Teinillä ei näy menkkoja, ikää 15.
Ei ole siis vielä alkanut. 15v teini siis kyseessä, yritettiin keskustella asiasta.
Itsellä alkoi kyllä myös vasta 13v:nä, mutta 15v...
Isän suvustakaan ei ole ketään jolla alkaa näin myöhään kuukautiset.
Olisikohan joku sairaus?
Auttakaa!
Kommentit (75)
Täällä alkoi itsellä 13. v.
Tytölläni 8.v.
Onko tytölläsi muuten kroppa alkanut muuttua?
Vaivaako asia tyttöäsi?
Itse veisin kyllä lääkäriin
Ihan normaalia vielä tuossa iässä. Itselläni alkoi 15-vuotiaana, mutta olin todella hoikka, joten varmaan se on ollut osasyynä. Jos yhtään lohduttaa, niin myöhäiset menkat myös siirtää vaihdevuosia eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia vielä tuossa iässä. Itselläni alkoi 15-vuotiaana, mutta olin todella hoikka, joten varmaan se on ollut osasyynä. Jos yhtään lohduttaa, niin myöhäiset menkat myös siirtää vaihdevuosia eteenpäin.
Eipä siirtänyt vaihdevuosia mulla ainakaan :D
Mutta muuten sama juttu eli olin tosi hoikka ja varmaan siksi menkat alkoi myöhään.
Paljonko AP:n teini painaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta muuten sama juttu eli olin tosi hoikka ja varmaan siksi menkat alkoi myöhään.
Päivää taas, ja punnitaanpas pian:) ilmoitan sitten painon😉
Ap
Vierailija kirjoitti:
Paino 38,9kg
Onko alipainoa?
Ap
Selvästi alipainoa. Soita lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino 38,9kg
Onko alipainoa?
ApSelvästi alipainoa. Soita lääkäriin.
Höpsis. Mikä on tytön pituus?
Onko muita murrosiän merkkejä? Kasvaako tyttö paljon pituutta? Ap antaa kovin vähän tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkoivat 17-vuotiaana. Sitä ennen olin gynekologin tutkittavana ja kierron käynnistämistä hormonilääkityksellä mietittiin, mutta sitten ne ehtivätkin alkaa itsestään. Olin kyllä joka suhteessa late bloomer ja kasvoin vielä tuohon aikaan pituuttakin.
Mulla sama eikä haitannut elämää yhtään. Itse asiassa vielä 48-v mua luullaan huomattavasti nuoremmaksi.
Itsellä aikoinaan sama ongelma (vuosikymmeniä sitten). Painoin 39 kg ja lääkäri kertoi, että kuukautiset harvoin alkavat ennen kuin painoa on n. 42 kg. Hän oli oikeassa, kuukautiset alkoivat kun vaaka näytti 42 kg.
Itse olin juuri täyttämässä 16 vuotta kun alkoivat. Ihan normaalia. En silloinkaan asiasta mitään painetta tai stressiä ottanut. Onko tyttäresi kuinka hoikka? Itse olen aina ollut luonnostani todella hoikka, jopa hieman alipainoinen. Tämä oli omalla kohdallani yksi syy viivästymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Paino 38,9kg
Onko alipainoa?
Ap
Riippuu minkä pituinen tyttö on, mutta kyllähän tuo on kelle tahansa 15 vuotiaalle reilusti liian vähän painoa. Oikeastaan siinähän syy onkin. Tyttösi on liian hoikka.
Mulla alkoi 14-vuotiaana ja ystävälläni 16- tai 17-vuotiaana. Olimme kumpikin lievästi alipainoisia teinejä, mutta ihan terveitä ja normaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen taas kuullut toisin päin eli että myöhäisemmät menkat ja varhaisemmat vaihdevuodet menis käsi kädessä.
Jos tyttö on alle 148 cm pitkä, hän on normaalipainoinen. Muuten hän on alipainoinen. Lievä alipaino on lapsille ja teineille ihan normaalia, eikä siinä välttämättä ole mitään hälyyttävää. Mutta 39 kiloa kuulostaa kyllä todella vähältä 15-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyvää siinä on, että vaihdevuodet alkavat myöhemmin? Eli vuotaa vielä reilusti yli 50-vuotiaana? No jippiaijeee...
Olen 46v. ja odotan oikein koska alkaisi vaihdevuodet, mutta ei kun joka saakutin kuukausi nämä kiusanhenget saapuvat vieläkin. Hieman kuukautiset ovat jo muuttuneet, eli saattaa tulla kahden viikon välein ja taas välillä on yli kuukausikin väliä. Eli jotain muutosta kohti vaihdevuosia on. Ihanaa!
Omani alkoivat muistaakseni siinä 10-12-vuotiaana, en muista enää tarkkaan. Ala-asteella kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino 38,9kg
Onko alipainoa?
ApRiippuu minkä pituinen tyttö on, mutta kyllähän tuo on kelle tahansa 15 vuotiaalle reilusti liian vähän painoa. Oikeastaan siinähän syy onkin. Tyttösi on liian hoikka.
No eihän ole. Painoin itsekin alle 40kg ja olin ihan normaalipainoinen, joskin painoani seurattiin koulun terveydenhoitajalla normaalia tarkemmin, koska myöhään alkaneen murrosikäni takia olin muita ikäisiäni tyttöjä hoikempi. Kuukautiset alkoivat myös vasta 15-vuotiaana, ja sitä massaa ja naisellisia muotojakin alkoi tulla vasta tässä vaiheessa.
Enkä muuten kertonut äidilleni kuukautisten alkamisesta, koska aihe tuntui kiusalliselta juuri siksi, että äiti oli niistä niin murehtinut, joten älä liikaa tytärtä aiheen tiimoilta ahdistele. 16 on vielä ihan "normaali" ikä kuukautisten alkamiselle, joillakin se murrosikä vain tulee hippasen myöhemmin.
Lihavuus sekoittaa hormonitoiminnan.
Itsellä karvoitus ja rinnat alkoivat kasvaa jo 9v. Kuukautisia sitten odoteltiin ja tulivat vasta 13v, ja silloinkin hyvin epäsäännöllisiä, ehkä 3kk välein. Jos lapsesi kasvaa ja kehittyy muutenkin hitaasti, pituuskasvu ja muut merkit tulleet vasta, niin voi odotella ihan rauhassa.