Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alavatsassa vasemmalla pitkulainen möykky

Vierailija
27.05.2013 |

Hei!

Minulla on tuntunut jo muutaman kuukauden pitkulainen möykky alavatsassa vasemmalla. Möykky alkaa lonkkaluun tienoilta ja etenee hieman vinosti häpyluuta kohden. Mittoja on vaikea arvioida, mutta pituus on melkein sen 10cm ja leveys noin 3cm. Kipua on tuntunut sillon tällöin yhtäkkisenä viiltämisen tunteena tai jomotuksena. Möykky on ehkä hieman suurentunut siitä kun ensimmäisen kerran sen tunsin (alavatsaa jomotti -> painelin sitä -> huomasin möykyn). Oikealla puolella ei tunnu mitään vastaavaa möykkyä. Möykky on joskus paremmin tunnettavissa, se pääsee liikkumaan vatsassa. Möykky tuntuu parhaiten selälleen maatessa. Suolen toiminnalla en ole huomannut olevan mitään merkitystä möykyn kanssa. Möykky tuntuu, kun suoli on täynnä. Möykky tuntuu, kun suoli on tyhjä. Onko yhtään ideoita tämän kummallisen möykyn merkityksestä? Onko joku kokenut jotain suurinpiirteinkään samaa? Olen mielettömän kiitollinen kaikista vastauksista!! (:

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tuollainen möykky kannattas ihan lääkärille mennä näyttämään, vai ajattelitko kasvattaa sen jalkapallon kokoiseksi ennen sitä. Lääkäri tunnustelee ja ultraa sen ja miettii onko se normaalia anatomiaa vai kenties syöpä.

Vierailija
2/19 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitaja on möykyn n. kuukausi sitten tunnustellut. Sain ajan tk:n ultraan, jossa hyvin kiireisen oloinen mieslääkäri ultrasi alavatsani. Mitään erikoista ei kuulema näkynyt. Gynekolle menisin suoraan, jollei olis niin kallista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/19 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin.

Ehkä se on tyrä, ehkä jotain paljon vakavampaa.

Vierailija
5/19 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksusuolen peräsuoleen laskeva osa vähän turvoksissa. Mulla ärtyvä suoli ja vasemmalla alavatsalla tuntuu lähes aina noin 10 cm matkalta paksusuoli. Joskus jos vatsa on pahana oikein kovana tuntuu, yleensä pehmeähkönä.

Näin sanoisin sillä perusteella että sulla on jo vatsa ultrattu, kyllä iso kasvain siinä olisi näkynyt.

Vierailija
6/19 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vasemmalla alavatsassa n. kirsikan kokoinen möykky, jonka huomasin ihan sattumalta. Nykyisin tuntuu, että se on kuukautisten aikaan kipeä, aikaisemmin en kiinnittänyt huomiota. Patti on ultrattu ja todettu "vaarattomaksi" kudospatiksi. Sen voi leikkauttaa pois, jos häiritsee, mutta ei suositeltu. Ennen ultrausta sitä veikattiin sektioarven arpikudokseksi.

Kannattaa kuitenkin tutkituttaa kunnolla, jos huolestuttaa.

Vierailija
7/19 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyrä on varmaankin vähän alempana, kuin vatsani möykky..

Vierailija
8/19 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:38"]

Paksusuolen peräsuoleen laskeva osa vähän turvoksissa. Mulla ärtyvä suoli ja vasemmalla alavatsalla tuntuu lähes aina noin 10 cm matkalta paksusuoli. Joskus jos vatsa on pahana oikein kovana tuntuu, yleensä pehmeähkönä.

Näin sanoisin sillä perusteella että sulla on jo vatsa ultrattu, kyllä iso kasvain siinä olisi näkynyt.

[/quote]

Minullakin möykky tuntuu yleensä aika pehmeähkönä mutta toisinaan kovana ja pingottuneena. Siltäkin osin täsmää, että lievähköä ummetusta on ollu välillä ja välillä myös ilmavaivoja... ilmavaivoista oon syyttäny millon mitäki jännittämistä ym. mutta mahakipua ei oo ollu, eikä turvotustakaan. ja ummetuskin on aika satunnaista. Miten tällainen ärtyny suoli todetaan? Olisin kyllä helpottunut jos saisin ärtyneen suolen diagnoosin, se kun mahtaa olla melkein kaikista vaihtoehdoista se vähiten paha! (: Kiitos oikein paljon vastauksistanne!! Tämän tulevan kiireisen viikon jälkeen aion ottaa itseä niskasta kiinni ja soittaa sinne gynekolle. Rahanmenoa tärkeämpää taitaa olla oma terveys (ja mielenterveys tässä murehtiessa, vaikka niitä pahimpia hysterikkoja en olekaan).

Vierailija
9/19 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ultrassa oli pitänyt näkyä kasvaimet ja esim. munasarjakystat, eli siinä mielessä voinet huokaista. Jotain suolivaivaa veikkaisin minäkin. Onko leikattu aiemmin, voiko olla kiinnikkeitä? Mulla on just tuolla alhaalla vasemmalla välillä kipuja, jotka johtuu kiinnikkeistä.

Vierailija
10/19 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 23:24"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:38"]

[/quote]

Minullakin möykky tuntuu yleensä aika pehmeähkönä mutta toisinaan kovana ja pingottuneena. Siltäkin osin täsmää, että lievähköä ummetusta on ollu välillä ja välillä myös ilmavaivoja... ilmavaivoista oon syyttäny millon mitäki jännittämistä ym. mutta mahakipua ei oo ollu, eikä turvotustakaan. ja ummetuskin on aika satunnaista. Miten tällainen ärtyny suoli todetaan? Olisin kyllä helpottunut jos saisin ärtyneen suolen diagnoosin, se kun mahtaa olla melkein kaikista vaihtoehdoista se vähiten paha! (: Kiitos oikein paljon vastauksistanne!! Tämän tulevan kiireisen viikon jälkeen aion ottaa itseä niskasta kiinni ja soittaa sinne gynekolle. Rahanmenoa tärkeämpää taitaa olla oma terveys (ja mielenterveys tässä murehtiessa, vaikka niitä pahimpia hysterikkoja en olekaan).

[/quote]

ärtynyt suoli on sellainen, mikä todetaan jos mitään muutakaan ei löydy. Siinä ei ole mitään fyysisiä muutoksia suolessa jotka voisi esim. Tähystyksellä tai koepalalla tms nähdä, vaan kyse on toiminnallisesta vatsavaivasta - suoli vaan kiukkuilee ilman fysiologista syytä.

Tästä seuraa se, että hoitoa vaivaan ei oikein ole. Jokainen joutuu itse etsimään ne jutut mistä oma ärtyvä suoli suuttuu ja mistä pitää. Esim joskus suositellaan paljon kuitua vaivasta kärsivälle, mutta minun taas pitää välttää runsasta kuitua tai on kovat kivut, ilmavaivat ja ripuli päällä. Vatsani voisi parhaiten syömällä pelkkää perunaa, valkoista vehnää ja lihaa, mutta koska se ei muuten ole järin terveellistä, yritän syödä kasviksia ainakin vaikka se tarkoittaakin löysähköä ulostetta ja lieviä vatsakipuja. täysjyvävilja on mun vatsalle liikaa, ei pysty.

Vierailija
11/19 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa selvisikö viestin kirjoittaneelle mikä patti oli?

Vierailija
12/19 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoleksi veikkaisin minäkin oireiden ja sijainnin perusteella. Tulehtunut, divertikkeleitä, ummetusta... Hakeudu tähystykseen!

Vierailija
13/19 |
23.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapamato

Vierailija
14/19 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:25"]Hei!

Minulla on tuntunut jo muutaman kuukauden pitkulainen möykky alavatsassa vasemmalla. Möykky alkaa lonkkaluun tienoilta ja etenee hieman vinosti häpyluuta kohden. Mittoja on vaikea arvioida, mutta pituus on melkein sen 10cm ja leveys noin 3cm. Kipua on tuntunut sillon tällöin yhtäkkisenä viiltämisen tunteena tai jomotuksena. Möykky on ehkä hieman suurentunut siitä kun ensimmäisen kerran sen tunsin (alavatsaa jomotti -> painelin sitä -> huomasin möykyn). Oikealla puolella ei tunnu mitään vastaavaa möykkyä. Möykky on joskus paremmin tunnettavissa, se pääsee liikkumaan vatsassa. Möykky tuntuu parhaiten selälleen maatessa. Suolen toiminnalla en ole huomannut olevan mitään merkitystä möykyn kanssa. Möykky tuntuu, kun suoli on täynnä. Möykky tuntuu, kun suoli on tyhjä. Onko yhtään ideoita tämän kummallisen möykyn merkityksestä? Onko joku kokenut jotain suurinpiirteinkään samaa? Olen mielettömän kiitollinen kaikista vastauksista!! (:

[/quote] sama täällä onko selvinnyt mikä vaivaa? papakoe on otettu toissapäivänä ja tuloksia odotellessa

Vierailija
15/19 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sää ny ********* tajuat vaatia diagnoosin?

Saitko jonkun "veikkauksen" lääkäriltä? Vai sitäKÄÄN?

Tutkitaanko enempää? Vai todettiin sut terveeksi eli MIKÄ se möykky on?

Vierailija
16/19 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on lääkärin tehtävä antaa sinulle diagnoosi. Vaadi sitä, onhan nykyään ultrat ja kaikki.

Vierailija
17/19 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oiskohan lihas?

Vierailija
18/19 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:25"]Hei!

sama täällä onko selvinnyt mikä vaivaa? papakoe on otettu toissapäivänä ja tuloksia odotellessa

Sattumalta löysin vanhan aloittamani keskustelun nyt uudelleen. Tuolloin vuonna 2013 en asialle enää mitään tehnyt. Möykky on yhä edelleen matkassa, pysynyt ennallaan. Viime vuonna raskauden (ei möykyn) takia tehtiin useita sisätutkimuksia ja ultrattiin useamman kerran. Munasarjat ovat ok, mitään kasvaimia tai kystia ei todettu. Tuolloin 2013 ei lääkäri heittänyt edes mitään arvausta. Ärtyvään suoleen tai muuhun suoleen liittyvään olen itse päätynyt. Miten sinulla, saitko diagnoosia?

Ap

Vierailija
19/19 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on ihan tää sama ja oon alkanu huolestuu että onko se vaarallista tai mistä se johtuu tai mitä jos tuo meinaa ettei voi tulla raskaaksi ollenkaan tai mitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän