Ruuan hinta on noussut niin paljon ettei mitään rajaa
Esimerkiksi jauhelihaa, sika-nautta, sai yleisesti 1,99, nyt saa maksaa 2,99, kananmunat 15kpl lähes kolme euroa, maito melkein tuplaantunut , lauantaimakkara ennen 1€, nyt 1,45€....Ei ihme että eläkeläiset ja työttömyyspäivärahalla eläjät valittaa elämisen kalleutta, sehän on vaan palkat jotka nousee.
Kommentit (64)
Ei kyllä palkat nouse siihen tahtiin kun ruuan hinta nousee...
Ruoka on halvempaa kuin vaikka 30 v sitten. Muistan kuinka tarkkaan mietin, voinko opiskelijana ostaa kananmunia. 6 munaa maksoi noin 6 markkaa, eli nykyisen euron. Kahvi maksoi varmaan jotain 13 markkaa ja jauheliha jotain 25 mk ( sikanauta). Suhteessa 3000 palkka oli jo hyvä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 16:23"]Ruoka on halvempaa kuin vaikka 30 v sitten. Muistan kuinka tarkkaan mietin, voinko opiskelijana ostaa kananmunia. 6 munaa maksoi noin 6 markkaa, eli nykyisen euron. Kahvi maksoi varmaan jotain 13 markkaa ja jauheliha jotain 25 mk ( sikanauta). Suhteessa 3000 palkka oli jo hyvä.[/quote]
Toi kahvin ja jauhelihan hinta ei kyllä pidä paikkansa!
Niin tai mites opiskelijat, kun kaikki muut tuet on sidottu indeksiin paitsi opintotuki on ollut se sama ainakin sen ajan kun itse olen opiskellut eli 2010 asti...
Kyllä pitää noi hinnat paikkaansa. Minulla on edessä sanomalehti maaliskuulta 1983. Nuo oli tarjoushintoja Valtsu ja jopa Ruoka-Pukeva(!?), tai ehkei ne täysin pitänyt paikkaansa, sillä kai ne normaalisti oli kalliimpia?
Eikä 400 grammaa jauhelihaa riitä ku yhen illan ruokaan kahdelle henkilölle. Ja toiselle seuraavan päivän lounaaksi.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 16:05"]Esimerkiksi jauhelihaa, sika-nautta, sai yleisesti 1,99, nyt saa maksaa 2,99, kananmunat 15kpl lähes kolme euroa, maito melkein tuplaantunut , lauantaimakkara ennen 1€, nyt 1,45€....Ei ihme että eläkeläiset ja työttömyyspäivärahalla eläjät valittaa elämisen kalleutta, sehän on vaan palkat jotka nousee. [/quote]
Työttömyyspäivärahan voi vaihtaa palkkaan menemällä töihin sen sijaan että kitisee palstalla kaiken kalleutta.
[/quote]
Kerropas miten tämä toteutetaan käytännössä, kun jokaista vapaata työpaikkaa kohti on monta sataa hakijaa?
Jos ja kun ilmeisesti tiedät vastauksen, niin ota ihmeessä yhteyttä Suomen hallitukseen, kun sielläkään ei tiedetä.
Kuinka julmetusti te oikein syötte? Meillä ei tee tiukkaakaan ruuan hintojen kanssa, eikä haittaisi vaikka nousisi enemmänkin. Sen kyllä huomaa, että karkin, limsan ja jäätelön hinnat on nousseet, mutta kuka niitä herkkujakaan joka päivä syö?
Siihen ihanaan markka-aikaan hinnat moninkertaistuivat vuosikymmenessä. Euroaikana nousu on ollut paljon maltillisempaa.
Aiemmin opiskelijana meinasi päästä ruokakaupassa itku, kun kaikki maksoi niin paljon. Nyt, kun olen karsinut ruokavaliostani lihan, kalan, kananmunan ja leivän ei kassajonossa ota ruuan hinta pattiin! Edelleen opiskelijana syön paremmin kuin aiemmin, eikä kauppaan mene niin älyttömästi rahaa.
Ymmärrän kyllä, etteivät kaikki halua tehdä samanlaisia myönnytyksiä kuin minä, mutta mulle tuo ratkaisu sopi. Kauppalasku pieneni huomattavasti ja aivan varmasti syön terveellisemmin kuin aiemmin.
Citymarketin omistaja on Suomen rikkaimpia, tuskin muualla EU:ssa samalla tavalla ruuan myynnillä rikastuu, vain täällä nämä kartellit sanelevat hinnat ja muita kuin S- tai K-kartelliin kuuluvia kauppoja ei juuri ole Lidl:n lisäksi. Kaikki suomalaiset elintarvikkeet monopolipeliä siinä missä alkokin. Itse ostan pääasiassa Stockalta tai Lidlistä, koska vihaan näitä tehtailijoita periaatteesta. Pieniä paikallisia kauppoja suosisin, vaikka sitten maksaisikin enemmän. Hinnat ovat hävyttömiä ja inhottaa asioida näissä kaupoissa ja ruokkia tälläistä peliä siksi, että itse saa ruokaa.
Maksalaatikko maksaa yli 37 markkaa kilolta, lol
Onhan ne nousseet, kieltämättä.
Itse laskin että viime vuonna meni meillä päivittäistavaroihin noin 70 euroa päivässä. Nykyään menee hiukan yli 80.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 16:08"]
Työttömyyspäivärahan voi vaihtaa palkkaan menemällä töihin sen sijaan että kitisee palstalla kaiken kalleutta.
[/quote]Niin just! Mäki menin 3 vuoden työttömyyden jälkeen valtiolle töihin ja nyt saan palkkaa siittä melkeen yhtä paljon kuin työttömyyspäiväraha oli. Työttömänä tienasin enemmän, mutta nyt ei tarvitse enää valittaa ruuan hinnoista kun olen töissä!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 17:30"]
Citymarketin omistaja on Suomen rikkaimpia, tuskin muualla EU:ssa samalla tavalla ruuan myynnillä rikastuu, vain täällä nämä kartellit sanelevat hinnat ja muita kuin S- tai K-kartelliin kuuluvia kauppoja ei juuri ole Lidl:n lisäksi. Kaikki suomalaiset elintarvikkeet monopolipeliä siinä missä alkokin. Itse ostan pääasiassa Stockalta tai Lidlistä, koska vihaan näitä tehtailijoita periaatteesta. Pieniä paikallisia kauppoja suosisin, vaikka sitten maksaisikin enemmän. Hinnat ovat hävyttömiä ja inhottaa asioida näissä kaupoissa ja ruokkia tälläistä peliä siksi, että itse saa ruokaa.
[/quote] Joku voisi kuvitella että isoissa kaupoissa on halpaa kun voivat ostaa kerralla enemmän, mutta niin ei ainakaan Citymarketissa ole, missä tuote kuin tuote on reilusti ylihintainen ja vasta jollain plussa-alennuksella tuotteen hinta vastaa normaalia.
Vastikäänhän oli se hintavertailu lehdissä eikä sen mukaan Lidl ollut monessakaan tuotteessa kilpailijoita halvempi vaan hinnat olivat samaa luokkaa. Täällä vaan on noita Lidl-uskovaisia, jotka eivät halua herätä todellisuuteen. Pahempia kuin äärikristityt.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 17:45"]
Vastikäänhän oli se hintavertailu lehdissä eikä sen mukaan Lidl ollut monessakaan tuotteessa kilpailijoita halvempi vaan hinnat olivat samaa luokkaa. Täällä vaan on noita Lidl-uskovaisia, jotka eivät halua herätä todellisuuteen. Pahempia kuin äärikristityt.
[/quote]Ja sä uskot kaikkea mitä kirjoitetaan. Jospa menisit itse käymään siellä Lidlissä niin huomaisit. Ainakin niissä tuotteissa mitä olen sieltä ostanut, on ollut hintaeroa Cittarin välillä n. 0,20-1,5 euroa ja kyse on ollut ihan leivistä ja vastaavista halvoista tuotteista. Joissain tuotteissa hinta on jopa yli kaks kertaa halvempi.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 17:32"]
Onhan ne nousseet, kieltämättä.
Itse laskin että viime vuonna meni meillä päivittäistavaroihin noin 70 euroa päivässä. Nykyään menee hiukan yli 80.
[/quote]
Aika paljon. Meillä tuo riittää viikoksi!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 16:05"]Esimerkiksi jauhelihaa, sika-nautta, sai yleisesti 1,99, nyt saa maksaa 2,99, kananmunat 15kpl lähes kolme euroa, maito melkein tuplaantunut , lauantaimakkara ennen 1€, nyt 1,45€....Ei ihme että eläkeläiset ja työttömyyspäivärahalla eläjät valittaa elämisen kalleutta, sehän on vaan palkat jotka nousee. [/quote]