Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Freelancerin työttömyyskorvaus, onko jollain kokemusta?

Vierailija
26.05.2013 |

Tilanne on se että ennen lapsia tein töitä friikkuna, nyt niitä töitä ei ole enää. Ilmoittauduin työkkäriin työnhakijaksi ja haen töitä kaikilta mahdollisilta aloilta mitä voisin kuvitella osaavani aiemman kokemuksen perusteella. Mutta olenko oikeutettu työttömyyskorvaukseen, tuntuu olevan ongelmallista tuon freelance-historian takia, ihan kuin virkailijat eivät tietäisi itsekään.

Töitä ei ole, mä olen työtön! Päätökset kestää ja selvityksiä pyydetään. Huoh. Onko jollain kokemusta miten asia menee?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko työttömyyskassan jäsen?

Vierailija
2/8 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kassan jäsen. Työmarkkinatukea ainakin pitäisi saada mutta on vähän sellainen meiniki että pitävät mua yrittäjänä. Mitä en ole. Toki tekisin niitä omia töitäni freenä edelleen jos niitä olisi. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen tärkeä kysymys: onko sulla oma toiminimi? Jos on, niin voi olla hankalaa. Jos ei, niin en ymmärrä miksi ongelmia olisi. Jos kuulut liittoon ja sulla on on ollut riittävästi töitä viime vuosina, niin saat ansiosidonnaista. Jos et kuulu liittoon tai sulle ei ole kertynyt riittävästi työviikkoja, saat Kelan päivärahaa.

Vierailija
4/8 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne tuntuu tällä hetkellä olevan kaikille vähän epäselvä. Ennen pystyi ainakin Eezyn ja muiden vastaavien palkkiopalvelujen kautta työllistämään itsensä niin, että oli oikeutettu työttömyysturvaan eikä tulkittu yrittäjäksi. Sittemmin tilanne on hankaloitunut:

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/talous/joustava-tyollistaja-joutui-sakn-hampaisiin/1270873

Itselläni on nykyään myös vakituinen työ mutta jos ei olisi ja joutuisin elättämään itseni pelkästään freelancer tuloilla niin hyvin mahdollista, että Kela tulkitsisi yrittäjäksi. Jos tulot on huimat, niin eihän siinä mitään mutta jos saa pieniä rahavirtoja sieltä täältä niin hankalaksi menee.

Vierailija
5/8 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdit vastata ennen mua (nro 4). Tuo on juuri se tyypillinen ongelma: yrittävät tehdä väen vängällä yrittäjää freelancereista. Mutta jos toiminimeä tai muuta yritystä en ole, niin väitehän on älytön. Ole sinnikäs!

Vierailija
6/8 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itsekin ajattelin. Olen toiminut freenä ja lisäksi osa-aikaisissa työsuhteissa välillä. Ei toiminimeä. Kiitos vastauksista!

Vierailija
8/8 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 17:25"]

http://www.journalistiliitto.fi/journalisti/lehti/2013/02/uutiset/freelle-parempi-tyottomyysturva/

[/quote]

Ei ole välttämättä kyse toimittajasta, esimerkiksi kääntäjillä free-status on myös yleinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi