Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten usein anoppi/oma äitinne hoitaa lastenlastaan tai lastenlapsiaan?

Vierailija
27.05.2013 |

Meillä on alkanut olemaan tämä ongelmana. Aluksi halusivat hoitaa työpäivieni ajan puoliksi kun tein satunnaista keikkaa. Meillä siis kaksi pientä lasta. Mihinkään ylimääräiseen emme ole hoitoa pyytäneet yli 1,5 kk:een. Omat menomme olemme sumplineet vuoronperään. Yhteistä parisuhdeaikaa ei siis ole ollut lainkaan. lapsille on nyt haettu päiväkotipaikka syksyksi, joten sikäli varmaan helpottaa, että hoitoa voi isovanhemmilta joskus pyytää sitten syksyllä.. :P Nyt varmaan tarvitsee maksaa lastenvahti kun suhtautuminen on niin nihkeää. Toki olen kiitollinen hoidosta jonka ovat hoitaneet eikä lapsia ole pakko heidän hoitaakaan, eivät he heidän ole. Lähinnä vaan ottaa päähän, että itse ehdottivat tuota hoitojärjestelyä.. Olisi pitänyt hakea se päiväkotipaikka vaan aiemmin! Olisi monta huolta ja tappelua ollut vähemmän.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he eivät ymmärtäneet luvatessaan miten raskasta se kuitenkin on.

Vierailija
2/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani hoitavat n. 1yön/2kk ja yhden päivän/2kk. Anoppi ei hoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi lapsi ja miehen vanhemmat hoitaa niin paljon kun vaan kehtaa pyytää. Mutta hyvin vähän ovat "joutuneet" kun oon vaan osaaikaisena töissä. Välillä ihan kysyvät että millon saavat taas hoitaa.

Syksyllä tyttö tarhaan, sitten vähenee.

Meillä onki ihana mummo ja vaari, olispa kaikilla samanlaiset!

Vierailija
4/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lupasivat hoitaa puolet päivistä, mutta nyt ovatkin tulleet katumapäälle vai miten?

Minun vanhemmillani on vain 1 lapsenlapsi, meidän 8kk vauva. Äitini on hoitanut häntä muistaakseni kolme kertaa, muualla ei ole ollut hoidossa. Ei ole tarvetta enkä halua antaa edes hoitoon ellei ole pakko. Jos olisi tarvetta niin ehkä kerran kahdessa viikossa saisin vauvan hänelle hoitoon, tai jopa kerran viikossa. Useammin en varmaan, äidilläni on niin paljon menoja. Anoppi ehtisi hoitaa useammin mutta ei ole vauvalle tuttu.

Miehen vanhemmilla on 3 lapsenlasta (vauva + 2 isompaa). Näitä isompia he hoitavat pari kertaa kuussa, tai lähinnä anoppi hoitaa.

Vierailija
5/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempien luona isommat lapset käyvät harva se päivä. Saattavat soitellakin perään jos ei ole lapsia näkynyt :)

Oma äitini sitten ei hoida lapsiani kuin ehkä kerran kahdessa vuodessa. Silloinkaan ei lapset välttämättä jää edes yöksi. Eikä häntä niin paljoa kiinnosta, että joskus itse kysyisi meitä edes käymään. Aina itse soittelen ja kyselen josko hän kahvit keittäisi.

Vierailija
6/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini ei ole koskaan hoitanut lapsiamme. Johtunee siitä, ettemme ole muutoinkaan paljon tekemisissä, välit ovat aika huonot.

Anoppi hoitaa ehkä pari kertaa vuodessa. Meillä ei pahemmin ole tarvetta lastenhoitajalle ja sitten kun on, yleensä siskoni ottaa lapset huomaansa.

Vierailija
7/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kuin oma äitini. Anoppi ja appiukko hoitavat pyydettäessä lapsiamme. Eivät juurikaan itse pyydä lapsia hoitoon/kylään, emmekä mekään siis kauheasti häiritse heitä. Mutta pakottavissa tarpeissa auttavat kerran tai kaksi kuussa. 

Omat vanhempani eivät ole juurikaan lapsiamme hoitaneet, Asuvat kyllä kauempana. 

t. äiti 35

Vierailija
8/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti edes osa-aikainen päivähoito. Tein saman virheen anopin suhteen ja 4 kk:n jälkeen lapsi pääsi päiväkotiin onneksi. Anopin mielestä ei ollut mitään ongelmaa, vaikka hain lastani milloin mistäkin, kun anopille oli tullutkin työkeikka (oli siis eläkkeellä ja suorastaan vaati saada hoitaa lasta). Inhottavinta oli kuulla muulta suvulta, miten riistämme anoppiparkaa. Onneksi luotin vaistooni jo parin viikon jälkeen ja hain hoitopaikkaa, niin piinaa kesti vain tuo 4kk. 

Omat vanhempani ovat aina olleet nihkeitä hoitamisen suhteen ja tänä vuonna hoitivat lapsia ekan kerran yhden hoitopäivän ajan. Viime vuonna hoitivat kerran sairastumisen takia ja kerran, kun oli jokin muutaman tunnin meno.

en tosin mitään parisuhdeaikaa kaipaa. Lapset menevät nukkumaan viimeistään klo 21, joten kahdestaan saadaan olla päivittäin ja matkat ja muut reissut tehdään koko perheen voimin. tosin pääson siskoni kanssa matkalle juuri, kun mies hoiti lapsia. Saadaan siis hengähdystaukoa tarvittaessa, kun toinen hoitaa lapsia, ja 1-2 kertaa vuodessa hoitoapua, jos on juhlat tai muuta vastaavaa menoa, johon molemmat menevät.

Vierailija
9/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini hoitaa 1-2 kertaa vuodessa. Anoppi ehkä kerran kahdessa vuodessa.

Äitini on sitä mieltä että on jo lapsenhoitoa tarpeeksi elämässään tehnyt, anopin syistä en tiedä.

Vierailija
10/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava huomata, että ei se automaattisesti niin menekään, että tyttären vanhemmat olisivat  läheisempiä lapsenlapsien kanssa. Tämän ketjun perusteella juuri toiste päin.

t. poikien äiti

Vierailija
11/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 1,5v kaksoset ja oma äiti hoitanut ehkä 1krt/kk muutaman tunnin ajan, jos meillä on ollut miehen kanssa yhtäaikaisia menoja. Lisäksi on käynyt kanssani vauvamuskarissa kerran viikossa. 

Anoppia ei oikein uskalla jättää keskenään vilkkaiden lasten kanssa, on aika epävarma ja unohtuu puuhastelemaan jotain ja vahtiminen jää unohduksiin, mutta on sitten käynyt siivoamassa apuna muutaman kerran kuussa. 

Vierailija
12/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis molempien vanhemmat ovat hoitaneet lapsiamme silloin kun mulla on ollut työpäivä (keskimäärin ehkä kerran viikossa molemmat vanhemmat ovat sen päivän hoitaneet). Ja itse siis ehdottivat tätä järjestelyä. Mutta mihinkään ylimääräiseen ei sitten enää rahkeet ilmeisesti koskaan riitäkään. Ovat joskus saattaneet suostua mutta kitisevät sitten, että olipa raskasta ja jos ovat yökylässä olleet, että nukuinpa huonosti.. Kamala sellaista on kuunnella. Miksi sitten edes alunperin suostuivat? En mä halua olla vaivaksi enkä kerjätä. Mieluumin sitten olisin ottanut sen päiväkotipaikan jo aiemmin mikäli olisin tämän tiennyt..

ap

Vierailija
13/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan äitini ei hoida ainoaa lastenlastaan lainkaan. Miehen vanhemmat hoitavat silloin tällöin, pari kertaa kk. Keskimme välillä jotain menoa, että lapsi saisi tavata isovanhempiaan, koska muuten ei juuri olla tekemisissä ja lapsi kaipaa mummia.

(Kaikki isovanhemmat ovat eläkkeellä, terveitä ja asuvat lähellä.)

Vierailija
14/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoidan pojan lasta usein; on ollut meillä yökylässä moniaita kertoja ja sen lisäksi muutaman tunnin silloin tällöin jos vanhemmilla akuuttia menoa tai esim. migreeni. Oma äitini hoitaa nuorempaa lastani (lapsilla iso ikäero) aina tarpeen vaatiessa, vaikka välimatkaa on useampi sata kilometriä. Kesällä lapseni menee mummolaan ainakin viikoksi ja mummo tulee välillä myös meille, että saadaan kesä sumplittua eikä tarvii alakoululaisen olla päivisin yksin. Äitini tulee myös tarvittaessa esim. kaupunkiloman ajaksi hoitamaan. Anoppini ei ole hoitanut lastamme kertaakaan.

Vierailija
15/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä onnekas olen et aina kun pyydän. Omalle äidille en yöksi voi jättää,enkä vauvaa antaa, mut vie lapsia teatteriin ym. ja päivän kerrallaan voi katsoa. Anoppi hoitaa joka kuukausi, hoitas enemmänki. Lisäksi suvussa on muitakin, jotka mielellään hoitaa ja ottaa yöksi.

Vierailija
16/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat isovanhemmat asuvat kaukana.

Oma äitini on 7 vuoden aikana  (tuona aikana meille on syntynyt 3 lasta) hoitanut heitä 2 tuntia. Olivat siis silloin jo kaikki kolme syntyneet, nuorin 1,5v.

Anoppini on hoitanut ehkä pari tuntia enemmän.

Oma äitini puhui aikoinaan, että ottaa sitten lomalla meidän esikoisen vaikka viikoksi "mummolaan hoitoon", mutta ei ole sitten koskaan pyytänyt, vaikka vaivihkaa olen siitä maininnut. En tyrkytä lapsia heille hoitoon, koska ilmeisesti eivät sitten haluakaan.

Vierailija
17/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ole koskaan hoitanut tai auttanut. Eikä anoppikaan, vaikka nyt apua tarvisin kun 3 tulossa ja raskauteni on rankaa, koettelee hermojani, parisuhdettani, lasten hoitoa (kodin hoitoa). Anoppi kyllä hoitaa muita lapsenlapsiaan. Ei paljon huvita olla tekemisissä. Oma äitini on ollut jo vuosia "kuollut" minulle. Kai tästä selvitään :)

Vierailija
18/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ei hoida (on itse hoidettavassa kunnossa). Minun äidilläni lapset ovat ehkä noin parin kuukauden välein yö- tai päiväkylässä, jos meillä on jotain menoa. 

Vierailija
19/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:14"]

Äitini ei ole koskaan hoitanut tai auttanut. Eikä anoppikaan, vaikka nyt apua tarvisin kun 3 tulossa ja raskauteni on rankaa, koettelee hermojani, parisuhdettani, lasten hoitoa (kodin hoitoa). Anoppi kyllä hoitaa muita lapsenlapsiaan. Ei paljon huvita olla tekemisissä. Oma äitini on ollut jo vuosia "kuollut" minulle. Kai tästä selvitään :)

[/quote]

Mun mielestä on vähän väärä ajattelutapa odottaa omilta vanhemmilta lastenhoitoapua, koska "itsellä on niin rankkaa kun uusi vauva tulossa". Mä en voisi kuvitellakaan laskevani omaa jaksamista kenenkään muun varaan kuin itseni ja mieheni. Me hoidamme tämän perheen, tuli mitä tuli. Jos joku tarjoaa apua, niin voimme ottaa vastaan, mutta en automaattisesti odota sitä. Ja selvitty on, vaikka todella rankkaa on välillä ollut.

Meilläkin toinen mummo siis hoitaa sisarteni lapsia, muttei meidän, koska asumme kaukana. Eivät meille yökylään tullessakaan koskaan ehdota, että lähtisimme mieheni kanssa vaikka syömään ja he katsoisivat lapsia sen pari tuntia.

En silti valita siitä. Heillä on oikeus olla hoitamatta, ei heillä ole mitään velvoitetta hoitaa meidän lapsia kun eivät tunnu olevan siihen valmiita. Syytä en tosin ymmärrä, koska meidän lapset on oikeasti kilttejä, eivät tee typeryyksiä tai tuhmuuksia.

-16-

Vierailija
20/31 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitemmän aikaa (siis tunteja) 1-4 kertaa viikossa. Lisäksi kuljettavat harrastuksiin ja hakevat/vievät päiväkotiin 1-5 kertaa viikossa.