Älytön matkalaukkussäntö Finnairilla, yksi laukku saa painaa enintään 23 kg.
Olen lähdössä lasten kanssa matkaan ja tavaramme mahtuisivat yhteen laukkuun, mutta painoa tulisi lähemmäs 30 kg. Kaksi laukkua on aika hankalaa kahden lapsen ja yhden aikuisen seurueessa.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 20:56"]Aiheen vierestä: olin syksyllä kahdestaan reissussa sylilapseni kanssa. Yksi käyttämistämme lentoyhtiöistä oli Norwegian, joilla sallittu (ylipainomaksuton) kilomäärä oli 20kg, ja sylilapsen myötä sai ottaa lisätavaraa 5kg:n edestä. Tämä tieto siis firman nettisivuilta.
Check inissä laukku painoi 19,9kg ja virkailija naurahti että just ja just meni ilmaisen rajoissa. Minä siihen että eikö lapsen kanssa olisi saanut olla viisi kiloa lisää? Virkailija meni vaikeaksi ja sanoi ettei osaa vastata.
Mua jäi asia vähän kaivelemaan, osaako kukaan sanoa mikä käytäntö todellisuudessa ko. yhtiöllä on asian suhteen? Oisko tuo vauvan viisi kiloa pitänyt pakata erilliseen ruumaan menevään laukkuun (jos siis meillä olisi ollut tavaraa sen 25kg:n edestä)? Entä jos olisin jakanut tuon 25kg tasaisesti kahteen matkalaukkuun, olisiko vauvan laukusta pitänyt maksaa ylipainomaksua viiden kilon ylimenevästä osasta? Muilla ko. reissulla käyttämillämme lentoyhtiöillä kuitattiin matkalaukkuni ylipaino automaattisesti sylilapselle sallitulla painomäärällä.
Ja joo, ei oo tärkeä asia mutta jäi mietityttämään :)
Enkä sitten kaipaa kommentteja matkatavaramme kilomääristä. Kiitos lukutaidosta!
[/quote]
Ainakaan Norwegianin Euroopan lentolippuihin kuuluu vain käsimatkatavarat, ei yhtään ruumaan menevää laukkua, vaan niistä maksetaan erikseen ja yksi laukku saa painaa max 20 kg. Lasten lippujen osalta riippuu lapsen lipun hinnasta, joka perustuu ikään. Aina kun ostat Norskin lipun, siinä kerrotaan, mitä siihen kuuluu.
Menin ihan sekasin noista jutuista kun oon lueskellut. meitä lähtee kaksi aikuista euroopan sisällä matkustamaan ja yksi laukku. Eli siis saako laukun paino olla 32kg/2hlö ilman lisä maksua? :)
Riippuu lentoyhtiöstä. Esim TUI kertoo seuraavaa:
"Matkatavarat, sisältäen käsimatkatavaran, saavat painaa yhteensä 20 kg. Kahden tai useamman matkustajan yhteinen matkalaukku saa painaa korkeintaan 32 kg."
http://www.finnmatkat.fi/hyva-tietaa/lentomatka/matkatavarat/
30 jatkaa... Samalla sivulla Finnairin osalta asia on kuten AP sanookin:
"Kaikilla yli 2-vuotiailla matkustajilla saa olla yksi laukku, korkeintaan 23 kg, ruumaan menevää matkatavaraa. Laukun ulkomittojen summa (korkeus + pituus + leveys) saa olla enintään 158 cm. "
osta matkakassi, jos sellaista ei vielä ole. laita se tyhjänä matkalaukkuun. Kentällä laitat kassiin osan tavaroista (jotka olet punninnut etukäteen).
toisessa päässä laitat tavarat ja kassin taas matkalaukkuun.
Mitähän se olikaan Norwegianilla... peräti 15kg? Paljon vähemmän kuitenkin kuin Finskillä!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:16"]
Mitähän se olikaan Norwegianilla... peräti 15kg? Paljon vähemmän kuitenkin kuin Finskillä!
[/quote]
Se on 20kg per laukusta maksanut matkustaja. Norskillahan maksetaan joka pakaasi erikseen. Meillä on yleensä mennessä (2 aikuista ja 1 lapsi) 2 laukkua ja tullessa 3. Kolmas on tuliaisille.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 11:59"]
Menin ihan sekasin noista jutuista kun oon lueskellut. meitä lähtee kaksi aikuista euroopan sisällä matkustamaan ja yksi laukku. Eli siis saako laukun paino olla 32kg/2hlö ilman lisä maksua? :)
[/quote]
Kerro, millä lentoyhtiöllä menet, niin voin googlata sulle. Tämä asia on siis täysin lentoyhtiökohtaista.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="01.01.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 11:01"]
mulla on ollut useasti 27-28kg matkalaukku. Kertaakaan ei ole edes mainittu siitä. Euroopan lennoilla. Voi tietty olla, että mulla on ollut hyvä tuuri.
[/quote]
Laukku on kuitenkin punnittu kentillä ja kentästä riippuen voi joutua maksamaan hyvinkin hulppeat ylipainomaksut. On ollut todella hyvä tuuri!
[/quote]
Jos on kohtelias check-inn tiskillä niin tuskin joutuu maksamaan.
Elvistelijöille sitten eri kohtelua...
Itse olen yhden ainoan kerran joutunut maksamaan Schipholin kentällä.
[/quote]
Kerroin kokemuksistani reilun 20 vuoden ajalta.
Olisi tavoistani poiketen kiva kuulla miksi alapeukkuja noinkin paljon.