Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan on normaalia surra?

Vierailija
16.07.2020 |

Kuinka pitkään on ns normaalia surra kuolemaa?
Mä olen parin tuttavan käytöksen perusteella tullut siihen tulokseen, että nykypäivän pari-kolmikymppisille jopa kuolemasta on tullut some-esitys, jota lypsetään loputtomasti ja jonka myötä jotain elämän rankkuuta ja ihmisenä kasvamista toitotetaan joka välissä.
Esimerkki: Tutun naisen mummo kuoli vuoden vaihteessa. Mummo oli yli 90 v, pitkään jo elellyt välillä sairaalassa ja välillä kotona monta kertaa päivässä käyvän kotihoidon turvin. Kenellekään ei varmasti ole yllätys, että huonokuntoinen vanhus kuolee.
Ystäväni paostasi talvella someensa perinteiset "niin ikävä" ja "niin raskasta" - enkelipatsaskuvat ja surunaamat ja tietenkin kuvia hautajaisista, haudalta, kukista jne.
Mummon kuolemasta on nyt jo yli puoli vuotta aikaa ja vielä nytkin hän oli taas laittanut jotain hautakukkakuvia ja "oli raskas viikko" -päivityksiä. Ja vastauksiksi tietysti saa sydämiä ja otan osaa rakas -viestejä kasapäin.
En halua olla kylmä ja kyyninen, mutta mun mielestä tällainen on vähän vastenmielistä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään oikeaa tai väärää aikaa surra. Jotkut läheisensä menettäneet sanovat, ettei suru lopu ikinä, mutta sen kanssa oppii vain elämään.

Tunnistan kyllä tuon "kuolemalla heruttelun", jota tuttusi harrastaa. Teen nuorten parissa töitä ja teinit opettelevat kohtaamaan elämän rajallisuutta just noin. Saatetaan esimerkiksi viedä kirjeitä ja kukkia ja osallistua hautajaisiin, tehdä dramaattisia postauksia jne, vaikka vainaja olisi joku kaukaa tuttu isoveljen tyttöystävän rinnakkaisluokkalainen. Se on kieltämättä myös yksi tapa saada huomiota itselleen. Kypsymättömyyttä, sanoisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla