen unet, pissat, kakat, d-vitamiinin ja syötöt ylös. Tuolle päiväuniasialle en ole löytänyt mitään logiikkaa, siis miksi joskus nukkuu ja joskus ei.

Ap

Vierailija
36/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen puolivuotias. Nevola ei osaa auttaa nukkumisongelmassa. Itse päädyin siihen että tärkeintä että vauva nukkuu joten ihan sama mitä teen kunhan vauva saa nukuttua. Tämä sen jälkeen kun monta kk yritin vaikka ja mitä.

Vauva myös huutaa jos poistun näköpiiristä. Sanon sille että kaikki hyvin, äiti on ihan lähellä. Sitten teen sen mitä olin tekemässä, esim käyn vessassa. Yritän myös enemmän jättää vauvaa välillä huomiotta. Siis se voi olla lattialla lähelläni kun laitan pyykkejä tai tiskejä. Tai leikkiä sängyllä vieressä samalla kun luen. Aloitin tämän koska alkoi mennä mahdottomaksi ettei mitään voi tehdä.

Eniten itsellä auttoi stressaamisen lopetus. Muistan kun joka päivä itkin kun en osaa hoitaa vauvaa ja laittaa sitä nukkumaan. No, jotkut vauvat eivät ole sellaisia että ne vaan laitettaisiin nukkumaan. Hyväksyn sen että meidän elämä nyt on tälläistä. Nykyään on mukavaa ja osaan suhtautua rennommin. Vauva on iloinen ja se on tärkeintä. Tsemppiä!

Vierailija
37/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma että vauva saa tarpeeksi maitoa ? Omani kohdalla oli jatkuvaa itkua ja tyytymättömyyttä tuon ikäisenä, luulin itse että saa maitoa tarpeeksi muttei saanutkaan. Sen takia vietti kokopäivän rinnalla. 

Vinkki vain en tiedä sinun maitoasioitasi :D

En tiedä. Aluksi oli ensimmäisen viikot ongelmaa mutta sitten yhtäkkiä maito nousi rytinällä. Painoa tulee nyt noin 200g viikossa joten uskoisin sen riittävän. Ja aina juo reilusti rinnalla ollessaan (maito herahtaa ja vauva nielee) ja lisäksi joskus pumppaan eli sanoisin että tulee hyvin mutta mitäpä minä tiedän. Ap

Vierailija
38/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauva on tosi helppo ja viihtyy yksin lattialla tai sitterissä, mutta nukahtaa vaan kantoreppuun tai tissille. Aloitettiin itsenäisen nukahtaminen harjoittelu kun hän oli 4kk. Aluksi kannettiin repussa tai ruokin kunnes oli juuri nukuttamassa ja sitten siirsin sänkyyn. Vauva alkoi usein huutaa ja annoinkin huutaa noin 5min kunnes menin hetkeksi selittelemään ilman että nostin pois tai sanoin mitään. Sitten taas menin pois ja vauva huusi about 10min ja taas sisään hetkeksi. Lopulta vauva väsyi ja nukahti. Tätä tehtiin joka ilta noin 30min-1h 2 viikkoa ja nyt vauva nukkuu koko yön yksin rauhassa. Rankkaa oli mutta todellakin sen arvoista

Vierailija
39/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvan iltatoimet alkavat vasta klo 19, miksi mies ei hoida niitä? Edes vaikka joka toinen arki-ilta siltä osin kun pystyy?

Syökö vauva yhtään pullosta? Voisiko pullon ottaa mukaan niin että mies voisi yöllä tehdä yhden syötön ja myös iltasyötön ennen nukkumaanmenoa?

Oletko käyttänyt vauvaa vyöhyketerapiassa tai oletteko muuten tutkineet, onko esim. ilmaa vatsassa?

Vauva on toki pieni ja te vasta tutustutte toisiinne ja yritätte ymmärtää toisianne.

Joku aikaisempi kommentoija hyvin kuitenkin sanoi, että myös sinun pitää huolehtia jakamisesta.

Mikä auttaisi sinua nyt jaksamaan paremmin? Onko se tunti omaa aikaa, aikaa käydä yksin lenkillä vai aikaa nukkua? Oletko puhunut tarpeistasi miehellesi?

Vierailija
40/57 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä vielä puhua Neuvolassa asiasta. Osa vauvoista on kiinni äidissä. Kantoliinasta voisi olla apua.

Hänestä kasvaa ihan hyvä ihminen vaikka huutaisi sen aikaa kun käyt vessassa. Ei vauvaa saa tahallaan huudattaa, mutta vessassa käynnit on pakollisia. Laitat vauvan turvalliseen paikkaan ja menet vessaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä