Miten usein anoppi/oma äitinne hoitaa lastenlastaan tai lastenlapsiaan?
Meillä on alkanut olemaan tämä ongelmana. Aluksi halusivat hoitaa työpäivieni ajan puoliksi kun tein satunnaista keikkaa. Meillä siis kaksi pientä lasta. Mihinkään ylimääräiseen emme ole hoitoa pyytäneet yli 1,5 kk:een. Omat menomme olemme sumplineet vuoronperään. Yhteistä parisuhdeaikaa ei siis ole ollut lainkaan. lapsille on nyt haettu päiväkotipaikka syksyksi, joten sikäli varmaan helpottaa, että hoitoa voi isovanhemmilta joskus pyytää sitten syksyllä.. :P Nyt varmaan tarvitsee maksaa lastenvahti kun suhtautuminen on niin nihkeää. Toki olen kiitollinen hoidosta jonka ovat hoitaneet eikä lapsia ole pakko heidän hoitaakaan, eivät he heidän ole. Lähinnä vaan ottaa päähän, että itse ehdottivat tuota hoitojärjestelyä.. Olisi pitänyt hakea se päiväkotipaikka vaan aiemmin! Olisi monta huolta ja tappelua ollut vähemmän.
Kommentit (31)
Minun vanhempani hoitavat ehkä viikon vuodessa.
Appivanhemmat hoitavat kerran-pari kuukaudessa.
Itse hoidan lapsenlapsiani kutakin vähintään yhden vuorokauden viikossa.
EX-appivanhemmat ei hoitaneet yksi (niin ettemme me paikalla) koskaan, nykyisin lapset ei halua mennäkään sinne. Omat vanhempani hoitavat lähes joka päivä, hakevat hoidosta y,ms. Itse ehdottivat ettei lapselle tulisi niin pitkiä hoitopäiviä. En pärjäisi päivääkään ilman vanhempieni apua näin yksinhuoltajana.
Vanhempani hoitavat silloin, kun haluavat. Ei tarvitse itse pyytää, vaan menee niin, että omat vanhempani pyytävät, saavatko esikoiseni (3v) yökylään. Esikoinen yökyläilee vanhempieni luona joskus 1 kokonaisen viikonlopun kuukaudessa, joskus 1 kokonaisen viikonlopun kahdessa kuukaudessa, joskus haluavat ottaa jokatoinen viikonloppu 1 yöksi kylään. Että vähän riippuu vanhemmistani ja heidän töistään.
Anoppi on muistaakseni 3-4 kertaa hoitanut esikoista, yhden kerran muistaakseni ollut yökylässä, pari kertaa sitten ollut hoidossa, kun esikoinen on ollut kipeä tai päiväkoti on ollut kiinni ja olemme kummatkin olleet töissä.
Pienimpiä (3 kk) ei ole vielä annettu hoitoon, mitä nyt siksi aikaa, kun on vanhempieni luona saunomassa oltu, niin vanhempani ovat katsoneet sen aikaa, että ollaan päästy miehen kanssa rauhassa saunaan :)
Anoppi ei hoida, ei olla pyydettykään. Asuu vähän hankalan matkan päässä ja on jo aika iäkäs. Varmasti hetken hoitaisi, jos pyytäisimme. Minun vanhempani hoitavat aina kun pyydämme. Ei ongelmaa. Hoitavat noin kerran kuussa yön yli.
Vanhempani hoitavat noin kerran kuussa..muutaman tunnin tai yön riippuen menosta..isovanhemmat kerran kuussa pari tuntia,eivät halua yökylään lapsia. Lapset 2v ja 7v
Anoppi aina joskus, oma äitini ei koskaan.
Kylässä käyvät kerran vuodessa.
Meillä äitini on hoitanut lastani (9v.) suurin piirtein yhden viikonlopun kuukaudessa tai kahdessa, pienestä pitäen, omien työvuorojensa mukaan. Kesälomalla sitten pidempiä aikoja. Nyt kun äitini jää eläkkeelle lapsi menee mummolaan lähes koko kesäksi, koska itse olen töissä ja lomaa ei ole. Välimatkaa n.120km, joten nähdään vkonloppuisin.
Appivanhemmat katsovat kolmen lapsemme perään mm. kesäisin 1-2 vkoa, omat vanhempani ehkä 3 viikkoa. Appivanhempien mökillä on silloin lastemme saman ikäisiä serkkuja ja kaikilla tuntuu olevan siellä hauskaa, lapset ovat siellä silloin yötkin. Anoppi hoitelee lähinnä sapuskat ja lapset keksivät itse tekemisensä.
Omat vanhempani asuvat taas tuossa vieressä ja sinne koululaiset menevät nyt ensi viikollakin päivisin syömään ja muutenkin, välillä koko remmi lähtee mökille. Vanhempani ottavat lapsia myös yksitellen mökille vaikka viikonlopuksi, viimeksi siellä oli viime viikonloppuna kuopus 7v.
Omat vanhempani ottavat lapset myös sairaina hoitoonsa ja tarvittaessa auttavat mm. kuljetuksissa jos on tarvista.
Minun äitini ei ole koskaan edes tavannut lapsiani, joten ei ole hoitanutkaan. Anoppi hoitaa joskus harvoin, pari kertaa vuodessa, kaikkia kolmea samaan aikaan, yleensä hän touhuaa jotakin kaksin yhden lapsen kanssa kerrallaan, yleensä vanhimman (8v) kanssa, toisinaan, kun erikseen muistutan myös keskimmäisen (4v) olemassaolosta, myös hänen kanssaan. Pienin (1v2kk) on toistaiseksi täysin anoppipaitsiossa, ei saa huomiota mummulta juuri ollenkaan. Kyseessä on 5-kymppinen, terve, työssäkäyvä sinkkuihminen. Appiukko ei ole koskaan hoitanut, eikä ole koskaan pyydettykään. Hänellä onkin selkävaivoja, enkä usko että hän jaksaisi lasten perässä juostakaan. Naisystävänsä varmaan jaksaisi, muttei uskalla.
Meillä appivanhemmat hoitaa muutaman tunnin vuodessa, mutta tiedän kyllä, että jos akuutisti jotain tulee niin tulevat auttamaan. Tästä kiitos heille. Äitini hoitaa, kun ollaan siellä käymässä, että pääsen esim yksin kauppaan tai isomman muksun kanssa hiihtämään.