Hoidan kuolevia vanhuksia?
Eli meidän osastolta ei monikaan siirry muualle kuin ajasta iäisyyteen. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (36)
No siihenkin olen jo vastannut. Varmasti hoidan.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 18:43"]
Hoidatko varmasti, kun tunnut olevan itsekin epävarma asiasta?
[/quote]
Tätä minäkin haluaisin kysyä. :)
[/quote]
Mummoni hengitti sairaalassa katkonaisesti ja jotenkin vaikeasti, hoitaja sanoi että ei se mitää merkitse. Ei herännyt vaikka yritin herötellä,, hänellä murtui lonkka muutama päivä sitten ja nyt on leikattu. Mikähän lienee parantumis ennuste? hänellä on alzhaimer ja ikääkin yli 80v.
Hmmm.. menikö hän kotoa suoraan osastolle? Vai miten? Mutta ennusteesta kannattaa jutella hoitavan lääkärin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:49"]
Mummoni hengitti sairaalassa katkonaisesti ja jotenkin vaikeasti, hoitaja sanoi että ei se mitää merkitse. Ei herännyt vaikka yritin herötellä,, hänellä murtui lonkka muutama päivä sitten ja nyt on leikattu. Mikähän lienee parantumis ennuste? hänellä on alzhaimer ja ikääkin yli 80v.
[/quote]
Hän asui jo pitkään hoivakodissa. Kuulin että tuollainen iso leikkaus saattaa usein vanhuksen viimmeiselle matkalle.
-se joka mumostaan kyseli.
Näinhän se yleensä on. Mutta voi hänellä vielä olla vuosiakin edessä, mutta kuntoutuuko enää käveleväksi voi olla kyseenalaista. Mutta vain aika näyttää.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:56"]
Hän asui jo pitkään hoivakodissa. Kuulin että tuollainen iso leikkaus saattaa usein vanhuksen viimmeiselle matkalle.
-se joka mumostaan kyseli.
[/quote]
Kiitos.. Ei hän ole kävellyt enää piktään ilman rollattoria. se huolettaa kun hän joutuu nyt kokonaan toiseen sairaalan, ei pääse enää sinne omaan hoitopaikkaansa. Miten hän sopeutuu elämään lähes vihanneksena jossain vieraassa sairaalassa :(
Miten päädyit työhösi? Kutsumus vai sattuma? Nostan hattua että pääsi kestää kuoleman jatkuvan läsnäolon ja haluat helpottaa tuntemattomien viimeisiä hetkiä.
Toivotaan että hän saa hyvää ja inhimillistä hoitoa. Ja hoitajan voin sanoa että omaisilta ei ole väärin vaatia asioita, istuttamista yms. Koska se on keino jolla saadaan omaiselle hyvä hoito. Mummollesi on varmasti tärkeää että omaiset käyvät hänen luonaan, vaikka ihan vain syöttämässä (mikäli hän ei enää itse syö) ja muutenkin seurustelemassa hänen kanssaan. Myös ulkoilu piristää meidän osaston vanhuksia kesäisin paljon.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:04"]
Kiitos.. Ei hän ole kävellyt enää piktään ilman rollattoria. se huolettaa kun hän joutuu nyt kokonaan toiseen sairaalan, ei pääse enää sinne omaan hoitopaikkaansa. Miten hän sopeutuu elämään lähes vihanneksena jossain vieraassa sairaalassa :(
[/quote]
Kun lähdin lukiosta en oikeasti tiennyt mihin tahtoisin opiskelemaan. Summissa hain eri aloille, ja hoitajaksi lähdin opiskelemaan. Tämä tuntui onneksi heti aivan oikealta ja omalta alaltani. Olen jatko-opiskellut ja vaikka olen nähnyt akuuttipaikkojakin koen omimmakseni juurikin tällaisen työn missä ei tarvitse hoitaa potilaita pelkällä tietokoneella vaan saan olla läsnä esim. syöttäessä, suihkutuksissa yms.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:08"]
Miten päädyit työhösi? Kutsumus vai sattuma? Nostan hattua että pääsi kestää kuoleman jatkuvan läsnäolon ja haluat helpottaa tuntemattomien viimeisiä hetkiä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:10"]
Toivotaan että hän saa hyvää ja inhimillistä hoitoa. Ja hoitajan voin sanoa että omaisilta ei ole väärin vaatia asioita, istuttamista yms. Koska se on keino jolla saadaan omaiselle hyvä hoito. Mummollesi on varmasti tärkeää että omaiset käyvät hänen luonaan, vaikka ihan vain syöttämässä (mikäli hän ei enää itse syö) ja muutenkin seurustelemassa hänen kanssaan. Myös ulkoilu piristää meidän osaston vanhuksia kesäisin paljon.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 20:04"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos tästä ohjeesta, pidän sen mielessäni.
- se joka mummustaan kyseli.
Toivottavasti mummusi ei joudu tk:n vuodeosastolle. Ikääntyneet harvemmin kuntoutuvat siellä, yleensä käy päinvastoin...
No samalla alalla olen, mutta mä en ajattele hoitavani kuolevia. Ihan vanhainkodissa olen töissä, ollut vuosikausia. Jokainen meistä kuolee joskus, ei nämä vanhukset tee poikkeusta. Kuolemia ollut lukuisia, mutta ei se arkipäivää ole. Jostain syystä lähdöt tapahtuu kolmen ryppäissä. Ei kahta ilman kolmatta, niinhän se sanontakin sanoo. Kuolemaan ikään kuin tottuu, onhan kuitenkin luonnollista, että vanha ja usein erittäin sairas kuolee. Toista olisi olla saattohoitopaikassa töissä, jossa kohtaisi lapsia/ nuoria/ oman ikäisiä kuolevia. Siihen en minä pystyisi. Vaikka sairaistahan sielläkin on kyse.
Täälläkin jokaisella on DNR-päätös, joka perustuu asukkaiden moninaisiin perussairauksiin. On dementoivia sairauksia ja sen päälle useilla sydämen vajaatoimintaa, sepelvaltimotautia yms.
Meidän työ on taata jokaiselle arvokas loppuelämä, viimeiseen henkäykseen asti.
Muutaman kuolevan kanssa on ollut todella tuskallista seurata lähtöä, kun sydän jaksaa pumpata, vaikka muuten on elämä poistunut kehosta. Kuolema prosessina ollut todella "pitkä". Pari kuolemanpelkoista on osunut kohdalle, heidänkin kanssa on voimaton olo. Läsnäolokaan ei riitä rauhoittamaan heitä, kun pelko on ottanut lujan otteen.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 21:35"]
Toivottavasti mummusi ei joudu tk:n vuodeosastolle. Ikääntyneet harvemmin kuntoutuvat siellä, yleensä käy päinvastoin...
[/quote]
Jos ei TK osastolle, niin mihin sitten? Yliopistollisen sairaalan vai?
Kuinka yleistä on, että vanhus sanoo näkevänsä Jeesuksen, enkelin, kuolleen omaisen tms. hetkeä ennen kuolemaa?
Itse en ole tavannut yhtään tällaista tapausta. Aika harva puhuu mitään enää loppuvaiheessa. Mutta muutaman työkaverin olen kuullut kertovan niistä kuolleista omaisista jotka ovat esim. istuneet sängynlaidalla.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:56"]
Eli meidän osastolta ei monikaan siirry muualle kuin ajasta iäisyyteen. Haluatko kysyä jotain?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 18:43"]
Hoidatko varmasti, kun tunnut olevan itsekin epävarma asiasta?
[/quote]
Tätä minäkin haluaisin kysyä. :)