Naapuri pummii rahaa kaljaan ja tupakkaan.
Muutimme pari kuukautta sitten uuteen asuntoon, ja melkein heti alkoi rahan pummaaminen. Kuulemma ei ole yhtään rahaa, rahaa tulee vasta silloin ja silloin, tarviin sitä ja tätä, voitko lainata kympin tai kaksikymppiä. Mies meni ensimmäisellä kerralla lainaamaan, ja tämä jatkuva ruinaushan siitä sitten seurasi. Mieheltä se aina sitä rahaa lainaakin (minä harvemmin menen ovelle jos siellä joku on), multa jos on kysynyt niin olen sanonut, ettei ole käteistä - mikä on yleensä ihan tottakin.
Nyt tuo naapuri on miehelle pystyssä jo 40e. Lainasi ensin 20e ja sitten vielä 20e, mies hölmönä antoi lisää vaikkei edellisiäkään ollut maksanut. Tänään törmättiin rapussa, ja hän pummasi vielä minulta pariakymppiä. Kun ei ole yhtään olutta! Siis mitä helvettiä? Miten joku kehtaa pummata jatkuvasti toisilta rahaa, ja vielä myöntää avoimesti, että kaljaan se raha menee?
Joo, olen tosi kiitollinen miehelle siitä, että hän alunperinkään meni lainaamaan mitään. Onko muilla näin röyhkeitä tuttuja?
Kommentit (11)
Meillä naapurin mies kiertelee kesäisin kerjäämässä alkoholia naapurustossa. Onneksi ei sentään rahaa kinua. Aikuinen, perheellinen mies, pirun rasittavaa.
Sehän on harvinaisen rehellinen pummi, joka tunnustaa että tarvitsee rahaa kaljaan ja tupakkaan. Yleensä kun selitykset ovat mitä mielikuvituksellisempia. Milloin on vakava sairaus ja lääkkeet lopussa, milloin taas satavuotias mummo kuolinvuotellaan ja pitäisi päästä hyvästelemään, mut ei ole rahaa bussilippuun :D
Kyllä mä lainaisin, ei mulle kuulu mihin naapurit rahansa laittavat. Mikäli siis maksaisi velkansa. Se on sitten eriasia, jos ei makseta takaisin.
Sellaisille en lainaisi penniäkään, vaikka sitten olisi mikä hyvänsä käyttötarkoitus rahoille.
tommosta se on vuokralähiöissä. Ostakaa oma asunto, niin pääsette pummeista
Kolmonen ei asu lähiössä. Eikä edes vuokralla.
Alapa juttelemaan sille vaikkapa Jeesuksesta ja pyydä mukaan seuroihin, niin kaveri tekee katoamistempun.
:-)
Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuupp
Olette törmänneet "pyytämiskulttuuria" edustavaan yksilöön...
Minä en ole kyllä koskaan kohdannut rahaa pyytäviä naapureita, vaikka vuokralla olen koko aikuisikäni asunutkin. En ylipäätään (eikä kukaan kerrostalossa asuva tuttavanikaan) ole missään tekemisissä naapureiden kanssa, muuten kuin että tervehditään porraskäytävässä tai pihapiirissä.
Tällä palstalla saa lukea erikoisista kokemuksista. Suomeen mahtuu näköjään monenlaista kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
tommosta se on vuokralähiöissä. Ostakaa oma asunto, niin pääsette pummeista
Me muutettiin vuokralle osaketaloon, meni viikko kun yläkerran eläkeläisrouva tuli pummaamaan paria tupakkaa (mies tupakoi). Mies antoi muutaman tupakan, parin päivän päästä pyysi muutama kymppiä lainaan. Mies antoi, tämä maksoi takaisin sovitusti. Sitten pyysi miestä kahville, oli siellä vinkannut että saunavuoronsa on aikaan x, selänpesijälle olisi tarvetta. Mies ei luvannut lähteä ;) Lainauspyynnötkin loppuivat siihen.
Salossa yhdessä taloyhtiössä vanhempi mies, joka kiertää useammankin naapurin ovella pyytämässä kyytiä kauppaan tai josko kaljaa sattuisi kaapissa olemaan.
Lisäksi joku / jotkut tutut toimittavat hänelle kaljaa / ruokaa, odottelee auton saapumista usein pihalla.