Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Masentuneen opiskelijan toimeentulotuki

Vierailija
26.05.2013 |

Kertokaapa av-sossut meneekö lain mukaan. Kyseessä on 23-vuotias yliopisto-opiskelija joka ei ole kahteen vuoteen pystynyt opiskelemaan masennuksen vuoksi. Sairaslomat on nyt kulutettu ja kuntoutustukea haetaan. Kuntoutustukipäätös tuli kerran läpi kielteisenä. Sossu aikoo alentaa toimeentulotukea 40 % ja sanoo että pitää mennä työnhakijaksi. Jotta pääsisi työnhakijaksi henkilön pitää luopua opiskelupaikasta ja sitä hän ei halua tehdä, koska haluaa parantua ja jatkaa opintoja. Eikö tällaisessa tapauksessa ole oikeutta täyteen toimeentulotuen perusosaan? Ja tuo työttömyysturvalaki on tosiaan muuttunut tämän vuoden alusta ja opiskelupaikasta pitää luopua että pääsee työnhakijaksi.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
04.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 43:n kirjoittajalle.
Minä olen toista vuotta opiskelemassa Otaniemessä DI:ksi, kaikkien kurssien keskiarvo on hyvin tarkkaan 4 ja olen lievästi masentunut. Masennus taas johtuu siitä, että vaadin itseltäni koko ajan "liikaa" ja hautaudun sen takia työtaakan alle. Eli älli kyllä riittää oikein mainiosti opintoihin, mutta jaksaminen taas ei ihan aina sen valtavan työmäärän edessä ja varsinkin omien ajatusten ja vaatimusten edessä. Ja juu, helppo se on sanoa että "ei se ole niin justiinsa", "löysää vähän"jne. Käynkin tämän asian tiimoilta psykologilla ja yritän päästä irti ylisuorittamisesta.

Ala on minulle juuri se oikea, tätä minä tahdon tehdä eli kyse ei ole siitäkään. Enkä ole vain nenä kiinni kirjoissa, olen yrittänyt pysyä aktiivisena koulun muussakin toiminnassa jaksamisen sallimissa rajoissa. Mutta uskokaa pois, ei se kaikille ole se opiskelu kevyttä luentokalvojen hentoa selaamista, vaan töitä on pakko tehdä luentojen/laskareiden jälkeenkin. Paljon.

Vierailija
42/56 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse luopua opiskelupaikasta saadaksesi toimeentulotukea. Mutta sosiaalivirasto voi vaatia muun muassa että haet töitä, esimerkiksi säännöllisin väliajoin. Mikäli 1) et saa töitä eikä 2) sinulla ole omaisuutta ja 3) olet toimittanut kaikki vaadittavat asiakirjat ja tehnyt kaikki pyydetyt toimenpiteet, sinä saat toimeentulotukea lain mukaisesti, vaikka virkailijat sanoisivat mitä tahansa.

Suomessa ketään Suomen kansalaista ei jätetä kadulle ilman asuntoa ja ruokaa jos vain osaa asioida ja noudattaa ohjeita. Tämä on kaikkien edun mukaista ja tulee kokonaisuuden kannalta paljon halvemmaksi kuin se jos ihmisiä jätettäisiin kadulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä vaihtoehtona se alennettu toimeentulotuki. Työnhakijaksi ei pitäisi mennä jos ei voi töihinkään mennä. Voihan tietysti ilmoittautua työnhakijaksi ja sieltä tulee sitten päätös, että työttömyystukeen ei ole oikeutta. Ehkä se kelpaisi sossulle.

Työtön opiskelija on tämän maan alinta kastia. Olen itsekin sellainen ja ollut jo kuukausia ilman rahaa, kun työkkäri pohtii tukevatko opintojani vai eivät (yli 25-vuotiaille tämä on mahdollista ja olen ollut vuosia jo töissä, joten olen ihan oikeasti työtönkin). Jos olisin luopunut opiskelupaikastani, voisin vain maata kotona palstailemassa ja raha juoksisi. Samaan aikaan Niinistö paasaa oleskeluyhteiskunnasta. Kun yrittää olla jotain muuta, käy näin.

t. 2

Vierailija
44/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi neuvo kun perustelette kuntoutustukea: Älkää käyttäkö rahatilannetta perusteluna, vaan korostakaa sitä sairautta. Poikani sai sairastelun takia nuorten kuntoutusrahan kesken opiskelun, mutta siihen piti olla alle 20-vuotias. Autoin häntä täyttämään hakemuksen ja kirjoitimme enimmäkseen siitä, miksi hän ei pysty opiskelmaan täysipainotteisesti. Loppuun vain pieni maininta, että sairauden vuoksi hän ei pysty suorittamaan opintoviikkoja opintotukeen tarvittavaa määrää. Myös lääkärinlausunto oli pitkä ja hyvin perusteltu. Miksi et saa B-lausuntoa? Se on kuitenkin välttämätön noihin tukiin. 

Vierailija
45/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:36"]

Yksi neuvo kun perustelette kuntoutustukea: Älkää käyttäkö rahatilannetta perusteluna, vaan korostakaa sitä sairautta. Poikani sai sairastelun takia nuorten kuntoutusrahan kesken opiskelun, mutta siihen piti olla alle 20-vuotias. Autoin häntä täyttämään hakemuksen ja kirjoitimme enimmäkseen siitä, miksi hän ei pysty opiskelmaan täysipainotteisesti. Loppuun vain pieni maininta, että sairauden vuoksi hän ei pysty suorittamaan opintoviikkoja opintotukeen tarvittavaa määrää. Myös lääkärinlausunto oli pitkä ja hyvin perusteltu. Miksi et saa B-lausuntoa? Se on kuitenkin välttämätön noihin tukiin. 

[/quote]

Nuorten kuntoutusrahaa hakiessa siis pitää olla alle 20, mutta kun se on myönnetty, se myönnetään koko opiskeluajalle. Tämä ei auta ap:ta, mutta ehkä joku muu saa tästä apua. Mekään emme tienneet koko mahdollisuudesta, ennen kuin poika haki sairaslomaa. Pojalla ei ole masennusta, vaan useita muita sairauksia, jotka vaikeuttavat normaalitahtista opiskelua. 

Vierailija
46/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on b-lausunto masennuksesta ja KELA ei maksa sairaspäivärahaa, koska masentunut voi opiskella.

Mitään en koulun eteen ole jaksanut pariin vuoteen tehdä ja koska minullakin on tarkoituksena saattaa opinnot loppuun, en voi saada työmarkkinatukea, koska katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi.

Sosiaalitoimi taas vaatii, että opinnot etenee, joten joudun kikkailemaan sairaslomalla, jotta toimeentuolotuesta ei vähennettäisi ensin 20% ja sitten 40%.

Tilanne on ihan järjetön, mutta tällainen tämä maa näköjään on.

Huippukohta tuli siinä, kun KELAsta tuli päätös, että sairaspäivärahahakemus hyväksytään, mutta viime vuoden tulot oli niin pienet, ettei sairaspäivärahaa makseta ennenkuin 50 päivää (muistaakseni) tulee täyteen. No, sairasloma jatkui samalla diagnoosilla, mutta jatkohakemusta ei hyväksytty.......... KELA, ihana KELA.

2 v vanhasta sairaslomasta valitin Vakuutusoikeuteen asti, juuri tuli kielteinen päätös.

Enää en siis enää jaksa noista KELAn touhuista valittaa, kun tuota se aina on.

Vierailija
47/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis 3:lla ei ole b-lausuntoa, koska sairauteni on monioireinen, jonka takia olen käynyt saman sairaalan eri osastoilla. Lääkärit eivät b-lausuntoa kirjoita, vaikka olen asiasta puhunut, ja aina kun haen Kelasta sairauspäivärahaa siitä vähennetään joka kerta omavastuu, koska sairauden ei katsota olevan sama kuin edellisessä hakemuksessa. Hitto tätä byrokratiaa! Ja nyt sitten seuraavaan hakemukseen olisi se b-lausunto saatava, mutta kun en sitä saa vaikka päällä seisoisin. Tai en ainakaan tiedä mistä sitä voisi hakea. No, huomenna on taas käynti sairaalassa, joten kysyn asiasta.

Vierailija
48/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juuri näin. Jokaisen on hakeuduttava ensisijaisten etuuksien piiriin. Johtuu siitä, että toimeentulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi ja väliaikaiseksi tukimuodoksi. Joten joudut tekemään valintoja. etkä todella ole ainoa työkyvytön te-toimiston asiakas.

sitten vielä se mahdollisuus, että varaat sossulle keskusteluajan. Kerrot tilanteestasi rehellisesti, pyydät että yhdessä tekisitte asiakassuunnitelman korjaamaan tilannettasi. Jos olet tällaisen piirissä ja sitoudut käyteihin ja tavoitteisiin, todennäköisesti perusosaasi ei alenneta.

Vierailija
49/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:51"]

Miten opiskelija voi masentua? Siis oikeasti.

Itse kun opiskelin niin se oli elämäni helpointa ja keveintä aikaa, muistan vieläkin sen miten stressiä ei ollut tai rahahuolia. Kavereiden kanssa juhlittiin ja kesät matkusteltiin euroopassa...

Opiskelut meni nappiin ja valmistuin.

Jos nyt hyvä ihminen masennut niin olet vaikeuksissa kun oikea elämä alkaa ja pitää ottaa vastuu itsestä ja jopa siitä puolisosta ja lapsesta/lapsista.

JA pitää tehdä jotakin eli työtä! Jotta saa toimeentulon.

[/quote]

Ihminen voi sairastua vakavaan masennukseen ihan missä iässä tai elämänvaiheessa tahansa. Jos sinä et sairastunut, ei se tarkoita että kukaan muukaan ei voisi sairastua. Vaikutat todella itsekkäältä omaan napaan tuijottajalta, joka et vieläkään ole kohdannut sitä "oikeaa elämää".  Mitäs teet, jos itse sairastutkin masennukseen tai muuhun mt-puolen ongelmaan? Tai jos lapsesi sairastuvat? OMG millainen vastaus!

Vierailija
50/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti. Tämä on ehkä yksi tyhmimpiä vastauksia, jonka olen täältä lukenut.

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:51"]

Miten opiskelija voi masentua? Siis oikeasti.

Itse kun opiskelin niin se oli elämäni helpointa ja keveintä aikaa, muistan vieläkin sen miten stressiä ei ollut tai rahahuolia. Kavereiden kanssa juhlittiin ja kesät matkusteltiin euroopassa...

Opiskelut meni nappiin ja valmistuin.

Jos nyt hyvä ihminen masennut niin olet vaikeuksissa kun oikea elämä alkaa ja pitää ottaa vastuu itsestä ja jopa siitä puolisosta ja lapsesta/lapsista.

JA pitää tehdä jotakin eli työtä! Jotta saa toimeentulon.

[/quote]

Vierailija
51/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee. Opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyystukeen, koska on päätoiminen opiskelija. Eli pitäisi luopua siitä opiskelupaikasta. Toisaalta taas alle 25-vuotiaan on pakko hakea opiskelupaikkaa eli ei siitä työttömyydestä iloa olisi.

Nyt on paras ratkaisu opiskella se vaadittava määrä opintotuen palauttamiseen ja sitten jatkaa opintotuella. Tai jos opintotukioikeus ei ole katkennut, on luopunut opintotuesta ennen kuin opintomenestys kävi riittämättömäksi, opintotukea saa kun vain hakee. Lainaa myös.

Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu pääasialliseksi, pysyväksi tulolähteksi.

Viimeinen vaihtoehto on tietysti hakea töitä.

Vierailija
52/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta ainakin olisi oikeutettu. Itselläni on vähän sama juttu, tämän vuoden olen ollut masennuksen ja sairauden takia pois koulusta, nyt en saa enää opintotukea enkä sairaspäivärahaa koska en saa B-lausuntoa. Eli olen ollut ilman mitään tuloja, joten luulisin sellaisessa tilanteessa saavani jotain toimeentulotukea. Vaikka pääsääntöisesti ensinhän sossussa ajetaan hakemaan opintolainaa, kuin että myönnettäisiin toimeentulotukea.

Vierailija
53/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:10"]

Näin se menee. Opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyystukeen, koska on päätoiminen opiskelija. Eli pitäisi luopua siitä opiskelupaikasta. Toisaalta taas alle 25-vuotiaan on pakko hakea opiskelupaikkaa eli ei siitä työttömyydestä iloa olisi.

Nyt on paras ratkaisu opiskella se vaadittava määrä opintotuen palauttamiseen ja sitten jatkaa opintotuella. Tai jos opintotukioikeus ei ole katkennut, on luopunut opintotuesta ennen kuin opintomenestys kävi riittämättömäksi, opintotukea saa kun vain hakee. Lainaa myös.

Toimeentulotukea ei ole tarkoitettu pääasialliseksi, pysyväksi tulolähteksi.

Viimeinen vaihtoehto on tietysti hakea töitä.

[/quote]

Joo, mutta kun ei kykene vielä opiskelemaan eikä tekemään töitä. Onko ainoa vaihtoehto nakata lusikka nurkkaan.

Vierailija
54/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö siitä opiskelupaikasta oikeasti luopua? Eikö riitä että ilmoittautuu poissaolevaksi ja todistaa opinto-otteella, ettei ole kahteen vuoteen tullut suorituksia? 

Vierailija
55/56 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 11:12"]

Kyllä minusta ainakin olisi oikeutettu. Itselläni on vähän sama juttu, tämän vuoden olen ollut masennuksen ja sairauden takia pois koulusta, nyt en saa enää opintotukea enkä sairaspäivärahaa koska en saa B-lausuntoa. Eli olen ollut ilman mitään tuloja, joten luulisin sellaisessa tilanteessa saavani jotain toimeentulotukea. Vaikka pääsääntöisesti ensinhän sossussa ajetaan hakemaan opintolainaa, kuin että myönnettäisiin toimeentulotukea.

[/quote]

Eihän opintolainaa voi saada tuossa tilanteessa, koska siinä on samat vaatimukset kuin opintotuessa minun käsittääkseni. 

Vierailija
56/56 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 4.3. klo 8:57
"Oletteko huomanneet että nämämasentuneet makoilijat eivät koskaan omasta mielestään voi eivätkä etenkään halua milloin mistäkin syystä noudattaa niitä asetuksia ja määräyksi...

Pahasti masentuneet eivät edes jaksa hakea tukia liitetietoiteen.., eivät jaksa pestä omia vaatteitaan.., syövät mitä sattuu olemaan, odottavat että joku antaisi jonkun roposen, että sitten kun jaksaa käy kaupassa.. tai tekevät itsemurhan, jos jaksavat. Tilanne on paha, jos omaiset asuvat monien satojen kilometrien päässä, eikä opiskelija jaksa edes vastata puhelimeen, sanoo vaan että kaikki on kunnossa, itsetunto tipotiessään. Vaikeasti masentuneen kohdalla ei tukijärjestelmä, että avun saanti toimi tässä yhteiskunnassa/kuntoutus. Heillä pitäisi olla oma avustaja, kuten maahanmuuttajilla tukiviidakossa.

Vierailija voisi käydä masentuneen luonna nevomassa mitä pitää tehdä tai auttaa alkuun edes, että ei kadulle joudu. Suomessa jätetään ihminen ilman ruokaa, jos ei jaksa hakea tai sitä jonottaa jostain seurakunnan piiristä. Ystävyyssuhteita ei masentuneella edes aina ole, kun ei jaksa pitää yhteyksiä. Kaikki eivät jaksa. Tsemppiä masentuneille ja uskoa huomiseen!