Maailman väestöräjähdys on peruttu
Maailman väestöräjähdys on peruttu
https://www.channelnewsasia.com/news/world/world-population-in-2100-cou…
Kommentit (8)
Eikä ottaneet edes laskelmissa koronaa huomioon - sen puoli miljardia tulee kuolemaan yksin jo siihen.
Onhan se ollut jo peruttu vuodesta 1965. Tästähän aiheesta on ruotsalaisprofessi ihan luennoinut ympäri maailmaa vuodesta toiseen aina poistumaan saakka, ja poikansa jatkaa. Jotkut on vain vähän hitaita tajuamaan.
Maailman populaatio on tanakassa kasvussa kaikkialla paitsi Euroopassa. Se ei osoita mitään hidastumisen merkkejä jotka indikoisi että kasvu pysähtyy vain noni miljardin lisäihmisen päähän. Meitähän on jo nyt 7,8 miljardia. Maailman väkimäärä on elinikäni aikana tuplaantunut ja minä olen alle viisikymppinen!
Mitä iloa tuosta nyt on, jos kuu ma kalle -kansat melkein kolminkertaistaa väkilukunsa, esim.Saharan eteläpuolella?
Lisätään vielä siihen päiväntasaajan seudun ilmastomuutokset, niin pohjoiset maat on kovilla.
Vierailija kirjoitti:
Maailman populaatio on tanakassa kasvussa kaikkialla paitsi Euroopassa. Se ei osoita mitään hidastumisen merkkejä jotka indikoisi että kasvu pysähtyy vain noni miljardin lisäihmisen päähän. Meitähän on jo nyt 7,8 miljardia. Maailman väkimäärä on elinikäni aikana tuplaantunut ja minä olen alle viisikymppinen!
Vaikeako se on mennä itse todentamaan. Juuri pari päivää sitten katsoin, niin joka sekunnissa vajaata kymmentä pukkaa lisää .. sellaista 5-6 henkeä.
Tässä paskaa jauhaessa, varmaan lisääntynyt 50 hengellä.
Zinc
Kaikki riippuu Saharan etelänpuolisesta Afrikasta. Nykyisten väestöennusteiden mukaan Afrikassa lapsiluku tulee säilymään erittäin korkeana tämän vuosisadan loppuun asti. Tuohon on kuitenkin vielä 80 vuotta, jonka aikana ehtii vielä tapahtua paljon.
Vielä jokin aika sitten erittäin nopean väestönkasvun ennustettiin jatkuvan myös Aasian ja Latinalaisen Amerikan köyhissä maissa. Sitten niissä tapahtui yhtäkkiä odottamaton lapsiluvun lasku, niin että niissä monissa syntyvyys on jo kehittyneiden maiden tasolla. Esim. Intiassa keskimääräinen lapsiluku on tällä hetkellä n. 2,1, eli uusiutuvuustasolla. Kukaan ei tällaista laskua osannut ennustaa muutama vuosikymmen sitten.
Tämän Afrikan ulkopuolisten kehitysmaiden väestönkasvun odottamattoman hidastumisen ansiosta väestöennusteita on rukattu monta kertaa alaspäin. Joskus 30 vuotta sitten maapallon väkiluvun piti olla vuonna 2100 n. 12 miljardia, nykyennusteilla enää 10 miljardia. Nykyisin Saharan etelänpuolisen Afrikan ulkopuolella on vain muutama maa, jossa keskimääräinen lapsiluku on yli kolme, mikä takaa erittäin nopean väestönkasvun. Jos Saharan etelänpuoleisessa Afrikassakin nähdään tällainen yhtäkkinen odottamaton lapsiluvun aleneminen, tulee maapallon väkiluku olemaan vuonna 2100 pienempi kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos on elinaikanasi tuplaantunut, niin olet syntynyt vuonna 1972. Osuiko oikein?
Maailman populaatio alkaa olla jyrkässä laskussa Itä-Aasiassa. Tanakkaa kasvua on lähinnä tietyissä osissa Afrikkaa.
Näennäinen kasvu on johtunut pitkälle paremmasta terveydenhuollosta ja ravinnosta. Jos tutkit väestöpyramideja, niin huomaat, että valtaosa tästä "kasvusta" alkaa olla siinä iässä, että aletaan tarvita syväjäädyttämistä, jos halutaan pidemmän aikaa vielä säilöä nimellisesti hengissä.
Lisäksi meillä alkaa olla kiusana erinäisiä uutuustauteja, ruoantuotantoa vaikeuttavan ilmaston yleistyminen (puhumattakaan maaston tuhoamisesta nykymaataloudella), enkä pitäisi kolmatta maailmansotaakaan kaukaa haettuna nykyisessä maailmantilanteessa.
Hyvä!