Tarinoita siitä, kun kumppani kavaltaa rahat
Tämä ei tapahtunut minulle, vaan tuttavapariskunnalleni. Heillä oli vuokralla kolmio Helsingin keskustassa. Nainen maksoi oman osuutensa miehen tilille ja mies maksoi vuokrat.
Kahden kuukauden kuluttua vuokranantaja laittoi naiselle viestin, että kahden ensimmäisen kuukauden vuokrat oli maksamatta. Nainen nauroi epäuskoisena, että no ei varmasti ole. Vuokranantaja kysyi kuitteja maksuista (aikaa ennen nettipankkeja), jotka mies lupasi toimittaa. Homma selvä.
Kului kuukausi, ja taas vuokranantaja sanoi, ettei yhtään vuokraa kolmelta kuukaudelta oltu maksettu eikä kuitteja kahdesta vuokrasta oltu toimitettu. Vuokranantaja sanoi, että tulette molemmat kuittien kanssa käymään tai hän vie asian eteenpäin.
Homma selvä. Paitsi nainen oli yksin paikalla vuokranantajan kanssa, eikä miestä kuulunut. Mies ei vastannut puheluihin, mutta lopulta lähetti tekstiviestin, jossa kertoi pelanneensa sekä omat että avokkinsa vuokrarahat, eikä ollut maksanut yhtään vuokraa.
Takuuvuokra jäi sisään, nainen maksoi yksin kolmannen kuukauden vuokran ja ero tuli.
Kommentit (14)
Hieman samanlainen tarina mulla. Muutin asuntoon, jonka vuokrasopimus oli miehen nimissä ja maksoin osuuteni vuokrasta miehelle, joka maksoi vuokran. Paitsi ettei maksanut. Ja koska mun nimeä ei ollut papereissa en edes saanut tietää ennen kuin vuokranantaja oli ovella kyselemässä että missä rahat. Siinä kohtaa selvisi, että mies ei ole maksanut vuokraa puoleen vuoteen ja on pelannut rahat. Mies oli aina kotona ennen mua niin sai piilotettua karhukirjeet yms. Muutin pois seuraavana päivänä ja tein rikosilmoituksen. Onneksi mun nimi ei ollut sopimuksessa eli omat luottotiedot säästyivät.
Tämä tapahtui kauan sitten...
...mies tarvitsi pankkilainaa ja vakuudeksi tarvittiin minun pankkikirja. Minä hullu annoin, arvatkaa näinkö säästössä olleita rahojani koskaan! Vieläkin v....ttaa.
Jos kyseinen nainen todella on maksanut osansa vuokrista sen miehen pankkitilille, niin hän varmaan pystyy sen todistamaan?
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Jos kyseinen nainen todella on maksanut osansa vuokrista sen miehen pankkitilille, niin hän varmaan pystyy sen todistamaan?
Todistamaan kenelle? Tuskin tyypillä on varoja maksaa vahingonkorvausta exälleen, ja niitä pitäisi periä oikeuden kautta. Teoriassa voi onnistua, käytännössä yleensä ei ole sen vaivan ja stressin arvoista ottaa riskiä oikeudenkäynnistä.
Täällähän aina vauhkotaan että kaikilla pitää olla yhteiset tilit ja pääsy kaikkiin puolison raha-asioihin, aika helppo on pedata itselleen "uusi elämä" vaikka tyhjentämällä joku niistä yhteisistä talous- tai matkatileistä tai mitä kaikkia niitä nyt pitikään olla.
Vuokranantaja haluaa rahat omalle tililleen. Avopuolison tili ei vielä riitä. AP
Mitä väliä sillä on. Meillä oli exän kanssa yhteinen vuokrasopimus. Minäkin maksoin oman osuuteni miehen tilille ja mies jätti vuokrat maksamatta ja pelasi rahat. Totuus paljastui, kun tuli kirje, jossa pyydettiin asiaa selvittämään. Vuokranantajaa ei kiinnosta se, olenko laittanut vuokran jonkun toisen tilille. Vuokranantajaa kiinnostaa vain saada rahat omalle tililleen. Tuo nainen, jonka nimi ei ollut vuokrasopimuksessa oli onnekas. Hän maksoi vuokrat vain kerran.
Tässä sen näkee mitä tapahtuu kun nainen odottaa että mies tekee puolesta, on vanha ja vetävä. Tehkää naiset itse, älkää olko täysiä dillejä!
Ikinä ei kannata jättää mitään raha-asioita toisen hoidettavaksi!
Ottamatta kantaa muuhun, niin nettipankit tulivat ennen tekstiviestejä. Eli jos tapahtui ajalla ennen nettipankkeja, tuskin lähetti mitään tekstiviestiäkään.
Kaverilla paljastui myös mies peliriippuvaiseksi. Olivat ostaneet yhdessä uuden auton ja mies oli onnistunut puhumaan niin että laina oli kaverin nimissä, hänhän ei olisi sitä edes saanut kun oli ulosotossa.
Piilotti myös kirjeet niin ettei kaverini tästä tiennyt kunnes kerran hän oli yksin kotona ja ajatteli siivota vaatekaapit kuntoon. Sieltä ylimmältä hyllyltä jonne ei koskaan asiaa löytyi kasa papereita joista tilanne selvisi.
Ero tuli ja auto jäi yksin maksettavaksi.
Rahaa tässä ei kavallettu mutta kusetti taloudellisen tilanteensa.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa muuhun, niin nettipankit tulivat ennen tekstiviestejä. Eli jos tapahtui ajalla ennen nettipankkeja, tuskin lähetti mitään tekstiviestiäkään.
Mielenkiintoinen väite. En intä vastaan, mutta tekstarit tulivat vuonna 1995. Tuohon aikaan nettiä ei ollut vielä joka kodissa.
Näitä riittää. Mikään ei ole niin noloa ja typerää, etteikö riippuvainen ihminen siihen pystyisi. Sama juttu sekä päihde- että peliriippuvaisilla.