Miten nykymaailmassa pärjää ilman 2. asteen koulutusta?
Nimim. kouluttamattoman miehen kanssa seurustelun aloittanut. Mies on vähän alle 30-vuotias ja on työskennellyt vuosia postinkantajana. Vakituinen työpaikka on kai koulutushaaveet lopettanut. Kouluttamattomuutta ei miehestä "ulospäin" näe, mutta arveluttaa minua.
Kellään minkäänlaista kokemusta aiheesta?
Kommentit (10)
Yleensä aika huonosti. Pelkkä lukion tai ammattikoulun käynti pudottaa syrjäytymisriskin noin kymmenesosaan suhteessa pelkän peruskoulun käyneisiin.
No minulla ei ole kuin peruskoulun päästötodistus ja ihan hyvin on mennyt 15 vuotta. Jos menettäisin nykyisen työpaikkani
a) hakisin saman alan tai samankaltaisia työpaikkoja toisista firmoista
b) kouluttautuisin toiseen ammattiin
Miten mun tilanne eroaa ihmisestä jolla on koulutus jollekin alalle ja jolta menee työpaikka alta?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 21:00"]
No minulla ei ole kuin peruskoulun päästötodistus ja ihan hyvin on mennyt 15 vuotta. Jos menettäisin nykyisen työpaikkani
a) hakisin saman alan tai samankaltaisia työpaikkoja toisista firmoista
b) kouluttautuisin toiseen ammattiin
Miten mun tilanne eroaa ihmisestä jolla on koulutus jollekin alalle ja jolta menee työpaikka alta?
[/quote]
Totta, ei nykyään mikään koulutus takaa hyvää työllisyystilannetta
Hyvin niin kauan kun on se vakipaikka. Sitten jos se menee alta, alkaa ongelmat. Uutta paikkaa tuskin löytyy.
Työkkäri tulee tuossa tilanteessa apuun ja maksaa koulutuksen 2 vuodeksi joten ihan opintotuelle ei tarvitse heittäytyä.
Mulla on koulutus, mutta tutkinto on yli 10 vuotta vanha enkä ole päivääkään ko. alan töitä tehnyt.
Vakkari duunipaikka löytyy ja tyytyväinen olen.
Miehellä on aika sama homma, kyllä sillä ammattitutkinto on, mutta 20 vuotta on tehnyt ihan muita hommia kuin mitä on koulutus.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 11:50"]
Mulla on koulutus, mutta tutkinto on yli 10 vuotta vanha enkä ole päivääkään ko. alan töitä tehnyt.
Vakkari duunipaikka löytyy ja tyytyväinen olen.
Miehellä on aika sama homma, kyllä sillä ammattitutkinto on, mutta 20 vuotta on tehnyt ihan muita hommia kuin mitä on koulutus.
[/quote]
Teillä molemmilla sentään on jokin koulutus... On se eri asia kuin olla kokonaan vailla tutkintoa
no jos sillä miehellä on kuitenkin töitä ja jos menee työ alta niin voihan sitä mennä sitten kouluun tai oppisopimuskoulutukseen. Työkkäristä saa tosiaan 2v työttömyyspäivärahan jos opiskelee. Kun on siis selkeä tarve sille opiskelulle
Jaa, minä ainakin olen pärjännyt oikein hyvin. Olen ollut viimeiset 10 vuotta vakitöissä, palkkakin ihan hyvä. Jos sattuisi työpaikka menemään alta niin tietenkin kouluttautuisin johonkin ammattiin jos näitä samoja hommia ei löytyisi.
Riippuu varmaan aika paljon ihmisestä. Exä lopetti koulut kesken, hyvä kun jaksoi peruskoulun rämpiä. Pätkätöitä teki, jos jaksoi töihin mennä. Työt loppui nopeasti, kun kiinnostuskin töihin. Onko ihme, että erottiin?
up