Olen aina yli/alipukeutunut. Kertokaa pomminvarma asu
tilanteeseen kuin tilanteeseen. Minulta puuttuu päästä joku palikka, jonka perusteella arvioida, miten pukeudutaan eri tilanteisiin. Kiva jos olisi joku luottoasu, jolla porskuttaa läpi kevätjuhlat, pienet kekkerit ja asiallisemmat tilaisuudet jne.
Kommentit (14)
Mä en vaan voi kuvitellakaan itseäni suorissa housuissa ja kaulus-tms. paidassa. Näyttää kyllä hyvältä niiden päällä, joille tuo tyyli istuu. Mutta ei kaikki ihmiset voi pukeutua samalla tavalla, mä ahdistuisin. En olis oma itteni. Harmi.
Hyvä, suht. neutraalista, tummasta kankaasta tehty housupuku (houst ja jakku). Tilanteen mukaan sitä voi muunnella t-paidalla/siistimmällä kangaspuserolla ja valita korkokenkien tai tennareiden väliltä. Toimii. Yhtenäinen asu tekee siitä siistin ja huolitellut. Ei kannata valita kaikkein halvinta puuvillapukua vaan panostaa laadukkaaseen, mutta eleettömään kankaaseen.
Hanki siistit suorat, hyvälaatuiset klassiset hyvinistuvat pitkät housut. Niiden kanssa kesäksi klassinen hyvälaatuinen kauniistileikattu paitapusero, lyhythihainen, ja joku nätti hopeinen kaulakoru. Talveksi twinset. Kesäksi hyvälaatuiset nahkakengät, talveksi hyvälaatuiset nahkasaapikkaat. Näillä voit jo mennä lähes minne tahansa.
Puuttuuko vaatekaapistasi siistit arkiset asut? Joillakin ihmisillä on vain ne kulahtaneet farkut arkeen ja sitten joku tosi hieno satiinimekko juhlaan. Silloin on helposti aina yli- tai alipukeutunut.
Osta vaatteita, jotka on minun termilläni siistejä arkivaatteita. Esim. suorat housut, kauluspaita, jakku, ohut neuletakki, ballerinat, pellavavaatteet, farkkujakku, puuvillamekko, polvipituinen hame, siisti tyköistuva t-paita jne. Näillä ei voi mennä iltajuhliin, joissa koodina tumma puku, mutta suurimpaan osaan perhejuhlista, työpaikan kemuista, kavereiden pippaloista jne. ne soveltuvat oikein yhdistettyinä erinomaisen hyvin.
Sama ongelma on muuten monella miehellä. On ne työvaatteet, verkkarit ja lökähtäneet farkut ja sitten tummapuku. Ja ei mitään siltä väliltä.
Itse pidän arkisin kynähameita, paitapuseroita ja maltillisia korkokenkiä. Voi aivan hyvin mennä pieneen juhlaankin näissä vaatteissa. Iltatilaisuuteen laittaisin huulipunaa ja ehkä jotkut kivat korvikset.
Täähän on minullakin se ongelma, nyt vasta huomasin :) Juuri eilen pengoin vaatekaappia ja harmittelin, ettei ole mitään sopivaa juhliin. Onhan mulla silkkimekko ja pari pikkumustaa, mutta ne ovat liian hienoja. Sitten seuraava vaihtoehto onkin farkut ja vähän hienompi t-paita - alipukeutunutta. Mutta on niin vaikea ostaa kivoja "siistejä arkivaatteita". Aina niitä sovitellessa näytän kovin tätimäiseltä, olen 32v. Ja ne on jääneet sitten ostamatta. Mutta ei muut ikäiseni näytä tädeiltä siististi pukeutuneina, vaan tyylikkäiltä.
Tässä pari vinkkiä, jotka toimii itsellä:
1.yksinkertainen (alleviivaan yksikertainen, ei rypytyksiä, erikoista kaula-aukkoa, ei mitään erikoista) musta kotelomekko. Jalkaan ballerinat ja laukkuun korkokengät ja villatakki, jos tuntuu että olet ali-pukeutunut, niin sujautat ne jalkaan. Jos tuntuu ylipukeutuneelta niin laitat villatakin pikkumekon päälle.
2.kevyt meikki ja laukkuun poskipuna, huulipuna ja rajauskynä. Jos tuntuu alipukeutuneelta käyt lisäämässä huulipunaa ja poskipunaa.
3. Näyttävä kaulakoru (ei rihkama). Kaulakorun saa aina pois, jos tuntuu yliampuvalta.
Kiitos vastauksista! Minulla on juurikin tuo ongelma, että on arkivaatteet ja juhlavaatteet, eikä mitään siltä väliltä. Jotenkin mulle tulee aina yllätyksenä nämä tilanteet, että seison vaatekaapin edessä miettimässä, mitä pitäisi pistää päälle. Pitääpä käydä heti ensi tilassa ostamassa vaatteita näiden vinkkien perusteella. :)
ap.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2013 klo 13:05"]
Täähän on minullakin se ongelma, nyt vasta huomasin :) Juuri eilen pengoin vaatekaappia ja harmittelin, ettei ole mitään sopivaa juhliin. Onhan mulla silkkimekko ja pari pikkumustaa, mutta ne ovat liian hienoja. Sitten seuraava vaihtoehto onkin farkut ja vähän hienompi t-paita - alipukeutunutta. Mutta on niin vaikea ostaa kivoja "siistejä arkivaatteita". Aina niitä sovitellessa näytän kovin tätimäiseltä, olen 32v. Ja ne on jääneet sitten ostamatta. Mutta ei muut ikäiseni näytä tädeiltä siististi pukeutuneina, vaan tyylikkäiltä.
[/quote]
Sillkimekossa ei ole ikinä ylipukeutunut kunhan malli on tarpeeksi yksikertainen. Eli silkin saa aina arkistettua villatakilla ja sandaaleilla tai ballerinoilla. Materiaali yksin ei tee vaatteesta juhlavaatetta, vaan malli ja se mitä sen kanssa pukee muuta ylleen.
Jos ei ole mekkotyyppiä tai viihdy ylipäätään hameessa, niin ne suorat housut ovat hyvä vaihtoehto.
Kannattaa hankkia vaatteet sinne kaappiin odottamaan, ettei tule ostettua joka tilaisuuteen omaa asua, kuten helposti käy, jos ei ole varautunut. Ja paineessa ja kiireessä ja pakon edessä tulee ostettua jotain josta ei sitten ehkä pidäkään myöhemmin. Ilman kutsua taas voi lähteä rennommin mielin vaateostoksille ja etsiä muutama hyvälaatuinen ja ajaton vaatekappale, joita yhdistää keskenään. Hame, housut, tyköistuva kaunis paitapusero, laadukas ohut neuletakki. Näillä pääsee jo pitkälle.
Tuli mieleen pari blogia joiden kirjoittajilla tollainen tyyli - molemmat suht nuoria!
http://charandthecity.indiedays.com/
http://psilovefashion.cosmopolitan.fi/
Löysin vielä ihan aiheeseen sopivan postauksen: http://www.olivialehti.fi/strictly-style/category/wardrobe-cornerstones/
Jos olet farkkutyyppiä, niin siisteillä farkuillakin pärjää aika pitkälle. Osta laadukkaat, hyvin istuvat tyylikkäät farkut ja laita niiden kanssa avokkaat tai korkokengät ja valkoinen paitapusero ja jakku tai nahkajakku, jos se on sun tyyliä. Tälläkin asulla voi mennä tavallisimpiin tilaisuuksiin hyvin. Huivit ja korut tuo myös usein lisää tyyliä.
32-veelle: Laita jalkaan korkeet korot, räväkämmät asusteet tai muuten sähäkämpiä yksityiskohtia, tyttömäinen kampaus tms. jos tuntuu että olo on liian tätimäinen. Myös sellainen hyvä muistisääntö on pukeutumisessa hyvä, että yhdistä tiukkaan yläosaan löysempi alaosa tai päinvastoin, muuten näyttää helposti joko liian säkkimäiseltä tai liian niukalta.
Mua ärsyttää aina niin paljon nuo blogien ja naistenlehtien "luottovaatteet" artikkelit. Eri ihmisten päällä saman vaatteet näyttävät niin erilaisilta. Kaikki on kiinni ihmisen olemuksesta, vartalonmallista, hiusmallista ja kasvoista. Jakku, olkoon miten laadukas ja ajaton tahansa, ei näytä kaikkien päällä hyvältä. Sama juttu puolihameen kanssa. Jaloista riippuen tyyli on joko klassinen, nuorekas tai täti. Olen itse huomannut että iso osa yli tai alipukeutumisesta on kiinni hiuksista. Jos tukka on hyvin niin olo on tyylikäs vaatteista riippumatta. Likainen tai huonosti leikattu tukka pilaa kauneimmankin juhlapuvun.