Mansikanpoimijoiden käsihygienia
Oletteko miettineet? Kuinka likaiset kädet on ollut kerääjällä? Onko kaivanut nenäänsä tai jättänyt kädet pesemättä hädän jälkeen... Minua tämä mietityttää eikä tee mieli ostaa mansikoita.
Kommentit (26)
Luulisi poimijat perehdytettävän työhönsä. Hanskat varmaan käytössä. Yrittäjä ei voi ottaa mitään norovirusriskejä.
Eri maista on tuotteita ja ruokia. Vaikea sanoa onko koronaa tai muuta, paitsi tutkijoiden näytteistä selviää.
Olen miettinyt samaa. Ei siellä pelloilla pesupisteitä ole, pusikossa pissalla/kakalla ja kädet jää pesemättä. En osta marjoja, kerään mieluiten itse.
Marjanpoimijoiksi valitaan pitkäselkäisiä ja lyhytkätisiä, eivät yllä kaivamaan p**settään, kun poimivat marjoja.
Ei meidän käsketty pestä käsiä, kun olin joskus poimimassa. Toki ulkohuussissa käynnin jälkeen virutin saavissa käsiä ja kävin pari kertaa viikossa saunassa. En kaivellut nenää siellä pellolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän käsketty pestä käsiä, kun olin joskus poimimassa. Toki ulkohuussissa käynnin jälkeen virutin saavissa käsiä ja kävin pari kertaa viikossa saunassa. En kaivellut nenää siellä pellolla.
En oikein usko, että missään ammatissa käsketään erikseen pesemään käsiä, luulisi olevan yleistietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko, että missään ammatissa käsketään erikseen pesemään käsiä, luulisi olevan yleistietoa.
Ei ollut saippuaa siinä saavin vieressä mutta kyllähän mansikkaiset kädet tuli aina huuhdottua.
manskujen poimija kirjoitti:
Just runkkasin käsilleni ja lähdin poimimaan mansikoita pesemättä käsiäni.
Eipä haittaa, speguhan on aito luonnontuote. Ja nyt vielä tuorettakin👍😁
Tuskin ne etanat ja muut paskakärpäset käy suihkussa ennen kuin lepäävät mansikassa.
Kyllä siellä kakitaan ja käsienpesumahdollisuutta ei ainakaan itselläni ollut. Peskää hyvin kotona
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä kakitaan ja käsienpesumahdollisuutta ei ainakaan itselläni ollut. Peskää hyvin kotona
Jep. Sen jälkeen kun itse olin teininä keräämässä mansikoita, ei muiden keräämät marjat ole tämän takia houkutelleet. Jos haluaisin marjoja kävisin itse poimimassa.
Eipä näy käsienpesunahdollisuuksia olevan peltojen laidoilla.
Olen ymmärtänyt ja myös itse nähnyt, kun olen käynyt tiloilla ostamassa mansikoita, että poimijoille on aina kertakäyttö hansikkaat käsissää poimiessa. Ne saa työnantajalta.
Se on varmaan jo aivan työsuojelullinen juttu, kyllä kai ne sormet ja sormenpäät ärsyyntyy, kuivuu, kun
viikkokaupalla poimii mansikoita joka päivä tuntikausia.
Sama vadelmissa ja useissa muissakin viljelymarjoissa.
Luonnonmarjoja poimitaan poimureilla, ei suoraan omilla käsillä.
Mites nuo ulkomailta tuodut kirsikat, joita nyt näyttää olevan myynnissä? Kuinkahan heillä on hygienia hallussa ja kertakäyttökäsineet käytössä? Vai leviääkö korona mansikoista tai kirsikoissa?
Käsidesinmakuisia mansikoita, nam.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt ja myös itse nähnyt, kun olen käynyt tiloilla ostamassa mansikoita, että poimijoille on aina kertakäyttö hansikkaat käsissää poimiessa. Ne saa työnantajalta.
Se on varmaan jo aivan työsuojelullinen juttu, kyllä kai ne sormet ja sormenpäät ärsyyntyy, kuivuu, kun
viikkokaupalla poimii mansikoita joka päivä tuntikausia.
Sama vadelmissa ja useissa muissakin viljelymarjoissa.
Luonnonmarjoja poimitaan poimureilla, ei suoraan omilla käsillä.
No tämähän kuulostaa hyvältä.
Olin viime kesänä poimimassa mansikoita ja sillon sanottiin, että jos välttämättä haluaa pitää hanskoja niin ok, mutta ei suositeltu kyllä. Pehmenneitä marjoja ei tunne hanskat kädessä ja laatu heikkenee. Ei myöskään sillon ainakaan pelloilla ollu käsienpesumahdollisuutta. Voi tietysti olla että koronakin muuttanu tänä kesänä käytäntöjä, mutta en oikein usko...
Tai tomaatin, omenan, kirsikan, puolukan, vadelman, aprikoosin, nektariinin kerääjät... oikeasti.
Entäpä torihönkijät
Herneet mansikat siinä alla hela dagen kun juorutaan ihmisten kanssa. Eikö jossain sivussa vois olla.
Enpä ole miettinyt enkä aio miettiä. Sinun ei ole pakko mansikoita ostaa joten ei ongelmaa!