Huolestuttaako teitä muita vanhempia koulujen alku koronan takia?
Siis etenkin te, joiden paikkakunnilla on ollut koronaa edelleen silloin tällöin.
Minua huolestuttaa sen takia, että koulujen alkaessa kaikki flunssat lisääntyvät ja erotusdiagnostiikka ylikuormittuu ja korona tapauksia jää diagnosoimatta. Lisäksk kun lukiot j amikset avataan, ollaa normaaleilla ryhmäkoilla. Lisäksi lapset ei osaa muutenkaan pitää turvavälejä.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Miten opettajat suhtautuvat syksyn koulujen alkamiseen?
Hyvällä mielin, sillä THL linjasi, että he eivät suosita koulujen sulkemista toisen aallon saavuttua. Pääsen tekemään sitä työtä, josta pidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ope yläkoulussa ja itsellä myös kaksi yläkoululaista. Minua ahdistaa syksy ihan hirveästi. En todellakaan haluaisi etäkoulua, mutta jos omalla koulullani alkaisi korona levitä, niin sitten toivoisin, että siirryttäisiin joksikin aikaa etäopetukseen.
Ekat flunssat alkaa yleensä viikon sisällä koulujen alusta, ja keväällä jo huomattiin, että vanhemmat ei vie lapsia testeihin.
Etäkouluun tuli nyt opetushallitukselta jotain ohjeita, että ei saisi olla pelkkiä tehtäviä. Ja että kunnalla olisi velvollisuus järjestää oppilaille koneet ja nettiyhteydet. Itsellä oli keväällä isoin ongelma kuitenkin se, että oppilaat eivät tulleet meetseihin.Koronaan kuolleiden mediaani-ikä 84 vuotta. Montako +-tuon ikäistä teidän koululla on a) oppilaina ja b) opettajina?
Ohiksena kommentoin.
En ole itse huolissani kuolemista. Tai tietysti vanhempieni kohdalla olen, kun ovat seitsemänkymppisiä. Mutta en itseni tai perheeni kohdalla. Minua huolettaa itseni kohdalla sairastumisen kesto ja lasteni kohdalla sen aiheuttamat pysyvät muutokset. On turhaa väittää, että korona olisi tavallinen flunssa. Lähipiirissäni on kaksi sairastunutta, joten tiedän, että mitään tavallista tässä taudissa ei ole. Vaikka sairastumisesta on kuukausia, niin edelleen on nähtäviä jälkiä siitä, toisella korona oli sellainen keskinkertainen (ei tehohoitoa mutta nesteytystä sairaalassa parina päivänä) ja toisella lievä (sairasti pelkästään kotona). Lieväkin sairastaja sairasti koronaa kauan (kuukauden) ja oli ja on edelleenkin kaukana normaalista olotilasta. Heikkous, yskä ja hengitysvaikeudet ovat tulleet melkein kuin jäädäkseen ja kunto on heikko.
En siis murehdi niinkään kuolemasta vaan taudin terveysvaikutuksista.
Höpö höpö. Koronan oireet ovat pitkältä kiinni siitä, miten olet pitänyt itsestäsi huolta. Tupakoiva ylipainoinen alkoholisti saa vakavammat oireet kuin me muut, jotka emme koko virusta edes huomaa.
Nyt teillä on hyvin aikaa ottaa itseänne niskasta kiinni. On se kumma, kun tässä pitää aina kaikkien tanssia sen surkeimman nahjuksen pillin mukaan.
Maskipakko voisi olla hyvä, koska se suojaisi lapsia toisiltaan ja he ymmärtäisivät että turvavälit ja käsienpesu on otettava vakavasti. Kangasmaski ei paljoa maksa ja sen voi tehdä itsekin, joten vanhemmille ei tulisi mitään kohtuutonta summaa maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten opettajat suhtautuvat syksyn koulujen alkamiseen?
Hyvällä mielin, sillä THL linjasi, että he eivät suosita koulujen sulkemista toisen aallon saavuttua. Pääsen tekemään sitä työtä, josta pidän.
Tuskin pääset. Jos yhdelläkin luokkasi lapsista todetaan korona, sinä ja muu luokka olette karanteenissa seuraavat kaksi viikkoa. Ja sitten kun seuraavalla muksulla todetaan korona, homma toistuu.
Varaudu siis siihen, että saat etäopettaa ison osan syksystäkin ja olla samalla karanteenissa jumissa kotonasi.
Vierailija kirjoitti:
Maskipakko voisi olla hyvä, koska se suojaisi lapsia toisiltaan ja he ymmärtäisivät että turvavälit ja käsienpesu on otettava vakavasti. Kangasmaski ei paljoa maksa ja sen voi tehdä itsekin, joten vanhemmille ei tulisi mitään kohtuutonta summaa maksettavaksi.
Saa-ta-nan sa-dis-tit, lopettakaa se maskipakon vaatiminen. Kenelläkään ihmisellä ei ole oikeutta vaatia toista pukeutumaan sen enempää burk-haan kuin kasvomaskiin.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa kyllä, mutta toisaalta huolestuttaa myös etäopetuksen vaihteleva taso (joka päivä videotunteja vs. pelkät tehtäväluettelot). Erityisesti pienillä koululaisilla ja yläasteikäisille huonolaatuinen etäopetus olisi pidemmän päälle suuri ongelma. Luokalle jäisi tuhansia oppilaita, erityisesti 14-15-vuotiaita poikia, ellei sitten löysennetä arvostelukriteereitä, mikä ei ole hyväksyttävää.
Etäopetuksen huono taso on aika laaja määritelmä. Omilla lapsillani oli tosiaan vaihtelevia menetelmiä ja itsekin olen sitä mieltä, että esim. alakoulujen tehtävälistat, opetusvideot ja kuulumisten kysely -meetit ilman että ainuttakaan tehtävää tarkistettiin olivat aika turhia. Mutta toisaalta lapseni oppi kyllä näinkin, oli vain turhautunut pitkiin videotunteihin (joita siis pari kertaa viikossa), kun niissä vain jokainen kertoi vuorollaan kuulumisia.
Toinen yläkoululaisistani tuskastui myös livetunteihin siksi, että osa opettajista keskittyi niissä kuulumisten kyselyyn ja turhaan höpöttelyyn. Olisi halunnut nopeita ja tiiviitä tuokioita, jotta pääsisi tekemään tehtäviä vauhdilla.
Vanhin lapsista oli tyytyväinen live-tunteihin ja piti niitä hyödyllisinä, mutta hän olikin lukiossa ja siellä ne olivatkin hyvin asiapitoisia.
Ei ne livetunnit tee opetuksesta hyvää. Oppimista tapahtuu niin eri tavalla. Uskoisin, että parhaiten luokallinen erilaisia oppijoita oppii, kun käytetään monipuolisia metodeja. Itsenäistä työskentelyä ja tehtävien tekemistä, livetunteja opetukseen ja tehtävien tarkistamiseen ja opetusvideoita sopivasti väliin. Pidän kuitenkin tärkeimpänä opettajan antamaa palautetta eli siis sitä, että tehtävät jollakin tasolla tarkistetaan ja opettaja pystyy antamaan palautetta niille, jotka ovat asian oppineet ja niille, joilla on jotain väärin. Aina on niitä, joita ei kiinnosta ja jotka eivät viitsi kuunnella, mutta näinhän on oppitunneillakin. Ei se tee etäopetuksesta huonoa, jos kaikki eivät pysy mukana, kun eihän kaikki pysy mukana lähiopetuksessakaan.
Oma mielipiteeni etäopetukseen on se, että se on myös hyvä mittari näyttämään lasten kykyä ottaa vastuuta omasta opiskelustaan. Tätähän myös uusi ops painottaa. Meillä on tosiaan lapsia, jotka eivät edes yläkoulussa kykene tähän ja mielestäni etäkoulu on se paras keino osoittamaan sen. Jos ei pysty edes osallistumaan livetunnille ja ikää on 15 vuotta, niin eihän sellainen ihminen ole yhteiskuntakelpoinen ja tarvitsee laajat tukitoimet ja suunnitelmat tulevaisuuttaan varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ope yläkoulussa ja itsellä myös kaksi yläkoululaista. Minua ahdistaa syksy ihan hirveästi. En todellakaan haluaisi etäkoulua, mutta jos omalla koulullani alkaisi korona levitä, niin sitten toivoisin, että siirryttäisiin joksikin aikaa etäopetukseen.
Ekat flunssat alkaa yleensä viikon sisällä koulujen alusta, ja keväällä jo huomattiin, että vanhemmat ei vie lapsia testeihin.
Etäkouluun tuli nyt opetushallitukselta jotain ohjeita, että ei saisi olla pelkkiä tehtäviä. Ja että kunnalla olisi velvollisuus järjestää oppilaille koneet ja nettiyhteydet. Itsellä oli keväällä isoin ongelma kuitenkin se, että oppilaat eivät tulleet meetseihin.Koronaan kuolleiden mediaani-ikä 84 vuotta. Montako +-tuon ikäistä teidän koululla on a) oppilaina ja b) opettajina?
Ohiksena kommentoin.
En ole itse huolissani kuolemista. Tai tietysti vanhempieni kohdalla olen, kun ovat seitsemänkymppisiä. Mutta en itseni tai perheeni kohdalla. Minua huolettaa itseni kohdalla sairastumisen kesto ja lasteni kohdalla sen aiheuttamat pysyvät muutokset. On turhaa väittää, että korona olisi tavallinen flunssa. Lähipiirissäni on kaksi sairastunutta, joten tiedän, että mitään tavallista tässä taudissa ei ole. Vaikka sairastumisesta on kuukausia, niin edelleen on nähtäviä jälkiä siitä, toisella korona oli sellainen keskinkertainen (ei tehohoitoa mutta nesteytystä sairaalassa parina päivänä) ja toisella lievä (sairasti pelkästään kotona). Lieväkin sairastaja sairasti koronaa kauan (kuukauden) ja oli ja on edelleenkin kaukana normaalista olotilasta. Heikkous, yskä ja hengitysvaikeudet ovat tulleet melkein kuin jäädäkseen ja kunto on heikko.
En siis murehdi niinkään kuolemasta vaan taudin terveysvaikutuksista.Höpö höpö. Koronan oireet ovat pitkältä kiinni siitä, miten olet pitänyt itsestäsi huolta. Tupakoiva ylipainoinen alkoholisti saa vakavammat oireet kuin me muut, jotka emme koko virusta edes huomaa.
Nyt teillä on hyvin aikaa ottaa itseänne niskasta kiinni. On se kumma, kun tässä pitää aina kaikkien tanssia sen surkeimman nahjuksen pillin mukaan.
Molemmat tuttuni ovat tupakoimattomia ja keskimääräistä parempikuntoisia. Toisen työ liittyy jatkuvaan liikkumiseen, toisella taas on rakas harrastus, johon liittyy hyvinkin tavoitteellista liikkumista ja kisoja ympäri maailmaa. Iät olivat reilu 30 ja reilu 40. Toinen mies ja toinen nainen. Toinen ei käytä alkoholia lainkaan, toisella on satunnaiskäyttöä pari kertaa vuodessa maltilla. Toinen on vegetaristi ja suosii vegaanista ruokaa.
On typerää, naiivia ja erittäin pahantahtoista jankata kuin keskiajalla konsanaan, että vain syntiset saavat taudin ja muut selviävät. Ruttoonkin sairastui niin syntinen kuin viaton, vaikka toisin väitettiin. Palaa siis nykyaikaan ja todellisuuteen, tartuta itsesi koronaan ja katso, miltä se tuntuu. Voit olla onnekas tai sitten et, mutta syntiesi määrää se ei kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohiksena kommentoin.
En siis murehdi niinkään kuolemasta vaan taudin terveysvaikutuksista.Höpö höpö. Koronan oireet ovat pitkältä kiinni siitä, miten olet pitänyt itsestäsi huolta. Tupakoiva ylipainoinen alkoholisti saa vakavammat oireet kuin me muut, jotka emme koko virusta edes huomaa.
Molemmat tuttuni ovat tupakoimattomia ja keskimääräistä parempikuntoisia. Toisen työ liittyy jatkuvaan liikkumiseen, toisella taas on rakas harrastus, johon liittyy hyvinkin tavoitteellista liikkumista ja kisoja ympäri maailmaa. Iät olivat reilu 30 ja reilu 40. Toinen mies ja toinen nainen. Toinen ei käytä alkoholia lainkaan, toisella on satunnaiskäyttöä pari kertaa vuodessa maltilla. Toinen on vegetaristi ja suosii vegaanista ruokaa.
On typerää, naiivia ja erittäin pahantahtoista jankata kuin keskiajalla konsanaan, että vain syntiset saavat taudin ja muut selviävät. Ruttoonkin sairastui niin syntinen kuin viaton, vaikka toisin väitettiin. Palaa siis nykyaikaan ja todellisuuteen, tartuta itsesi koronaan ja katso, miltä se tuntuu. Voit olla onnekas tai sitten et, mutta syntiesi määrää se ei kerro.
Sinä et ikinä tiedä tuttujesi tosiasiallista terveydentilaa.
Minunkin 45 vuotias tuttuni sairastui koronaan. Oli sairaalassakin pari viikkoa ja oli kuulemma todella kova tauti ”perusterveellekin” kuten hän itseään kuvaili eräässä whatsapp ryhmässä. Ei käytä muuten alkoholia ollenkaan.
Mutta kyseinen tyyppi on käyttänyt vuosikymmeniä steroideja ja muita mömmöjä ja saanut näiden johdosta sisäelimiin kasvaimia ynnä muita vaurioita. Mies sisältä aivan rapakunnossa mutta ulospäin näyttää normaalilta.
Ihmiset eivät kerro kaikille kaikkea. Aika monella on ne omat salaiset terveyshuolensa. Pätee tähän kuten kaikkeen muuhunkin; älä ikinä perusta mielipiteitäsi yksittäisiin nyyhkytarinoihin. Katse tilastoihin; korona ei ole yhtään mitään
Toivon että koulu jatkuu tavalliseen tapaan ilman erityisjärjestelyjä. Kouluoloissa, ilman lisäresursseja ja -henkilökuntaa on mahdotonta yrittää eristää oppilaita ja opetusryhmiä toisistaan. Meidän koulussa toimenpiteet olivat minimi, jota vaadittiin eikä esim käytävissä, sisäänkäynneissä, ruokalassa tai muissa ahtaissa tiloissa tehty mitään erityisjärjestelyjä. Eli oppilaat olivat omissa luokissaan mutta muuten koulun tiloissa liikuttiin sekaisin. Opettajat kiersivät eri toimipisteiden välillä joten oppilaat olivat tuntien välissä valvomatta luokissa tai käytävillä, vessassa, kuka missäkin.
Syksyllä oletettavasti kaikki oppilaat palaavat kouluun ja paikalla ovat myös lukion opiskelijat eli talot ovat täynnä. Ruokalassa henkilökunta yrittää pyyhkiä pöytiä ja vaihtaa ottimia muun työn ohella. Käytännöt vaihtelivat miten ruokalassa toimitaan, onko oltava koko porukan yhdessä loppuun asti Vai saako lähteä valvomatta esim. Vessaan.
Eli hyvin sekava järjestelmä jolla ei virusta torjuta, jos se leviää helposti. Onneksi nyt vaikuttaa, että vaikka koulussa tai päiväkodissa olisi ollutkin korona sairastava lapsi, ei se ole aiheuttanut tartuntoja.
Tuntuu siis suoraan sanottuna pelleilyltä edellyttää korona toimenpiteitä koska ne vain vaikeuttavat koulunkäyntiä. Mieluummin kuitenkin olen lähiopetuksessa kuin teen moninkertaisen työn etäopetuksessa. Käytännössä syksyllä luennoin perinteiseen tyyliin, koska materiaaleja en ala kantaa toimipisteiden välillä. Toivottavasti erityisopettaja on käytettävissä, jotta tukeatarvitsevat saisivat tarvitsemansa tuen ja voisivat tehdä esim. Kokeet rauhassa, kun itse syöksyn jo seuraavaan toimipisteeseen ja lopetan kokeen lyhyeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat ja opettajat eivät elä missään kuplassa. Jos joku saa koulusta koronan, hän ehtii ennen oireiden alkamista tartuttaa sitä esim. bussissa muihin matkustajiin, he taas esim. kaupassa muihin asiakkaisiin ja he taas esim. kotona perheenjäsenilleen. Jossain vaiheessa ketjua tulee väistämättä vastaan riskiryhmäläisiä, ja siksi olisi tärkeää estää ketjujen syntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat ja opettajat eivät elä missään kuplassa. Jos joku saa koulusta koronan, hän ehtii ennen oireiden alkamista tartuttaa sitä esim. bussissa muihin matkustajiin, he taas esim. kaupassa muihin asiakkaisiin ja he taas esim. kotona perheenjäsenilleen. Jossain vaiheessa ketjua tulee väistämättä vastaan riskiryhmäläisiä, ja siksi olisi tärkeää estää ketjujen syntyminen.
Koronaan kuolleiden mediaani-ikä 84 vuotta eli yli keskimääräisen eliniän. Siinä sinulle riskiryhmää, aivopesty lammas.
Enemmän minua huolettaa nämä urpot, jotka lähtevät nyt ulkomaille Kreikkaan Espanjaan jne. Lomamatkalle nyt? Aivan helvetin tyhmää.. onko väärin toivoa, että joku turisti asairastuu pahasti koronaan esim. Kreetalla...
Liikunnanopetus sekä etänä että lähiopetusena keväällä oli fiasko. Liikuntasuorituksia ei kotrolloitu mitenkään etäopetuksessa, tuli vain ohjeet sähköpostiin muutamalla lauseella.
Lähiopetuksessa opettajat lähettivät oppilaat itsenäisesti kävelylenkille ja kertoivat kellonajan milloin pitää olla takaisin koululla. Opettajat olivat tuntien ajalla kännykällä luokassa eivätkä edes avanneet ulko-ovia palaaville oppilaille kun sähkölukko piti ovet lukittuna vaan ovea avasi viereisen luokan opettajat. Syksyllä varmaan sama jatkuu jos yhteisiä pelivälineitä ei saa käytää ja liikunnan opettajilla ei pedagogiset taidot riitä kehittämään muuta liikuntaa, opetuksesta puhumattakaan vuosikymmeniä samanlaisina vedettyjen palloilutuntien sijaan (eli mitään ei opeteta vaan oppilaat pelaavat keskenään samalla kun opettaja on puhelimella kentän laidalla).
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua huolettaa nämä urpot, jotka lähtevät nyt ulkomaille Kreikkaan Espanjaan jne. Lomamatkalle nyt? Aivan helvetin tyhmää.. onko väärin toivoa, että joku turisti asairastuu pahasti koronaan esim. Kreetalla...
Aivan helvetin tyhmää pysyä kotona ja tuhota maailmantalous. Ymmärrättekö millaisia seurauksia talouden romahtamisella on välillisesti ihmisen terveydelle? Miltä se tuntuu elää elämänsä vailla kykyä ajatella ja ymmärtää asioita, syy-seuraussuhteita.
Huolettaa siinä mielessä ettö etätyöntekijöitä kehoitetaan palaamaan konttoreille elokuussa ja samaan syssyyn kolulaiset aloittavat lukuvuoden. Julkiset liikennevälineet tupaten täynnä elokuussa,,,, sielä se virus poikineen leviää jos sitä on.
Vierailija kirjoitti:
Huolettaa siinä mielessä ettö etätyöntekijöitä kehoitetaan palaamaan konttoreille elokuussa ja samaan syssyyn kolulaiset aloittavat lukuvuoden. Julkiset liikennevälineet tupaten täynnä elokuussa,,,, sielä se virus poikineen leviää jos sitä on.
Toivottavasti on tukehtunut elokuuhun mennessä eikä toista aaltoa tule.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnanopetus sekä etänä että lähiopetusena keväällä oli fiasko. Liikuntasuorituksia ei kotrolloitu mitenkään etäopetuksessa, tuli vain ohjeet sähköpostiin muutamalla lauseella.
Lähiopetuksessa opettajat lähettivät oppilaat itsenäisesti kävelylenkille ja kertoivat kellonajan milloin pitää olla takaisin koululla. Opettajat olivat tuntien ajalla kännykällä luokassa eivätkä edes avanneet ulko-ovia palaaville oppilaille kun sähkölukko piti ovet lukittuna vaan ovea avasi viereisen luokan opettajat. Syksyllä varmaan sama jatkuu jos yhteisiä pelivälineitä ei saa käytää ja liikunnan opettajilla ei pedagogiset taidot riitä kehittämään muuta liikuntaa, opetuksesta puhumattakaan vuosikymmeniä samanlaisina vedettyjen palloilutuntien sijaan (eli mitään ei opeteta vaan oppilaat pelaavat keskenään samalla kun opettaja on puhelimella kentän laidalla).
Miksi liikunta on edelleen opetettava ja arvosteltava aine? Liikunnan ohjaajat pitämään liikuntatuokioita kouluihin kansanterveyden ylläpidon nimissä!
Huolestuttaa koronan ja kiusaamisen takia. Tylsä aikansa elänyt instituutio, joka joutaisi hävittää ja aloittaa kotikoulu nettikouluna.
Ihan turhaa olla tuntikausia siellä melussa ja riehumisessa.
Ohiksena kommentoin.
En siis murehdi niinkään kuolemasta vaan taudin terveysvaikutuksista.