Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epänormaali teini? Apua!

Vierailija
25.05.2013 |

Eli tuo otsikko on nyt ehkä hieman provosoiva ja yliampuva, mutta silti...

Eli meidän teinityttö, nykyään 14-vuotias, lopetti punaisen lihan syömisen ollessaan 10-vuotias. Omasta tahdostaan tämän teki, eikä suostunut syömään lihaa, vaikka välillä yritettiin tarjota. Kieltäytyi jopa hamppareista, pekonista ja kaikesta, mistä ennen piti. No, 12-vuotiaana jäi kana pois ja 13-vuotiaana kala. Olin huolestunut tyttären terveydestä, ja siitä, ettei saa tarpeeksi proteiinia. Ei kuitenkaan päästänyt tästä irti.

Ei suostu syömään liivatekarkkeja, mitään missä on eläinrasvaa ja niin edelleen... Joskus kritisoi siitä, että minulla on turkis, ja että se ei ole oikein ja yrittää selitellä kaikkea ja kuulostaa ilmeisesti niin fiksulta.

No se oli ehkä tässä viikko sitten, kun menimme kylään kummitädin lasten syntymäpäiville, ja siellä tarjottiin colaa. Tyttäreni kieltäytyi tästäkin sen takia, että "colaan käytetään lapsityövoimaa"... Huoh. Ei myöskään suostunut ostaa H&M:ältä vaatteita tämän "lapsityövoima"-asian takia.

Nyt tänään heitti Twix karkkipussin roskiin tämän saman lapsityövoiman takia... Ymmärrän tietenkin, että tuossa iässä kokeillaan kaikkea, ja toivon välillä, että olisi mielummin kavereiden kanssa ulkona, kun harrastaisi tällaista.

Yksi asia myös, mitä tyttö on saanut päähänsä, on se, että pukukoodeja ei pitäisi olla. Koululla oli vasta tanssit, ja kieltäytyi pitämästä mekkoa. Sanoi, että pitää vaan silloin, jos pojatkin pakotetaan siihen. On kuitenkin tehnyt selväksi sen, ettei halua olla poika; haluaa vain, että ei olisi sukupuolirooleja ja poikia ja tyttöjä kohdeltaisi samalla tavalla. Tämä on johtanut siihen yhteen väliin, että koulusta soitettiin, ja sanottiin, että tyttö istui jälki-istunnossa sen takia, että lyönyt poikaa, joka oli vetänyt jotain "naiset kuuluu keittiöön"-vitsejä ja haukkunut tyttöä huoraksi...

Onko se vain meidän teini joka käyttäytyy näin, vai onko muillakin samankaltaisia tapauksia? Tuntuu välillä, ettei ole ihan normaalia... 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini on fiksumpi kuin äitinsä.

Vierailija
2/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vähän epäselväksi, että mikä tässä olikaan ongelma? Lapsesi ajattelee omilla aivoillaan eikä niele kaikkea pureksimatta, eikö se ole vain hyvä? Teiniys on mustavalkoista aikaa, tuo saattaa olla vaihe joka menee ohi tai sitten ei.

ps. sinä vanhempana huolehdit että lapsi saa ilmeisesti vegaanisesta ruokavaliostaan tarpeeksi proteiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän noita muitakin löydy, tuskin tosin ihan noin radikaaleja. Minä kuvittelisin että tuo juttu vähän hellittää kun tyttö kasvaa. Nythän tuo on helppoa kun sinä kustannat kaiken, mutta eiköhän todellisuus iske päin näköä viimeistään sitten kun aikuistuu ja joutuu itse kustantamaan elämisensä. Voi muutenkin jossain vaiheessa huomata, että tuo elintapa on hyvin rajoittava ja hankala pidemmän päälle. Ihan hienot periaatteet tytöllä sinänsä kyllä, onnea siitä.

Vierailija
4/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika pimeeltä kuulostaa. Vaikeuksia lupaa ja rutkasti

Vierailija
5/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksun oloinen ja tapa toimia teinimäinen. Anna olla, mutta ottakaa selvää miten hän saa ruokavalioonsa tarpeeksi kaikkia ravintoaineita. Ole ylpeä hänestä!

Vierailija
6/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia itsensä etsintää. Pidän tuollaista maailmankatsomusta hyvinkin terveenä, välittää maailman asioista (lapsityövoiman ja jäykkien sukupuoliroolien vastustaminen, eläinte hyvinvointi lihansyönti jättämällä).

Jos proteiineista olet huolissasi, tutustu netissä Vegaaniliiton sivuihin, löydät paljon asiallista tietoa.

Vierailija
7/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanhan tuo teiniltä kuulostaa. Kyllä se siitä kasvaa.

Vierailija
8/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu teini sulla! Ajattelee omilla aivoillaan ja uskaltaa olla erilainen. Kyllä se nuoruuden ehdottomuus karisee viimeistään kolmeenkymppiin tultaessa. Ole vaan ylpeä tyttärestäsi!

Vierailija
9/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut saada vihervasemmistosta vaikutteita...

Vierailija
10/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 18:20"]

Minä kuvittelisin että tuo juttu vähän hellittää kun tyttö kasvaa. Nythän tuo on helppoa kun sinä kustannat kaiken, mutta eiköhän todellisuus iske päin näköä viimeistään sitten kun aikuistuu ja joutuu itse kustantamaan elämisensä. Voi muutenkin jossain vaiheessa huomata, että tuo elintapa on hyvin rajoittava ja hankala pidemmän päälle.

[/quote]

ko. elämäntapa ei ole mitenkään rajoittava tai hankala. Riippu mitä pitää tärkeänä ja mihin tottuu. Kerralla jos muutat elämäsi erilaiseksi, voi se tuntua oudolta ja hankalalta, pidempää toteutettuna vain luonnolliselta ja helpolta.

ps. Eikä todellakaan myöskään ole kallis elämäntapa.

Vierailija
11/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään osta vaatteita henkalta ja maukalta.Enkä myöskään osta suklaata, joka on esim. Nestle on tuottanut . Tyttäresi on oikeassa kaikissa noissa on käytetty lapsityövoimaa. Eikä niin reilulla tavalla.Adidas teettää esim. jalkapallonsa pienillä lapsilla, niillä kun on niin pienet ja näppärät sormet ommella niitä paloja yhteen.

Tyttäresihän on tässä vääryden kokenut .Miksi hän joutui jälki-istuntoon pojan huoritellessa häntä.Joo, mäkin olin radikaali tuossa iässä ja olen kai vieläkin( ikää 42v.).Toisaalta se on säästänyt minut monelta ikävältä asialta. Ole iloinen ,että tyttäresi uskalta olla oma itsensä eikä ole joukon mukana kulkeva pissis.

Vierailija
12/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä olekaan, mutta kuvittelisin että tällä hetkellä se vaikuttaa teinistä silti helpommalta kuin on. Nykyään melkein kaikki käyttötavara ja vaatteet yms on tehty lapsityövoimalla tai muuten ihmisoikeuksia rikkoen. Tämä ei ole hyvä, mutta näiden tuotteiden täydellinen välttäminen vaatii varmasti omistautumista asialle ja asettaa omat haasteensa. Todella rajoittava ruokavalio (siitä valtavirrasta siis) voi myös yllättää kun sen joutuu itse ensimmäistä kertaa kustantamaan ja suunnittelemaan niin että kaikki ravnintoaineet todella löytyvät.

Asenteesta vielä sen verran että jos tyttö tykkää saarnata kovasti muille omista aatteistaan, pidetään häntä helposti hankalna tyyppinä uusissa tilanteissa. Tämä ei varmasti tulevaisuudessa helpota sosiaalisia tilanteita. Edelleen olen kuitenkin itsekin sitä mieltä, että tytöllä on hienot periaatteet ja on varmasti fiksu tyttö.

Vierailija
13/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2013 klo 18:15"]

Eli tuo otsikko on nyt ehkä hieman provosoiva ja yliampuva, mutta silti...

Eli meidän teinityttö, nykyään 14-vuotias, lopetti punaisen lihan syömisen ollessaan 10-vuotias. Omasta tahdostaan tämän teki, eikä suostunut syömään lihaa, vaikka välillä yritettiin tarjota. Kieltäytyi jopa hamppareista, pekonista ja kaikesta, mistä ennen piti. No, 12-vuotiaana jäi kana pois ja 13-vuotiaana kala. Olin huolestunut tyttären terveydestä, ja siitä, ettei saa tarpeeksi proteiinia. Ei kuitenkaan päästänyt tästä irti.

Ei suostu syömään liivatekarkkeja, mitään missä on eläinrasvaa ja niin edelleen... Joskus kritisoi siitä, että minulla on turkis, ja että se ei ole oikein ja yrittää selitellä kaikkea ja kuulostaa ilmeisesti niin fiksulta.

No se oli ehkä tässä viikko sitten, kun menimme kylään kummitädin lasten syntymäpäiville, ja siellä tarjottiin colaa. Tyttäreni kieltäytyi tästäkin sen takia, että "colaan käytetään lapsityövoimaa"... Huoh. Ei myöskään suostunut ostaa H&M:ältä vaatteita tämän "lapsityövoima"-asian takia.

Nyt tänään heitti Twix karkkipussin roskiin tämän saman lapsityövoiman takia... Ymmärrän tietenkin, että tuossa iässä kokeillaan kaikkea, ja toivon välillä, että olisi mielummin kavereiden kanssa ulkona, kun harrastaisi tällaista.

Yksi asia myös, mitä tyttö on saanut päähänsä, on se, että pukukoodeja ei pitäisi olla. Koululla oli vasta tanssit, ja kieltäytyi pitämästä mekkoa. Sanoi, että pitää vaan silloin, jos pojatkin pakotetaan siihen. On kuitenkin tehnyt selväksi sen, ettei halua olla poika; haluaa vain, että ei olisi sukupuolirooleja ja poikia ja tyttöjä kohdeltaisi samalla tavalla. Tämä on johtanut siihen yhteen väliin, että koulusta soitettiin, ja sanottiin, että tyttö istui jälki-istunnossa sen takia, että lyönyt poikaa, joka oli vetänyt jotain "naiset kuuluu keittiöön"-vitsejä ja haukkunut tyttöä huoraksi...

Onko se vain meidän teini joka käyttäytyy näin, vai onko muillakin samankaltaisia tapauksia? Tuntuu välillä, ettei ole ihan normaalia... 

[/quote]Ei mene massan mukana. Aika fiksu kun tiedostaa jo noin nuorena.

Vierailija
14/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduttaa, että olin niin kiltti etten lyönyt poikia enemmän. Olisivat ansainneet. Noh, ei sille kai nyt enää mitään voi. Vai pitäiskö käydä nyt vetämässä yhtä yläastehäirikköä turpaan? Yllättyisi varmaan.

Vierailija
15/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no aika erikoiselta kuulostaa, jos jo 10 vuotiaana on tuollaisia ruokavalintoja ruennut tekemään.. kannattaa tietysti pitää mielessä syöminshäiriön mahdollisuus.. sinällään on mahdollista että sanoisi syömöttämyyyden syyt eläintenoikeuksiin jne vedoten, mutta ne voivat toki peittää alleen sen että olisikin kyse syömishäiriöstä tai jonkinlaisesta neuroottisesta käyttäytymisestä

tai sitten teillä vaan sattuu olemaan sellainen lapsi/teini jossa on luonteeltaan ainesta fanaattiseen ajatteluun/toimintaan (fanaattisuus nyt sinällään ei ole pelkästään negatiivinen, vaan tarkotan sitä sellaista jäykkyyttä ajattelussa, että kun saa jonkun asian/arvon päähänsä niin sitä toteutetaan sitten kirjaimellisesti.)

Vierailija
16/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan fiksulta nuorelta naiselta vaikuttaa :) hieno juttu, että osaa ajatella itse (varsinkin tuossa iässä, jolloin monet menee massan mukana "paineen" takia)! Sitä paitsi oikeessahan tuo teinisi on noissa kaikissa asioissa.

Sen verran fuksulta myös kuulostaa, että osaa huolehtia ruokavalion riittävyydestä. Jos sua kovati huolettaa niin voithan patistaa vaikka ravitsemusterapeutille. Saa ainakin hyviä vinkkejä ruokavalioon, vaikka olisikin ihan kunnossa.

Vierailija
17/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin paljon samantyyppiseltä kuin minunkin 14-vuotiaani.

Se ei tosin haluaisi käyttää maitotuotteitakaan, koska sekin on eläinrääkkäystä. Lehmät eivät saa hoitaa omia vasikoitaan ja sekin tukee lihateollisuutta, juu mihin ne lehmien synnyttämät sonnivasikat joutuvat?

Turkiksia vastaan olen itsekin. Monihan näistä asioista on ihan hyvä. Paitsi sitten,kun yritetään elättää 5-henkistä perhettä, sitten täytyy jo katsoa rahallistakin puolta.

Jos me kaikki syötäisiin vaan luomusoijaa, vapaan kanan munia, jotain ihme makrobioottista ruokaa ja ostettaisiin vaatteetkin vain putiikeista, joilla on takuu siitä ettei vaatteiden sekä alkutuotannossa, eikä myöskään valmistuksessa ole käytetty

lapsityövoimaa eikä muutakaan riistoa,

mun ja mieheni vuositulot pitäisi olla vähintään 100.000 netto, että tuollainen onnistuisi.

Toisaalta taas, mun tytölle kelpaa ihmeen hyvin elektroniikka, sikäli että on noinkin valaistunut.  Tietsikan pitäisi olla parempi ja puhelimen, niittenkin tuotannossa käytetään nimittäin sitä samaa riisto- ja lapsityövoimaa.

Vierailija
18/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkään oloinen ja tahtonsa tietävä tyttö! Murrosiästä johtuen on kai noin äärimmäinen toimissaan ja on varmaan aika ärsyttäväkin jokapäiväisessä elämässä. Auttaisi varmaan kanavoimaan tuota energiaansa jos hänet ohjattaisiin johonkin järjestötoimintaan mukaan.

Lisäsi tyttö voisi innostua jos saisi joskus valmistaa vegaanista ruokaa koko perheelle tms. Tutustukaa myös yhdessä ravintosuosituksiin ja ohjaa tyttöä syömään monipuolisesti vaikka onkin vegaani.

Vierailija
19/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainio tyttö! Toivon, että omastani tulee yhtä fiksu!

Harva tuossa iässä ajattelee maailman epäoikeudenmukaisuuksia ja eettisiä valintoja. Yleensä tuossa iässä kiinnostaa mäkin happarit, vaatteisiinkuluttaminen, meikit, pojat  ja pissismi. Toisin kuin useimmista, sinun tyttärestäsi voi tulla vielä jotain suurta, kun ajatukset tuosta vielä syvenee ja jalostuu. Älä ole tiellä, vaan kannusta!

Vierailija
20/20 |
25.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Överiksi menee. Kun lapsuus jää taakse, teineillä voi olla kaikkivoipia kuvitelmia oman ajatusmaailmansa ylivertaisuudesta, ja joillakin se näyttäytyy tuollaisena kaiken sellaisen vastustamisena, jonka teini on joskus kuullut/lukenut olevan jollekin maailmassa pahasta. Tytölläsi on varmaan hyvät pyrkimykset ja tarkoitusperät, mutta pitäisi myös osata kyseenalaistaa kaiken kyseenalaistamista ja tajuta, että lyöminen tarkoittaa sitä, että sanalliset keinot puolustaa omia mielipiteitä ovat loppuneet.