Mistä teitää milloin kissan synnytys lähestyy?
Onko jotain sellaisia merkkejä joita voisi tarkkailla.
Kissan mahan huomattiin kasvaneen n. 1kk sitten. Nyt viimeaikoina se ei ole enää kauheasti kasvanut, (kissa on melko pieni kokoinen niin sen huomaa helposti) Kisu nukkuu ja syö paljon, olen antanut sille nyt penturuokaa. Kissa karkaillut muutaman kerran nyt keväällä, mutta en muista tarkkaan milloin, joten en osaa sanoa milloin on tullut tiineeksi.
Tänään tunsin ensimmäistä kertaa pentujen liikkeet vatsassa :))
Tässä olen nyt jo muutaman päivän odotellut josko ne pennut kohta syntyisi. Pesästä joka tehtiin kissa ei ole ollut kiinnostunut, muutaman kerran ollut siellä nukkumassa.
Kokemusta on yhdestä pentueesta toisella kissalla. Silloin se synnytti nopeasti sen jälkeen kun huomattiin vatsan kasvaneen. Tosin se oli pulskeammassa kunnossa muutenkin kun tämä neiti.
Pitääkö huomioida vielä jotain ennen pentujen tuloa?
Kissa leikkautetaan tämän jälkeen ja pennuntujakin on jo muutama varattu, vaikka ei tiedetä monta sieltä tulee.
Kommentit (12)
Kissa hoitaa asian itse. Useimmiten synnyttää yöllä eikä ihminen välttämätät huomaa koko juttua...
Joo, meilläkin aikoinaan toinen kissa synnytty pennut yöllä. Aamulla vaan ihmeteltiin että mikä vikinä kuuluu vaatekaapista :) Mutta tämä kissa ei kyllä suostunut muuttamaan sitten niiden pentujen kanssa pois sieltä vaatekaapista, kun pennut olivat n. 2vko ikäisiä yritin siirtää ne niille tehtyyn laatikkoon. KOhta huomaan kun emo käy yksi kerrallaan ne kantamassa sieltä pois :D
Hiukan myöhemmin emo suostui pentuinen muuttamaan vaatekaapista pois.
mulla syntyi sänkyni jalkopäähän, peiton alle oli tullut "suojaan". säikähdin aika pahasti kun heräsin piipitykseen. tämäkin emo oli närkästynyt kun pennut siirrettiin, mutta parvisänkyyn en uskaltanut heitä jättää. itse synnytystä ei kyllä pysty ennustamaan kuin summittain
Yöllä syntyi meidänkin kissan pennut, ilman mitään erityisiä merkkejä. Yksi ystävä oli silloin kylässä ja nukkui sohvalla, heräsi siihen että sohvan alta kuului outoa puhinaa. Aamulla siirsin kissan ja pennut vanhalla täkillä pehmustettuun pahvilaatikkoon jonka laitoin rauhalliseen nurkkaan, hyvin viihtyivät siellä.
Naukuuko paljon ensin? Mistä tiedän syntyykö kissat lähitunteina?
Tänään kissa on naukunut normaalia enemmän.
Älä päästä enää irti ulos, koska hakeutuu piiloon synnyttämään. Ei välttämättä halua sisällä synnyttää sinne mihin sinä haluaisit. Rauhaisa, suojaisa paikka. Tee piilopaikkoja esin pahvilaatikoita joihin kissa pääsee, osa kansista päälle, pehmeää laatikon pohjalle.
Saattaa naukua ja läähättää. Hakeutuu makuulle.
Kissa saattaa muuttua entistä huomionhakuisemmaksi kun synnytys lähestyy. 90-luvun lopulla kun olin menossa aamulla kouluun, niin kissani pörräsi kimpussani tavallista enemmän. Tiesin, että kissa oli tiineenä, mutta en silloin osannut arvata, että koulusta tullessani kissalla olisi pari pentua. Sittemmin tuli mieleen, että se varmasti pyysi minulta apua. Onneksi äitini oli ollut kotona auttamassa. :-)
Järjestä tosiaan sille useampi piilopaikka joista saa valita. Oma kissani oli synnyttänyt keskelle lattiaa, kun ei oltu älytty miten lähellä synnytys oli. Sitten pesue siirrettiin pahvilaatikkoon.
Meillä tuli pari päivää ennen selvästi pesäntekovietti. Tutki ja syynäsi tekemiäni laatikoita. Synnyttämään ryhtyi yhdessä olohuoneessa olevassa, mutta sitten kiikutti pennut kerta toisensa jälkeen kiukaan alle. Lopulta laitoimme pyyhkeitä sinne patjaksi. Myöhemmin laitoimme pennut yöksi marsuhäkkiin turvallisuussyistä.
Kissallani tuntuu pentujen liikkeet selvästi ja jopa päälle päin näen kun liikkuvat. Voiko tästä ennustaa viikot?
Luehan netistä kissa synnytyksistä. Saattavat ennen syntymistä muljahdella kohdussa puolelta toiselle.
*tietää*