Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset kannattaa tehdä 20-30 -vuotiaana.

Vierailija
26.05.2013 |

Sanokaa mitä sanotte, mutta olen sitä mieltä. En missään nimessä halua arvostella yli 30 -vuotiaita äitejä, en todellakaan. Ymmärrän täysin, jos jollakulla ei ole 20-30 -vuotiaana esimerkiksi sopivaa kumppania. Mutta jos elämä on nuorena aikuisena hyvässä kunnossa (kumppani, työpaikka, asunto), niin miksi tieten tahtoen lykätä lapsen tekoa? 

Naisen hedelmällisyys lähtee voimakkaasti laskemaan 35 -vuotiaana. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi riski saada kehitysvammainen lapsi lisääntyy. Lisäksi 20-30 -vuotiaana munasoluja irtoaa vielä joka kuukausi, minkä vuoksi raskaaksi tuleminen on helpompaa. 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 00:11"]

Kuopuksen sain yli 35 vuotiaana ja ihan terve lapsi tuli, vielä yllätysraskaudestakin, joten puppua tuo hedelmällisyyden lasku ja vammatumisen riski:D 20-30 v. ei ole mikään ideaali lapsentekoikä, ei sellaista olekaan. Yhtä hyvin voit olla 16v. tai sitten yli 45v. ja saada lapsen ihan luomusti.

[/quote]

Kuinka tyhmä saa olla, että vetää tuollaisia yleistyksiä vain omasta raskaudestaan? Kun tilastollinen todennäköisyys on ihan eri asia. Hedelmällisyys laskee ihan todistetusti, muttei tarkoita että niin kävisi kaikilla, keskimääräisesti kylläkin. Lapsen saanti taitaa nykytietojen valossa vaikeutua jo kolmenkympin jälkeen, ja mistäpä kukaan tietää mihin kastiin kuuluu ennen kuin yrittää? Biologian kannalta naisella ON otollinen ikä lisääntymiselle, kuten millä tahansa eläimellä. Toki meillä ihmisellä psyyke on niin tärkeässä roolissa että valmis tulee olla myös henkisesti.

Vierailija
22/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:17"]

Mielestäni tärkeintä on elää tarpeeksi nuoruutta, ettei perheellisenä tarvitse baareissa lentää. Tärkeää on myös vakaa parisuhde, ettei ensimmäisen vastoinkäymisen ilmaantuessa ole ero edessä. Lapset tarvitsevat turvallisen kodin.

[/quote]

No jos sä olet noin lapsellinen ollut parikymppisenä, niin antaa mennä vaan. Kyllä 20v pitää olla järki päässä, ettei juosta siellä kapakoissa. Lapsellista, tyhmää, nolon näköistä ja vie kaikki rahat. Onko siinä mitään järkeä? Juu ei. toivottavasti olet lopettanut kapakoissa juoksemisen! :) Minä lopetin jo 19v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.. ton takia meidänkin kuopus sai alkunsa ihan puhtaana vahinkona kun mä olin kaksi viikkoa vaille 36v. Kun toi hedelmällisyys lähtee VOIMAKKAASEEN laskuun 35 vuotiaana. Tärppäsi vielä kiertopäivä 3sena.

Voi hyvä isä, pystytkö sä ajattelemaan että ihan kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä?

Vierailija
24/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "kaikkien pitäisi tehdä näin, koska minäkin tein ja hyvin meni"-ketjut ovat aika hassuja.

Kauheasti jaakataan hedelmällisyyden heikkenemisestä, mutta kyllä se on ihan yksilökohtaista.

Itse sain ensimmäisen lapsen juuri 35 vuotta täytettyäni. Pari kuukautta kesti kun kuukautiset normalisoituivat ja tärppäsi 5 vuoden (ei kuukautisia) hormonikierukan käytön jälkeen. Seuraava tärppäsi heti ekalla kerralla ja syntyi kun olin 36. Täysin terveitä (ei allergiaa, ei ihottumia, ei korvatulehduskierteitä tai mitään muutakaan) ja normaalisti kehittyneitä ihania lapsia molemmat.

Olin jo varautunut siihen, ettei lapsia tule tai tulee vammaisia kun siitä niin paljon jäkätetään. No, ainakin minun kohdalla jäkätys oli aivan turhaa. Tilastot tutkin etukäteen ja totesin, että riskillä mennään, tosin riski on erittäin pieni.

Vierailija
25/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä, minusta tuota asiaa ei voi noin yksinkertaistaa. Hyvä äitiys ei ole iästä kiinni. Minusta tärkeintä on että lapsi syntyy tasapainoiseen tilanteeseen, ts. silloin kun vanhemmat voivat hyvin ja ovat sinut itsensä, elämänsä ja parisuhteensa kanssa, ja nämä asiat ihmisille toteutuvat hyvin eri ikäisinä, jotkut eivät saavuta sellaista tasapainoa koskaan.

Vierailija
26/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 09:59"]

Nämä "kaikkien pitäisi tehdä näin, koska minäkin tein ja hyvin meni"-ketjut ovat aika hassuja.

Kauheasti jaakataan hedelmällisyyden heikkenemisestä, mutta kyllä se on ihan yksilökohtaista.

Itse sain ensimmäisen lapsen juuri 35 vuotta täytettyäni. Pari kuukautta kesti kun kuukautiset normalisoituivat ja tärppäsi 5 vuoden (ei kuukautisia) hormonikierukan käytön jälkeen. Seuraava tärppäsi heti ekalla kerralla ja syntyi kun olin 36. Täysin terveitä (ei allergiaa, ei ihottumia, ei korvatulehduskierteitä tai mitään muutakaan) ja normaalisti kehittyneitä ihania lapsia molemmat.

Olin jo varautunut siihen, ettei lapsia tule tai tulee vammaisia kun siitä niin paljon jäkätetään. No, ainakin minun kohdalla jäkätys oli aivan turhaa. Tilastot tutkin etukäteen ja totesin, että riskillä mennään, tosin riski on erittäin pieni.

[/quote]

Sinä teit noin ja hyvin meni...

Totuus on kuitenkin se että kun ensisynnyttäjien ikä kasvaa kaiken aikaa, niin vielä nopeammin kasvaa hedelmöytyshoitojen määrä. Selvästi alle kolmekymppisellä hedelmällisyys voi olla rajusti alentunut.

Vierailija
27/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun myöhään aloittaa, niin koko perhe on täynä kakaroita, kun lapsilla on murrosikä ja vanhemmilla viidenkympinvillitys...

Itse olen todella tyytyväinen siihen että hankin lapset selvästi alle kolmekymppisenä. Nyt on ikää vähän yli neljäkymmentä ja pikkusen odotellaan jo lapsen lapsia.

Vierailija
28/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi sille mitään, että mun mielestä 40+ ihmisen ei kuulu olla alle 13v lapsen vanhempi, oikeasti.

Mun kaverit on kertonut, kuinka noloa se on, kun oma äiti on vanha ja se otettaan mukaan kevätjuhliin, kun kaverit kysyy: "Ai, sä tulit sun mummin kans"... Tuntuu vissiin äidistäkin pahalta. Kaveri kiels äitiään tulemasta koulun juhliin, kun itse oli 9v ja äiti reippaasti päälle 40...

Vierailija
29/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:54"]

Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi riski saada kehitysvammainen lapsi lisääntyy. [/quote]

Mulle selvisi juuri, että 35-vuotiaan naisen ikään liittyvä riski saada Down-syndroomainen lapsi on 1:250. Terveen lapsen todennäköisyys on siis "vain" 99,6 %. Asiasta puhutaan niin paljon (ainakin tällä palstalla), että luulin riskin olevan paljon suurempi!

Vierailija
30/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti Downin syndrooma ei ole ainoa mahdollinen kehitysvamma, jonka todennäköisyys lisääntyy iän myötä. Iän myötä lisääntyy myös keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen riski. Raskaudet ovat äidille vaikeampia.

Se, että itse tai naapurin Minna sai lapsensa lähempänä neljääkymppiä ja kaikkie meni hyvin, ei todellakaan tilastojen valossa tarkoita sitä, että niin kannattaa välttämättä tehdä.

Vierailija
31/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "leikilläni" sanonut että naisille fyysisesti paras ikä lapsen saantiin on 18-28 vuotta.

Eri juttu sitten milloin talous ja parisuhde kantaa. Jos lapsilisä olisi 500 eur/kk lapsen 18-v. ikään asti, niin helpottaisi rahapuolta eikä tarvitsisi pelätä työttömyyttä tai muuta köyhyyttä.

Vierailija
32/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä, mutta miten niitä lapsia tehdään ilman miestä? koirani oli kyllä uros mutta taitaa olla mahrotontvai olisiko pitänyt pöksötellä vaan kunnes lapsi olisi tullut, kun se paras ikä on mikä on? 

no, oottelin kuitenkin, nyt 41v ja pojat 4,5 v 

Vierailija
33/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 00:11"]

Kuopuksen sain yli 35 vuotiaana ja ihan terve lapsi tuli, vielä yllätysraskaudestakin, joten puppua tuo hedelmällisyyden lasku ja vammatumisen riski

[/quote]

En taida ymmärtää tilastotiedettä? Hedelmällisyyden lasku vanhetessa (erityisesti, kun ikää on yli 35) on tutkimuksissa havaittu fakta. Ei hedelmällisyys romahda hetkessä, vaan laskee aina vain alemmas ja lopulta putoaa nollaan. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jos parikymppiselle naiselle riittää keskimäärin 1 tai 2 kuukautta raskaaksi tuloon, nelikymppinen saattaa tarvita 4-6 kuukautta.

Sama pätee vammautumisriskiin. Sekin on tilastollista. Riski on pienimmillään 20-25-vuotiailla ja suurenee, kun ikää tulee lisää. Riskin kohoaminen ei tarkoita, että nelikymppiset saisivat aina vammaisia lapsia ja nuoret terveitä, vaan sitä, että nuoremmille äideille syntyvistä lapsista suurempi osa on terveitä.

Tutkittujen faktojen kiistäminen on yksinkertaisesti typerää.

Vierailija
34/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D voihan vittu.

minä "tein" 30-40 -vuotiaana. eikä yhtään vammasta, ei edes kuopus.

olis kauheeta olla noin rajoittunut, kuin esim. ap.

lällällää!!!!!!!!

Vierailija
35/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:37"]

Mä en voi sille mitään, että mun mielestä 40+ ihmisen ei kuulu olla alle 13v lapsen vanhempi, oikeasti.

Mun kaverit on kertonut, kuinka noloa se on, kun oma äiti on vanha ja se otettaan mukaan kevätjuhliin, kun kaverit kysyy: "Ai, sä tulit sun mummin kans"... Tuntuu vissiin äidistäkin pahalta. Kaveri kiels äitiään tulemasta koulun juhliin, kun itse oli 9v ja äiti reippaasti päälle 40...

[/quote]

Kun minä synnyin, isäni oli 39-v. Ja se oli noloa silloin teininä. Muistan sen.

MUTTA silloin elettiin 80-lukua. Nyt on ihan eri meininki. Olen töissä ulkomailla ja vielä alle 40-v. Kymmenen vuotta vanhemmilla työkavereillani on nuoremmat lapset kuin minulla ja minunkin on hankittu vasta 30 ikävuoden tienoilla.

Vierailija
36/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo ole itsestäänselvyys ja kaikkien tiedossa. Harmi vaan ettei kaikkien elämä mene kuin ohjekirjassa ja moni löytää Sen Oikean kumppanin vasta yli 30 vuotiaana. Monella 20 vuotiaana lapsen saaneella ne suhteet tuppaa loppumaan kuitenkin ennen 40v ja sitten alkaakin se toinen kierros ja uusperheen arki. Toisin kuin meillä jotka odottelemme kauemmin ja jontka saamme lapset vähän myöhemmin. Vanhemmalla iällä solmitut suhteet ja perustetut perheet kestävät useimmiten kauemmin. Molemmissa on etunsa, kaikki eläkööt kuten itselle sopii.

Vierailija
37/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vanhemman olisi elettävä nuoruutta ennen vanhemmuuttaan, ei tarkoita pelkkää sekavaa baareissa juoksemista. Opiskelut, kunnollisen ammatin hankkiminen, taloudellisen itsenäisyyden saavuttaminen, ainakin pari huoletonta nuoren aikuisen vuotta... kokemuksia, joiden väliinjääminen voi myöhemmässä elämässä ilmetä katkeruutena ja kateellisuutena.

Vierailija
38/38 |
27.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:54"]

Sanokaa mitä sanotte, mutta olen sitä mieltä. En missään nimessä halua arvostella yli 30 -vuotiaita äitejä, en todellakaan. Ymmärrän täysin, jos jollakulla ei ole 20-30 -vuotiaana esimerkiksi sopivaa kumppania. Mutta jos elämä on nuorena aikuisena hyvässä kunnossa (kumppani, työpaikka, asunto), niin miksi tieten tahtoen lykätä lapsen tekoa? 

Naisen hedelmällisyys lähtee voimakkaasti laskemaan 35 -vuotiaana. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi riski saada kehitysvammainen lapsi lisääntyy. Lisäksi 20-30 -vuotiaana munasoluja irtoaa vielä joka kuukausi, minkä vuoksi raskaaksi tuleminen on helpompaa. 

[/quote]

taas sama aloitus, naita on ollut ihan riittavasti. hohhoijaa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi