Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako tästä loukkaantua? (Joo, näitä taas)

Vierailija
27.05.2013 |

Mitä ajattelisitte tällaisesta:

On tietty harrastusryhmä (en viitsi kertoa harrastusta, jottei tätä tunnistettaisi). Olen ollut tässä ryhmässä kauan, ihan arvostettuna ja jopa perustajajäsenenä, mutta viime aikoina mielestäni ryhmän dynamiikka on muuttunut.

Olen ollut huomaavinani, että minun tekemiäni ehdotuksia ei ryhmässä enää kuunnella ollenkaan, mutta ajattelin että ehkä olen nykyään yliherkkä tai kuvittelen asioita. Nyt on kuitenkin ollut puheena uusien nettisivujen tekeminen harrastukselle, ja sukulaiseni firma tarjoutui tekemään ne ilmaiseksi. Tämä tuli todella puun takaa, sillä sukulaiseni ja hänen kumppaninsa ovat todella ammattitaitoisia web-suunnittelijoita. He tekevät upeaa työtä. Innoissani kerroin tästä ryhmälle.

Mutta tämä ei ryhmän jäsenille kelpaa. Lähes yksin tuumin olivat sitä mieltä, että nettisivut halutaan mieluummin tehdä omin neuvoin jollekin ilmaisalustalle. Vain pari ryhmän jäsentä oli yhtä innostunut ammattilaisten suunnittelemasta sivustosta kuin minäkin.

Eli vaihtoehtona olisi ollut ammattilaisen suunnittelema tyylikäs sivusto... mutta halutaan mieluummin jotain Suntuubi-tyyppistä. Ei käy järkeen.

Olenko yliherkkä kun otan tämän jotenkin henkilökohtaisesti nyt? En todellakaan keksi mitään järkevää syytä, miksi tämä tarjous ei kelpaisi. Paitsi sen, että kenties en kuvitellutkaan asioita, vaan minua yritetään ihan oikeasti savustaa ulos ryhmästä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 18:39"]

Pelkäävät, että tulee kuitenkin maksuja? Tai että hienojen sivujen päivittäminen on niin vaikeaa, että jää tekemättä teiltä omalla porukalla ja sitten siitä pitäisikin myöhemmin maksaa? Eivät halua jäädä kiitollisuuden velkaan sukulaisellesi (hän ei siis ole harrastuksessa mukana itse?)?

Tässä ekat jutut mitä tuli mieleen liittyen kielteiseen kantaan.

[/quote]

Kiitos vastauksesta! :)

Ennakoin tosiaan nuo pointit - tein kyllä hyvin selväksi, että tämä lysti ei maksaisi ryhmällemme mitään, ja sivusto rakennettaisiin alustalle, jossa kuka tahansa meistä voisi sitä päivittää yhtä helposti kuin mitä tahansa blogia. Sivusto olisi myös totta kai täysin meidän ryhmämme hallinnassa, joten halutessamme saisimme suunnitella sen kokonaan uudestaan. Mikään "pakko" meidän ei olisi tämän ilmaisen sivuston kanssa jumittaa, jos se ei syystä tai toisesta vastaisi odotuksia.

Kiitollisuudenvelasta en osaa sanoa. Periaatteessahan minä tässä olisin kiitollisuudenvelassa sukulaiselleni, eikä he. Pikemminkin alkaa tuntua siltä, että ryhmä ei halua olla kiitollisuudenvelassa minulle...

Vierailija
2/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun äänesi on ollut ryhmässä liikaa kuuluvilla tai tekemäsi ehdotukset ovat ajaneet liian usein muiden ohi? Muut olivat aluksi innostuneita sivujen tekemisestä, ja ehdotuksesi tuntui siltä että yrität omia koko projektia tai päästä päättämään sivujen sisällöstä?

En halua kritisoida sinua, mutta mulle tulee nämä vaihtoehdot mieleen koska itse olen ollut vastaavassa ryhmässä, jossa oli "perustajajäsen" jonka sanan piti olla laki asiassa kuin asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ylireagoit. Jos harrastus on harrastus, niin tuntuisi oudolta, jos sivut olis ammattimaiset.

Vois olla ihan hauskaakin väkerrellä niitä yhdessä sensijaan, että joku vaan tuo valmiin paketin.737

Vierailija
4/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 18:45"]

Hei

Eikö ole upeaa, että harrateryhmällä on sen jäsenten itse tekemät nettisivut. Eli nämä sivutkin on osa harrastusta.

Lisäksi näistä ammattilaisen tekemille sivuille ongelmaksi tulee päivittittäminen. Luultavasti päivittämiseenkin tarvitaan ammattilaisia ja sivun tekijät ei ole välttämättä kiinostunut päivittämään sivuja vuodesta toiseen. Harrastajien itse tehdyillä sivuilla tätä ongelmaa ei ole, kun sama ryhmä voi päivittää sivut, joka tekikin ne.

Lisäksi haarateryhmissä päätökset tehdään temokratian sääntöjen mukaan. Ihan sama oletko vanha vai uusi jäsen, enemistö päättää. Eli nyt nielet enemistön päätöksen ilman sen kummempia loukkaantumisia. 

[/quote]

Totta kai nielen, en vain ymmärrä päätöstä tippaakaan ;) Päivitys tosiaankaan ei olisi mikään ongelma, kuten ylempänä sanoin.

Harrasteryhmä ei liity mitenkään nettijuttuihin, eikä kenelläkään ryhmässä tietääkseni ole mitään web-suunnitteluun viittaaviakaan taitoja. Näiden nettisivujen alkuperäinen tarkoitus olisi viedä harrastusryhmäämme pikkaisen ammattimaisempaan suuntaan, joten tuntuu käsittämättömältä, että mieluummin halutaan jokin "askarreltu paskarreltu" lopputulos (kiitos termistä, 4!). Omasta mielestäni jokin clipart-grafiikkaa sisältävä Suntuubi-viritelmä on lähinnä nolo, ja paljon huonompi vaihtoehto kuin se, että sivuja ei olisi ollenkaan. Facebook-sivu meillä jo onkin, miksei se siis riittäisi, jos kerran parempaakaan ei haluta?

No mutta, tämä on näitä pieniä argh-hetkiä maailmassa. Silti vähän harmittaa.

Vierailija
5/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on niin, että jatkossa, joskus kymmenen vuoden päästä sitten osaavat itekseenkin päivittää sivuja..

Outoa kyllä. Mä mielelläni kattelisin joskus ammattilaisen tekemiä harrastussivuja, kun kaikki sivut tuppaavat olemaan noloja amatööriripustelmia.

Vierailija
6/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmässä on usein eri mielipiteitä. Luultavasti olet kuullut perusteet miksi osa haluaa erilailla kuin sinä. Aina ei voi mennä yhden pillin mukaan. Tietysti se harmittaa, kun tuntee olevansa oikeassa ja toiset eivät ymmärrä. 

Vierailija
7/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 18:48"]

Sun äänesi on ollut ryhmässä liikaa kuuluvilla tai tekemäsi ehdotukset ovat ajaneet liian usein muiden ohi? Muut olivat aluksi innostuneita sivujen tekemisestä, ja ehdotuksesi tuntui siltä että yrität omia koko projektia tai päästä päättämään sivujen sisällöstä?

En halua kritisoida sinua, mutta mulle tulee nämä vaihtoehdot mieleen koska itse olen ollut vastaavassa ryhmässä, jossa oli "perustajajäsen" jonka sanan piti olla laki asiassa kuin asiassa.

[/quote]

Voihan tämä tätäkin olla. Todellakin, voi hyvinkin olla kyse siitä että luulevat minun yrittävän omia koko projektin.

Toisaalta puolustuksekseni pitää sanoa, että en todellakaan ole koko ajan suuna päänä tai oleta että sanani on laki. Itse asiassa olen ollut niitä hiljaisempia jäseniä siitä lähtien, kun huomasin, että ehdotuksiani alettiin joka asiassa ignoorata. En ole myöskään osallistunut ryhmän sisäisiin tappeluihin (tietty äänekäs osa muista jäsenistä kyllä riitelevät jatkuvasti keskenään melkein joka asiasta).

Ehkä tässä on kuitenkin jokin perustavanlaatuinen konflikti meneillään. Osa haluaa tehdä ryhmästä kaupallisemman ja ammattimaisemman (mutta hassua kyllä, nimenomaan näille ne ammattilaisten tekemät nettisivut eivät kelpaa). Osa haluaisi pitää ryhmän täysin ennallaan, samanlaisena kuin se oli jo 10 vuotta sitten. Olin aluksi innostunut uudesta suunnasta, muta en ole varma haluanko enää kuulua koko ryhmään jos olen hiljaa eri mieltä kaikista tärkeistä päätöksistä.

Kiitos vastauksista kaikille! Paljon ajateltavaa tässä...

Vierailija
8/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 18:59"]

Ryhmässä on usein eri mielipiteitä. Luultavasti olet kuullut perusteet miksi osa haluaa erilailla kuin sinä. Aina ei voi mennä yhden pillin mukaan. Tietysti se harmittaa, kun tuntee olevansa oikeassa ja toiset eivät ymmärrä. 

[/quote]

No itse asiassa perustelut olivat tyyliin "Kiitos ehdotuksesta X, mutta me ollaan tässä A:n ja B:n kanssa jo keskusteltu ilmaissivujen tekemisestä, ja eiköhän me pitäydytä siinä suunnitelmassa. Kiitos kuitenkin!" Mitään todellista syytä ei kerrottu, miksi ammattimaiset sivut eivät kelpaisi. Pari muuta jäsentä sitä yritti kyselläkin, mutta vastaus oli ympäripyöreä "no ehkä on kuitenkin parempi että tehdään näin, jookos".

Mutta sama se. Puran lievän ärtymykseni tänne, kun en viitsi ryhmässä alkaa nalkuttaa. ;)

Vierailija
9/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että kuvauksesi muistuttaa todella paljon tilannetta, johon olen itsekin omassa harrasteryhmässäni törmännyt. Jo pelkästään se, että kun omaa tekemistä lähdetään viemään ammattimaisemmaksi, hankaa joillekin vastaan, ja nekin, jotka ovat ammattitaitoisesta tekemisestä kiinnostuneita, saattavat olla erilaisilla realismin tasoilla.

Juuri nettisivujen suhteen meilläkin tuli se ensimmäinen ongelma, ja tavallaan hyvä niin, koska se auttoi näkemään niitä vaikeuksia, joita olisi ollut kun toimintaa olisi yritetty viedä ammattimaisemmaksi. Minulla ja parilla muulla oli lähtökohtana se, että sivujen pitäisi olla mahdollisimman ammattimaiset, ja toisella puolella ryhmää taas se, että ilmaiset ja että ihmisiähän ei kiinnosta sivujen ulkonäkö niin paljon.

Silloin se ärsytti tosi paljon, mutta pakko vain hyväksyä, että kaikilla ei ole sama lähtökohta. Tämä nettisivuasia oli yksi syy sille, miksi lopulta päädyin kehittämään harrastusta ammattimaisempaan suuntaan muussa porukassa, vaikka tietysti samalla harmittaa, että uudessa porukassa ei ole sitä samaa ryhmähenkeä. Nettisivut eivät olleet ainoa syy päätökselleni, mutta samat ongelmat toistuivat lähes kaikessa suunnittelussa, joten oli järkevää jättää ammattimaisempi yhteistyö sikseen. Nykyään meillä on sentään edelleen silloin tällöin tapaamisia ja niissä on hauskaa, vaikka nekin tämän takia harventuivat.

Vierailija
10/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 19:10"]

Täytyy sanoa, että kuvauksesi muistuttaa todella paljon tilannetta, johon olen itsekin omassa harrasteryhmässäni törmännyt. Jo pelkästään se, että kun omaa tekemistä lähdetään viemään ammattimaisemmaksi, hankaa joillekin vastaan, ja nekin, jotka ovat ammattitaitoisesta tekemisestä kiinnostuneita, saattavat olla erilaisilla realismin tasoilla.

Juuri nettisivujen suhteen meilläkin tuli se ensimmäinen ongelma, ja tavallaan hyvä niin, koska se auttoi näkemään niitä vaikeuksia, joita olisi ollut kun toimintaa olisi yritetty viedä ammattimaisemmaksi. Minulla ja parilla muulla oli lähtökohtana se, että sivujen pitäisi olla mahdollisimman ammattimaiset, ja toisella puolella ryhmää taas se, että ilmaiset ja että ihmisiähän ei kiinnosta sivujen ulkonäkö niin paljon.

Silloin se ärsytti tosi paljon, mutta pakko vain hyväksyä, että kaikilla ei ole sama lähtökohta. Tämä nettisivuasia oli yksi syy sille, miksi lopulta päädyin kehittämään harrastusta ammattimaisempaan suuntaan muussa porukassa, vaikka tietysti samalla harmittaa, että uudessa porukassa ei ole sitä samaa ryhmähenkeä. Nettisivut eivät olleet ainoa syy päätökselleni, mutta samat ongelmat toistuivat lähes kaikessa suunnittelussa, joten oli järkevää jättää ammattimaisempi yhteistyö sikseen. Nykyään meillä on sentään edelleen silloin tällöin tapaamisia ja niissä on hauskaa, vaikka nekin tämän takia harventuivat.

[/quote]

Kiitos! Tuo kuulostaa kyllä todella tutulta.

On sääli, jos tähän päädytään, mutta tuonkaltainen fiilis minulle tästä on nyt jäänyt. Tuntuisi kyllä kurjalta jättää ryhmä, jonka toiminnassa olen kuitenkin jo 10 vuotta ollut tiiviisti mukana. Keksin ryhmälle nimenkin aikanaan...

Vierailija
11/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 18:58"]

Outoa kyllä. Mä mielelläni kattelisin joskus ammattilaisen tekemiä harrastussivuja, kun kaikki sivut tuppaavat olemaan noloja amatööriripustelmia.

[/quote]

Sama täällä! Outoa.

Vierailija
12/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän sitä mieltä että kaikissa harrastuksissa tuntuu olevan tietty elinkaari. Ensin on muutama aloittaja, sitten tulee tutuntuttu ja heidän tuttujaan. Kaikilla on vielä tosi kivaa kaikki on uutta ja fantsua. Sitten jotkut vain ystävystyvät enemmän toisten kanssa, nähdään harrastuksen ulkopuolella ja löytyy muita yhdistäviä tekijöitä. Valitettavasti naisporukassa usein aletaan arvostelemaan muita ja siitä alkaa sitten joko tietoinen tai tiedostamaton dissaus.

Olen joutunut jättämään yhden rakkaan harrastuksen juurikin siksi, että en halunnut ryhmästä mitään muuta kuin hauskaa harrastusseuraa, enkä älynnyt ystävystyä. Oli lopussa aivan pihalla kuka oli kenenkin luona edellisenä viikonloppuna ja ketkä ovat järjestämässä yhteistä Tallinnanmatkaa. Alkujaan olin luomassa näitä yhteisiä hetkiä :(

Aikansa kutakin, nyt on löytynyt uusi harrastus, johon satunnaiset tapaamiset sopivat paremmin.

Vierailija
13/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

VoivatVoivat samalla oppia tekemään sivuja!

Vierailija
14/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 23:40"]

Olen vähän sitä mieltä että kaikissa harrastuksissa tuntuu olevan tietty elinkaari. Ensin on muutama aloittaja, sitten tulee tutuntuttu ja heidän tuttujaan. Kaikilla on vielä tosi kivaa kaikki on uutta ja fantsua. Sitten jotkut vain ystävystyvät enemmän toisten kanssa, nähdään harrastuksen ulkopuolella ja löytyy muita yhdistäviä tekijöitä. Valitettavasti naisporukassa usein aletaan arvostelemaan muita ja siitä alkaa sitten joko tietoinen tai tiedostamaton dissaus.

Olen joutunut jättämään yhden rakkaan harrastuksen juurikin siksi, että en halunnut ryhmästä mitään muuta kuin hauskaa harrastusseuraa, enkä älynnyt ystävystyä. Oli lopussa aivan pihalla kuka oli kenenkin luona edellisenä viikonloppuna ja ketkä ovat järjestämässä yhteistä Tallinnanmatkaa. Alkujaan olin luomassa näitä yhteisiä hetkiä :(

Aikansa kutakin, nyt on löytynyt uusi harrastus, johon satunnaiset tapaamiset sopivat paremmin.

[/quote]

Tuo on kyllä totta. Toisaalta menee toisinkin päin: minulla on vähän ikäviä kokemuksia siitä, että yhteiset harrastusprojektit sotkevat ystävyyttä, kun aletaan vetää eri suuntiin :(

Vierailija
15/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 23:43"]

VoivatVoivat samalla oppia tekemään sivuja!

[/quote]

Voi kai sitä opetella muutenkin, ilman että täytyy nolata koko ryhmä jollain amatöörimäisellä tekeleellä?

Vierailija
16/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäävät, että tulee kuitenkin maksuja? Tai että hienojen sivujen päivittäminen on niin vaikeaa, että jää tekemättä teiltä omalla porukalla ja sitten siitä pitäisikin myöhemmin maksaa? Eivät halua jäädä kiitollisuuden velkaan sukulaisellesi (hän ei siis ole harrastuksessa mukana itse?)?

Tässä ekat jutut mitä tuli mieleen liittyen kielteiseen kantaan.

Vierailija
17/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Eikö ole upeaa, että harrateryhmällä on sen jäsenten itse tekemät nettisivut. Eli nämä sivutkin on osa harrastusta.

Lisäksi näistä ammattilaisen tekemille sivuille ongelmaksi tulee päivittittäminen. Luultavasti päivittämiseenkin tarvitaan ammattilaisia ja sivun tekijät ei ole välttämättä kiinostunut päivittämään sivuja vuodesta toiseen. Harrastajien itse tehdyillä sivuilla tätä ongelmaa ei ole, kun sama ryhmä voi päivittää sivut, joka tekikin ne.

Lisäksi haarateryhmissä päätökset tehdään temokratian sääntöjen mukaan. Ihan sama oletko vanha vai uusi jäsen, enemistö päättää. Eli nyt nielet enemistön päätöksen ilman sen kummempia loukkaantumisia.

Vierailija
18/18 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat itse talkoohengessä askarrella-paskarrella sivut porukalla? En tosiaankaan keksi muuta syytä. Ainahan ammattilaisen tekemät olis kuitenkin ammattilaisen tekemät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan