Lintutietäjät, apuja!
Mikä lintu? Kuuluu asutusalueella ja metsässä, ääni siis muistuttaa hieman nokia tunea. Neljän nuotin sijaan lintu viheltelee kolmen nuotin sarjoja (vähän tyyliin e-d-fis, mutta en ole ihan varma) vähän siihen tyyliin kuin tämä lintu tässä videossa, mutta joka neljäs nuotti pois.
Sekava selitys mutta haluaisin todellakin selvittää nokia-linnun mysteerin! Linnut äänessä -kirjasta ei ollut apua :)
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 06:54"]
Minä etsin aivan samaa lintua!!! Onko kellään tietoa vieläkään mikä se on? Joensuun Rantakylässä olen kuullut ja se ei todellakaan ole mustarastas eikä mikään pajulintu eikä peipponen. Se on peipposta isompi lintu, harmaan värinen, viihtyy aivan koivun huipulla ja laulelee päivät ja yöt samaa biisiä. Alunperin noin kuukausi sitten laulu oli "twee-ti-tuuuu" surumielinen todella puhdas ääni, ei siritystä eikä vinkumista, vaan hyvin puhdas huilumainen ääni. Nyt laulu on muuttunut vähän, se on sellaista lirkutusta "tilulillulilulilu", mutta edelleen on sama lintu, tunnistan saman äänen. Laulun lopussa lintu ikäänkuin kelaa kasettia alkuun, kuulostaa sellaiselta vinkumiselta ja aloittaa heleän laulunsa taas.
[/quote]
Jos alussa on nimenomaan tuollainen kolmiosainen laulu, joka sitten muuttuu sellaiseksi sekavaksi sokellukseksi on kyseessä melko varmasti punakylkirastas.
Minä etsin aivan samaa lintua!!! Onko kellään tietoa vieläkään mikä se on? Joensuun Rantakylässä olen kuullut ja se ei todellakaan ole mustarastas eikä mikään pajulintu eikä peipponen. Se on peipposta isompi lintu, harmaan värinen, viihtyy aivan koivun huipulla ja laulelee päivät ja yöt samaa biisiä. Alunperin noin kuukausi sitten laulu oli "twee-ti-tuuuu" surumielinen todella puhdas ääni, ei siritystä eikä vinkumista, vaan hyvin puhdas huilumainen ääni. Nyt laulu on muuttunut vähän, se on sellaista lirkutusta "tilulillulilulilu", mutta edelleen on sama lintu, tunnistan saman äänen. Laulun lopussa lintu ikäänkuin kelaa kasettia alkuun, kuulostaa sellaiselta vinkumiselta ja aloittaa heleän laulunsa taas.
Naapuri se siellä vain viheltelee!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 06:54"]Minä etsin aivan samaa lintua!!! Onko kellään tietoa vieläkään mikä se on? Joensuun Rantakylässä olen kuullut ja se ei todellakaan ole mustarastas eikä mikään pajulintu eikä peipponen. Se on peipposta isompi lintu, harmaan värinen, viihtyy aivan koivun huipulla ja laulelee päivät ja yöt samaa biisiä. Alunperin noin kuukausi sitten laulu oli "twee-ti-tuuuu" surumielinen todella puhdas ääni, ei siritystä eikä vinkumista, vaan hyvin puhdas huilumainen ääni. Nyt laulu on muuttunut vähän, se on sellaista lirkutusta "tilulillulilulilu", mutta edelleen on sama lintu, tunnistan saman äänen. Laulun lopussa lintu ikäänkuin kelaa kasettia alkuun, kuulostaa sellaiselta vinkumiselta ja aloittaa heleän laulunsa taas.
[/quote] varpuspöllö?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 21:19"]Kiikari on yksiköllinen sana!
kiikari = yksi kiikari
kiikarit = monta kiikaria
[/quote]
Mä olen aina luullut, että kiikarit ovat kuin housut tai sakset. Niissähän on kaksi niitä kiikarointiputkea jo valmiiksi kiinni toisissaan.
46/47
Aivan nappiin! Kiitos kovasti! En edes älynnyt katsella muita rastaita, kun oletin että vain mustarastaalla on kaunis lauluääni. Punakylkirastas se on, mysteeri ratkaistu! :)
Punakylkirastas on vielä siitä jännä lintu, että sillä on murteet. Kun kuuntelee vaikka muutaman kymmenen kilometrin etäisyydellä, niin laulu on ihan erilainen, varsinkin se surumielinen alkuosa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 06:54"]
[/quote]
Todennäköisesti kuuntelit aiemmin keväällä muuttomatkalla ollutta punakylkeä, joka lauloi eri murteella kuin nyt kuulemasi paikallinen lintu. :-)
Laulurastas se on, paremmin vihellys kuin huilutus, vihellyskertosäkeen lopuksi aina "tirskuntaa ja rätinää"
Valitettavasti ei ole varpuspöllökään... Tämä onneton tirppa on harmaa, samanmuotoinen kuin muut peruslinnut, eli esim. talitintin tai varpusen muotoinen, ei pöllö. En voinut nähdä millainen se on läheltä, kun istuu aina niin korkealla koivussa. Pienempi kuin räkätti, isompi kuin esim. talitintti. Ihana tuon varpuspöllön ääni kylläkin, piti käydä ihan kuuntelemassa :)