Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulla on huomenna gastroskopia aamulla

Vierailija
26.05.2013 |

Kuinka kauan pitää olla syömättä /juomatta ennen sitä, ja kuinka paljon aikaisemmin pitää mennä sairaalalle? Jännittää ihan hitokseen toimenpide, hyvä etten purskahda itkuun sitä ajatellesani..

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 16:44"]

Kuinka kauan pitää olla syömättä /juomatta ennen sitä, ja kuinka paljon aikaisemmin pitää mennä sairaalalle? Jännittää ihan hitokseen toimenpide, hyvä etten purskahda itkuun sitä ajatellesani..

[/quote]

No, hyvänen aika noudata niitä ohjeita mitä sait! Sitäpaitsi tämä toimenpide ei niinkään satu, tuntuu vain vähän ilkeälle nielaista se letku. Sitten kannattaakin purra hiukka sitä suutinta niin helpottaa!

Vierailija
2/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkun puudutus on se ikävin homma siinä toimenpiteessä. Mulle on tehty monta kertaa, hengissä edelleen.

Antoi ne varmaan sulle ohjeet, siis kun kyselet noita miten toimia ennakkoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-8tuntia syömättä JA juomatta. Enkä minä menny aikasemmin.. Just siihen aikaan mitä se oli. Yrität olla rennosti vaan siinä ja keskittyä hengittämiseen.. Muaki se pelotti, mut eihän se kipeetä tee. Yököttää vaan. Tsemppejä!

Vierailija
4/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-8tuntia syömättä JA juomatta. Enkä minä menny aikasemmin.. Just siihen aikaan mitä se oli. Yrität olla rennosti vaan siinä ja keskittyä hengittämiseen.. Muaki se pelotti, mut eihän se kipeetä tee. Yököttää vaan. Tsemppejä!

Vierailija
5/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:00"]Kurkun puudutus on se ikävin homma siinä toimenpiteessä. Mulle on tehty monta kertaa, hengissä edelleen. Antoi ne varmaan sulle ohjeet, siis kun kyselet noita miten toimia ennakkoon?[/quote]

Mulla ei ees puudutettu kurkkua.. Eikös siinä vaan nielasta joku aine?

Terv. 3.

Vierailija
6/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kurkku puudutetaan kunnolla, ei se silloin yökötä ollenkaan!!

Kannattaa ottaa kunnon suihkeet kurkkuun, silloin homma on ihan helppo.

Vierailija
7/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:01"]

[/quote]

Mullekin on tehty tämä toimenpide, mutta juoda sai kyllä ihan vapaasti ennen toimenpidettä. Join jopa kupillisen kahvia noin tunnin ennen tähystystä, ja hyvin meni silti.

Vierailija
8/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:00"]Kurkun puudutus on se ikävin homma siinä toimenpiteessä. Mulle on tehty monta kertaa, hengissä edelleen. Antoi ne varmaan sulle ohjeet, siis kun kyselet noita miten toimia ennakkoon?[/quote]

Mulla ei ees puudutettu kurkkua.. Eikös siinä vaan nielasta joku aine?

Terv. 4

Vierailija
9/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikeasti ole niin paha toimenpide lainkaan. Se alku on aika kamalaa, kun tulee yökkimisreaktio, mutta se kestää vain pari minuuttia............ Turhaan sellasta pelkäät.

Vierailija
10/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:00"]

Kurkun puudutus on se ikävin homma siinä toimenpiteessä. Mulle on tehty monta kertaa, hengissä edelleen.

Antoi ne varmaan sulle ohjeet, siis kun kyselet noita miten toimia ennakkoon?

[/quote]

Se puudutus on ihan vapaaehtoinen. Minulla oli toimenpide vasta iltapäivällä joten olin ollut edellisestä illasta asti syömättä. Oli niin kova nälkä etten ottanut puudutusta ollenkaan jotta pääsin samantien syömään. Eikä sattunut yhtään. Ihan turha koko puudutus.

Vierailija
11/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puudutettiin sellaisella spraylla, moneen kertaan, tuli ihan tunnottomaksi nielu ja ei sitten yököttänyt ollenkaan. Tosi helppo juttu.

Vierailija
12/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi puuduttaa kurkku? Minulla ei ainakaan puudutettu, mutta kameran päähän laittoivat puuduttavaa geeliä. Ei se ole millään tavalla kivulias toimenpide. Itselläni on aina kurkku karheana, ja pelkäsin ihan hirveästi että saan yskänkohtauksen, tai että se sattuu... Ei satu. Yökit pari minuuttia, tuntuu siltä kuin olisi 100 metriä kaapelia mahassa ja sitten se onkin jo ohi....

Vierailija
13/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, kaikki menee varmasti hyvin. Minulle toimenpide on tehty useita kertoja. Nielu puudutettiin suihkeella ja sen jäleen nielaisin kerran, eikä se tuntunut lainkaan. Toimenpiteen aikana ollaan kyljellään ja hengitellään rauhallisesti nenän kautta. Yökkiminen tulee - jos tulee- kun skooppi otettin pois.  tutkimus ei kestä pitkään. 

Tsemppiä! 

Vierailija
14/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:12"]

Miksi ihmeessä pitäisi puuduttaa kurkku? Minulla ei ainakaan puudutettu, mutta kameran päähän laittoivat puuduttavaa geeliä. Ei se ole millään tavalla kivulias toimenpide. Itselläni on aina kurkku karheana, ja pelkäsin ihan hirveästi että saan yskänkohtauksen, tai että se sattuu... Ei satu. Yökit pari minuuttia, tuntuu siltä kuin olisi 100 metriä kaapelia mahassa ja sitten se onkin jo ohi....

[/quote]

Ei sitä puuduteta kivun takia vaan sen yökkimisen!

Vierailija
15/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:12"]

[/quote]

Ei se geeli kerkee mitään puuduttaa, kunhan liukastaa...

Se puudutussuihke on nimenomaan tarkoitettu siihen yökkimiseen, ei kipuun.

Vierailija
16/16 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en kyllä kyseiseen toimenpiteeseen ilman nukutusta menis :(. olen ollut hoitsukoulussa kyseisessä toimenpiteessä pari kertaa mukana ja toisella kertaa ei edes potilaalle onnistunut paniikin vuoksi.

mulla on lisäksi ahdas kurkku.

Mulle on tehty ercp suun kautta nukutuksessa. ja saman vaatisin gastroskopiaan.

mutta toivottavasti sujuu sulla hyvin.